DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) GESTIÓ DE LA QUALITAT I AUDITORIA DEL SISTEMA (retitulació) Codi 15204604
Ensenyament
Grau de Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BÖCKER ., RAFAEL
Adreça electrònica rafael.zavaro@urv.cat
Professors/es
BÖCKER ., RAFAEL
Web
Descripció general i informació rellevant La asignatura proporciona a los alumnos las nociones básicas de gestión de la calidad total, desde las razones por las cuales las empresas inician el proceso de gestión de la calidad hasta el desarrollo de las diferentes modalidades de aplicación de la gestión de la calidad y su aplicación.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A8 Aplicar les diferents tècniques pròpies de la gestió dels recursos humans, de la investigació social i de l’avaluació i l’auditoria laboral
 A11 Analitzar, diagnosticar, avaluar i definir estratègies en l’àmbit de l’organització del treball i dels recursos humans
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, demostrant capacitat d'organització i planificació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, demostrant capacitat d'organització i planificació.
 B8 Gestionar projectes tècnics i/o professionals complexos.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A8 Analitza els sistemes, procediments, instruments de gestió i les tècniques d’avaluació de la qualitat de les organitzacions
 A11 Analitza els sistemes de qualitat en les organitzacions
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Genèric
 B4 Genèric
 B5 Genèric
 B8 Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context d'actuació, prioritzant les necessitats i fixant objectius clars i coherents
Distribueix les responsabilitats i les tasques en funció de les potencialitats de cada membre de l’ equip; adaptant les accions i els responsables a les incidències i als canvis que sorgeixen durant l’ execució del projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Las transformaciones de la producción y de la empresa. 1.1. El declive del fordismo y la aparición de las Nuevas Formas de Organización del Trabajo.
1.2. La respuesta de las empresas frente a la incertidumbre: la empresa red.
2. Historia de la Calidad y los principales conceptos en gestión de la calidad. 2.1. Evolución del concepto de calidad. Conceptos básicos.
2.2. La calidad según diferentes autores.
3. Los modelos de calidad en la práctica de las organizaciones. 3.1. Los programas de calidad en el contexto actual.
3.2. La evaluación y diagnóstico de la calidad.
3.3. La auditoría de calidad. Tipologías, elementos y fases en la auditoría de calidad.
3.4. La calidad en las administraciones públicas.
4. Normalización y certificación de la calidad. 4.1. Los procesos de certificación de la calidad en la UE y en España.
4.2. La certificación de la calidad: 1) La certificación voluntaria sobre los productos, 2) La certificación en el nivel europeo, 3) La certificación y el medio ambiente.
4.3. El modelo europeo de la calidad (EFQM). Antecedentes, objetivos, desarrollo y criterios.
5. La calidad en perspectiva crítica. 5.1. Modelo financiero de empresa.
5.2. Modelo pluralista de empresa.
5.3. Modelo neomarxista de empresa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
C4
8 6 14
Sessió Magistral
A8
A11
23 20 43
Presentacions / exposicions
C4
10 10 20
Treballs
A11
B8
14 43 57
Resolució de problemes, exercicis
A8
7 0 7
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de desenvolupament
A8
2 0 2
Proves pràctiques
A8
14 0 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Se presentará la asignatura vinculando el concepto de calidad con la realidad empresarial y laboral actual. Se visionarán videos relacionados.
Sessió Magistral Se expondrán los principales conceptos, categorías y teorías sobre la gestión de la calidad y sus diversas aplicaciones. Se utilizarán Power Point y otros soportes que faciliten uan mejor comprensión de los contenidos de la asignatura.
Presentacions / exposicions Los alumnos deberán presentar brevemente en tres momentos del curso los avances en sus respectivos trabajos de investigación.
Treballs 1) Los alumnos elaborarán proyectos de investigación grupales vinculados con problemáticas sociales y económicas
2) Deberán realizar cuestionarios prácticos
Resolució de problemes, exercicis Resolució de problemes sobre la teoria
Atenció personalitzada Las tutorías se efectuarán de manera personalizada, individualmente o en grupos, dependiendo de las necesidades de cada alumno.

Atenció personalitzada
Descripció
Se ofrecerá a los alumnos horarios de tutorías.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
C4
Exposiciones grupales del trabajo 10%
Treballs
A11
B8
Proyecto de investigacion 40%
Proves de desenvolupament
A8
Examen final 40%
Proves pràctiques
A8
Cuestionarios semanales 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En la segunda convocatoria se evaluará mediante un examen de desarrollo el 100% de la calificación final.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Beltrán, M. (2000) "El problema de la calidad en los servicios públicos", en A. Trinidad (coord.), Evaluación y calidad en las organizaciones públicas, INAP, Madrid
  • Belzunegui, A. & Brunet, I. (2006) Gestió de la qualitat: teoria i pràctica, Publicacions URV, Tarragona
  • Brugué, Q.; Amorós, M.; Gomà, R. (1994) "La Administración pública y sus clientes: ¿moda organizativa u opción ideológica?", Gestión y Analisis Públicos, nº1.
  • Brunet, I. & Böcker, R. (2007) Desarrollo, industria y empresa, Editorial Tecnos, Madrid
  • Brunet, I. & Böcker, R. (2013) Capitalismo global: aspectos sociológicos, Editorial Grupo 5, Madrid
  • Köhler, H-D. y Martín Artiles, A. (2005) Manual de sociología del trabajo y de las relaciones laborales, Publicaciones Delta, Madrid
Complementària
  • Badia Jiménez, A. (2002) Calidad: Modelo ISO 9001 (Versión 2000) , Ediciones Desusto, Bilbao
  • Bertrand, H. (1990): Control de calidad: teoría y aplicaciones, Diaz de Santos, Madrid
  • Brunet, I. & Belzunegui, A. (2000) Empresa y estrategia en la perspectiva de la competencia global, Ariel, Barcelona
  • Campanella, J. (1992) Principios de los costes de calidad, Diaz de Santos, Madrid
  • Costa, J.M (1986); Gestió de la Qualitat en un mon de serveis, Ed. Gestión 2000, Barcelona
  • Cuatrecasas, L. (2001) Gestión integral de la Calidad. Implantación, control y certificación, Gestión 2000, Barcelona
  • Domingo, J. & Arranz, A. (1997) Calidad y Mejora Continua, Editorial Donostiarra, San Sebastían
  • Escorsa, P. & Maspons, R. (2001) De la vigiliancia tecnológica a la inteligencua competitiva, Prentice Hall, Madrid
  • Gómez Fraile, F. (1996) Como hacer el manual de calidad, Fundación Confemental, Madrid
  • Gomis, J. (1990) La gestión de calidad en las PYME, Instituto de la Pequeña y Mediana Empresa, Madrid
  • Mills, D. (1997)   Manual de auditoria, Gestión 2000, Barcelona
  • Palom Izquierdo, F. J. (1991) Circulos de Calidad: teoria y práctica , Boixareu Editors, Barcelona
  • Senille, A. (1999) Como evaluar su calidad. Herramientas de última generación para la autoevaluación de las organizaciones, Gestión 2000, Barcelona
Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent