DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) HISTORIA DEL DERECHO Código 15214003
Titulación
Grado en Derecho (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer 1Q
Lengua de impartición
Català
Prerrequisitos
Departamento Derecho Público
Coordinador/a
FURRIOLS ESPONA, CLARA
Correo-e clara.furriols@urv.cat
a.jorda@urv.cat
Profesores/as
FURRIOLS ESPONA, CLARA
JORDÀ FERNÁNDEZ, ANTONIO MARIA
Web
Descripción general e información relevante <p>En aquesta assignatura s’impartiran els coneixements fonamentals dels orígens i evolució històrico-jurídica del dret espanyol, amb especial atenció als diferents moments de creació del dret en base a l’estudi de les fonts del dret i de la seva aplicació posterior, configurant els diferents ordenaments jurídics fins arribar a la Codificació. Els continguts teòrics es completaran amb l’estudi i comprensió dels textos històrico-jurídics corresponents. La bibliografia bàsica consistirà en obres de tipus manual, així com antologia de textos per a les classes pràctiques.</p>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE8 Reconocer el carácter unitario del ordenamiento jurídico y la interdisciplinariedad de los problemas jurídicos
 CE9 Conocer en profundidad las principales instituciones jurídicas públicas y privadas, su génesis y evolución histórica
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE8 Genérico
 CE9 Conoce y diferencia las grandes etapas de la evolución del Derecho
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
BLOC I.- LA ROMANITZACIÓ



Tema 1.- Dret romà i romanització.
BLOC II.- EL MÓN JURÍDIC MEDIEVAL

Tema 2.- Dret visigòtic. Dret alt medieval. Ius commune.

Tema 3.- El Dret a la Baixa Edat Mitjana: el Dret del regne de Castella i el Dret del principat de Catalunya.




BLOC III.- EL MÓN JURÍDIC DE L'ABSOLUTISME

Tema 4.- L'aparició de l'Estat. L'absolutisme jurídic. El Dret a l'època moderna.Les Recopilacions.

Tema 5.-El procés d'integració territorial de la monarquia hispànica. Els Decrets de Nova Planta.

BLOC IV.- L'ESTAT LIBERAL

Tema 6.- L'Estat liberal. Orígens i evolució posterior: Estat social 0 Estat del benestar.


BLOC V.- CONSTITUCIONALISME I CODIFICACIÓ Tema 7.- El constitucionalisme.

Tema 8.- Anàlisi històrico-jurídica de les constitucions històriques espanyoles.

Tema 9.- El procés codificador.



Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
CE8
1 0 1
Sesión magistral
CE8
CE9
40 60 100
Resolución de problemas/ejercicios
CE8
CE9
18 26 44
Atención personalizada
CE8
CE9
1 0 1
 
Pruebas objetivas de tipo test
CE8
CE9
1 1 2
Pruebas de desarrollo
CE8
CE9
1 1 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Informació bàsica sobre el contingut i funcionament de l'assignatura que s' impartirà durant el primer dia del curs pel professor de l'assignatura.
Sesión magistral Classes teòriques impartides pel professor/a de l'assignatura
Resolución de problemas/ejercicios De forma individual o treballant en grup, es realitzaran seminaris, comentaris i altres activitats sobre:
a) textos seleccionats
b) lectures d'articles de premsa, llibres, etc.
Els comentaris es podran preparar amb material complementari fora de l'aula, i podran ser exposats a classe.
Atención personalizada Resolució individual o col.lectiva de dubtes relacionats amb l'assignatura

Atención personalizada
descripción

Es realitzaran tutories individuals o grupals en el despatx de la professora o en línia per la resolució de dubtes sobre la matèria de l'assigantura per aquelles persones que ho requereixin. L'horari serà determinat  amb cita prèvia sol.licitada a través del correu electrònic.


Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pruebas objetivas de tipo test
CE8
CE9
Prova tipus test que inclou 20 preguntes tancades de resposta múltiple. Les respostes positives sumen 1 punt. Les respostes negatives resten 1/4 de punt. Les respostes en blanc no compten. El mínim per aprovar són 12 punts. Es valora sobre 10.La nota pondera un 35% de la nota final. 60%
Pruebas de desarrollo
CE8
CE9
Prova de desenvolupament que pot incloure preguntes curtes sobre el temari, anàlisis de textos, articles de premsa, etc. Es valora sobre 10. Es té en compte la correcta ortografia, redacció, anàlisi i comprensió del tema, i es podran descomptar fins a un màxim de 2 punts en la nota final de la prova. 40%
Otros   Es podrà tenir en compte la participació a l'aula, realització de tots els exercicis durant el curs, per pujar fins a 1 punt la nota final, a criter de la professora
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació de la segona convocatòria consistirà en una prova objectiva tipus test (60%) i en una prova de desenvolupament i test (preguntes curtes, sobre els seminaris) (40%), amb els mateixos criteris d'avaluació de la primera convocatòria.

La qualificació de la segona convocatòria serà la corresponent a les proves d'avaluació realitzades a la segona convocatòria, amb els mateixos criteris d'avaluació i metodologies que en la primera convocatòria. Per tant, no es reserven qualificacions entre convocatòries, ni d'un curs pel següent.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fuentes de información

Básica , , ,
, , ,

Qualsevol manual de l'assignatura recomanat pel professorat a l'inici de curs.

Complementaria

Recomendaciones

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
TEORÍA DEL DERECHO/15214004
DERECHO ROMANO/15214002
CONSTITUCIÓN Y SISTEMA DE FUENTES/15214005

 
Otros comentarios
És convenient comptar amb uns coneixements previs i suficients del desenvolupament històric. a Espanya.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.