Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Ser conscient de la funció del dret com a sistema regulador de les relacions socials i econòmiques |
| A8 |
Reconèixer el caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la interdisciplinarietat dels problemes jurídics |
| A11 |
Distingir entre el raonament jurídic i els arguments de naturalesa ètica, política, econòmica i social |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Genèric
| | A8 |
Obté una visió crítica dels diferents punts de vista i perspectiva dels vessants del Dret
| | A11 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Analitza una situació donada i proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
|
Tema |
Subtema |
TEMA I.- DFINICIÓ I CONTINGUTS DE LA FILOSOFIA DEL DRET |
|
TEMA II.- LA FILOSOFIA DEL DRET A FINALS DEL SEGLE XX |
1.- Neocontractualisme.
2.- Neoconstitucionalismes.
3.- Realisme jurídic i altres moviments contemporanis. |
TEMA III.- EL NAIXEMENT DEL DRET CONTEMPORANI |
1.- De Grotius a Hegel
2.- El positivieme jurídic |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
20 |
20 |
40 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
17 |
25 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, tant de la part teòrica com de la pràctica, dels seus objectius i sistema d'avaluació |
Sessió Magistral |
Classes teòriques d'explicació dels temes del temari. |
Presentacions / exposicions |
Presentació d'un treball i exposició pública d'un treball. |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
S'establiran tutories, especialment per orientar en la presentació de l'exposició |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Presentació d'una exposició sobre un dels temes del temari o proposats pel professor |
30% de la nota final |
Proves mixtes |
|
Realització d'exàmens integrats per una part de qüetionari: preguntes tipus test o curtes i una altra de preguntes tipus tema.
|
70% de la nota final |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació en segona convocatòria seguirà el mateix sistema de la primera, és a dir, en una prova final consistent en una combinació de preguntes test i preguntes curtes que suposarà un 70% de la nota final i oferint la possibilitat de fer una dissertació escrita sobre un tema proposat d'entre una llista. La nota obtinguda de la part pràctica, treball i exposició, durant el curs es conserva per a la segona convocatòria de l'assignatura. |
Bàsica |
G. PECES-BARBA, Derecho y derechos fundamentales, 1993, Centro de Estudios Constitucionales
R. ALEXY, Teoría de los derechos fundamentales, 1993, Centro de estudios Constitucionales
M. ATIENZA y J. RUIZ MANERO, Las piezas del Derecho. Teoría de los enunciados jurídicos, 1996, Ariel
N. BOBBIO, El positivismo jurídico, 1993, Debate
M. CALVO, Los fundamentos del método jurídico: una revisión crítica, 1994, Tecnos
A. CALSAMIGLIA, Introducción a la ciencia jurídica, 1986, Ariel
E. DÍAZ, Sociología y Filosofía del Derecho, 2ª ed. 1980, Taurus
E. DÍAZ, Curso de Filosofía del Derecho, 1998, Marcial Pons
E. FERNÁNDEZ, Filosofía, Política y Derecho, 1995, Marcial Pons
L. FERRAJOLI, Derecho y razón, 1994, Trotta
L. FERRAJOLI, Derechos y garantías. La ley del más débil, 1999, Trotta
R. GUASTINI, Distinguiendo. Estudios de teoría y metateroría del Derecho, 1999, Trotta
J. HABERMAS, Facticidad y validez, 1998, Trotta
J. J. MORESO, La indeterminación del Derecho y la interpretación de la Constitución, 1997, Centro de estudios constitucionales
C. S. NINO, Introducción al análisis del derecho, 1983, Ariel
G. PECES-BARBA, Introducción a la Filosofía del derecho, 1983, Debate
G. PECES-BARBA, Curso de derechos fundamentales, 1999, Universidad Carlos III-BOE
A. E. PÉREZ LUÑO, Derechos humanos, Estado de Derecho y Constitución, 1981, Tecnos
L. PRIETO, Ideología e interpretación jurídica, 1987, Tecnos
L. PRIETO, Sobre principios y normas. Problemas del razonamiento jurídico, 1992, Centro de Estudios Constitucionales
L. PRIETO, Constitucionalismo y positivismo, 1997, Fontamara
VV. AA. (E. GARZÓN y F. LAPORTA, eds.), El Derecho y la justivia, 1996, Trotta
G. ZAGREBELSKY, El derecho dúctil. Ley, derechos, justicia, 1995, Trotta
N. BOBBIO, El tiempo de los derechos, 1993, Sistema
J. DE LUCAS, El desafío de las fronteras, 1994, Temas de hoy
J. DE LUCAS, Puertas que se cierran. Europa como fortaleza, 1996, Icaria
R. DWORKIN, Los derechos en serio, 1984, Ariel
P. SINGER, Democracia y desobediencia, 1985, Ariel
E. GARZÓN VALDÉS, Derecho, Ética y Política, 1994, Centro de Estudios Constitucionales
G. PECES-BARBA, Los valores superiores, 1984, Tecnos
C. S. NINO, La constitución de la democracia deliberativa, 2000, Gedisa
E. GARZÓN VALDÉS, Filosofía, política, derecho. Escritos seleccionados, 2001, Universitat de València
FARALLI, C., La filosofia del Derecho contemporánea, 2007, SPFD Universidad Complutense
TROPER, M, La filosofia del Derecho, 2008, Tecnos
RUIZ SANZ, M, La construcción coherente del Derecho, 2009, Dykinson
RODRÍGUEZ PANIAGUA, J.M, Historia del pensamiento jurídico(2 vols), 1988, SPFD U. Complutense
TRUYOL Y SERRA, A, Historia de la filosofia del Derecho y del Estado, 2010, Alianza Universidad
FASSÒ, G, Historia de la filosofia del Derecho, 1996, Pirámide
|
A la pàgina Moodle de l'assignatura hi haurà informació, bibliografia/webgrafia, recursos i avisos que s'aniran actualitzant durant tot el període lectiu. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
TEORIA DEL DRET/15071018 | SOCIOLOGIA DEL DRET/15073221 | SOCIOLOGIA DEL DRET/15214225 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
|
|
Altres comentaris |
Cal mantenir l'atenció a la pàgina Moodle de l'assignatura i als avisos de les sessions presencials.
No sempre serà possible respondre els correus electrònics de l'alumnat; aquest mitjà només s'ha de fer servir per tal de resoldre qüestions particulars. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|