DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) COMUNICACIÓ I SOCIETAT DE LA INFORMACIÓ Codi 15224001
Ensenyament
Grau en Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Estudis de Comunicació
Coordinador/a
PÉREZ-PORTABELLA LÓPEZ, ANTONIO
Adreça electrònica antonio.perezportabella@urv.cat
Professors/es
PÉREZ-PORTABELLA LÓPEZ, ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant <p><strong>A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2021-22. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.&nbsp;</strong></p><div>L'assignatura té com principal objectiu que l'estudiant adquireixi habilitats bàsiques de gestió de comunicació en organitzacions i institucions vinculades amb el Treball Social. Resultats d'aprenentatge pràctics serien accions directes de comunicació com la redacció de comunicats de premsa, ideació de campanyes de comunicació o gestió de xarxes socials d'organitzacions.</div><div><br /></div><div>L’assignatura transmet coneixements i habilitats per a l’anàlisi dels mitjans de comunicació i per al treball amb i per als mitjans. També es pretén que l'alumnat aprengui a avaluar el tractament mediàtic de grups culturals i socials minoritzats o que pateixin exclusió, així com l’impacte que els mitjans poden tenir en aquests col·lectius i en la percepció social que se'n té.&nbsp;</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 CE11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 CE12 Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
 CE13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE9 Coneix les teories de construcció del comportament humà i la influència dels mitjans de comunicació
 CE11 Genèric
 CE12 Genèric
 CE13 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció i conceptes bàsics 1. De la societat de comunicació de masses a la societat-xarxa: continuïtats i transformacions.
2. Els mitjans de comunicació i la construcció social de la realitat
3. Mitjans, "social media" i control social
2. Els emissors 2.1 El sector mediàtic a Espanya i Catalunya: estructura i finançament.
2.2. Com es produeix l'actualitat periodística? Rutines i agenda.
2.3. Les fonts d'informació: el paper dels gabinets i de les agències.
3. El suports o canals 3.1. La premsa en paper: característiques, condicionants, potencialitats. Models de premsa.
3.2. La ràdio: característiques, condicionants, potencialitats. Models d'emissores de ràdio.
3.3 La televisió: característiques, condicionants, potencialitats. Models de televisió.
3.4. Internet, nous mitjans i xarxes socials.
4. Els missatges. Models, gèneres i formats 4.1. Els gèneres periodístics en premsa, ràdio i televisió.
4.2. Normes professionals: el codi deontològic i el Consell de la Informació de Catalunya.
4.3. Els gèneres de programes i formats audiovisuals.
4.4. Programació i graelles.
4.5. La publicitat i el patrocini.
5. Representació mediàtica i conflicte social 5.1. El poder de la representació mediàtica
5.2. Tipus de distorsió representacional: infrarepresentació, biaix representacional, estereotip.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE9
2 1 3
Sessió Magistral
CE9
30 38 68
Treballs
CE9
25 49 74
Atenció personalitzada
CE9
3 0 3
 
Proves objectives de preguntes curtes
CE9
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del contingut, desplegament i avaluació de l'assignatura, amb la realització d'alguna activitat.
Sessió Magistral Sessions presencials mitjançant les quals el professor desenvoluparà el temari.
Treballs Exercicis pràctics, treball de curs i una prova de lectura.
Atenció personalitzada Realització de tutories grupals i individuals que proporcionen seguiment i avaluació dels treballs de l'alumne.

Atenció personalitzada
Descripció

Es faran tutories personalitzades a petició de l'alumnat. Realització de tutories grupals i individuals que proporcionen seguiment dels treballs de l'alumne.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
CE9
Elaboració de pràctiques com:
Nota de Premsa
Roda de premsa
Producció audiovisual
Disseny de posts en xarxes socials
80%
Proves objectives de preguntes curtes
CE9
Examen de coneixements (continguts impartits a les classes magistrals i lectures de reforç). 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura en avaluació continuada caldrà aprovar per separat cada un dels següents blocs: pràctiques, i proves de coneixements.

L'alumnat que no superi alguna de les parts de l'avaluació continuada l'haurà de superar en segona convocatòria.

En segona convocatòria es farà mitjana ponderada de tots els blocs avaluatoris.


Fonts d'informació

Bàsica

Es proporcionaran a principis de curs.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent