Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Ser conscient de la funció del dret com a sistema regulador de les relacions socials i econòmiques |
| A8 |
Reconèixer el caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la interdisciplinarietat dels problemes jurídics |
| A11 |
Distingir entre el raonament jurídic i els arguments de naturalesa ètica, política, econòmica i social |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Genèric
| | A8 |
Obté una visió crítica dels diferents punts de vista i perspectiva dels vessants del Dret
| | A11 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Analitza una situació donada i proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
|
Tema |
Subtema |
TEMA I.- RECAPITULACIÓ SOBRE EL CONCEPTE DE DRET |
1.- Estructura, funció i fonamentació del Dret
2.- Normes, drets i injustícies
3.- Legalitat i legitimitat. Legitimació i deslegitimació
4.- Validesa, eficàcia i justificació del Dret
5.- Formalisme, sociologisme, iusnaturalisme |
TEMA II.- PRESSUPÒSITS I CONDICIONS HEGEMÒNIQUES DE LA DOGMÀTICA JURÍDICA |
1.- Causes de l'aparició i origen del positivisme jurídic. La reacció front al iusnaturalisme racionalista
2.- Trets bàsics i característiques del formalisme jurídic. El model del legislador racional, la noció de sistema jurídic i els seus criteris ideals: unitat, plenitud i coherència del Dret |
TEMA III.- MODIFICACIONS ACTUALS EN LA CONCEPCIÓ NORMATIVISTA DEL DRET |
1.- De l'imperativisme a la textura oberta de les normes jurídiques. El problema del marge de discrecionalitat judicial
2.- De l'estructura coercitiva a la regulació de la sanció i els mecanismes alternatius. Sancions negatives i positives
3.- La distinció entre principis i regles. Diversos sentits de l'expressió principi jurídic |
TEMA IV.- SOCIETAT, ESTAT I DRET |
1.- Dret estatal i pluralisme jurídic
2.- Funcionalitat-legitimitat en la relació poder social i poder político-jurídic
3.- L'Estat de Dret: formació i caracters
4.- Drets humans i Estat democràtic de Dret |
TEMA V.- EL DRET COM A PROCÉS RACIONAL |
1.- Constitució, legislació i drets. La rellevança dels valors i principis jurídics a l'Estat constitucional. Conflictes jurídics i drets fonamentals: dels drets del ciutadà als drets de la persona
2.- El caràcter heterònom del Dret. La motivació de les decissions jurídiques. Garantisme, independència i funcions del poder judicial
3.- Professors, legisladors, jutges,.... qui son els senyors del Dret? |
TEMA VI.- INTRODUCCIÓ A L'ARGUMENTACIÓ JURÍDICA |
1.- Conceptes: argument, premissa, justificació
2.- Casos fàcils i casos difícils en l'argumentació jurídica
3.- Context de descobriment i context de justificació. La justificació interna i la justificació externa de la decissió
4.- L'argumentació als casos difícils
5.- Alguns tipus d'arguments |
TEMA VII.- EL PROBLEMA DE L'OBEDIÈNCIA AL DRET |
1.- Discusió sobre l'existència d'un deure d'obeïr les normes jurídiques.
2.- La desobediència civil. Anàlisi conceptual i classes. Possible justificació moral, política i jurídica
3.- L'objecció de consciència. Aproximació conceptual. |
TEMA VIII- IGUALTAT I DIFERÈNCIA |
1.- Plantejament general. La igualtat com a valor jurídic.
2.- Discriminació positiva o inversa. Concepte i característiques. Possible justificació teòrica. |
TEMA IX.- SOBRE EL PRINCIPI DE SOLIDARITAT |
1.- La solidaritat com a principi polític i jurídic
2.- Drets i deures de solidaritat. Els deures positius |
TEMA X.- LA TOLERANCIA I ELS SEUS LÍMITS |
1.- Concepte i tipus de tolerancia
2.- La qüestió de la tolerancia: del plantejament liberal al reconeixement jurídic de la diferencia
3.- El problema de la tolerancia amb els intolerants |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
16 |
16 |
32 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
8 |
16 |
24 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
10 |
11 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, tant de la part teòrica com de la pràctica, dels seus objectius i sistema d'avaluació |
Sessió Magistral |
Classes teòriques d'explicació dels cinc primers temes del temari. |
Resolució de problemes, exercicis |
Presentació de cinc pràctiques, corresponents als 5 darrers temes del temari |
Presentacions / exposicions |
Presentació d'una exposició sobre un dels cinc temes darrers del temari |
Descripció |
S'establiran tutories, especialment per orientar en la presentació de l'exposició i en la realització de les pràctiques |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Presentació i superació de cinc pràctiques al llarg del curs, corresponents als cinc darrers temes del temari |
30% de la nota final |
Presentacions / exposicions |
|
Presentació d'una exposició sobre un dels cinc darrers temes del temari |
10% de la nota final |
Proves mixtes |
|
Realització d'un examen final de l'assignatura, consistent en una prova de preguntes tipus test i preguntes curtes sobre el temari |
60% de la nota final |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació en segona convocatòria seguirà el mateix sistema de la primera, és a dir, en una prova final consistent en una combinació de preguntes test i preguntes curtes que suposarà un 60% de la nota final i oferint la possibilitat d'entregar totes les pràctiques i fer l'exposició pel restant 30% i 10% respectivament. La nota obtinguda de les pràctiques i de l'exposició durant el curs es reserva també per a la segona convocatòria de l'assignatura. |
Bàsica |
G. PECES-BARBA, Derecho y derechos fundamentales, 1993, Centro de Estudios Constitucionales
R. ALEXY, Teoría de los derechos fundamentales, 1993, Centro de estudios Constitucionales
M. ATIENZA y J. RUIZ MANERO, Las piezas del Derecho. Teoría de los enunciados jurídicos, 1996, Ariel
N. BOBBIO, El positivismo jurídico, 1993, Debate
M. CALVO, Los fundamentos del método jurídico: una revisión crítica, 1994, Tecnos
A. CALSAMIGLIA, Introducción a la ciencia jurídica, 1986, Ariel
E. DÍAZ, Sociología y Filosofía del Derecho, 2ª ed. 1980, Taurus
E. DÍAZ, Curso de Filosofía del Derecho, 1998, Marcial Pons
E. FERNÁNDEZ, Filosofía, Política y Derecho, 1995, Marcial Pons
L. FERRAJOLI, Derecho y razón, 1994, Trotta
L. FERRAJOLI, Derechos y garantías. La ley del más débil, 1999, Trotta
R. GUASTINI, Distinguiendo. Estudios de teoría y metateroría del Derecho, 1999, Trotta
J. HABERMAS, Facticidad y validez, 1998, Trotta
J. J. MORESO, La indeterminación del Derecho y la interpretación de la Constitución, 1997, Centro de estudios constitucionales
C. S. NINO, Introducción al análisis del derecho, 1983, Ariel
G. PECES-BARBA, Introducción a la Filosofía del derecho, 1983, Debate
G. PECES-BARBA, Curso de derechos fundamentales, 1999, Universidad Carlos III-BOE
A. E. PÉREZ LUÑO, Derechos humanos, Estado de Derecho y Constitución, 1981, Tecnos
L. PRIETO, Ideología e interpretación jurídica, 1987, Tecnos
L. PRIETO, Sobre principios y normas. Problemas del razonamiento jurídico, 1992, Centro de Estudios Constitucionales
L. PRIETO, Constitucionalismo y positivismo, 1997, Fontamara
VV. AA. (E. GARZÓN y F. LAPORTA, eds.), El Derecho y la justivia, 1996, Trotta
G. ZAGREBELSKY, El derecho dúctil. Ley, derechos, justicia, 1995, Trotta
N. BOBBIO, El tiempo de los derechos, 1993, Sistema
J. DE LUCAS, El desafío de las fronteras, 1994, Temas de hoy
J. DE LUCAS, Puertas que se cierran. Europa como fortaleza, 1996, Icaria
R. DWORKIN, Los derechos en serio, 1984, Ariel
P. SINGER, Democracia y desobediencia, 1985, Ariel
E. GARZÓN VALDÉS, Derecho, Ética y Política, 1994, Centro de Estudios Constitucionales
G. PECES-BARBA, Los valores superiores, 1984, Tecnos
C. S. NINO, La constitución de la democracia deliberativa, 2000, Gedisa
E. GARZÓN VALDÉS, Filosofía, política, derecho. Escritos seleccionados, 2001, Universitat de València
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
TEORIA DEL DRET/15071018 | SOCIOLOGIA DEL DRET/15073221 | SOCIOLOGIA DEL DRET/15214225 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|