DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) COMUNICACIÓ I SOCIETAT DE LA INFORMACIÓ Codi 15224001
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Estudis de Comunicació
Coordinador/a
RODA AIXENDRI, ROBERTO
Adreça electrònica roberto.roda@urv.cat
Professors/es
RODA AIXENDRI, ROBERTO
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén dotar a l’estudiant de coneixements sobre els diferents mitjans de comunicació, els condicionaments i abast dels seus llenguatges, la captació del nexe entre formes comunicatives i configuracions socials, així com també la recepció crítica de la seva evolució.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 A11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 A12 Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Coneix les teories de construcció del comportament humà i la influència dels mitjans de comunicació
 A11 Genèric
 A12 Genèric
 A13 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Genèric
 B4 Genèric
 B6 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Tema Subtema
Tema 1- HISTORIA I MODELS DE COMUNICACIÓ: CONDICIONANTS I
POSSIBILITATS
1.1 La construcció social de la realitat: comunicació, cultura i societat.
1.2 Historia i models de comunicació:
1.2.1 Comunicació verbal i no verbal.
1.2.2 Premsa.
1.2.3 Ràdio.
1.2.4 Televisió.
1.3 Modernitat i comunicació: Goodbye Gutemberg?, nous mitjans de comunicació, societat en xarxa i cultura de masses.
1.4 Poder, economia i comunicació, historia i crítica de l’opinió pública.
Conceptes bàsics: comunicació de masses, objectivitat, sensacionalisme, manipulació, propaganda, pluralisme, accés, control democràtic, opinió pública...
1.5 Mitjans de comunicació, diversitat i cohesió social.
Tema 2- CRITICA CULTURAL I TEORIA DE L’ACCIÓ COMUNICATIVA 2.1 Acció social, activitat teleològica i comunicación.
2.2 Sistema i món de la vida.
2.3 Crítica de la raó instrumental.
2.4 Teoria de l’acció comunicativa.
2.5 Ètica del discurs.
Tema 3- DE LA SOCIETAT DE LA INFORMACIÓ A LA SOCIETAT DEL CONEIXEMENT
3.1 Ciberespai, esfera pública mundial i univers mediàtic: ordre global i dimensió local.
3.2: Llibertat, justícia i “bretxa digital”.
3.3 Societat de la informació i món de la vida.
3.4 Interconnexió funcional i comunicació veritable.
3.5 Apunts per una societat del coneixement.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A9
2 1 3
Sessió Magistral
A9
30 40 70
Treballs
A9
C2
15 40 55
Presentacions / exposicions
A9
C3
10 9 19
Atenció personalitzada
A9
3 0 3
 
Proves mixtes
A9
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del contingut, desplegament i avaluació de l'assignatura, amb la realització d'alguna activitat.
Sessió Magistral Sessions presencials mitjançant les quals el professor desenvoluparà el temari.
Treballs Síntesi de cada tema per tal d’assentar els continguts.
Presentacions / exposicions Exercici pràctic sobre un mitjà de comunicació.
Atenció personalitzada Realització de tutories grupals i individuals que proporcionen seguiment i avaluació dels treballs de l'alumne.

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories personalitzades a petició de l'alumnat. Realització de tutories grupals i individuals que proporcionen seguiment dels treballs de l'alumne.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A9
C2
Presentació de la síntesi dels temes exposats a classe. 25%de la nota final.
Presentacions / exposicions
A9
C3
Exposició d'un exercici pràctic sobre un mitjà de comunicació. 25 % de la nota final.
Proves mixtes
A9
Examen de coneixements (continguts impartits a les classes magistrals i lectures de reforç). 50%dela nota final.
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

(1a convocatòria) AVALUACIÓ CONTINUADA:

Resulta de la mitjana de l'assaig de curs, l'exposició, la síntesi dels temes i la prova de coneixements.

L'avaluació continuada és exclusivament per als alumnes que assisteixen regularment a classe. D'acord amb això un 80% d'assistència a les classes és imprescindible. De no ser així l'alumne ha de seguir el sistema d'avaluació final.

(2a convocatòria) AVALUACIÓ CONTINUADA O FINAL:

Aquesta convocatòria és per a aquelles persones que no han superat l'avaluació continuada a la primera convocatòria o segueixen el sistema d'avaluació final.

Aquells alumnes que han seguit el sistema d'avaluació continuada han de recuperar exclusivament aquelles parts que no han superat a la primera convocatòria: assaig de curs, l'exposició i la prova de coneixements.

Per als alumnes que han seguit el sistema d'avaluació final, la segona convocatòria consisteix en un examen teòric de tots els continguts del curs.


Fonts d'informació

Bàsica

BUSTAMANTE, E. (coord.), Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación. Las industrias culturales en la era digital, Ed. Gedisa, Barcelona, 2003.

CARRASCOSA, J. L., Comunicación. De la Sociedad de la Información a la Sociedad de la Comunicación, Ed. Arcadia, Madrid, 2003.

GUBERN, R., Comunicación y cultura de masas, Península, Barcelona, 1977.

HABERMAS, J., Teoría de la acción comunicativa. 2 vols.: Racionalidad de la acción y racionalización social, T.I, Teoría de la acción comunicativa, T.II. Taurus, Madrid, 1987 (ed., orig. 1981).

HABERMAS, J., Hª. y crítica de la opinión pública, Gustavo Gili, Barcelona, 1981.

HABERMAS, J., Ciencia y técnica como “ideología”, Tecnos, Madrid, 1984.

MARTÍN-PORTUGUÉS, J.M. La SI, ¿para qué sirve?, Editorial Tecno X, Barcelona, 2015.

MATTELART, A., Historia de la Sociedad de la Información, Barcelona, Ed. Paidos, 2002.

PEÑAFIEL, C. y LÓPEZ VIDALES, N. Claves para la Era Digital. Evolución hacia nuevos medios, nuevos lenguajes y nuevos servicios. Ed. Universidad País Vasco, Bilbao, 2002.

SALVAT, G., y  SERRANO,V., La revolución digital y la sociedad de la información, Zamora/Sevilla, Comunicación social, 2011.

TIMOTEO, J., Hª. y modelos de comunicación en el s. XX, Ariel, Barcelona, 1987.

TIMOTEO, J., Hª. de los medios de comunicación en España, Ariel, Barcelona, 1989.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent