DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) FILOSOFIA DEL DRET Codi 15214122
Ensenyament
Grau de Dret (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
LARRAÑAGA CORTÉS, RAFAEL
Adreça electrònica rafael.larranaga@urv.cat
Professors/es
LARRAÑAGA CORTÉS, RAFAEL
Web
Descripció general i informació rellevant Recapitulació sobre el concepte de Dret. Transformacions en el Dret des de l'ordenament jurídic. Alguns aspectes i problemes sobre la justificació del Dret: la legitimitat jurídica, entre racionalitat i ideologia. Contribució a la reflexió crítica sobre el Dret com a fenòmen racional i ideològic integrat en la societat i la cultura. Dotar l'alumne de tècniques bàsiques pel desenvolupament de tasques jurídiques professionals, especialment en els aspectes metodològics i formatius relacionats amb qüestions de legalitat i legitimitat democràtica

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Ser conscient de la funció del dret com a sistema regulador de les relacions socials i econòmiques
 A8 Reconèixer el caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la interdisciplinarietat dels problemes jurídics
 A11 Distingir entre el raonament jurídic i els arguments de naturalesa ètica, política, econòmica i social
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Genèric
 A8 Obté una visió crítica dels diferents punts de vista i perspectiva dels vessants del Dret
 A11 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitza una situació donada i proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
TEMA I.- DFINICIÓ I CONTINGUTS DE LA FILOSOFIA DEL DRET
TEMA II.- LA FILOSOFIA DEL DRET A FINALS DEL SEGLE XX 1.- Neocontractualisme.
2.- Neoconstitucionalismes.
3.- Realisme jurídic i altres moviments contemporanis.
TEMA III.- EL NAIXEMENT DEL DRET CONTEMPORANI 1.- De Grotius a Hegel
2.- El positivieme jurídic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A7
A8
A11
20 20 40
Presentacions / exposicions
A7
A8
A11
B3
C5
8 17 25
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves mixtes
A7
A8
A11
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, tant de la part teòrica com de la pràctica, dels seus objectius i sistema d'avaluació
Sessió Magistral Classes teòriques d'explicació dels temes del temari.
Presentacions / exposicions Presentació d'un treball i exposició pública d'un treball.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
S'establiran tutories, especialment per orientar en la presentació de l'exposició

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A7
A8
A11
B3
C5
Presentació d'una exposició sobre un dels temes del temari o proposats pel professor 30% de la nota final
Proves mixtes
A7
A8
A11
Realització d'exàmens integrats per una part de qüetionari: preguntes tipus test o curtes i una altra de preguntes tipus tema.
70% de la nota final
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació en segona convocatòria seguirà el mateix sistema de la primera, és a dir, en una prova final consistent en una combinació de preguntes test i preguntes curtes que suposarà un 70% de la nota final i oferint la possibilitat de fer una dissertació escrita sobre un tema proposat d'entre una llista. La nota obtinguda de la part pràctica, treball i exposició, durant el curs es conserva per a la segona convocatòria de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica G. PECES-BARBA, Derecho y derechos fundamentales, 1993, Centro de Estudios Constitucionales
R. ALEXY, Teoría de los derechos fundamentales, 1993, Centro de estudios Constitucionales
M. ATIENZA y J. RUIZ MANERO, Las piezas del Derecho. Teoría de los enunciados jurídicos, 1996, Ariel
N. BOBBIO, El positivismo jurídico, 1993, Debate
M. CALVO, Los fundamentos del método jurídico: una revisión crítica, 1994, Tecnos
A. CALSAMIGLIA, Introducción a la ciencia jurídica, 1986, Ariel
E. DÍAZ, Sociología y Filosofía del Derecho, 2ª ed. 1980, Taurus
E. DÍAZ, Curso de Filosofía del Derecho, 1998, Marcial Pons
E. FERNÁNDEZ, Filosofía, Política y Derecho, 1995, Marcial Pons
L. FERRAJOLI, Derecho y razón, 1994, Trotta
L. FERRAJOLI, Derechos y garantías. La ley del más débil, 1999, Trotta
R. GUASTINI, Distinguiendo. Estudios de teoría y metateroría del Derecho, 1999, Trotta
J. HABERMAS, Facticidad y validez, 1998, Trotta
J. J. MORESO, La indeterminación del Derecho y la interpretación de la Constitución, 1997, Centro de estudios constitucionales
C. S. NINO, Introducción al análisis del derecho, 1983, Ariel
G. PECES-BARBA, Introducción a la Filosofía del derecho, 1983, Debate
G. PECES-BARBA, Curso de derechos fundamentales, 1999, Universidad Carlos III-BOE
A. E. PÉREZ LUÑO, Derechos humanos, Estado de Derecho y Constitución, 1981, Tecnos
L. PRIETO, Ideología e interpretación jurídica, 1987, Tecnos
L. PRIETO, Sobre principios y normas. Problemas del razonamiento jurídico, 1992, Centro de Estudios Constitucionales
L. PRIETO, Constitucionalismo y positivismo, 1997, Fontamara
VV. AA. (E. GARZÓN y F. LAPORTA, eds.), El Derecho y la justivia, 1996, Trotta
G. ZAGREBELSKY, El derecho dúctil. Ley, derechos, justicia, 1995, Trotta
N. BOBBIO, El tiempo de los derechos, 1993, Sistema
J. DE LUCAS, El desafío de las fronteras, 1994, Temas de hoy
J. DE LUCAS, Puertas que se cierran. Europa como fortaleza, 1996, Icaria
R. DWORKIN, Los derechos en serio, 1984, Ariel
P. SINGER, Democracia y desobediencia, 1985, Ariel
E. GARZÓN VALDÉS, Derecho, Ética y Política, 1994, Centro de Estudios Constitucionales
G. PECES-BARBA, Los valores superiores, 1984, Tecnos
C. S. NINO, La constitución de la democracia deliberativa, 2000, Gedisa
E. GARZÓN VALDÉS, Filosofía, política, derecho. Escritos seleccionados, 2001, Universitat de València
FARALLI, C., La filosofia del Derecho contemporánea, 2007, SPFD Universidad Complutense
TROPER, M, La filosofia del Derecho, 2008, Tecnos
RUIZ SANZ, M, La construcción coherente del Derecho, 2009, Dykinson
RODRÍGUEZ PANIAGUA, J.M, Historia del pensamiento jurídico(2 vols), 1988, SPFD U. Complutense
TRUYOL Y SERRA, A, Historia de la filosofia del Derecho y del Estado, 2010, Alianza Universidad
FASSÒ, G, Historia de la filosofia del Derecho, 1996, Pirámide

A la pàgina Moodle de l'assignatura hi haurà informació, bibliografia/webgrafia, recursos i avisos que s'aniran actualitzant durant tot el període lectiu.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TEORIA DEL DRET/15071018
SOCIOLOGIA DEL DRET/15073221
SOCIOLOGIA DEL DRET/15214225


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TEORIA DEL DRET/15214004
 
Altres comentaris
Cal mantenir l'atenció a la pàgina Moodle de l'assignatura i als avisos de les sessions presencials. No sempre serà possible respondre els correus electrònics de l'alumnat; aquest mitjà només s'ha de fer servir per tal de resoldre qüestions particulars.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent