DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) DERECHO PARLAMENTARIO Código 15214221
Titulación
Grado en Derecho (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
4 Optativa 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Derecho Público
Coordinador/a
ROMAN MARTIN, LAURA
Correo-e laura.roman@urv.cat
Profesores/as
ROMAN MARTIN, LAURA
Web
Descripción general e información relevante <div>L'assignatura pretén aprofondir en el coneixement dels fonaments del Dret parlamentari així com en el funcionament real del Parlament</div>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE1 Utilizar principios jurídicos y valores fundamentales como instrumento de trabajo en la interpretación del ordenamiento jurídico
 CE3 Asesorar, mediar, negociar y resolver conflictos desde una perspectiva jurídica
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE1 Conoce los valores y fundamentos en los que se sustenta nuestro ordenamiento jurídico
 CE3 Es capaz de buscar soluciones consensuales a un conflicto jurídico
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
PARLAMENT I SISTEMA DE GOVERN.

1. El Parlament com a centre del sistema de govern.
2. La posició constitucional del Parlament. L'autonomia parlamentària.
3. L’estructura dels parlaments: el bicameralisme.
4. La influència dels partits polítics en les funcions parlamentaries.


LES FONTS DEL DRET PARLAMENTARI.
1. Les disposicions constitucionals sobre les Corts Generals i els parlaments autonòmics
2. L'estatut d'Autonomia de Catalunya i el Parlament de Catalunya.
2. Els reglament parlamentari.
3. Interpretació i suplència del reglament parlamentari.
4. Els actes d'administració i gestió de les Cambres.

EL PARLAMENTARI: ESTATUT JURÍDIC I ORGANITZACIÓ EN GRUPS PARLAMENTARIS.
1. Adquisició, pèrdua i suspensió de la condició de parlamentari. Incompatibilitats.
2. La inviolabilitat.
3. La immunitat.
4. El suplicatori i l'aforament especial.
5. La suficiència econòmica.
6. El grup parlamentari.

ELS ÒRGANS DE LES CAMBRES.
1. El Ple
1. La Presidència.
2. La Mesa.
3. La Junta de Portaveus.
4. Les Comissions.
5. La Diputació Permanent.





LES FUNCIONS DE LES CAMBRES.
1. La investidura.
2. La funció legislativa.
3. La funció de control del Govern.
4. L'aprovació del pressupost.
5. Altres funcions.


Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
3 0 3
Sesión magistral
CE1
10 20 30
Seminarios
CE1
CE3
15 15 30
Prácticas de campo / salidas
CE3
6 3 9
Simulación
CE3
17 3 20
Atención personalizada
3 0 3
 
Pruebas mixtas
CE1
CE3
5 0 5
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitat encaminada a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sesión magistral Exposició dels continguts de l'assignatura per part dels professor.
Seminarios Treball en profunditat d'un tema amb la col·laboració d'un diputat o lletrat del parlament. Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Prácticas de campo / salidas Visita al parlament i/o altres institucions relacionades.
Simulación Estratègia que reprodueix en un espai real situacions a les quals els estudiants, assumint el seu rol, han de donar resposta.
Atención personalizada Atenció a l'estudiant per assessorament o resolució de dubtes.

Atención personalizada
descripción
Temps reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Simulación
CE3
Es valorarà l'actitud i treball de l'estudiant en l'activitat de simulació. 50%
Pruebas mixtas
CE1
CE3
Es valorarà el treball realitzat pel estudiant al llarg del curs; l'assistència al seminaris i la participació en el debats plantejats. 40%
Otros  

Avaluació de la participació global de l'estudiant en l'assignatura

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els alumnes que no superin l'assignatura en primera convocatòria hauran de fer una prova global de recuperació en segona convocatòria.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fuentes de información

Básica

ALONSO DE ANTONIO, J.N., Derecho Parlamentario, Barcelona, Ed. Bosch, 2000.

            -Introducción al Derecho Parlamentario español, Madrid, Dykinson, 2002.

FERNANDEZ-MIRANDA CAMPOAMOR, C., Sistema electoral, partidos políticos y parlamento, Madrid, Colex, 2008.

GARCIA-ESCUDERO MARQUEZ, P., Manual de Técnica Legislativa, Madrid,  Civitas, 2011.

PAU i VALL, F., Parlamento y Diputado, Tecnos, 2011.

PITARCH, I., VICENS, F., SOBREQUÉS, J., El Parlament de Catalunya, Publicacions del Parlament de Catalunya, 2001.

GARCÍA COSTA, F.M., La función electoral del Parlamento, Atelier, 2009.


Complementaria

Recomendaciones


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
CONSTITUCIÓN Y SISTEMA DE FUENTES/15214005
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.