DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) DERECHO PROCESAL PENAL Código 15214120
Titulación
Grado en Derecho (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Obligatoria Cuarto 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Derecho Privado, Procesal y Financiero
Coordinador/a
PLA BEL, ROSA MARIA
CERRATO GURI, ELISABET
CASANOVA MARTÍ, ROSER
Correo-e elisabet.cerrato@urv.cat
rosamaria.pla@urv.cat
Profesores/as
CERRATO GURI, ELISABET
PLA BEL, ROSA MARIA
Web
Descripción general e información relevante <div>L'assignatura de Dret processal penal té com a principals objectius explicar els diferents tipus de judicis de caràcter penal existents en el nostre ordenament jurídic, així com l'anàlisi de les diferents activitats processals que es poden dur a terme en cadascuna de les etapes i fases dels procediments judicials penals.</div>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE3 Asesorar, mediar, negociar y resolver conflictos desde una perspectiva jurídica
 CE6 Elaborar documentos jurídicos o con relevancia jurídica complejos
 CE7 Ser consciente de la función del derecho como sistema regulador de las relaciones sociales y económicas
 CE9 Conocer en profundidad las principales instituciones jurídicas públicas y privadas, su génesis y evolución histórica
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE3 Da respuesta a un problema planteado aplicando la normativa, la jurisprudencia y la doctrina autorizada
 CE6 Genérico
 CE7 Genérico
 CE9 Genérico
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
TEMA 1. ELS SISTEMES PROCESSALS PENALS
1. Els sistemes processals penals: a)sistema acusatori, b) sistema inquisitiu, c) sistema mixt.
2. El sistema processal espanyol dissenyat per la LECrim de 1882.
3. Els principis informadors del procés penal: a) El principi d'oficialitat, b) El principi de legalitat. 4. Els principis del procediment penal: a) oralitat, b) immediació i c) publicitat.
TEMA 2. L'ACTIVITAT JURISDICCIONAL PENAL


1. La jurisdicció penal
2. La competència penal: objectiva, funcional i territorial
TEMA 3. L'ACTIVITAT DE LES PARTS EN EL PROCÉS PENAL

1. Concepte de parts
2. Parts acusadores: a) Ministeri Fiscal; b) acusador/a particular; c) acusador/a popular; d) acusador/a privat; e) actor/a civil
3. Les parts acusades: a) investigat/a; b) responsable civil
4. Pluralitat de parts en el procés penal
TEMA 4. ESTRUCTURA, FUNCIÓ I OBJECTE DEL PROCÉS PENAL

1. Estructura: instrucció, judici i execució
2. Tipus de processos penals
3. Objecte del procés penal: a)concepte; b) elements identificadors de l'objecte del procés: el fet punible i l'encausat/da; c) l'objecte civil del procés penal
TEMA 5. JUDICIS PENALS ORDINARIS I ESPECIALS

1. El judici ordinari per delictes
2. El procediment penal abreujat
3. El procediment per a l'enjudiciament ràpid de determinats delictes
4. El judici davant del Tribunal del Jurat
5. El judici per a l'enjudiciament de delictes lleus

TEMA 6. LA INICIACIÓ DEL PROCÉS PENAL


1. Nocions introductòries
2. La denúncia
3. L'atestat
4. La querella
5. La citació de l'imputat
TEMA 7. LA INSTRUCCIÓ

1. Perspectiva constitucional de la instrucció
2. Subjectes de la instrucció
3. Procediment d'instrucció
4. Diligències d'instrucció
5. La interlocutòria de processament
6. Conclusió de la instrucció
7. El sobreseïment
TEMA 8. LES MESURES CAUTELARS


1. Mesures cautelars personals
2. Mesures cautelars de contingut patrimonial
TEMA 9. EL JUDICI ORAL

1. Els escrits de qualificació provisional
2. Els articles de previ pronunciament
3. La prova en el judici oral
4. La celebració del judici oral
TEMA 10. CONCLUSIÓ DEL PROCÉS PENAL


1. La sentència penal
2. La prejudicialitat
3. La cosa jutjada
4. Els mitjans d'impugnació

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
CE3
1 0 1
Sesión magistral
CE3
8 8 16
Debates
CE3
10 10 20
Trabajos
CE3
CE6
7 24 31
Atención personalizada
CE3
1 0 1
 
Pruebas prácticas
CE3
2 2 4
Pruebas objetivas de tipo test
CE9
1 1 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Exposició general de l'assignatura
Sesión magistral Explicació dels temes del programa
Debates Discussió a classe de problemes o qüestions prèviament seleccionades
Trabajos Redacció d'escrits jurídics i resolució de casos pràctics
Atención personalizada Realització de tutories

Atención personalizada
descripción

L'atenció personalitzada amb els estudiants es farà a través de tutories. Aquestes tutories tenen per finalitat atendre els dubtes que puguin plantejar els estudiants respecte de l'aprenentatge i seguiment de l'assignatura, i es podran fer de manera presencial o en línia, prèvia petició per correu electrònic. Es prioritzaran les tutories virtuals.


Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pruebas prácticas
CE3
Realització d'una pràctica integrada de tot el temari 50%
Pruebas objetivas de tipo test
CE9
Realització d'un examen tipus test de tot el temari 50%
Otros  

Durant el curs es realitzaran activitats pràctiques l'elaboració de les quals es valorarà positivament de cara a la nota final

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Com a prerequisit, per seguir l'avaluació continuada d'aquesta assignatura cal que l'estudiant es presenti a totes les proves/activitats avaluatives proposades. La no presentació a una concreta activitat avaluativa implicarà que l'alumne no pugui ser avaluat d'acord amb el sistema d'avaluació continuada i, en conseqüència, hagi de presentar-se a la segona convocatòria per a poder superar-la.

La nota final de l'avaluació continuada serà la que resulti de la mitjana ponderada de les activitats desenvolupades durant el curs.

La segona convocatòria 

consistirà en un únic examen dels continguts de tota l'assignatura. En cap cas es guardaran les notes de les activitats desenvolupades a l'avaluació continuada.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fuentes de información

Básica

Es recomana l'última edició dels següents manuals:

- RAMOS MÉNDEZ, Francisco: Enjuiciamiento Criminal, lectura constitucional, edit. Atelier, Barcelona

- NIEVA FENOLL, J., Derecho Procesal Penal, Marcial Pons, Madrid.

- ARMENTA DEU, T.: Lecciones de Derecho Procesal Penal, edit. Marcial Pons.

- DE LA OLIVA SANTOS, A., (et altri): Derecho Procesal Penal, edit. Centro de Estudios Ramón Areces, Madrid.

- GIMENO SENDRA, V., Manual de Derecho Procesal Penal, Ediciones Jurídicas Castillo de Luna, Madrid.

- MONTERO AROCA, J., GÓMEZ COLOMER, J.L., BARONA VILAR: Derecho Jurisdiccional III, Proceso Penal, edit. Tirant lo Blanch, Valencia.

Algunes obres específiques:

CASANOVA MARTÍ, R.: Las intervenciones telefónicas en el proceso penal, J. M. Bosch, Barcelona, 2014.

CASANOVA MARTÍ, R.: La prueba en la Orden Europea de Investigación y su repercusión en el proceso penal español, a "Orden Europea de Investigación y prueba transfronterizaen la Unión Europea" (dir. Mª Isabel González Cano), Tirant lo Blanch, València, 2019,pp. 815 a 829.

CASANOVA MARTÍ, R.: Las intervenciones telefónicas en la doctrina del TEDH: exigencia de previsión legal en derecho interno, a "Adaptación del Derecho Procesal espanyol a la normativa europea y a su interpretación por los tribunales" (dir. Jiménez Conde, coord. Fuentes Soriano y González Cano), Tirant lo Blanch, València, 2018, pp. 277 a 286.

CASANOVA MARTÍ, R.: Nueva regulación de las intervenciones telefónicas: especial atención a la utilización de los resultados de esta diligencia en un proceso penal distinto, a "Proceso Penal. Cuestiones Fundamentales" (coord. Olga Fuentes Soriano), Tirant lo Blanch, València, 2017, pp. 327 a 349. 

CASANOVA MARTÍ, R. I CERRATO GURI, E.: La emisión de una orden europea de investigaciónpara la obtención de prueba transfronteriza y su introducción en el procesopenal español”, a Revista de Derecho Comunitario Europeo , 62, pp. 197-232.

CERRATO GURI, E.: Algunas consideraciones en torno a la emisión de una orden europea de investigación por las autoridades judiciales españolas , a “Orden europea de investigación y prueba transfronteriza en la Unión Europea”, Mª I. González Cano (dir.), Tirant lo blanch, Valencia,2019, pp. 547 a 559.

CERRATO GURI, E.: El procedimiento de emisión de una Orden Europea de protección, a “Adaptación del derecho processal español a la normativa europea y a su interpretación por los tribunales”, F. Jiménez Conde (dir.), Tirant lo Blanch, Valencia, 2018, pp. 297 a 306.

CERRATO GURI, E.: El límite temporal en la práctica de las diligencias de instrucción: ¿el fin de las dilaciones indebidas?, a “El proceso penal. Cuestiones fundamentales”, Olga Fuentes Soriano (coordinadora), Tirant lo Blanch, València, 2017, pp. 95 a 104.

PICÓ I JUNOY, J., i CASANOVA MARTÍ, R.: La intervención de las comunicaciones telefónicas y postales, a "Estudios sobre prueba penal", Vol. III (Dir. Abel Lluch i Richard González), La Ley, Madrid, 2013, pp. 131 a 169.

Complementaria

Recomendaciones


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
INTRODUCCIÓN AL DERECHO PROCESAL/15214006
DERECHO PROCESAL CIVIL/15214119
 
Otros comentarios
Aquesta assignatura s'imparteix en CATALÀ.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.