Aquesta assignatura pretén dotar l’estudiant de coneixements generals sobre el món de la comunicació social o de masses i les lògiques de funcionament dels mitjans de comunicació en un context de societat global i multicultural. L’estudiant adquirirà coneixements i habilitats per a l’anàlisi dels mitjans de comunicació i per al treball amb i per als mitjans. Per a això, s’estudiaran els principals aspectes i característiques dels components principals del procés comunicatiu: emisor, canal, missatge, recepció i efectes.
Competències
Tipus A
Codi
Competències Específiques
A9
Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
A11
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
A12
Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
A13
Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
1.1. El paradigma comunicatiu
1.2. La construcció social de la realitat
1.3. Mitjans i control social
1.4. Conceptes bàsics: comunicació de masses, objectivitat, sensacionalisme, manipulació, propaganda, pluralisme, accés, control democràtic, opinió pública...
2. Els emissors
2.1. El sistema mediàtic a Espanya, Catalunya i Tarragona: estructura i polítiques de comunicació
2.2. La producció periodística: noticiabilitat, rutines i agenda.
2.3. Les fonts d’informació: el paper dels gabinets i de les agències.
3. Els suports o canals
3.1. La premsa: característiques, condicionants, potencialitats. Models de premsa.
3.2. La ràdio: característiques, condicionants, potencialitats. Models de programació radiofònica.
3.3. La televisió: característiques, condicionants, potencialitats. L’arribada de la TDT. Models de televisió.
3.4. Internet i nous mitjans: característiques, condicionants, potencialitats.
4. Els missatges: models, gèneres i formats
4.1. Els gèneres periodístics en premsa, ràdio i televisió.
4.2. Control democràtic i autocontrol. El CAC i el codi deontològic del Col•legi de Periodistes.
4.3. Els gèneres de programes i formats audiovisuals.
4.4. Programació i graelles.
4.5. La publicitat i el patrocini.
5. Representació mediàtica i conflicte social
5.1. El poder de la representació mediàtica.
5.2. Tipus de distorsió representacional: infrarepresentació, biaix representacional, estereotip.
5.3. Els mitjans com a plataformes identitàries.
6. Recepció i influència
6.1. L’estudi de l’audiència: mètodes quantitatius i qualitatius.
6.2. Principals teories de la recepció i de l’opinió pública.
6.3. Mitjans i mobilització ciutadana.
6.4. Accés i participació dels ciutadans i de les organitzacions als mitjans.
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat
Es dedicarà una part de la primera sessió a explicar el contingut, el desenvolupament i l'avaluació de l'assignatura
Sessió Magistral
Sessions presencials en què el professor desenvoluparà el temari.
Seminaris
Sessions presencials en l'horari de pràctiques en què l'estudiant farà diverses activitats programades pel professor.
Treballs
Elaboració d’un treball de curs i lectures obligatòries (l’estudiant haurà de llegir dos llibres d’una llista que proporcionarà el professor i fer-ne sengles proves de lectura).
Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories personalitzades a petició de l'alumnat.
Cada estudiant haurà de triar dos llibres de la llista adjunta i fer-ne sengles proves de lectura en la data establerta. A banda haurà d'elaborar un treball de curs.
35
Proves objectives de tipus test
A9
Prova de coneixements dels continguts impartits a classe i reforçats amb les lectures recomanades
40
Altres
Altres comentaris i segona convocatòria
Els estudiants poden acollir-se a dos tipus d'avaluacions durant el curs: l'avaluació continuada (1a convocatòria) i l'avaluació final (2a convocatòria).
La millor forma d'aprofitar el curs és seguir l'AC. L'assignatura està plantejada per tal que l'estudiant segueixi les tutories i les activitats plantejades cada setmana. L'AC de l'assignatura és la primera convocatòria d'avaluació. Per acollir-s'hi, l'estudiant haurà d'acomplir els següents requisits:
1. Realització del 80% de les pràctiques (assistència i lliurament de l'exerici corresponent, si s'escau).
2. Elaboració d'un treball de curs.
3. Lectures obligatòries (dues): l'estudiant haurà de llegir dos llibres d'una llista que proporcionarà el professor i fer-ne sengles proves de lectura.
4. Examen de coneixements (continguts impartits a les classes magistrals i lectures de reforç).
Cal superar aquestes quatre parts per separat per aprovar l'assignatura en primera convocatòria (avaluació continuada).
La nota d'AC serà la mitjana ponderada entre la part pràctica (60%) i la teòrica (40%). Al seu torn, la nota de la part pràctica estarà composada per les pràctiques presencials (40%), el treball de curs (40%) i les lectures obligatòries (20%). Per poder-se acollir a l'avaluació continuada és obligatori realitzar un mínim de 8 sessions pràctiques presencials de les 10 programades (assistència i lliurament de l'exercici corresponent, si s'escau). Els estudiants que no presentin o no superin el treball de curs, les lectures obligatòries i/o l'examen de coneixements de l'AC hauran de recuperar la part o parts pendents en segona convocatòria. L'alumnat que no es presenti a alguna de les parts de l'AC tindrà un no presentat en primera convocatòria; si suspèn una o diverses parts la nota de primera convocatòria serà un suspès.
L'alumnat que hagi realitzat menys de vuit sessions pràctiques s'haurà d'acollir a l'avaluació final, que tindrà lloc en segona convocatòria i consistirà en:
1. Realització d'un treball de curs.
2. Lectures obligatòries (quatre). l'estudiant haurà de llegir quatre llibres d'una llista que proporcionarà el professor i fer-ne sengles proves de lectura.
3. Examen de coneixements (continguts impartits a les classes magistrals i lectures de reforç).
La nota d'AF es composa del promig entre el treball (30%), les lectures obligatòries (20%) i l'examen de coneixements (50%).
Fonts d'informació
Bàsica
Bàsica
Capçalera.
Revista del Col·legi de Periodistes de Catalunya, n. 144. Dossier especial “SOS. La premsa escrita
afronta el repte més important de la seva història”.
Castelló, Enric (2007): Sèries de ficció i construcció nacional. Tarragona: Publicacions de
la URV.
Castelló, Enric (2008) Identidades mediáticas. Introducción a las
teorías, métodos y casos. Barcelona: UOCPress.
Diversos autors (2009): Informe de
la comunicació a Catalunya 2007-2008. Barcelona: Institut de la Comunicació
de la UAB.
Gomis, Lorenzo (2008) La teoría de los géneros periodísticos.
Barcelona: UOCPress.
Huertas, Amparo (2002): La
audiencia investigada. Barcelona: Gedisa
Marzal, Javier i Andreu Casero (eds.): El desarrollo de la televisión digital en
España. La Coruña: Netbiblo.
O’Donnell, Hugh (2008) Noticias y ciudadanía. El telespectador, el
poder y el debate público. Madrid: Ediciones de la Torre.
Quaderns del CAC, n. 22. Monogràfic “Tendències i nous formats de la publicitat”.
Randall, David (1999): El periodista
universal. Madrid: Siglo XXI.
Sopena, Jordi i Xavier Ginesta (2008) “Los SMS como elemento de
movilización social”. Trípodos, 22:
149-169.
Ampliada
Berger, Peter L. i Luckmann, Thomas (1988) La construcció social de
la realitat. Barcelona: Herder.
Burguet, Francesc (1997) Construir les notícies. Una teoria de la
redacció periodística. Barcelona: Dèria.
Burr, Vivien (1996) Introducció al construccionisme social.
Barcelona: Edicions de la UOC i Proa.
Grandi, Roberto (1995) Texto y
contexto en los medios de comunicación. Barcelona: Bosch.
López, Manuel (2004) Cómo se
fabrican las noticias: fuentes, selección y planificación. Barcelona:
Paidós.
McCombs, Maxwell (2004) Estableciendo
la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y en el conocimiento.
Barcelona: Paidós.
Rodrigo Alsina, Miquel (2005) La construcción de la noticia.
Barcelona: Paidós.
Soriano, Jaume (2007) L’ofici de
comunicòleg. Mètodes per investigar la comunicació. Vic: Eumo editorial.
Fishman, Mark (1980) La fabricación de la noticia. Buenos Aires:
Ediciones Tres tiempos.
Tuchman,
Gaye (1983)
La construcción de la noticia
. Barcelona: Gustavo Gili.
Complementària
Recomanacions
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent