DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Codi 15214401
Ensenyament
Grau de Dret (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Pràctiques Externes obligatòria Quart 2Q conv. única
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Privat,Processal i Financer
Dret Públic
Coordinador/a
CERRATO GURI, ELISABET
Adreça electrònica elisabet.cerrato@urv.cat
nuria.torres@urv.cat
roser.casanova@urv.cat
mariaafrica.cruz@urv.cat
Professors/es
CERRATO GURI, ELISABET
TORRES ROSELL, NÚRIA
CASANOVA MARTÍ, ROSER
CRUZ JIMENEZ, MARIA AFRICA
Web
Descripció general i informació rellevant En cas de que hi hagi un nou brot de COVID-19 i no es puguin desenvolupar les pràctiques externes de forma presencial s’adoptaran les mesures oportunes per adaptar l’assignatura i poder garantir el desenvolupament de les mateixes. Aquests canvis es comunicaran a través del Moodle. Pràctiques externes

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE1 Utilitzar principis jurídics i valors fonamentals com a instrument de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic
 CE2 Identificar, interpretar i utilitzar les fonts jurídiques internes, europees, internacionals i comparades
 CE3 Assessorar, mitjançar, negociar i resoldre conflictes des d’una perspectiva jurídica
 CE4 Identificar qüestions jurídiques a partir d’un conjunt complex de fets no estructurats jurídicament
 CE5 Seleccionar informació no jurídica rellevant per utilitzar-la en un context jurídic
 CE6 Elaborar documents jurídics o amb rellevància jurídica complexos
 CE7 Ser conscient de la funció del dret com a sistema regulador de les relacions socials i econòmiques
 CE8 Reconèixer el caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la interdisciplinarietat dels problemes jurídics
 CE9 Conèixer en profunditat les principals institucions jurídiques públiques i privades, la seva gènesi i evolució històrica
 CE10 Utilitzar de manera precisa el dret aplicable, involucrant-se en els problemes d’actualitat
 CE11 Distingir entre el raonament jurídic i els arguments de naturalesa ètica, política, econòmica i social
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
 CT6 Identificar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE1 Coneix els valors i fonaments en els quals es basa el nostre ordenament jurídic
 CE2 Comprèn el funcionament genèric del sistema de fonts dels diferents ordenaments jurídics espanyols
 CE3 Argumenta amb criteri jurídic la postura adoptada per a la resolució de conflictes que es plantegin en la pràctica professional
 CE4 Identifica les institucions jurídiques aplicables a un conjunt de fets o problemes jurídics
 CE5 És capaç d’identificar elements no jurídics amb incidència en la resolució de qüestions jurídiques
 CE6 Adquireix les eines de l’argumentació jurídica i del raonament crític en la pràctica professional
 CE7 Comprèn la transcendència i el sentit de les normes jurídiques processals a la regulació dels conflictes jurídics
 CE8 Comprèn la necessària interrelació existent entre els diferents àmbits del Dret, sense perdre de vista el caràcter unitari de l’ordenament jurídic
 CE9 És capaç de distingir i relacionar les diferents institucions jurídiques, públiques i privades
 CE10 Respon i argumenta de manera precisa, utilitzant el dret aplicable, els casos i supòsits pràctics actuals relacionats amb la matèria
 CE11 Coneix les característiques bàsiques del llenguatge, la interpretació i l’argumentació jurídica
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Procediments de selecció i assignació
Procediments

El procediment de selecció i assignació de places és un procediment objectiu on la FCJ posa a disposició de l'estudiant un seguit d'entitats per a que l'estudiant pugui indicar la seva preferència. Per a la seva assignació es tenen en compte els criteris de preferència i l'expedient acadèmic. 

L'assignació de plaça es realitza en funció de la nota mitjana de l'expedient de l'estudiant i de les seves preferències. Aquest procés es duu a terme, com a norma general, a finals del primer quadrimestre. 

Les coordinadores de les pràctiques externes assignen a cada estudiant un tutor de pràctiques intern de la Universitat i un tutor de pràctiques externes durant la seva estada de pràctiques a l'oficina judicial, empresa, despatx, o institució. 

Remetem per a més informació a la web de la Facultat de Ciències Jurídiques a l'apartat corresponent a les pràctiques externes. 


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 1 3
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
1 0 1
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
CE1
CT6
9 1 10
Estada de pràctiques
CE1
CE2
CE3
CE4
CE5
CE6
CE7
CE8
CE9
CE10
CE11
CT4
0 135 135
Memòria
CE1
CT3
0 1 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Trobada dels estudiants amb les responsables de la coordinació de les pràctiques, mitjançant sessions informatives.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes El procés d'assignació, i el desenvolupament de les pràctiques es duu a terme per les coordinadores i tutores de les pràctiques amb el recolzament de l'Oficina de Suport del Deganat

D'altra banda es duen a terme vàries sessions informatives amb els alumnes abans de començar l'estada de pràctiques.

Durant l'estada es realitza el seguiment mitjançant tutories amb els estudiants i amb les entitats participants.

Estada de pràctiques Desenvolupament de les pràctiques en oficines judicials, altres entitats col·laboradores o òrgans de la URV on hagi estat assignada la plaça prèviament.
Memòria Un cop finalitzada l'estada l'estudiant elabora un treball avaluable, el qual consta d'unes preguntes a contestar per l'estudiant en relació amb l'estada en pràctiques.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

Tutorització acadèmica i externa de les pràctiques. 

El/La tutor/a acadèmic/a (intern/a) serà l'enllaç de coordinació entre l'estudiant i el lloc de realització de les pràctiques externes, a través del tutor/a extern/a.

Aquest/a tutor/a acadèmic/a vetllarà pel bon funcionament de l'estada. 

Durant l'estada en pràctiques el/la tutor/a acadèmic/a realitzarà una tutoria amb els estudiants i una tutoria telefònica amb l'entitat, com a mínim. 

El/La tutor/a extern/a farà el seguiment diari de l'estudiant durant la seva estada en l'entitat on desenvolupa les pràctiques, el qual es plasmarà en el document corresponent.


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
CE1
CT6
alumnes a oficines judicials: tutoria obligatòria i sessions de refresc

alumnes a altres entitats: tutoria obligatòria
alumnes a oficines judicials: 10%

alumnes a altres entitats: 5%
Estada de pràctiques
CE1
CE2
CE3
CE4
CE5
CE6
CE7
CE8
CE9
CE10
CE11
CT4
Informe realitzat per part del tutor extern en el qual s'avaluaran les competències treballades 40% en estada en oficines judicials

50% en estada en altres entitats
Memòria
CE1
CT3
alumnes a oficicnes judicials: realització d'un diari setmanal i d'un treball final

alumnes a altres entitats:
lliurament del quadern de pràctiques, realització d'un treball i autoavaluació
alumnes a oficines judicials: 50%

alumnes a altres entitats:
45%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

http://www.fcj.urv.cat/facultat/practiques-externes---grau-de-dret/


Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana haver superat els cursos anteriors, amb un mínim de crèdits exigits per la normativa URV i el pla d'estudis, establert actualment en el 70% dels crèdits, és a dir, 168 crèdits. També es recomana que l'estudiant triï l'entitat on fer l'estada preferiblement en funció dels coneixements de dret teòrics i pràctics adquirits en les assignatures ja cursades i dels seus interessos.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent