DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) DRET PENAL AMBIENTAL Codi 15214242
Ensenyament
Grau de Dret (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
MARQUÈS BANQUÉ, MARIA
Adreça electrònica maria.marques@urv.cat
Professors/es
MARQUÈS BANQUÉ, MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant La protecció penal del medi ambient. La incidència del Dret constitucional, el Dret administratiu, el Dret comunitari i el Dret processal en la interpretació i aplicació dels delictes ambientals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Identificar, interpretar i utilitzar les fonts jurídiques internes, europees, internacionals i comparades
 A7 Ser conscient de la funció del dret com a sistema regulador de les relacions socials i econòmiques
 A9 Conèixer en profunditat les principals institucions jurídiques públiques i privades, la seva gènesi i evolució històrica
 A10 Utilitzar de manera precisa el dret aplicable, involucrant-se en els problemes d’actualitat
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp jurídic
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida
 B7 Sensibilització en temes mediambientals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Genèric
 A7 Genèric
 A9 Coneix, comprèn i interpreta correctament el contingut de les principals institucions jurídiques, públiques i privades
 A10 Busca, selecciona i utilitza els diferents materials jurídics necessaris, obtinguts directament per l’alumne, per solucionar els supòsits pràctics plantejats per la realitat actual
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Genèric
 B3 Genèric
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis i participa de forma activa per al seu compliment
 B7 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Observació: Atesa la metodologia d'aprenentatge seguida (veure metodologia), els continguts no es desenvoluparan de forma sistemàtica, sinó que son només indicatius de les qüestions que poden anar sorgint en la resolució dels problemes que es plantejaran durant el curs i que es resoldran treballant en equip.
En cas d'optar per l'examen final (veure avaluació), aquest podrà fer referència a qualsevol dels punts del temari següent:
Tema 1: La Constitució i el Dret penal del medi ambient.
Tema 2: Dret comunitari i Dret penal del medi ambient.
Tema 3: Dret administratiu i Dret penal del medi ambient.
Tema 4: La tutela jurisdiccional del medi ambient.
Tema 5: Els delictes contra els recursos naturals i el medi ambient.
Tema 6: Els delictes urbanístics.
Tema 7: Els delictes relatius a la protecció de la flora i la fauna.
Tema 8: Els delictes contra el patrimoni historicoartístic.
Tema 9: La responsabilitat penal dels funcionaris en l'àmbit ambiental.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A7
A9
A10
B2
B3
B5
B7
30 67 97
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a la metodologia d’aprenentatge, el sistema d’avaluació i l’eina de campus virtual emprada com a suport a la docència.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes L’assignatura Dret penal ambiental es planteja des d’una perspectiva fonamentalment pràctica, posant especial èmfasi en la transcendència de les altres branques del Dret a l’hora d’interpretar els delictes ambientals.
L’estratègia docent escollida per tal d’assolir aquest objectiu general és l’aprenentatge basat en problemes. L’aprenentatge basat en problemes (ABP) o Problem Based Learning (PBL), és una metodologia d’ensenyament-aprenentatge en la qual els estudiants assumeixen el rol principal del seu procés d’aprenentatge, essent la tasca del professor només la de guiar aquest procés.
Aquest és un sistema que, seguint les pautes del constructivisme, parteix de l’autonomia de l’estudiant, en tant que individu adult, per orientar de forma responsable la seva activitat acadèmica a l’adquisició d’aquells coneixements, habilitats i capacitats, que el permetran desenvolupar-se de forma competitiva en el món professional. L’ABP, a més, en tant que afavoreix l’autoaprenentatge, l’autoavaluació i el compromís amb la qualitat, capacita al futur professional per formar-se al llarg de la vida.

Dinàmica de Treball:
En l’ABP, els estudiants, organitzats en grups reduïts, resolen els problemes que es van proposant durant el curs. Els problemes, que poden plantejar diverses qüestions de transcendència jurídica, no tenen mai una única solució.
L’equip haurà de ser capaç, en la resolució de cada problema:
- d’identificar les diverses qüestions que suscita el problema.
- d’organitzar les idees en un mapa conceptual, que permeti identificar els objectius d’aprenentatge.
- de planificar, d’acord amb els objectius fixats, l’estratègia d’aprenentatge de l’equip en termes de treball col•laboratiu.
- d’identificar i utilitzar les eines i recursos de recerca i aprenentatge en l’àmbit del Dret, més idonis a l’estratègia dissenyada.
- d’organitzar la informació obtinguda d’acord amb les pautes de l’argumentació jurídica.
- de traslladar, individualment, el resultat de l’aprenentatge a la forma processal corresponent a un dels possibles interessos de part ( querella, escrit de defensa o acusació...).
Cada equip, que tindrà un nom, haurà de tenir un carpeta o dossier, en la qual es recolliran totes les fases del procés d’aprenentatge, degudament documentades, així com tots aquells materials o evidències que reflecteixin l’activitat del grup (reunions, consultes...). La carpeta o dossier de l’equip és un element important de l’avaluació final.
Aquesta assignatura es desenvoluparà de forma semipresencial, per tal d’afavorir l’autoaprenentatge i el treball en equip. A principi de curs es fixarà en un cronograma, el calendari de sessions presencials i les tasques a realitzar durant les mateixes. Les tasques dirigides s’aniran adequant al desenvolupament del curs i, ja sigui en horari de tutories presencials o a través de les tutories electròniques, es farà el seguiment tant d’aquestes últimes com del treball autònom de cada equip.

Atenció personalitzada
Descripció
Tutories presencials: Temps que cada alumne dedica a la discussió de l’estratègia d’aprenentatge i a la resolució de dubtes amb el professor. Atesa la dinàmica de treball col•laboratiu, les consultes poden ser tant de caràcter individual com grupal. Tutories electròniques: Temps que cada alumne dedica a la comunicació de l’estratègia d’aprenentatge, el plantejament de dubtes al professor, el comentari de les proves individuals, així com qualsevol altre aspecte relacionat amb el procés d’aprenentatge. Atesa la dinàmica de treball col•laboratiu, les consultes poden ser tant a títol individual com en nom del grup.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A7
A9
A10
B2
B3
B5
B7
Consultar descripció detallada en Altres comentaris. 100%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La modalitat PBL implica un sistema d'avaluació continuada.

A l'hora de valorar la nota final, es tindrà en compte l'adequació dels resultats obtinguts amb els termes del contracte d'aprenentatge signat al principi de curs.

Els elements que es valoraran són tant de caràcter individual com col•lectiu, d'acord amb la naturalesa de les diverses activitats d'avaluació que s'aniran realitzant durant el curs.

Així, es tindrà en compte:

- amb caràcter prioritari, els treballs o informes individuals i, en general, qualsevol aportació de caire individual (com la realització voluntària de tests d'avaluació de coneixements, la participació en debats a través de la plataforma virtual, les aportacions durant les sessions presencials...)

- les autoavaluacions (de caràcter periòdic)

- les avaluacions recíproques (de caràcter periòdic)

- la carpeta o dossier de l'equip. La carpeta és un instrument d'avaluació que ha de contenir tota la informació relativa a la tasca de grup, així com els materials utilitzats.

Durant el curs, es podrà anar fent un seguiment dels resultats de les diverses activitats col•lectives o individuals, en horaris de tutories.

En aquells casos en que l'avaluació no sigui positiva o l'alumne s'hagi desdit del sistema d'aprenentatge durant el curs, la qualificació serà de suspens.

Es considerarà que l'alumne ha renunciat a seguir el sistema d'avaluació continuada si el segon escrit processal no compleix els mínims de qualitat que s'hauran treballat amb anterioritat.

La segona convocatòria es resoldrà amb un examen que constarà de dues parts: una pregunta escrita (5 punts) i la resolució d'un supòsit pràctic (5 punts).

L'alumne que opti per anar directament a segona convocatòria haurà de preparar-se l'assignatura per lliure, podent consultar en horari de tutories tot allò que cregui oportú en relació amb els continguts del temari o els materials per preparar-lo.


Fonts d'informació

Bàsica

Materials oferts a l’eina de campus virtual com a bàsics.

Complementària


Materials oferts a l’eina de campus virtual com a complementaris.

Altres recursos:

En funció de la capacitat d’autoaprenentatge de cada alumne.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent