DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) GESTIÓ DE L'ACOMPLIMENT I LA COMPENSACIÓ Codi 15204224
Ensenyament
Grau de Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
LIFANTE JORDA, JESUS
Adreça electrònica jesus.lifante@urv.cat
Professors/es
LIFANTE JORDA, JESUS
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Aplicar les teories existents sobre la gestió i direcció dels recursos humans a les organitzacions
 A4 Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica
 A8 Aplicar les diferents tècniques pròpies de la gestió dels recursos humans, de la investigació social i de l’avaluació i l’auditoria laboral
 A11 Analitzar, diagnosticar, avaluar i definir estratègies en l’àmbit de l’organització del treball i dels recursos humans
 A12 Analitzar i diagnosticar situacions i problemes del mercat de treball (immigració, igualtat per raó de gènere, desenvolupament local, ...)
 A13 Elaborar, gestionar i avaluar les polítiques d’ocupació
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp sociolaboral.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, demostrant capacitat d'organització i planificació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, demostrant capacitat d'organització i planificació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B8 Gestionar projectes tècnics i/o professionals complexos.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Genèric
 A4 Adquireix eines teòriques i analítiques per comprendre la complexitat del fenomen del treball i l’ocupació en la societat actual
 A8 Analitza els sistemes, procediments, instruments de gestió i les tècniques d’avaluació de la qualitat de les organitzacions
 A11 Genèric
 A12 Genèric
 A13 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B2 Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
 B4 Genèric
 B5 Genèric
 B6 Genèric
 B8 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. LA DIRECCIÓ ESTRATÈGICA DE RECURSOS HUMANSesa.




• La direcció estratègica de l'empresa.
• La gestió estratègica dels recursos humans
• Pràctiques estratègiques i planificació en les activitats de recursos humans
• Desenvolupament de capacitats fonamentals

2. CONCEPTE I OBJECTIUS DE L’AVALUACIÓ DE L’ACOMPLIMENT
•El paper de la funció de recursos humans en l'estimació de l'acompliment
• Concepte i finalitats de l'avaluació de l'acompliment
• Avaladors de l'acompliment
• Quan i com estimar i comunicar l'estimació de l'acompliment
• L'avaluació de l'acompliment com instrument de gestió i com agent de formació i canvi
• Gestió per competències
3. SISTEMES I MÈTODES D’AVALUACIÓ
• Aspectes metodològics de l'avaluació de l'acompliment
• Tècniques tradicionals per mesurar l'acompliment
• Nous mètodes d'avaluació de l'acompliment
4. L’ENTREVISTA D’AVALUACIÓ
• Que es una entrevista d'avaluació de l'acompliment?
• Etapes de l'entrevista d'avaluació
• Factors a avaluar
• Tipus d'entrevistes
5. FORMACIÓ I COMPETÈNCIES DELS AVALUADORS • Capacitació dels avaluadors de l'acompliment
• Instruments utilitzats per formar als avaluadors
• Les empreses que capaciten als avaluadors
• Recomanacions per avaluadors.
6. DIFICULTATS EN EL PROCÉS D’AVALUACIÓ • Limitacions dels sistemes d'avaluació de l'acompliment
• Necessitat d'avaluar el sistema d'avaluació de l'acompliment
7. COMPENSACIÓ I RETRIBUCIÓ DELS RECURSOS HUMANS • Gestió de la remuneració.
• Principis de la política retributiva
• Que es la retribució? Principals elements de retribució
• El diferents criteris retributius.
• La descripció i valoració de lloc de treball. Avantatges i inconvenients.
8. LA RETRIBUCIÓ EN BASE A L'ACOMPLIMENT • Els sistemes de retribució basats en l'acompliment. Principis que els sustenten
• Conseqüències positives i negatives dels sistemes de retribució basats en l'acompliment
• Disseny dels plans de retribució: retribució individual, en grup o corporativa
• Tipologia de les compensacions indirectes o prestacions socials complementàries.
• Tendències actuals en matèria de compensació i retribució

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A4
A8
B2
20 30 50
Presentacions / exposicions
A4
A8
B2
2 5 7
Resolució de problemes, exercicis
A4
A8
B2
10 5 15
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A4
A8
B2
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura (continguts, metodologies i avaluació) i vinculació de la mateixa amb altres matèries vistes previament durant l'ensenyament.
Sessió Magistral El professor explica els continguts del temari i els exemplifica amb articles de prensa d'actualitat, casos d'empreses reals, encoratjant als alumnes a participar de forma activa i a relacionar els continguts amb les seves pròpies experiències laborals.
Presentacions / exposicions La presentació que hauran de dur a terme de forma grupal ( 3 o 4 alumnes) consisteix en explicar i desenvolupar un role playing simulant una entrevista d’avaluació, que és la culminació de la práctica que fa en grup.
Resolució de problemes, exercicis Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Cada tema inclou la realització d'exercicis o estudis de casos amb l'objectiu d'il•lustrar i aprendre a aplicar els continguts explicats. Els casos es realitzen de forma grupal i la seva puntuació també és grupal.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes podran demanar atenció personalitzada per solucionar tots els dubtes vinculats amb la introducció i adaptació als conceptes que es veuran posteriorment durant el curs, així com per la preparació dels diferents exercicis i proves finals

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A4
A8
B2
Presentacions / exposicions L'avaluació serà grupal i individual. 10%
Resolució de problemes, exercicis
A4
A8
B2
S'avaluarà la capacitat de recollida de dades i la capacitat per analitzar i transmetre informació. La realització d'aquestes pràctiques comportarà treball a l'aula i fora de l'aula. Les pràctiques son 2, cadasquna val un 15%. Només es farà mitja en el cas que cadasquna superi el 3,5 20%
Proves objectives de tipus test
A4
A8
B2
Proves objectives de tipus test Es realitzarà una prova tipus test que l'alumne haurà de puntuar com a mínim amb un 3,5 sobre 10, per tal que li faci mitja amb la part pràctica . 70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Si l'alumne no ha entregat les pràctiques proposades a l'aula, o les ha suspès, haurà de realitzar una prova pràctica durant l'examen final, que consistirà en la resolució d'un cas. Igualment, a l'examen final haurà d'entregar realitzades les pràctiques proposades a l'aula, per tal de que se l'avaluï.


Fonts d'informació

Bàsica

Gómez-Mejía, Luís R.; Balkin D.B.; Cardy, R.L., Dirección y Gestión de Recursos Humanos, , Madrid: Pearson Alhambra
García-Tenorio Ronda, J.; Sabater Sánchez, R. (coord.), Fundamentos de Dirección de Recursos Humanos, , Madrid: Thomson
, Harvard Business Review, ,
Valverde, M., Introducció a la Gestió de Recursos Humans, , Ediuoc
Dolan, S.L.; Valle Cabera, R.; Jackson, S.E. y Schuler, R.S., La gestión de los recursos humanos, 3ª, Madrid: McGraw Hill

 

Complementària

· Byars, L.; Rue, L. Gestión de Recursos Humanos. 1ª ed. Madrid: McGraw-Hill (1997).

· Claver Cortés, Enrique; Gascó Gascó, José Luís; Llopis Taverner, Juan. Los recursos humanos en la empresa: un enfoque directivo. 2ª ed. Madrid: Civitas (1996, reimpr. 2003).

· Equipo Colaborador Proyecto Cranfield en España. Proyecto Cranfield: Cuatro Años de Investigación Internacional en Gestión Estratégica de Recursos Humanos. Barcelona: ESADE-Fundació Bosch i Gimpera (1996 i 2000).

· Leal, A.; De Prado, A.A.; Rodríguez, L.; Román, M. El Factor Humano en las Relaciones Laborales. Madrid: Pirámide (1999).

· Porret, M. Dirección y Gestión de los Recursos Humanos en las Organizaciones (6ª ed). Barcelona: Ediciones Gráficas Rey (2005).

· Recio, E. La planificación de los recursos humanos en la empresa. 3ª ed. Barcelona: Colección ESADE (1992).

· Ulrich, D.; Losey, M.; Lake, G. El futuro de la dirección de recursos humanos. Barcelona: Gestión 2000-Aedipe (1998).

. Werther, W.B. y Davis, K. Administración de personal y Recursos Humanos. McGraw Hill (1999).

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent