DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) HISTÒRIA DEL DRET I DE LES INSTITUCIONS LOCALS Codi 15214214
Ensenyament
Grau de Dret (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
FURRIOLS ESPONA, CLARA
Adreça electrònica clara.furriols@urv.cat
Professors/es
FURRIOLS ESPONA, CLARA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. L'objectiu de l'assignatura és assolir un coneixement essencial dels aspectes bàsics del Dret i de les Institucions Locals, amb una especial atenció a l'època contemporània (segles XIX i XX). Aquesta perspectiva permet tant l'estudi de les fonts jurídiques com la seva aplicació concreta, sense oblidar les observacions que la doctrina ha fet sobre el tema. La metodologia a seguir combinarà les explicacions teòriques amb el comentari i estudi pràctic de textos adients a cada tema, que pot configurar un treball de recerca sobre el tema. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE8 Reconèixer el caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la interdisciplinarietat dels problemes jurídics
 CE9 Conèixer en profunditat les principals institucions jurídiques públiques i privades, la seva gènesi i evolució històrica
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE8 Genèric
 CE9 Coneix, comprèn i interpreta correctament el contingut de les principals institucions jurídiques, públiques i privades
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 Introducció: Dret, Dret Local, Dret municipal. Dret i Institucions locals. L'autonomia local.
Tema 2 Evolució històrico-jurídica de les divisions administratives del territori.
Tema 3 Aspectes jurídics de les divisions administratives en època moderna: Corregiments, Intendències.
Tema 4 Les Diputacions provincials: de la Constitució de 1812 al règim Franquista.
Tema 5 Caps polítics, Intendents, Governadors civils.
Tema 6 El municipi constitucional: de la Constitució de 1812 al règim Franquista.
Tema 7 Organització territorial i divisions administratives de l'Estat (1808-1978): projectes de divisions del territori; creació dels Partits Judicials; altres divisions administratives. les comarques.
Tema 8 Llocs, viles, ciutats, mancomunitats de municipis, associacionisme local i altres ens locals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE9
2 2 4
Treballs
CE9
31 31 62
Presentacions / exposicions
CE9
9 9 18
Atenció personalitzada
CE9
8 8 16
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació el primer dia del curs sobre el contingut i funcionament de l'assignatura així com metodologia per realitzar treball de recerca.
Treballs Treball de recerca en grup tutoritzat periòdicament per la professora.
Presentacions / exposicions Els/les alumnes hauran de realitzar una presentació oral exposant els principals punts del treball. Es valorarà tant el contingut com l'expressió oral i l'adequació del temps que haurà d'ajustar-se als 30 minuts.

L'assistència a totes les presentacions orals serà obligatòria. En cas d'incompliment es restarà un punt sobre 10 de la qualificació de la presentació.
Atenció personalitzada Consisteix en que el professor/a es reunirà peròdicament amb els diferents grups per tutoritzar els treballs. Es valorarà l'actitud conjunta del grup, compliment i encert de les tasques encomandes.

L'assistència és obligatòria per part de tots els membres del grup.

Atenció personalitzada
Descripció

L'assignatura rebrà atenció personalitzada regularment en l'horari assignat a l'assignatura que serà on-line.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
CE9
Treball de recerca en grup tutoritzat periòdicament pel professor. Els criteris d'avaluació es determinaran explícitament el primer dia de curs.Es valorarà d'una banda el contingut i de l'altra la redacció original i la manipulació de les fonts tan legals com bibliogràfiques. Es tindrà en compte la correcte redacció, anàlisi, ortografia, sintaxi. 50%
Presentacions / exposicions
CE9
Els/les alumnes hauran de realitzar una presentació oral exposant els punts principals de treball. Es valorarà tant el contingut com el domini de l'expressió oral i l' adequació del temps que haurà d'ajustar-se als 30 minuts. 30%
Atenció personalitzada
CE9
L'alumnat haurà d'assistir a les tutories amb el professor per poder realitzar el treball de recerca. Es valorarà l'assistència, actitud, coneixements, entregues parcials del treball, cerca de fonts, etc. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació en segona convocatòria consistirà en un examen sobre el tema del treball tutoritzat que s'haurà relitzat durant el curs.


Fonts d'informació

Bàsica José Antonio Escudero, Curso de Historia del Derecho. Fuentes e Instituciones político-administrativas, 3ª ed. rev., Madrid, 2003
Judith Guifreu Font (coord.), Introducció al Dret Local de Catalunya, 1ª, Barcelona 2002
Santiago Muñoz Machado (dir.), Tratado de Derecho Municipal, 1ª, Madrid, 1998
Alejandro Nieto, Los primeros pasos del Estado constitucional, 1ª, Barcelona 1996
Enrique Orduña Rebollo, Municipios y provincias. Historia de la organización, 1ª, Madrid 2003

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent