DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) PEDAGOGIA SOCIAL Codi 15224005
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
FERRÉ TRILL, XAVIER
Adreça electrònica xavier.ferre@urv.cat
Professors/es
FERRÉ TRILL, XAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant Definició continguts BOE: Áreas y Procesos de Intervención en la Pedagogía Social. Los agentes de la Pedagogía Social. Educación y modelos de aprendizaje social.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida.
 A9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 A12 Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
 A16 Desenvolupar estratègies per a la gestió i direcció d'entitats de benestar social
 A17 Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Genèric
 A9 Sap analitzar necessitats i detectar situacions de risc social
 A12 Coneix el model de la pedagogia social aplicat al desenvolupament professional
 A13 Genèric
 A16 Genèric
 A17 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B3 Genèric
 B4 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Bloc A - Temes Generals 1. Orígens i evolució de la Pedagogia Social. Perspectives científica i històrica.
2. Pedagogia Social i Estat del Benestar. L’Educació Social com activitat professional qualificada.
3. Noves formes d’exclusió social. Les fronteres de la Pedagogia Social.
4. Noves formes d’integració social. La colonització de les consciències pels mitjans de comunicació.
Bloc B - Temes Específics 1. Famílies. Desestructures familiars. Crisis de parella. Violència familiar. Paternitat i maternitat. L’avortament.
2. Infància. Menors en situació de risc i desemparament. Maltractaments i abusos sexuals. Mesures de Protecció. Acolliments i adopcions. Internaments.
3. Adolescència i joventut: els seus símptomes i les seves experiències.
4. Sistema educatiu. Models formatius. Experiències pedagògiques. Desadaptació escolar: absentisme, bullying.
5. Delinqüència juvenil. Tribus urbanes.
6. Problemes d’imatge corporal. Anorèxia. Obesitat. Vigorèxia. Estereotips.
7. Adiccions. Lleure, drogues, alcoholisme. Ludopaties.
8. Sociologia urbana. Classes socials. Pobresa i marginació.
9. Món laboral i professional. L’atur i la precarietat laboral. Desadaptació social en el món professional. El síndrome de burn out. Mobbing. La reinserció social i professional.
10. Malalties mentals. Tractaments terapèutics i institucionals. Règim obert i corresponsabilitat familiar.
11. La presó i el sistema penitenciari. Personalitats violentes. Dones a la presó. La tortura.
12. Prostitució i proxenitisme. El turisme sexual.
13. Sexualitats.
13.1. Homoerotisme. Homosexualitat. L’emergència del col·lectiu i la cultura gay. Transexualitat. Homofòbia.
13.2. El lesbianisme i la nova cultura de gènere.
14. Patologies hospitalàries. Malalties cròniques. Malalts terminals. Eutanàsia.
15. El sentit de la vida. Alienació i solitud. El suïcidi.
16. Deficiències i normalització social.
17. La vellesa.
18. Immigració i diversitat cultural.
19. Subcultures. Freaks i Trash Culture.
20. La desadaptació al cinema i a la T.V. Els mitjans de comunicació. Els Reality Show.
21. Alternatives al món present: projectes transformadors.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Presentacions / exposicions
A9
A12
C5
15 10 25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
A12
C5
16 26 42
Sessió Magistral
A9
A12
20 20 40
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A9
A12
1 40 41
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del temari de l'assignatura, la metodologia docent i el sistema d'avaluació.
Presentacions / exposicions Comentaris de text i anàlisis de casos i documents presentats a classe, tenint en compte les qüestions de debat plantejades per l'alumnat
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització de dues ressenyes crítiques sobre obres de referència
Sessió Magistral Presentació del contingut corresponent als temes del bloc general.

Atenció personalitzada
Descripció
Estudis previs: L'atenció personalitzada és obligatòria per a poder orientar els estudis previs. Presentacions / exposicions : La metodologia docent que es proposa permet realitzar un treball col·laboratiu entre professor i alumnes mitjançant tutories obligatòries que permetran harmonitzar els criteris docents amb els interessos d’estudi i recerca dels alumnes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
A12
C5
Dues ressenyes crítiques d'obres de referència. La manca de presentació d'una o d'ambdues ressenyes comptarà com a zero (0) en aquest apartat. 40%
Proves de desenvolupament
A9
A12
Examen teoricopràctic únic que tindrà lloc en les dues convocatòries (maig i juny). 60%
Altres  












 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria constarà únicament de l'examen teoricopràctic.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
 
 GARCÍA MOLINA, José, De nuevo la educación social, Dykinson, 2003, Madrid
 NAVARRO, Vicenç, El subdesarrollo social de España: causas y consecuencias, Anagrama, 2006, Madrid
 GOFFMAN, Erving, Estigma. La identidad deteriorada, Amorrortu Editores, 2003, Madrid
 MEIRIEU, Philippe, Frankestein educador, Laertes, Barcelona
 NÚÑEZ, Violeta, La educación en tiempos de incertidumbre: las apuestas de la Pedagogía Social, Gedisa, 2002, Barcelona
 BOURDIEU, Pierre (Dir.), La miseria del mundo, Akal, 1999, Madrid
 MANCIAUX, Michel, La resilencia. Resistir y rehacerse, Gedisa, 2003, Barcelona
 TIZIO, Hebe, Reinventar el vínculo educativo: aportaciones de la Pedagogía Social y del Psicoanálisis, Gedisa, 2003, Barcleona
 CHOMSKY, Noam; DIETERICH, Heinz, La aldea global, Txalaparta, 1997, Tafalla
 GINER, Salvador, Historia del pensamiento social, Ariel, Barcelona, 2008
 BAUMAN, Zygmunt, Identitat, PUV, Universitat de València, 2005
 CAMPILLO, Neus, El descrèdit de la modernitat,  Universitat de València, 2001
 TOULMIN, Stephen, Península, Barcelona, 2001
 DIETERICH, Heinz, El socialisme del segle XXI, Edicions El Jonc, Lleida, 2009
 BOURDIEU, Pierre, Esbós d'autoanàlisi, PUV, Universitat de València, 2008




Complementària , , ,

WALLERSTEIN, Immanuel,

Utopística. Les opcions històriques del segle XXI

, PUV, València, 2003

MARTíNEZ PEINADO, Javier; SÁNCHEZ TABARÉS; Ramon, El futuro imposible del capitalismo, Icaria, Barcelona, 2007
FROMM, Erich, La por a la llibertat, Ed. 62, Barcelona, 1965
SÁEZ, J.; García MOLINa, J., Pedadogía social. La educación como profesión, Alianza, Madrid, 2006
QUINTANA CABANAS, J. M., Textos clásicos de Pedagogía Social, Nau llibres, València, 1999
MAKÀRENKO, A. S., Poema Pedagògic, Eumo, Vic, 2006 
WALLERSTEIN, Immanuel, L'universalisme europeu. La retòrica del poder, PUV, València, 2008
SCHUMACHER, E. F., Lo pequeño es hermoso, Blume, Madrid, 1978 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent