Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida. |
| A9 |
Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos |
| A12 |
Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions |
| A13 |
Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució |
| A16 |
Desenvolupar estratègies per a la gestió i direcció d'entitats de benestar social |
| A17 |
Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Genèric
| | A9 |
Sap analitzar necessitats i detectar situacions de risc social
| | A12 |
Coneix el model de la pedagogia social aplicat al desenvolupament professional
| | A13 |
Genèric
| | A16 |
Genèric
| | A17 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Bloc A - Temes Generals |
1. Orígens i evolució de la Pedagogia Social. Perspectives científica i històrica.
2. Pedagogia Social i Estat del Benestar. L’Educació Social com activitat professional qualificada.
3. Noves formes d’exclusió social. Les fronteres de la Pedagogia Social.
4. Noves formes d’integració social. La colonització de les consciències pels mitjans de comunicació. |
Bloc B - Temes Específics |
1. Famílies. Desestructures familiars. Crisis de parella. Violència familiar. Paternitat i maternitat. L’avortament.
2. Infància. Menors en situació de risc i desemparament. Maltractaments i abusos sexuals. Mesures de Protecció. Acolliments i adopcions. Internaments.
3. Adolescència i joventut: els seus símptomes i les seves experiències.
4. Sistema educatiu. Models formatius. Experiències pedagògiques. Desadaptació escolar: absentisme, bullying.
5. Delinqüència juvenil. Tribus urbanes.
6. Problemes d’imatge corporal. Anorèxia. Obesitat. Vigorèxia. Estereotips.
7. Adiccions. Lleure, drogues, alcoholisme. Ludopaties.
8. Sociologia urbana. Classes socials. Pobresa i marginació.
9. Món laboral i professional. L’atur i la precarietat laboral. Desadaptació social en el món professional. El síndrome de burn out. Mobbing. La reinserció social i professional.
10. Malalties mentals. Tractaments terapèutics i institucionals. Règim obert i corresponsabilitat familiar.
11. La presó i el sistema penitenciari. Personalitats violentes. Dones a la presó. La tortura.
12. Prostitució i proxenitisme. El turisme sexual.
13. Sexualitats.
13.1. Homoerotisme. Homosexualitat. L’emergència del col·lectiu i la cultura gay. Transexualitat. Homofòbia.
13.2. El lesbianisme i la nova cultura de gènere.
14. Patologies hospitalàries. Malalties cròniques. Malalts terminals. Eutanàsia.
15. El sentit de la vida. Alienació i solitud. El suïcidi.
16. Deficiències i normalització social.
17. La vellesa.
18. Immigració i diversitat cultural.
19. Subcultures. Freaks i Trash Culture.
20. La desadaptació al cinema i a la T.V. Els mitjans de comunicació. Els Reality Show.
21. Alternatives al món present: projectes transformadors. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
2 |
4 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
16 |
10 |
26 |
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Estudis previs |
|
0 |
15 |
15 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
0 |
40 |
40 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del temari de l'assignatura, la metodologia docent i el sistema d'avaluació. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes hauran d’escollir un dels temes específics corresponents al bloc – B per fer un treball en grup d’exposició a l’aula . L’exposició haurà de contemplar l’explicació descriptiva de la problemàtica social estudiada i la proposta d’intervenció sòcioeducativa que promogui la reeducació o reintegració dels subjectes o col•lectius afectats. El treball que ha fonamentat l’exposició caldrà presentar-lo per escrit seguint la guia que proporcionarà el professor de l’assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Els alumnes hauran d'assistir al 80% de les classes presencials en les que es desenvoluparà el contingut de l'assignatura corresponent als dos blocs temàtics, tenint en compte les sessions del professor i les exposicions dels grups de treball. |
Sessió Magistral |
Presentació del contingut corresponent als temes del bloc general. |
Estudis previs |
Recerca i elaboració del material necessari per a realitzar el treball en grup. |
Descripció |
Estudis previs: L'atenció personalitzada és obligatòria per a poder orientar els estudis previs.
Presentacions / exposicions : La metodologia docent que es proposa permet realitzar un treball col·laboratiu entre professor i alumnes mitjançant tutories obligatòries que permetran harmonitzar els criteris docents amb els interessos d’estudi i recerca dels alumnes.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
S'avaluarà el tipus de contingut que s'aporta en les exposicions sobre aspectes pertocants al temari.
|
20% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Comentaris de text i anàlisis de casos i documents presentats a classe |
20% |
Sessió Magistral |
|
Seguiment actiu de les sessions. Intervencions i preguntes. |
10% |
Estudis previs |
|
El treball que ha fonamentat l’exposició caldrà presentar-lo per escrit seguint la guia que proporcionarà el professor de l’assignatura. |
10% |
Proves de desenvolupament |
|
Recensió d'un assaig de sociologia o de pensament contemporani pertocant al temari de la matèria |
40% |
Altres |
|
La segona convocatòria seguirà, pel que fa a l'avaluació, el mateix criteri que la primera. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
, , ,
|
GARCÍA MOLINA, José, De nuevo la educación social, Dykinson, 2003, Madrid NAVARRO, Vicenç, El subdesarrollo social de España: causas y consecuencias, Anagrama, 2006, Madrid GOFFMAN, Erving, Estigma. La identidad deteriorada, Amorrortu Editores, 2003, Madrid MEIRIEU, Philippe, Frankestein educador, Laertes, Barcelona NÚÑEZ, Violeta, La educación en tiempos de incertidumbre: las apuestas de la Pedagogía Social, Gedisa, 2002, Barcelona BOURDIEU, Pierre (Dir.), La miseria del mundo, Akal, 1999, Madrid MANCIAUX, Michel, La resilencia. Resistir y rehacerse, Gedisa, 2003, Barcelona TIZIO, Hebe, Reinventar el vínculo educativo: aportaciones de la Pedagogía Social y del Psicoanálisis, Gedisa, 2003, Barcleona CHOMSKY, Noam; DIETERICH, Heinz, La aldea global, Txalaparta, 1997, Tafalla GINER, Salvador, Historia del pensamiento social, Ariel, Barcelona, 2008 BAUMAN, Zygmunt, Identitat, PUV, Universitat de València, 2005 CAMPILLO, Neus, El descrèdit de la modernitat, Universitat de València, 2001 TOULMIN, Stephen, Península, Barcelona, 2001 DIETERICH, Heinz, El socialisme del segle XXI, Edicions El Jonc, Lleida, 2009 BOURDIEU, Pierre, Esbós d'autoanàlisi, PUV, Universitat de València, 2008
|
|
Complementària |
, , ,
|
WALLERSTEIN, Immanuel, Utopística. Les opcions històriques del segle XXI, PUV, València, 2003 MARTíNEZ PEINADO, Javier; SÁNCHEZ TABARÉS; Ramon, El futuro imposible del capitalismo, Icaria, Barcelona, 2007 FROMM, Erich, La por a la llibertat, Ed. 62, Barcelona, 1965 SÁEZ, J.; García MOLINa, J., Pedadogía social. La educación como profesión, Alianza, Madrid, 2006 QUINTANA CABANAS, J. M., Textos clásicos de Pedagogía Social, Nau llibres, València, 1999 MAKÀRENKO, A. S., Poema Pedagògic, Eumo, Vic, 2006 WALLERSTEIN, Immanuel, L'universalisme europeu. La retòrica del poder, PUV, València, 2008 SCHUMACHER, E. F., Lo pequeño es hermoso, Blume, Madrid, 1978
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|