Aquesta assignatura pretén dotar l’estudiant de coneixements generals sobre el món de la comunicació social o de masses i les lògiques de funcionament dels mitjans de comunicació en un context de societat global i multicultural. L’estudiant adquirirà coneixements i habilitats per a l’anàlisi dels mitjans de comunicació i per al treball amb i per als mitjans. Per a això, s’estudiaran els principals aspectes i característiques dels components principals del procés comunicatiu: emisor, canal, missatge, recepció i efectes.
Competències
Tipus A
Codi
Competències Específiques
A9
Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
A11
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
A12
Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
A13
Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B
Codi
Competències Transversals
B3
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
B4
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball
B6
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C
Codi
Competències Nuclears
C2
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
Continguts
Tema
Subtema
1. Introducció general
1.1. El paradigma comunicatiu
1.2. La construcció social de la realitat
1.3. Mitjans i control social
1.4. Conceptes bàsics: comunicació de masses, objectivitat, sensacionalisme, manipulació, propaganda, pluralisme, accés, control democràtic, opinió pública...
2. Els emissors
2.1. El sistema mediàtic a Espanya, Catalunya i Tarragona: estructura i polítiques de comunicació
2.2. La producció periodística: noticiabilitat, rutines i agenda.
2.3. Les fonts d’informació: el paper dels gabinets i de les agències.
3. Els suports o canals
3.1. La premsa: característiques, condicionants, potencialitats. Models de premsa.
3.2. La ràdio: característiques, condicionants, potencialitats. Models de programació radiofònica.
3.3. La televisió: característiques, condicionants, potencialitats. L’arribada de la TDT. Models de televisió.
3.4. Internet i nous mitjans: característiques, condicionants, potencialitats.
4. Els missatges: models, gèneres i formats
4.1. Els gèneres periodístics en premsa, ràdio i televisió.
4.2. Control democràtic i autocontrol. El CAC i el codi deontològic del Col•legi de Periodistes.
4.3. Els gèneres de programes i formats audiovisuals.
4.4. Programació i graelles.
4.5. La publicitat i el patrocini.
5. Representació mediàtica i conflicte social
5.1. El poder de la representació mediàtica.
5.2. Tipus de distorsió representacional: infrarepresentació, biaix representacional, estereotip.
5.3. Els mitjans com a plataformes identitàries.
6. Recepció i influència
6.1. L’estudi de l’audiència: mètodes quantitatius i qualitatius.
6.2. Principals teories de la recepció i de l’opinió pública.
6.3. Mitjans i mobilització ciutadana.
6.4. Accés i participació dels ciutadans i de les organitzacions als mitjans.
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat
Es dedicarà una part de la primera sessió a explicar el contingut, el desenvolupament i l'avaluació de l'assignatura
Sessió Magistral
Sessions presencials en què la professora desenvoluparà el temari.
Treballs
Elaboració d’un treball escrit en grup en torn a la problemàtica de la representació dels grups socials als mitjans.
Seminaris
Inclouen diverses activitats programades per la professora com ara comentaris de lectures o de materials audiovisuals entre altres.
Presentacions / exposicions
Exposició a classe del treball de grup. Entre trenta minuts i un hora d'exposició en la que els alumnes es poden acompanyar de tot tipus de documentació i materials audiovisuals. A més han de dinamitzar un debat posterior sobre la temàtica exposada amb la resta de l'alumnat.
Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories personalitzades a petició de l'alumnat.
Elaboració en grup d'un treball escrit en torn a la problemàtica de la representació dels grups socials als mitjans a partir de materials escrits i audiovisuals proporcionats per la professora i els propis alumnes.
Exposició a classe del treball de grup. Entre trenta minuts i un hora d'exposició en la que els alumnes es poden acompanyar de tot tipus de documentació escrita i materials audiovisuals. A més han de dinamitzar un debat posterior sobre la temàtica exposada amb la resta de l'alumnat.
10% de la nota final.
Proves pràctiques
A9
C2
C3
Al llarg del curs s'avaluaran diferents proves. Aquestes poden consistir en ressenyes de lectures, comentaris d'articles o materials audiovisuals, assistència a seminaris o xerrades, etc.
30% de la nota final.
Proves mixtes
A9
Prova de coneixements dels continguts impartits a les classes teòriques, seminaris pràctics i exposicions dels treballs dels propis alumnes reforçats amb les lectures recomanades.
40% de la nota final.
Altres
Altres comentaris i segona convocatòria
AVALUACIÓ CONTINUADA (1a convocatòria):
S'han d'aprovar les tres parts per separat (el treball+exposició de grup, les proves pràctiques i la prova mixta). En el cas de suspendre alguna de les parts aquesta s'haurà de recuperar a la segona convocatòria (les proves pràctiques es recuperaran amb un suplement d'examen sobre les lectures de l'assignatura). AVALUACIÓ FINAL (2a convocatòria): Aquesta avaluació es per a l'alumnat que no s'ha presentat o no ha superat l'avaluació continuada. Els alumnes que es presentin han de lliurar un treball en torn a un aspecte del temari assignat per la professora i fer una prova mixta més un complement d'examen sobre les lectures de l'assignatura. Les indicacions per a realitzar el treball es publicaran al Moodle.
Fonts d'informació
Bàsica
Bàsica
Capçalera.
Revista del Col·legi de Periodistes de Catalunya, n. 144. Dossier especial “SOS. La premsa escrita
afronta el repte més important de la seva història”.
Castelló, Enric (2007): Sèries de ficció i construcció nacional. Tarragona: Publicacions de
la URV.
Castelló, Enric (2008) Identidades mediáticas. Introducción a las
teorías, métodos y casos. Barcelona: UOCPress.
Diversos autors (2009): Informe de
la comunicació a Catalunya 2007-2008. Barcelona: Institut de la Comunicació
de la UAB.
Gomis, Lorenzo (2008) La teoría de los géneros periodísticos.
Barcelona: UOCPress.
Huertas, Amparo (2002): La
audiencia investigada. Barcelona: Gedisa
Marzal, Javier i Andreu Casero (eds.): El desarrollo de la televisión digital en
España. La Coruña: Netbiblo.
O’Donnell, Hugh (2008) Noticias y ciudadanía. El telespectador, el
poder y el debate público. Madrid: Ediciones de la Torre.
Quaderns del CAC, n. 22. Monogràfic “Tendències i nous formats de la publicitat”.
Randall, David (1999): El periodista
universal. Madrid: Siglo XXI.
Sopena, Jordi i Xavier Ginesta (2008) “Los SMS como elemento de
movilización social”. Trípodos, 22:
149-169.
Ampliada
Berger, Peter L. i Luckmann, Thomas (1988) La construcció social de
la realitat. Barcelona: Herder.
Burguet, Francesc (1997) Construir les notícies. Una teoria de la
redacció periodística. Barcelona: Dèria.
Burr, Vivien (1996) Introducció al construccionisme social.
Barcelona: Edicions de la UOC i Proa.
Grandi, Roberto (1995) Texto y
contexto en los medios de comunicación. Barcelona: Bosch.
López, Manuel (2004) Cómo se
fabrican las noticias: fuentes, selección y planificación. Barcelona:
Paidós.
McCombs, Maxwell (2004) Estableciendo
la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y en el conocimiento.
Barcelona: Paidós.
Rodrigo Alsina, Miquel (2005) La construcción de la noticia.
Barcelona: Paidós.
Soriano, Jaume (2007) L’ofici de
comunicòleg. Mètodes per investigar la comunicació. Vic: Eumo editorial.
Fishman, Mark (1980) La fabricación de la noticia. Buenos Aires:
Ediciones Tres tiempos.
Tuchman,
Gaye (1983)
La construcción de la noticia
. Barcelona: Gustavo Gili.
Complementària
Recomanacions
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent