DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) ECONOMIA LABORAL (retitulació) Codi 15204606
Ensenyament
Grau de Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
JORDI AMOROS, CATALINA
Adreça electrònica catalina.jordi@urv.cat
Professors/es
JORDI AMOROS, CATALINA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura introdueix a l’alumne en el coneixement del funcionament del mercat de treball. L'objectiu bàsic és entendre els mecanismes de determinació dels salaris i dels nivells d'ocupació (i d'atur). Les classes combinaran aspectes teòrics amb l’anàlisi del mercat de treball català i espanyol. Un objectiu important del curs és que l'alumne domini les fonts estadístiques bàsiques en aquest camp i sigui capaç d'entendre i elaborar els indicadors que d'elles es poden crear.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Analitzar i sistematitzar correctament el funcionament del mercat de treball i de les polítiques sociolaborals
 A4 Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica
 A7 Intervenir i gestionar sociolaboralment en les relacions laborals
 A9 Interpretar dades i indicadors socioeconòmics relatius al mercat de treball
 A10 Elaborar, implementar i avaluar estratègies de promoció socioeconòmica, d’inserció laboral i de formació del sistema d’ocupació
 A12 Analitzar i diagnosticar situacions i problemes del mercat de treball (immigració, igualtat per raó de gènere, desenvolupament local, ...)
 A13 Elaborar, gestionar i avaluar les polítiques d’ocupació
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp sociolaboral.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, demostrant capacitat d'organització i planificació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Genèric
 A4 Genèric
 A7 Genèric
 A9 Entén el funcionament d’una economia de mercat i les implicacions que tenen les diferents formes de mercat
 A10 Entén les implicacions socials i econòmiques del mercat de treball i les diferències existents en els diversos col•lectius de treballadors
 A12 Genèric
 A13 Coneix les aportacions de la ciència econòmica en l’estudi del mercat de treball
Identifica els aspectes claus per incidir en el mercat de treball, incloent la formació i la productivitat com a motors del creixement econòmic
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Genèric
 B3 Genèric
 B5 Genèric
 B6 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
I INTRODUCCIÓ 1. El mercat de treball: descripció i enfocs analítics alternatius
II L’OFERTA DE TREBALL 2. La teoria de l’oferta de treball a curt plaç
3. L’oferta de treball en el llarg plaç (I): la dimensió de la població en edat de treballar
4. L’oferta de treball en el llarg plaç (II): la qualificació de l’oferta de treball
III LA DEMANDA DE TREBALL 5. La demanda de treball: els processos de generació de llocs de treball
IV L’EQUILIBRI DEL MERCAT I ELS SALARIS 6. La determinació dels salaris i l’ocupació
7. Els costos laborals unitaris

V DESEQUILIBRIS EN EL MERCAT DE TREBALL 8. Les teories explicatives de l’atur
VI POLÍTIQUES D'OCUPACIÓ 9. Polítiques actives de mercat de treball

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
2 0 2
Sessió Magistral
A9
A10
A13
25 28 53
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A9
A10
A13
20 24 44
Treballs
A7
A10
B3
4 15 19
Atenció personalitzada
A3
A4
A7
A9
A10
A12
A13
5 15 20
 
Proves pràctiques
A3
B6
2 4 6
Proves objectives de preguntes curtes
A9
A10
A13
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. Presentació de les principals bases de dades que s'utilitzaran all larg del curs
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC.
Treballs Treball sobre polítiques actives d'ocupació
Atenció personalitzada Preparació del treball de polítiques actives d'ocupació

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment dels dubtes a classe durant els 10 primers minuts i seguiment directe a petició de l'alumne de tutories

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A9
A10
A13
Demanar la participació de l'alumne en la correcció de les pràctiques a classe. Seguiment de participació i assitència. 10%
Treballs
A7
A10
B3
Treball de polítiques actives d'ocupació 20%
Proves pràctiques
A3
B6
Dues proves pràctiques, cadascuna de les quals conta el 15% de la nota 30%
Proves objectives de preguntes curtes
A9
A10
A13
Preguntes curtes sobre el contingut del temari 35%
Altres  

Participació i assistència a les classes

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La primera convocatòria es farà mitjançant avaluació continuada.

La segona convocatòria s'avaluarà a partir d'un examen escrit amb una part del contingut teòric de l'assignatura (50% de la nota) i una part d'exercicis referents a la part pràctica de l'assignatura (50% de la nota). Si l'alumne té superada alguna de les parts en l'avaluació continuada amb una nota igual o superior a 6 se li guarda aquesta nota per a la segona convocatòria.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica

-Mcconnell, Campbell,Brue, Stanley i Macpherson, David A. Economía Laboral. Séptima edición. Madrid: McGraw Hill, 2007.

- Ehrenberg, Ronald i Smith, Robert. Modern Labor Economics: Theory and Public Policy. 7ª ed. Reading: Addison-Wesley, 2000.

- Recio, Albert. Trabajo, Personas y Mercados. Manual de Economía Laboral. Barcelona-Madrid: Icaria-Fuhem, 1997.

- Ruesga, Santos [dir.]. Economía del Trabajo y Política Laboral. Madrid: Pirámide, 2002

Complementària

-Toharia, Luis [dir.]. El mercado de trabajo en España. Madrid: McGraw Hill, 1998.

- Fina, Lluís. El Reto del Empleo. Madrid: McGraw Hill, 2001.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent