DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) AGENTS I PLANS D'IGUALTAT Codi 15204222
Ensenyament
Grau de Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
SERRANO ALFONSO, MARIA DE LOS ANGELES
Adreça electrònica mariadelosangeles.serrano@urv.cat
Professors/es
SERRANO ALFONSO, MARIA DE LOS ANGELES
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura introdueix l'alumnat en el marc legal vigent en matèria de polítiques i plans d'igualtat que es desenvolupen per corregir la situació de desigualtat existent entre dones i homes en la nostra societat. Igualment forma des de la pràctica en l'adquisició de bases conceptuals sobre igualtat de tracte i el disseny i avaluació de Plans i Programes d'Igualtat. L'assignatura dóna així resposta a la necessitat de formació específica que estableix l'actual legislació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Elaborar, implementar i avaluar estratègies de promoció socioeconòmica, d’inserció laboral i de formació del sistema d’ocupació
 A12 Analitzar i diagnosticar situacions i problemes del mercat de treball (immigració, igualtat per raó de gènere, desenvolupament local, ...)
Tipus B Codi Competències Transversals
 B9 Dissenyar estratègies i solucionar problemes en matèria d'igualtat.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Entén les claus de la igualtat de gènere en l’àmbit jurídic laboral
 A12 Comprèn els conceptes analítics de les polítiques públiques aplicables a les relacions sociolaborals i a l’ocupació
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B9 Comprèn el fenomen de la igualtat de gènere en l'àmbit socio-laboral i les polítiques públiques d'intervenció
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptes bàsics d'igualtat entre dones i homes 1.1. La perspectiva de gènere: sexe, gènere, rols i estereotips
1.2. Definició d'igualtat i principi de no discriminació entre dones i homes
1.3. Definició de desigualtat i discriminació
1.4. Feminisme i patriarcat
1.5. Mainstreaming o transversalitat de la perspectiva de gènere
1.6. L'acció positiva
2. Polítiques d'igualtat en l'Administració pública. Marc legislatiu. 2.1. Legislació internacional i europea
2.2. Legislació espanyola
2.3. Legislació catalana
3. Plans d'igualtat: de la teoria a la pràctica 3.1. Compromís i diagnòstic
3.2. Elaboració i implementació
3.3. Seguiment i avaluació
3.4. Bones pràctiques
4. La figura de l'agent d'igualtat 4.1. Què són els agents d'igualtat?
4.2. Funcions i competències
4.3. Àmbits d'actuació
5. Protocol d'assetjament sexual i per raó de sexe 5.1. Conceptes claus i exemples
5.2. Legislació
5.3. Elaboració d'un protocol d'assetjament
5.4. Bones pràctiques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A12
10 20 30
Treballs
A10
A12
B9
8 12 20
Presentacions / exposicions
A10
A12
B9
1 1 2
Resolució de problemes, exercicis
A10
A12
B9
8 12 20
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A10
A12
B9
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió d'introducció a l'assignatura on s'explica els objectius, els continguts, la metodologia i l'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics bàsics de l'assignatura. Seran classes participatives que es poden complementar amb xerrades de persones convidades, realització d'activitats en grup, treball i discussió de material audiovisual, etc. S'atendrà en tot moment els dubtes que puguin sorgir per part de l'alumnat.
Treballs Realització d'un treball obligatori sobre els continguts de l'assignatura, prèviament introduït pel professorat. Aquest treball serà resultat de l'esforç continuat per part de l'alumnat en les sessions pràctiques de l'assignatura, i anirà acompanyat del corresponent seguiment i supervisió per part del professorat.
Presentacions / exposicions Sessió dedicada a la presentació dels treballs obligatoris de l’alumnat.
Resolució de problemes, exercicis Sessions pràctiques consistents en:
- debat en base a lectures prèviament indicades pel professorat i treballades per l’alumnat.
- anàlisi de dades quantitatives i qualitatives procedents d'informes o bases de dades
- anàlisi i avaluació d'exemples de plans d'igualtat a partir de pautes facilitades pel professorat
Atenció personalitzada Suport a les necessitats de l'alumnat en relació als continguts teòrics de l'assignatura així com al seguiment de la seva part pràctica

Atenció personalitzada
Descripció
Suport a les necessitats de l'alumnat en relació als continguts teòrics de l'assignatura així com al seguiment de la seva part pràctica.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A10
A12
B9
Avaluació del treball realitzat en el marc de l'assignatura. Per la seva avaluació seran condicions necessàries (1) que aquest tingui evidències de seguiment en els seminaris destinats a la seva realització i (2) que hagi estat exposat en la sessió organitzada a classe per a tal finalitat. 40%
Resolució de problemes, exercicis
A10
A12
B9
Lliurament del resultat dels exercicis pràctics desenvolupats a classe. Per a poder ser avaluats, aquests hauran d'haver estat lliurats dins del termini establert pel professorat i/o acordats a la classe pràctica corresponent. 20%
Proves de desenvolupament
A10
A12
B9
Examen individual per valorar els coneixements teòrics adquirits al llarg de l'assignatura. La prova tindrà dues parts. Una primera tipus test, per avaluar l'assoliment de conceptes bàsics, i una segona de desenvolupament teòric. Es condició necessària aprovar aquest examen per poder realitzar l'oportuna ponderació de notes procedents de la resta d'evidències d'avaluació. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

PLAGI: Aquesta assignatura té en compte les directrius de prevenció, detecció i i tractament del plagi determinades per la URV. Més informació al respecte en: http://www.urv.cat/ca/vida-campus/serveis/crai/que-us-oferim/formacio-competencies-nuclears/plagi/


AVALUACIÓ NO CONTINUADA: L'alumnat que no pot assistir a classe amb regularitat haurà de contactar amb el professorat durant les primeres setmanes del curs per tal d'acordar individualment el seguiment i avaluació de l'assignatura. L'avaluació per aquest alumnat no presencial i la distribució del % de notes serà la següent:

  • Treball: 40%
  • Prova de desenvolupament (Examen): 40%
  • Treball alternatiu pels alumnes no presencials: 20%

SEGONA CONVOCATÒRIA: L'avaluació a la segona convocatòria segueix el mateix model que en la primera, tant per l'alumnat d'avaluació continuada com pel d'avaluació no continuada. En la segona convocatòria l'alumnat haurà de tornar a presentar aquelles evidències d'avaluació que han estat suspeses amb millores significatives respecte la primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

Al Moolde estarà disponibles les directrius del curs així com tot el material que sigui necessari per dur a terme el correcte desenvolupament de l’assignatura.

Real Decreto-ley 6/2019, de 1 de marzo, de medidas urgentes para garantía de la igualdad de trato y de oportunidades entre mujeres y hombres en el empleo y la ocupación

Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres

Ley Orgánica 1/24 de 28 de diciembre, de Medidas de Protección Integral contra la Violencia de Género.

Naciones Unidas. Declaración de Beijing 1995.

Ministerio de Igualdad. Plan Estratégico de Igualdad de Oportunidades (2014-2016)

Complementària

Butler, J. (2007) El género en disputa Barcelona: Paidós.

De Beauvoir, S. (2001) El segundo sexo Madrid: Ediciones Cátedra.

Duque, E. (2006) Aprendiendo para el amor o para la violencia. Las relaciones en las discotecas Barcelona: El Roure.

Gómez, J. (2015) Radical love. A revolution for the 21st century New York: Peter Lang Publishing.

Oliver, E., Soler, M., & Flecha, R. (2009) Opening schools to all (women): efforts to overcome gender violence in Spain British Journal of Sociology of Education, 30(2), 207–218.

Oliver, E. & Valls, R. (2004) Violencia de género. Investigaciones sobre quiénes, por qué y cómo superarla Barcelona: El Roure.

Puigvert, L. 2001. Las Otras Mujeres. Barcelona:El Roure.

Puigvert Mallart, L., & Muñoz, B. (2012). Gender Studies. Barriers and Contributions to the Theoretical International Debate from the Voices of the Other Women. Multidisciplinary Journal of Gender Studies, 1(1), 4-27.

Santa Cruz Ayo, I. (2007). Beneficios y costes de los planes de igualdad Revista del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, núm. extra 2, 279-286 

Touraine, A. (2007) El mundo de las mujeres Barcelona: Paidós.

Valls, R., Puigvert, L., Melgar, P. & Garcia-Yeste, C. (2016). Breaking the Silence at Spanish Universities. Findings from the First Study of Violence Against Women on Campuses in Spain. Violence Against Women, 29(1), 1-21.

Yuste, M., Serrano, M.A., Girbés, S. &  Arandia, M. (2014). Romantic love and gender violence: Clarifying misunderstandings through communicative organization of the research Qualitative Inquiry, 20(7), 850-855.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
IGUALTAT, GÈNERE I OCUPACIÓ/15204122
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent