DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) PEDAGOGIA SOCIAL Codi 15224005
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
RIOS GONZALEZ, JOSÉ ORIOL
Adreça electrònica joseoriol.rios@urv.cat
Professors/es
RIOS GONZALEZ, JOSÉ ORIOL
Web
Descripció general i informació rellevant Definició continguts BOE: Áreas y Procesos de Intervención en la Pedagogía Social. Los agentes de la Pedagogía Social. Educación y modelos de aprendizaje social.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida.
 A9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 A12 Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
 A16 Desenvolupar estratègies per a la gestió i direcció d'entitats de benestar social
 A17 Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Genèric
 A9 Sap analitzar necessitats i detectar situacions de risc social
 A12 Coneix el model de la pedagogia social aplicat al desenvolupament professional
 A13 Genèric
 A16 Genèric
 A17 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B3 Genèric
 B4 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Bloc A - Temes Generals 1. Orígens i evolució de la Pedagogia Social. Perspectives científica i històrica.
2. Pedagogia Social i Estat del Benestar. L’Educació Social com activitat professional qualificada.
3. Noves formes d’exclusió social. Les fronteres de la Pedagogia Social.
Bloc B - Temes Específics 1. Família i abusos
2. Infància. Menors en situació de risc i desemparament. Maltractaments i abusos sexuals. Mesures de Protecció. Acolliments i adopcions. Internaments.
3. Adolescència i joventut: els seus símptomes i les seves experiències. Delinqüència juvenil
4. Sistema educatiu. Models formatius. Experiències pedagògiques. Absentisme, bullying.
5. Problemes d’imatge corporal. Anorèxia. Obesitat. Vigorèxia. Estereotips.
6. Addiccions. Lleure, drogues, alcoholisme. Ludopaties.
7. Món laboral i professional. L’atur i la precarietat laboral. La reinserció social i professional.
8. Malalties mentals. Tractaments terapèutics i institucionals. Règim obert i corresponsabilitat familiar.
9. La presó i el sistema penitenciari. Personalitats violentes. Dones a la presó. La tortura.
10. Sexualitats.
10.1. Homoerotisme. Homosexualitat. L’emergència del col·lectiu i la cultura gay. Transexualitat. Homofòbia.
10.2. El lesbianisme i la nova cultura de gènere.
11. La vellesa.
12. Immigració i diversitat cultural.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Presentacions / exposicions
A9
A12
C5
15 10 25
Sessió Magistral
A9
A12
20 20 40
Treballs
A9
A12
C5
2 4 6
Atenció personalitzada
1 0 1
Seminaris
A9
A12
C5
16 26 42
 
Proves de desenvolupament
A9
A12
1 40 41
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del temari de l'assignatura, la metodologia docent i el sistema d'avaluació.
Presentacions / exposicions Comentaris de text i anàlisis de casos i documents presentats a classe, tenint en compte les qüestions de debat plantejades per l'alumnat
Sessió Magistral Presentació del contingut corresponent als temes del bloc general.
Treballs
Atenció personalitzada atenció individual, o en grup reduït, a l'alumnat per tal de resoldre dubtes que sorgeixin i per tal de tutoritzar els exercicis i treballs que ho exigeixin.
Seminaris

Atenció personalitzada
Descripció
Presentacions / exposicions : La metodologia docent que es proposa permet realitzar un treball col·laboratiu entre professor i alumnes mitjançant tutories obligatòries que permetran harmonitzar els criteris docents amb els interessos d’estudi i recerca dels alumnes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A9
A12
Examen teoricopràctic únic que tindrà lloc en les dues convocatòries (maig i juny). 50%
Altres  

Treball grupal - TDR. Es realitzarà un treball en grup de 3 o 4 persones. El treball consistirà en l'anàlisi d'una intervenció socio-educativa que hagi obtingut impacte social. El treball es realitzarà a partir d'identificar aquestes intervencions en les bases de dades de Web of Science o Scopus.

15%












 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria constarà únicament de l'examen teorico-pràctic.

Per aquelles persones que no segueixin l'itinerari d'avaluació continuada, ho hauran de comunicar al professor abans de finalitzar el primer mes de Classe (1 de Març com a molt tard) i hauran de concretar una tutoria per tal de planificar l'itinerari alternatiu i fer el corresponent seguiment.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
 
BOURDIEU, Pierre (Dir.), La miseria del mundo, Akal, 1999, Madrid 
CARIDE, José Antonio,Las Fronteras de la pedagogía social : perspectivas científica e histórica, Gedisa, 2005, Madrid. 
CHOMSKY, Noam. La (Des)Educación, Bibloteca de Bolsillo, 2008, Madrid
GARCÍA MOLINA, José, De nuevo la educación social, Dykinson, 2003, Madrid
FREIRE, Paulo, Pedagogia del oprimido, Siglo XXI, 2005, Madrid. 
GOFFMAN, Erving, Estigma. La identidad deteriorada, Amorrortu Editores, 2003, Madrid 
MANCIAUX, Michel, La resilencia. Resistir y rehacerse, Gedisa, 2003, Barcelona
NAVARRO, Vicenç, El subdesarrollo social de España: causas y consecuencias, Anagrama, 2006, Madrid
PLANELLA, Jordi et al (Coord.), Pedagogia Social, Barcelona, 2010, UOC. 

 




Complementària , , ,

MARTíNEZ PEINADO, Javier; SÁNCHEZ TABARÉS; Ramon, El futuro imposible del capitalismo, Icaria, Barcelona, 2007FROMM, Erich, La por a la llibertat, Ed. 62, Barcelona, 1965SÁEZ, J.; García MOLINa, J., Pedadogía social. La educación como profesión, Alianza, Madrid, 2006QUINTANA CABANAS, J. M., Textos clásicos de Pedagogía Social, Nau llibres, València, 1999MAKÀRENKO, A. S., Poema Pedagògic, Eumo, Vic, 2006 WALLERSTEIN, Immanuel, L'universalisme europeu. La retòrica del poder, PUV, València, 2008SCHUMACHER, E. F., Lo pequeño es hermoso, Blume, Madrid, 1978 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent