DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) MARGINACIÓ I EXCLUSIÓ SOCIAL Codi 15224003
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
MORERAS PALENZUELA, JORDI
Adreça electrònica jordi.moreras@urv.cat
Professors/es
MORERAS PALENZUELA, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del cus 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. El curs vol introduir a una anàlisi comprensiva de la marginació social en la qual s'emfasitzen les articulacions entre processos socials i imatges culturals. En la primera part es dóna compte de la multiplicitat d'aproximacions parcials que les Ciències Socials han anat aportant a la construcció del concepte de marginació social, a partir, sobretot, de les demandes d'intervenció en temes que es plantegen com a problemes socials. Mentre que a la segona part, es fa un recorregut a través de les principals teories socioantropològiques sobre la marginació social. En els dos últims temes s'analitzen les principals aportacions específiques de l'antropologia a la qüestió.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE1 Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida.
 CE2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 CE7 Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials
 CE11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE1 Genèric
 CE2 Coneix les eines d’anàlisi dels indicadors socials que li proporcionen les ciències socials
 CE7 Coneix les tècniques d’anàlisi dels processos socials
 CE11 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Bloc I: El concepte de marginació. 1. Qui pot ser considerat avui com a marginat?
2. Marginació i exclusió social. Recursos conceptuals per a la definició de la marginació.
3. La definició de la realitat com a problema. La construcció cultural de la marginació.
Bloc II: Els principals enfocaments teòrics. 1. El pobre, la figura clàssica del marginat
2. La desviació social. Criminologia i positivisme.
3. La teoria de l’etiquetatge social
4. La fragilització dels vincles socials.
5. La teoria de la reacció social. Sociologia de la desviació.
6. Els contextos de la marginació: la marginalitat urbana
7. De la marginació a la vulnerabilitat


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE2
CE7
2 2 4
Sessió Magistral
CE2
CE7
50 6 56
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE2
CE7
19 19 38
Presentacions / exposicions
CE2
CE7
19 21 40
Atenció personalitzada
CE2
CE7
10 2 12
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció al desenvolupament de l’assignatura: objectius, metodologia i sistema d’avaluació. Moments i vies de contacte amb el professor al llarg del curs. La presentació de l'assignatura es farà en modalitat de docència en línia.
Sessió Magistral Exposició sistemàtica dels continguts bàsics de l'assignatura per part del professor, tal com es distribueixen dins dels dos grans blocs temàtics i dels diferents subtemes. Les sessions es realitzaran en modalitat de docència en línia.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Seminaris. Exercicis relacionats amb la lectura d'algun text a l'aula ordinària o bé amb alguna experiencia viscuda (en l'àmbit quotidià, laboral, familiar...), ja siguin de caràcter oral o escrit.
Presentacions / exposicions Presentació del treball col·lectiu mitjançant el recurs d'alguna aplicació informàtica, que faciliti la comunicació a distància.
Atenció personalitzada Els alumnes poden demanar una cita mitjançant correu electrònic, per tal de realitzar una tutoria virtual amb el professor.

Atenció personalitzada
Descripció

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual.

A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
CE2
CE7
Examen (dos parcials) (en format virtual) 50%
Presentacions / exposicions
CE2
CE7
Presentació o exposició grupal virtual a classe sobre algun tema o fenomen actual d'interès en l'àmbit de la marginació social a través de l'anàlisi d'una pel·lícula escollida. La participació en dites exposicions i en la dinàmica general de les classes (de caire teòric o més pràctic: recursos audiovisuals, lectures, etc.) es valora positivament en termes d'avaluació. 40%
Altres  

Participació en els seminaris pràctics i debats

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica
Lectures obligatòries

Owen Jones. Chavs. La demonización de la clase obrera (2013)

Teresa San Román. La marginación como dominio conceptual. Comentarios sobre un proyecto en curso (1991)

Oriol Romaní. Antropología de la marginación. Una cierta incertidumbre (1996)

J. Manuel Fernández. “La construcción social de la pobreza en la sociologia de Simmel”, Cuadernos de Trabajo Social, nº 13 (2000)

Julia Varela-Fernando Álvarez Uría. Bases para una sociología de la desviación (1989)

Erving Goffman. Estigma e identidad social (1970)

Robert Castel. El aumento de la indertidumbre (2004)

Howard Becker. Outsiders. Hacia una sociología de la desviación (1964)

Loïc Wacquant. Gueto, banlieue, favela, etc: instrumentos para repensar la marginalidad urbana (2007)

Fernando Gil. Desigualdad, exclusión y vulnerabilidad (2016)

Complementària

Lectures complementàries

BUENO ABAD, J.R. (2000) “Concepto de representaciones sociales y exclusión.”. Acciones e investigaciones sociales, 11, juny 2000, pàg. 25-47

DOUGLASS, M. (1991) Pureza y peligro. Madrid: Siglo XXI.

FEIXA Carles (2016), “Antropología de la marginación”, a C. Feixa, Antropología criminal: Delincuentes y marginados. Barcelona: UOC.

FOUCAULT, M. (1981) Vigilar y castigar. Madrid: Siglo XXI.

GOFFMAN, E. (1988) Internados. Ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales. Buenos Aires: Amorrortu.

MONREAL, P. (1996) Antropología y pobreza urbana. Madrid: Los Libros de la Catarata.

PRAT. J. (1997) El estigma del extraño. Un ensayo antropológico sobre sectas religiosas. Barcelona: Ariel.

ROMANÍ, O. (1999) Las drogas. Sueños y razones. Barcelona: Ariel.

SAN ROMAN, T. (1994) La diferencia inquietant. Barcelona: Altafulla.

SAN ROMAN, T. (1996) Los muros de la separación. Ensayo sobre alterofòbia y filantropía. Madrid: Tecnos.

WHYTE, W.F. (1971) La sociedad de las esquinas. México: Diana.

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent