DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) COMUNICACIÓ I SOCIETAT DE LA INFORMACIÓ Codi 15224001
Ensenyament
Grau en Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Estudis de Comunicació
Coordinador/a
PÉREZ-PORTABELLA LÓPEZ, ANTONIO
Adreça electrònica antonio.perezportabella@urv.cat
Professors/es
PÉREZ-PORTABELLA LÓPEZ, ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant <p>L'objectiu de l'assignatura és dotar els estudiants de coneixements generals sobre el món de la comunicació i les lògiques de funcionament dels mitjans en un context de societat global i multicultural. L'assignatura transmet habilitats per analitzar els mitjans de comunicació i per al treball amb i per a ells.</p><p>L'assignatura també tracta de manera pràctica que l'estudiant adquireixi habilitats bàsiques de producció d'accions de comunicació a organitzacions i institucions vinculades amb el Treball Social. Així es generen produccions que poden ser incloses en campanyes de comunicació a entitats com cartells, notes de premsa o creacions audiovisuals entre d'altres.</p><p>També es pretén que l'alumnat aprengui a avaluar el tractament mediàtic de grups culturals i socials minoritaris o que pateixin exclusió, així com l'impacte que els mitjans poden tenir en aquests col·lectius i en la percepció social que se'n té.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 CE11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 CE12 Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
 CE13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE9 Coneix les teories de construcció del comportament humà i la influència dels mitjans de comunicació
 CE11 Genèric
 CE12 Genèric
 CE13 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció i conceptes bàsics 1. De la societat de comunicació de masses a la societat-xarxa: continuïtats i transformacions.
2. Els mitjans de comunicació i la construcció social de la realitat
3. Mitjans, "social media" i control social
2. Els emissors 2.1 El sector mediàtic a Espanya i Catalunya: estructura i finançament.
2.2. Com es produeix l'actualitat periodística? Rutines i agenda.
2.3. Les fonts d'informació: el paper dels gabinets i de les agències.
2.4. Elaboració de notes de premsa, roda de premsa i dossier de premsa.
3. El suports o canals 3.1. La premsa en paper: característiques, condicionants, potencialitats. Models de premsa.
3.2. La ràdio: característiques, condicionants, potencialitats. Models d'emissores de ràdio.
3.3 La televisió: característiques, condicionants, potencialitats. Models de televisió.
3.4. Internet, nous mitjans i xarxes socials.
3.5. Creació de produccions audiovisuals.
4. Els missatges. Models, gèneres i formats 4.1. Els gèneres periodístics en premsa, ràdio i televisió.
4.2. Normes professionals: el codi deontològic i el Consell de la Informació de Catalunya.
4.3. Els gèneres de programes i formats audiovisuals.
4.4. Programació i graelles.
4.5. La publicitat i el patrocini.
5. Disseny i creació de campanyes de comunicació per a entitats socials 5.1. Finalitat, idea i disseny daccions de comunicació.
5.2. Planificació de campanyes i disseny de materials.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE9
2 1 3
Sessió Magistral
CE9
15 5 20
Treballs
CE9
25 40 65
Pràctiques a través de TIC
CE9
CE11
CE12
CE13
20 35 55
Presentacions / exposicions
CE9
CE11
CE12
CE13
1 2 3
Atenció personalitzada
CE9
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
CE9
CE11
CE12
CE13
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del contingut, desplegament i avaluació de l'assignatura, amb la realització d'alguna activitat.
Sessió Magistral Sessions presencials mitjançant les quals es desenvoluparà el temari i es complementaran amb dinàmiques participatives a l'aula.
Treballs Treballs de curs centrats en analitzar mijans i generar accions de comunicació com notes de premsa.
Pràctiques a través de TIC Pràctiques destinades a crear produccions audiovisuals i accions de campanyes de comunicació d'entitats socials.
Presentacions / exposicions Presentacions del resultats de les pràctiques. Poden ser presencials o enregistrades.
Atenció personalitzada Realització de tutories grupals i individuals que proporcionen seguiment i avaluació dels treballs de l'alumne.

Atenció personalitzada
Descripció

Es faran tutories personalitzades a petició de l'alumnat. Realització de tutories grupals i individuals que proporcionen seguiment dels treballs de l'alumne.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
CE9
Elaboració de pràctiques com:
Nota de Premsa
Roda de premsa
Producció audiovisual
Disseny de posts en xarxes socials
Anàlisi de mitjans
Disseny de Campanyes de Comunicació
85%
Proves objectives de tipus test
CE9
CE11
CE12
CE13
Tests de seguiment de coneixements. 15%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura en avaluació continuada caldrà aprovar per separat cada un dels següents blocs: pràctiques, i proves de coneixements.

Es necessari realitzar i superar totes les pràctiques previstes a l'assignatura tant en un sistema d'avaluació continuada com d'avaluació única. En cas de no assolir algun resultat d'aprenentatge associat amb les pràctiques a l'avaluació continuada, l'estudiant pot fer les recuperacions específiques a la segona convocatòria.

Dins del sistema d'avaluació continua, l'alumnat que superi una mitjana de 8 a les pràctiques es qualificarà com excel·lent el final de l'assignatura.

En segona convocatòria es farà mitjana ponderada de tots els blocs avaluatoris.


Fonts d'informació

Bàsica Adrián Aguayo Llanos, Cómo elaborar un Plan de Comunicación en tu ONG, LLiure de drets, Fundación Gestión y Participación Social www.asoci
Guillaume Lamarre, Storytelling como estrategia de comunicación: Herramientas narrativas para comunicadores, creativos y emprendedores, 2019, Editorial Gustavo Gili S.L.
Carmen Costa-Sánchez, Comunicación corporativa audiovisual y online. Innovación y tendencias, UOC, 2018
Steven Douglas Katz, Plano a plano: De la idea a la pantalla. Edición actualizada 25 aniversario:, Plot Ediciones, S.L., 2000

Es proporcionaran a principis de curs.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent