Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Utilitzar principis jurídics i valors fonamentals com a instrument de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic |
| A2 |
Identificar, interpretar i utilitzar les fonts jurídiques internes, europees, internacionals i comparades |
| A4 |
Identificar qüestions jurídiques a partir d’un conjunt complex de fets no estructurats jurídicament |
| A6 |
Elaborar documents jurídics o amb rellevància jurídica complexos |
| A9 |
Conèixer en profunditat les principals institucions jurídiques públiques i privades, la seva gènesi i evolució històrica |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp jurídic |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Genèric
| | A2 |
Genèric
| | A4 |
Distingeix en un supòsit fàctic els aspectes jurídics rellevants
| | A6 |
Genèric
| | A9 |
És capaç de distingir i relacionar les diferents institucions jurídiques, públiques i privades
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Genèric
| | B2 |
Genèric
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. La potestat punitiva i els principis informadors del Dret penal. |
- Dret penal objectiu i Dret penal subjectiu
- El principi d'exclusiva protecció de béns jurídics
- El principi d'invervenció mínima
- El principi de culpabilitat
- El principi de proporcionalitat
- El principi d'humanitat de les penes
- El principi de legalitat: garanties i el postulat de la seguretat jurídica
- La interpretació de la llei penal. Classes. L'analogia. |
Tema 2. Les teories de la pena com a teories del Dret penal |
- Retribucionisme
- Prevenció especial
- Prevenció general
- Teories mixtes |
Tema 3. La llei penal en el temps i en l'espai. La llei penal en relació a les persones. |
- Promulgació i derogació de la llei
- El principi d'irretroactivitat de la llei: la retroactivitat com a excepció.
- La territorialitat de la llei penal
- L'aplicació extraterritorial de la llei penal
- L'extradició
- L'espai europeu únic i el futur del principi de territorialitat de la llei penal.
- Inviolabilitat i immunitat. |
Tema 4. La ciència penal |
- Dogmàtica, política criminal i criminologia.
|
Tema 5. La teoria jurídica del delicte |
- El delicte com a institució nuclear del dret penal.
- Concepte de delicte en el Dret penal espanyol
- Tipicitat, antijuridicitat i culpabilitat |
Tema 6. La tipicitat |
- Classes de tipus
- La part objectiva del tipus: teories de la causalitat i imputació objectiva
- La part subjectiva del tipus: el dol, l'error de tipus, la imprudència, els elements subjectius de l'injust.
- El tipus d'injust del delicte d'omissió |
Tema 7. L'antijuridicitat |
- Les causes de justificació: el consentiment i les seves funcions en el Dret penal, la legítima defensa, l''estat de necessitat, el compliment d'un deure i l'exercici legítim d'un dret, ofici o càrrec.
|
Tema 8. La culpabilitat |
- Concepte de culpabilitat i elements que la integren.
- L'absència de culpabilitat
- La inimputabilitat. L'aplicació de mesures de seguretat.
- L'error de prohibició.
- La no exigibilitat d'una altra conducta
|
Tema 9: La punibilitat |
- Excuses absolutòries
- Condicions objectives de punibilitat |
Tema 10. Iter Criminis |
- Actes preparatoris punibles en Dret penal espanyol
- La temptativa: fonament, estructura, temptativa inidònia. El desistiment.
- La consumació del delicte |
Tema 11. Autoria i participació |
- Concepte doctrinal d'autor i definicions legals
- Formes d'autoria principal.
- L'accessorietat de la participació. Classes de participació.
- La responsabilitat penal de les persones jurídiques |
Tema 12: Les conseqüències jurídiques del delicte. |
- Pena i mesura de seguretat
- Les penes privatives de llibertat. Execució de les penes privatives de llibertat. La llibertat condicional
- Suspensió i substitució.
- Les penes privatives de drets
- La multa
- Les mesures de seguretat. La llibertat vigilada
- La responsabilitat civil derivada del delicte
- Les penes aplicables a les persones jurídiques
|
Tema 13: La individualització del càstig. |
- Regles generals per a la determinació de la pena.
- Les circumstàncies modificatives de la responsabilitat penal: circumstàncies agreujants, atenuants i mixta. |
Tema 14: El concurs de delictes i concurs aparent de lleis penals |
- Concurs real, medial, i ideal de delictes.
- El delicte continuat
- El concurs aparent de normes penals. |
Tema 15: Extinció de la responsabilitat criminal |
- Causes d'extinció de la responabilitat criminal.
- La prescripció del delicte i de la pena. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
50 |
60 |
110 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
25 |
35 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
28 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
4 |
6 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. L'exercici requereix que l'alumne prepari material de suport a casa (lectures, jurisprudència,...) si bé la resolució del cas es realitza a l'aula. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. L'exercici es planteja i resol a l'aula. |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Resolució dels dubtes que puguin sorgir en la realització de les tasques. L'atenció personalitzada pot ser tant personal com per correu electrònic. Les tutories presencials es concertaran prèviament per correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Amb Es proposaran un o diversos casos pràctics que l'alumne haurà de resoldre a l'aula, si bé fent ús dels materials (doctrinals i/o de jurisprudència) que prèviament haurà preparat fora de l'aula. Les pautes de treball i criteris d'avaluació es publicaran amb cadascun dels exercicis. |
20% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Es proposarà un o diversos casos pràctics a l'aula que l'alumne haurà de qualificar de forma individual. Les pautes de treball i criteris d'avaluació es publicaran en cada exercici.
|
20% |
Proves de desenvolupament |
|
En les proves de desenvolupament, l'alumne haurà de respondre de forma extensa les qüestions que se li formulin, demostrant un coneixement adequat dels conceptes més importants de l'assignatura. |
40% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Les proves de preguntes curtes consisteixen en respondre de forma concisa les qüestions plantejades sobre una part del temari de l'assignatura. |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
El seguiment de l'assignatura per Avaluació continuada comporta la realització de diverses proves de caràcter teòric i pràctic que permeten assolir una puntuació de 100%. La superació de l'assignatura en primera convocatòria exigeix superar tant la part teòrica (60%) com la part pràctica de l'assignatura (40%). L'alumne que en AC no assoleixi un mínim de cinc punts en la nota final, podrà concórrer a la segona convocatòria. L'examen en segona convocatòria consistirà en una prova teòrica (60% de la nota) i uns prova de caràcter pràctic (40%). L'examen teòric consistirà en quatre preguntes curtes i una pregunta de desenvolupament. De forma alternativa s'ofereix també la possibilitat d'examen oral per a la part teòrica de l'assignatura. Aquest examen consistirà en entre 4 i 5 preguntes de desenvolupament. L'examen pràctic proposarà la qualificació d'un supòsit de fet. Quan l'alumne, tot i no haver superat l'AC, hagi aprovat una de les dues parts -teoria o pràctica- només haurà d'examinar-se en segona convocatòria de la part suspesa. Les peticions de revisió d'examen hauran de ser sol·licitades per escrit motivat en els dos dies següents a la publicació de les notes. |
Bàsica |
|
1. Quintero Olivares, Gonzalo. Parte general del Derecho penal . 2a ed., Thomson-Aranzadi, Cizur Menor. 2010.
2. Muñoz Conde, Francisco - García Arán, Mercedes. Derecho penal. Parte general . 7a ed., Tirant lo Blanch. València. 2010. 3.
Quintero Olivares, G, Carbonell Mateu, J.C., Morales Prats, F., García
Rivas, N., F.J. Álvarez García, A. Manjón-Cabeza Olmeda, A. Ventura
Püschel et al. Esquemas de teoría jurídica del delito y de la pena.
Tirant
lo blanch. València. 2010. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|