DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) RÈGIM JURÍDIC DE LA FUNCIÓ PÚBLICA Codi 15204229
Ensenyament
Grau de Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
GRAU ORTS, ALEJANDRO
JUNCOSA VIDAL, MARIA DEL CARME
Adreça electrònica alejandro.grau@urv.cat
mcarme.juncosa@urv.cat
Professors/es
GRAU ORTS, ALEJANDRO
JUNCOSA VIDAL, MARIA DEL CARME
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura forma part de le menció de Tècnic/a d'ocupació. Per obtenir-la cal superar 18 crèdits de les assignatures de la menció. La resta de crèdits optatius, fins a 30, poden ser de tota l'oferta d'assignatures optatives activades del Grau. Règim jurídic de les relacions d'ocupació pública de les administracions estatal, autonòmica i local. El personal al servei del sector públic. Drets i deures dels funcionaris i del personal laboral de les administracions públiques. Règim retributiu, d'incompatibilitats i disciplinari. Funció pública comunitària

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Identificar i interpretar correctament els elements bàsics dels sistema jurídic i el marc normatiu regulador de les relacions laborals, de la Seguretat Social i de l’ocupació
 A2 Aplicar les teories existents sobre la gestió i direcció dels recursos humans a les organitzacions
 A4 Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica
 A5 Argumentar i raonar jurídicament en l’àmbit de les relacions laborals
 A10 Elaborar, implementar i avaluar estratègies de promoció socioeconòmica, d’inserció laboral i de formació del sistema d’ocupació
 A12 Analitzar i diagnosticar situacions i problemes del mercat de treball (immigració, igualtat per raó de gènere, desenvolupament local, ...)
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, demostrant capacitat d'organització i planificació.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Adquireix eines d’interpretació de les institucions polítiques i jurídiques
 A2 Genèric
 A4 Genèric
 A5 Comprèn i explica les diferents categories jurídiques del Dret administratiu
 A10 Genèric
 A12 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitza una situació donada i proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Genèric
 B7 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. HISTÒRIA DE L'ADMINISTRACIÓ ESPANYOLA
2. ORGANITZACIÓ DE L'ADMINISTRACIÓ. Administració General de l‘Estat, Les Comunitats Autònomes i les Entitats Locals
3. MODELS DE FUNCIÓ PÚBLICA.
4. ORGANITZACIÓ DE LA FUNCIÓ PÚBLICA. CLASSES DE PERSONAL AL SERVEI DE L'ADMINISTRACIÓ. FUNCIÓ PÚBLICA AUTONÒMICA I LOCAL.
5. ELS INSTRUMENTS DE PLANIFICACIÓ DE RECURSOS HUMANS (I): La plantilla i La Relació de Llocs de Treball.
6. ELS INSTRUMENTS DE PLANIFICACIÓ DE RECURSOS HUMANS (II):L’oferta pública d’ocupació, el registre de Personal i els plans d’ordenació i racionalització.
7. SELECCIÓ DEL PERSONAL AL SERVEI DE L'ADMINISTRACIÓ. L'OFERTA PÚBLICA D'OCUPACIÓ. L'ACCÉS A LA FUNCIÓ PÚBLICA DELS CIUTADANS DE LA UNIÓ EUROPEA.
8. LA CARRERA PROFESSIONAL A L'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA
9. ELS DRETS I DEURES DELS FUNCIONARIS I ALTRES EMPLEATS PÚBLICS.
10. LES SITUACIONS ADMINISTRATIVES DELS FUNCIONARIS.
11. LES RETRIBUCIONS DEL PERSONAL AL SERVEI DE L'ADMINISTRACIÓ.
12. RÈGIM D'INCOMPATIBILITATS DEL PERSONAL AL SERVEI DE L'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA.
13. RÈGIM DISCIPLINARI. RESPONSABILITAT PENAL, CIVIL I ADMINISTRATIVA.
14. ELS REPTES DE L’ADMINISTRACIÓ PÚBLICA DEL FUTUR DES DE LA PERSPECTIVA DE LA GESTIÓ DELS RECURSOS HUMANS.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A1
A5
B3
5 30 35
Sessió Magistral
A1
15 10 25
Treballs
A1
A5
B3
B4
2 10 12
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d’una situació, supòsit o problema (real o simulat) que l’estudiant ha d'analitzar pera a donar una solució argumentada al tema plantejat, ja sigui resolent una sèrie de preguntes concretes, realitzant una reflexió global o elaborant un document formal. A més de les activitats avaluatives, es realitzaran activitats a l'aula i es comentaran supòsits i exemples per il·lustrar les sessions magistrals.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Realització d’un treball sobre un tema que escollirà l’estudiant d’entre els proposats pel professorat.
Atenció personalitzada Durant el desenvolupament de l'assignatura, els/les alumnes es podran adreçar als professors per a resoldre les qüestions que se'ls plantegin amb relació a l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es realitzarà a través de correu electrònic o presencialment, al despatx del professor/a de l'assignatura, dins l'horari de tutories establert. En cas de dubtes sobre el contingut de l'assignatura, l'alumne es podrà dirigir al professor tant a través del correu electrònic com de manera presencial al despatx, prèvia concertació de dia i hora.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A1
A5
B3
Resolució de dues activitats avaluatives de tipus teòric-pràctic.

En aquestes activitats es plantejaran un o varis supòsits pràctics, situacions o problemes que s’hauran de resoldre, per escrit, redactant una resposta, elaborant un document formal o resolent un seguit de preguntes curtes sobre temes o aspectes concrets relacionats amb el supòsit, situació o problema plantejat.

Cadascuna d’aquestes activitats es realitzarà de forma individual, per escrit i de forma presencial a classe el dia i hora fixat a l'inici del curs.

L’alumne/a haurà a’entregar l’activitat avaluativa al professor/a en finalitzar-la.

Per a la seva realització es podran portar i utilitzar apunts, llibres, manuals, materials diversos i ordinadors i tauletes amb connexió.

Es valorarà el coneixement teòric i l'aplicació pràctica dels coneixements a la gestió dels recursos humans del sector públic.

Cadascuna d'aquestes activitats avaluatives suposarà un 30% de la nota final de l'assignatura.
30% (activitat avaluativa / supòsit 1)

30% (activitat avaluativa / supòsit 2)
Treballs
A1
A5
B3
B4
Els/les alumnes hauran d'elaborar i entregar un treball sobre un tema que escollirà l’estudiant d’entre els proposats pel professorat.

Aquest treball es realitzarà per escrit i de forma individual i s'entregarà el dia fixat pels professors. A més, haurà de ser exposat a classe el dia i hora que s'estableixi.

Les indicacions concretes sobre el format i estructura del treball es comunicaran a l’alumnat durant el curs.

Aquesta activitat avaluativa representa un 40% de la nota final de l’assignatura.
40%
Altres  

Es valorarà positivament la participació dels/de les alumnes a les classes teòriques i pràctiques. Per a superar l'assignatura caldrà obtenir, com a mínim, un 5 de nota final de les 3 activitats avaluatives (els dos supòsits pràctics/estudi de casos i el treball). També serà necessari haver assistit, com a mínim, a un 70% de les classes. La no presentació d'una o vàries d'aquestes activitats avaluatives, si no hi ha una causa justificada, es considerarà com un “no presentat”. Així mateix, les activitats avaluatives que no es presentin no es tindran en compte en el càlcul de la nota final, que es determinarà considerant només aquella/es activitat/s avaluativa/es efectivament realitzada/es i entregada/es per l'estudiant el dia i hora fixat.





 
Altres comentaris i segona convocatòria

En segona convocatòria l'avaluació consistirà en la realització d'una prova escrita i individual que es realitzarà el dia i hora fixats. Aquesta prova comptarà amb dues parts:

- Una part teòrica (50% de la nota), que consistirà en el desenvolupament, per escrit, d'un o varis temes i/o en la resolució d'una o vàries preguntes. Durant la realització d'aquesta part de la prova avaluativa a l'aula, l'alumne/a no podrà utilitzar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova.

- Una part pràctica (50% de la nota), en la que es plantejaran un o varis supòsits, situacions o problemes que s'hauran de resoldre, per escrit, redactant una resposta o resolent un seguit de preguntes curtes sobre temes o aspectes concrets relacionats amb el supòsit, situació o problema plantejat.

Per a poder resoldre la part pràctica els professors podran autoritzar l'ús i consulta de legislació. Si és el cas, el professorat ho comunicarà oportunament als/a les estudiants

Per a superar l'assignatura en la segona convocatòria, l'alumne/a ha d'aprovar amb un 5 la part teòrica i amb un 5 la part pràctica.


Fonts d'informació

Bàsica

Derecho de la Función Pública. Miguel Sanchez Morón Ed. Tecnos.

- Código de la Función Pública (Régimen General) E. Garcia de Enterria y J.A. Escalante Ed. Cívitas

- Funcionarios Públicos. Administración Estatal y Autonómica Ed. Cívitas.

- Funció Pública de la Generalitat. Marc legal. Direcció General de la Funció Pública - Departament de Governació

- Derecho Administrativo. Ramón Parada. Ed. Marcial Pons

La responsabilidad patrimonial de las autoridades y personal al servicio de las Administraciones Públicas. Fortes González,  Ana Isabel, Madrid INAP 2014.

Los Derechos sindicales de los funcionarios públicos. Tomás Sala Franco, Remedios Roqueta, Ed. Tirant lo Blanch, 2019.

- Revista de Administración Pública. Centro de Estudios Constitucionales

- Trabajar en la Administración. Francisco Javier Montero. Monografias Profesionales, núm. 104 Fundación Universidad- Empresa, Madrid 1989

- Introducción al régimen jurídico de los funcionarios de las Administraciones Públicas. José Maria Pérez Comares Ed. Comares Granada, 1997.

- Revista "Autonomies" nº24, 2/1999, especial "Funció Pública". Escola d'Administració Pública de Catalunya - Institut d'Estudis Autonòmics

- Función pública comunitaria. Jesús Ángel Fuentetaja Pastor. Editorial Macial Pons, Madrid 2000

- Las cuestiones de personal en la Ley 29/98, de 13 de julio, LJCA, por Mª Antonia Arias Martínez, de la U. de Santiago de Compostela, en RAP num. 156, septiembre-diciembre 2001, pags. 431-469

- El acceso y la provisión de puestos de trabajo en la Adminsitración Pública. Manual práctico de la Función Pública, por Juan B. Lorenzo de Menbiela. Editorial Thompson-Aranzadi, 2005.

- Derecho de la función pública. Régimen jurídico de los funcionarios públicos, Alberto Palomar Olmedo, 2009.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ELEMENTS DE DRET ADMINISTRATIU/15204114
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent