DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) FONAMENTS DE DRET PÚBLIC DE CATALUNYA Codi 15214101
Ensenyament
Grau de Dret (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
JARIA MANZANO, JORDI
MATEU VILASECA, MARCEL
Adreça electrònica jordi.jaria@urv.cat
marcel.mateu@urv.cat
jordi.janeg@urv.cat
Professors/es
JARIA MANZANO, JORDI
MATEU VILASECA, MARCEL
JANÉ GUASCH, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant <p>A causa de l'emergència sanitària provocada per la COVID19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s'informaran&nbsp;a l'espai&nbsp;Moodle de cada assignatura.&nbsp;&nbsp;</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE1 Utilitzar principis jurídics i valors fonamentals com a instrument de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic
 CE2 Identificar, interpretar i utilitzar les fonts jurídiques internes, europees, internacionals i comparades
 CE7 Ser conscient de la funció del dret com a sistema regulador de les relacions socials i econòmiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE1 Genèric
 CE2 Comprèn el funcionament genèric del sistema de fonts dels diferents ordenaments jurídics espanyols
 CE7 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Construcció, evolució i caràcters de l'Estat autonòmic i. La transició a la democràcia i el canvi del model territorial d'Estat
ii. Els caràcters de la regulació constitucional
iii. El desenvolupament del model autonòmic d'Estat
iv. Els caràcters principals de l'Estat autonòmic
2. L'ordenament jurídic de les Comunitats Autònomes i. Les relacions entre l'ordinament jurídic estatal i els ordenaments jurídics autonòmics
ii. L'estatut d'autonomia.
iii. Les fonts derivades de l'ordenament autonòmic.
3. Les institucions de les Comunitats Autònomes i. La forma de govern de les Comunitats Autònomes
ii. L'assemblea legislativa.
iii. El president autonòmic.
iv. El govern.
v. Altres institucion estatutàries.
4. Les competències de les Comunitats Autònomes i. El sistema de distribució competencial.
ii. Els règims competencials.
iii. La regulació extraestatutària de competències
5. Les relacions institucionals en l'Estat autonòmic i. Les relacions institucionals en els estats compostos
ii. Les relacions institucionals en l'exercici competencial
iii. Les relacions de les comunitats autònomes amb les institucions centrals de l'Estat
iv. Les relacions de les comunitats autònomes amb la Unió Europea i l'acció exterior
6. Els conflictes territorials en l'Estat autonòmic i. Els conflictes territorials
ii. La via negocial
iii. La via jurisdiccional
iv. La via coactiva
7. El finançament autonòmic i. Els principis constitucionals del règim de finançament
ii. Les competències estatals en matèria de finançament autonòmic
iii. Els diferents models de finançament autonòmic: el règim comú i el règim de concert.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE2
2 2 4
Sessió Magistral
CE2
50 0 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE2
36 40 76
Atenció personalitzada
CE2
4 0 4
 
Proves pràctiques
CE2
4 4 8
Proves objectives de preguntes curtes
CE2
2 2 4
Proves de desenvolupament
CE1
CE2
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts, les metodologies, les activitats del curs i el sistema d'avaluació, així com dels objectius que es persegueixen.
Sessió Magistral Explicació a classe dels continguts de l'assignatura i comentari dels materials i fonts d'informació pertinents per al seguiment de la matèria.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament i resolució de supòsits de fet pràctics en relació amb els continguts de l'assignatura.
Atenció personalitzada Durant el curs, es realitzaran les tutories pertinents.

Atenció personalitzada
Descripció

Consulta i seguiment sobre aspectes del programa. La tutoria es podrà fer de forma presencial o virtual.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de preguntes curtes
CE2
Al final dels primers tres blocs temàtics de l'assignatura es realitza un exercici consistent en cinc qüestions curtes que l'estudiant ha de respondre. 25%
Proves de desenvolupament
CE1
CE2
Es realitza una prova de desenvolupament on l'estudiant ha de demostrar l'assimilació de tot el temari de l'assignatura en relació amb les competències l'adquisició de les quals ha d'acreditar. 50%
Proves pràctiques
CE2
Es durà a terme una prova avaluativa de caràcter pràctic, consistent en preguntes sobre un supòsit de fet determinat en què serà necessari aplicar els coneixements apresos en tota la part teòrica. 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).

L'avaluació continuada és obligatòria i consistirà en tres proves (dues de caràcter teòric i una de caràcter pràctic). Es considerarà suspès l'alumne que no arribi a una qualificació de 2 sobre 10 en qualsevol de les proves de l'avaluació continuada.

La segona convocatòria consistirà en una prova global de recuperació amb apartats teòrics i pràctics. No caldrà recuperar en segona convocatòria les proves (i els percentatges corresponents) ja superats durant l'avaluació continuada. Es considerarà suspès l'alumne que no arribi a una qualificació de 2 sobre 10 en qualsevol de les parts de la prova global de recuperació.


Fonts d'informació

Bàsica

Per preparar els continguts de l'assignatura podeu consultar les referències següents:

APARICIO, M. A. (dir.); Manual de Derecho Constitucional, Barcelona, Atelier, 2012 (2a. edició).

BARCELÓ SERRAMALERA, M. i VINTRÓ, J. (coord.); Dret Públic de Catalunya, Barcelona, CEDECS, 2011 (2a. edició).

CASTELLÀ ANDREU, J. M. (ed.); Derecho constitucional básico, Barcelona, Huygens, 2014.

RIDAO, J.; Curs de Dret Públic de Catalunya. Comentari a l'Estatut, Barcelona, Ariel (Grup62) - Escola d'Administració Pública (EAPC), 2012 (2a. edició).

A banda d'això, caldrà tenir en compte les referències normatives i jurisprudencials que s'aniran indicant durant el curs.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
L'avaluació continuada és obligatòria i consistirà en tres proves durant el curs (dues de caràcter teòric i una de caràcter pràctic). Les proves no superades s'hauran de superar en la segona convocatòria, en el marc d'una prova global de recuperació, on hi haurà un exercici corresponent a cadascuna de les proves avaluatives realitzades durant el curs. Es considerarà suspès l'alumne que no arribi a una qualificació de 2 sobre 10 en qualsevol de les proves.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent