DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Codi 15204401
Ensenyament
Grau de Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Pràctiques Externes obligatòria Quart 2Q conv. única
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Privat,Processal i Financer
Dret Públic
Economia
Gestió d'Empreses
Psicologia
Coordinador/a
TORRES CORONAS, MARIA TERESA
Adreça electrònica rosa.rodriguez@urv.cat
teresa.torres@urv.cat
catalina.jordi@urv.cat
ferran.ferre@urv.cat
Professors/es
RODRÍGUEZ SÁNCHEZ, ROSA MARIA
TORRES CORONAS, MARIA TERESA
JORDI AMOROS, CATALINA
FERRÉ PADRENY, FERNANDO
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura permet que l'estudiant apliqui els coneixements adquirits al llarg del grau, essent una aproximació pràctica al món professional. Amb l’estada a l’entitat de practiques l’estudiant, a més a més de consolidar coneixements, desenvolupa habilitats i competències necessàries pel correcte exercici de la seva professió. En paral•lel, l’estudiant obté una experiència una experiència pràctica que millora la seva ocupabilitat i l’ajuda a reflexionar sobre el seu pla de carrera.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Identificar i interpretar correctament els elements bàsics dels sistema jurídic i el marc normatiu regulador de les relacions laborals, de la Seguretat Social i de l’ocupació
 A2 Aplicar les teories existents sobre la gestió i direcció dels recursos humans a les organitzacions
 A3 Analitzar i sistematitzar correctament el funcionament del mercat de treball i de les polítiques sociolaborals
 A4 Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica
 A5 Argumentar i raonar jurídicament en l’àmbit de les relacions laborals
 A6 Realitzar funcions d’assessorament, representació, negociació i resolució de conflictes en els diferents àmbits de les relacions laborals
 A7 Intervenir i gestionar sociolaboralment en les relacions laborals
 A8 Aplicar les diferents tècniques pròpies de la gestió dels recursos humans, de la investigació social i de l’avaluació i l’auditoria laboral
 A9 Interpretar dades i indicadors socioeconòmics relatius al mercat de treball
 A10 Elaborar, implementar i avaluar estratègies de promoció socioeconòmica, d’inserció laboral i de formació del sistema d’ocupació
 A11 Analitzar, diagnosticar, avaluar i definir estratègies en l’àmbit de l’organització del treball i dels recursos humans
 A12 Analitzar i diagnosticar situacions i problemes del mercat de treball (immigració, igualtat per raó de gènere, desenvolupament local, ...)
 A13 Elaborar, gestionar i avaluar les polítiques d’ocupació
 A14 Intervenir, assessorar i gestionar la prevenció de riscos laborals
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp sociolaboral.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, demostrant capacitat d'organització i planificació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, demostrant capacitat d'organització i planificació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
 B8 Gestionar projectes tècnics i/o professionals complexos.
 B9 Dissenyar estratègies i solucionar problemes en matèria d'igualtat.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Entén els problemes de l’empresa i de l’empresari/ària i de l’activitat econòmica que desenvolupen
 A2 Aprèn a organitzar els recursos humans de les organitzacions públiques al servei dels ciutadans amb criteris d’eficiència i eficàcia
 A3 Coneix la vinculació de les estratègies dels recursos humans amb els processos contractuals i els principis de la direcció estratègica de l’empresa
 A4 Pren consciència de la complexitat de les relacions laborals en el context actual
 A5 Argumenta i raona sobre el sistema de protecció social i les seves institucions bàsiques
 A6 Comprèn la regulació jurídica del dret de la seguretat i salut al treball
 A7 Comprèn i interpreta les vicissituds del contracte de treball
 A8 Planifica i gestiona de forma integrada els recursos humans
 A9 Entén el funcionament d’una economia de mercat i les implicacions que tenen les diferents formes de mercat
 A10 Entén les implicacions socials i econòmiques del mercat de treball i les diferències existents en els diversos col•lectius de treballadors
 A11 Analitza els sistemes de qualitat en les organitzacions
 A12 Diagnostica les situacions i problemes del mercat de treball vinculant-les a les polítiques de recursos humans
 A13 Identifica els aspectes claus per incidir en el mercat de treball, incloent la formació i la productivitat com a motors del creixement econòmic
 A14 Distingeix els diversos àmbits de la prevenció de riscos laborals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
 B2 Elabora una estratègia per a resoldre el problema
 B3 Analitza una situació donada i proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B5 Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
 B7 Integra el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions, treballs i projectes, amb una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental
 B8 Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte per avaluar els resultats del mateix i fa un seguiment de la materialització dels riscos inherents al projecte
 B9 Disposa de les habilitats i els recursos pràctics per a solucionar problemes en l'àmbit de la igualtat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals

Procediments de selecció i assignació
Procediments

En reunions presencials d'assistència obligatòria, els estudiants matriculats reben informació de l'oferta de pràctiques, places, períodes, requisits, els terminis i calendari, i documentació a lliurar. Tota aquesta informació es posa a disposició de l'estudiant a través de l'espai Moodle de l'assignatura

A partir de la priorització de l'oferta que fa l'estudiant, s'assignen les places per ordre segons la nota mitjana de l'expedient i l'establert a la normativa de pràctiques externes del Centre.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
B1
C6
12 0 12
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
C6
0 1 1
Estada de pràctiques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
C6
0 200 200
Memòria
B1
B4
B6
C6
1 10 11
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Reunió informativa sobre l'oferta de pràctiques com a places, periodes i requisits. Informació dels terminis i de la documentació a entregar.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes Hores dedicades a relació amb el tutor/a extern -entitat- i amb el tutor/a acadèmic de les pràctiques i a la cooordinació entre les parts
Estada de pràctiques L'estada de les pràctiques consisteix en 200 hores d'activitat presencial al lloc assignat
Memòria Informe elaborat per l'estudiant en el qual relaciona continguts del Grau amb la seva experiència en l'empresa i el disseny d'un pla de futur professional. Les pautes i la guia són accessibles a través de l'espai Moodle de l'assignatura.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

Cada estudiant té un tutor o tutora acadèmic assignat amb el qual haurà d'estar en contacte permanent, a més de realitzar tres tutories obligatòries que tenen pes a la nota final.

L'estudiant, des del primer dia de la seva estada a l'entitat assignada, estarà en contacte amb el tutor o tutora de l'entitat corresponent. Li presentarà la documentació i conjuntament ompliran el quadern de pràctiques com a eina de seguiment de l'estada.


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
B1
C6
L'estudiant realitzarà tres tutories obligatòries per garantir el millor seguiment i aprofitament de l'estada en l'empresa/entitat 20%
Estada de pràctiques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
C6
El tutor de pràctiques acadèmic avalua l'estada de l'estudiant en l'entitat/empresa a partir de quadern de pràctiques, prèviament supervisat pel tutor/a de l'entitat, i de l'avaluació que rep l'estudiant. 55%
Memòria
B1
B4
B6
C6
L'estudiant haurà de realitzar una memòria en la qual desenvoluparà un tema treballat al llarg de la carrera i ho relacionarà amb la seva experiència en l'entitat. La memòria inclourà el disseny d'un pla de futur professional i un autoavalució de competències adqurides. Haurà de fer una reflexió crítica sobre l'ajust entre la teoria i la pràctica dels coneixements adquirits i impartits

Amb la memòria l'estudiant inclourà l'autoinforme sobre l'estada en l'empresa.
25%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Enllaç d'accés a les normatives URV que afecten les pràctiques externes. És important llegir la normativa específica del grau per tal de conèixer els drets i deures que s'han de respectar durant l'estada en pràctiques a l'entitat assignada.

Feu clic a l'enllaç http://www.fcj.urv.cat/facultat/normatives/ per obrir el recurs.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Només es podrà matricular l'assignatura de Pràctiques Externes quan s'hagin superat el 50% dels crèdits de la carrera. Es recomana a l'estudiant amb situacions personals derivades o connectades amb la situació de discapacitat contacti el primer dia amb el coordinador/a de l'assignatura per tal d'ajustar l'oferta a la seva situació. En general, es recomana a l'estudiant llegir la normativa de Pràctiques externes del Centre per tal de conèixer els seus drets i deures i tenir un millor funcionament de les pràctiques.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent