Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE1 |
Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida. |
| CE9 |
Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos |
| CE12 |
Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions |
| CE13 |
Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució |
| CE16 |
Desenvolupar estratègies per a la gestió i direcció d'entitats de benestar social |
| CE17 |
Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE1 |
Genèric
| | CE9 |
Sap analitzar necessitats i detectar situacions de risc social
| | CE12 |
Coneix el model de la pedagogia social aplicat al desenvolupament professional
| | CE13 |
Genèric
| | CE16 |
Genèric
| | CE17 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Bloc A - Temes Generals |
1. Orígens i evolució de la Pedagogia Social. Perspectives científica i històrica.
2. Pedagogia Social i Estat del Benestar. L’Educació Social com activitat professional qualificada.
3. Noves formes d’exclusió social. Les fronteres de la Pedagogia Social.
|
Bloc B - Temes Específics |
1. Família i abusos
2. Infància. Menors en situació de risc i desemparament. Maltractaments i abusos sexuals. Mesures de Protecció. Acolliments i adopcions. Internaments.
3. Adolescència i joventut: els seus símptomes i les seves experiències. Delinqüència juvenil
4. Sistema educatiu. Models formatius. Experiències pedagògiques. Absentisme, bullying.
5. Problemes d’imatge corporal. Anorèxia. Obesitat. Vigorèxia. Estereotips.
6. Addiccions. Lleure, drogues, alcoholisme. Ludopaties.
7. Món laboral i professional. L’atur i la precarietat laboral. La reinserció social i professional.
8. Malalties mentals. Tractaments terapèutics i institucionals. Règim obert i corresponsabilitat familiar.
9. La presó i el sistema penitenciari. Personalitats violentes. Dones a la presó. La tortura.
10. Sexualitats.
10.1. Homoerotisme. Homosexualitat. L’emergència del col·lectiu i la cultura gay. Transexualitat. Homofòbia.
10.2. El lesbianisme i la nova cultura de gènere.
11. La vellesa.
12. Immigració i diversitat cultural.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Presentacions / exposicions |
|
15 |
8 |
23 |
Sessió Magistral |
|
20 |
20 |
40 |
Treballs |
|
2 |
3 |
5 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
Seminaris |
|
15 |
24 |
39 |
|
Proves de desenvolupament |
|
1 |
40 |
41 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del temari de l'assignatura, la metodologia docent i el sistema d'avaluació. |
Presentacions / exposicions |
Comentaris de text i anàlisis de casos i documents presentats a classe, tenint en compte les qüestions de debat plantejades per l'alumnat |
Sessió Magistral |
Presentació del contingut corresponent als temes del bloc general. |
Treballs |
Treball grupal - TDR. Es realitzarà un treball en grup de 3 o 4 persones. El treball consistirà en l'anàlisi d'una intervenció socio-educativa que hagi obtingut impacte social. El treball es realitzarà a partir d'identificar aquestes intervencions en les bases de dades de Web of Science o Scopus |
Atenció personalitzada |
atenció individual, o en grup reduït, a l'alumnat per tal de resoldre dubtes que sorgeixin i per tal de tutoritzar els exercicis i treballs que ho exigeixin. |
Seminaris |
Lectura de dos llibres i preparació oral d'intervencions sobre aquests |
Descripció |
Presentacions / exposicions : La metodologia docent que es proposa permet realitzar un treball col·laboratiu entre professor i alumnes mitjançant tutories obligatòries que permetran harmonitzar els criteris docents amb els interessos d’estudi i recerca dels alumnes.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Treball grupal - TDR. Es realitzarà un treball en grup de 2 o 3 persones. El treball consistirà en l'anàlisi d'una intervenció socio-educativa que hagi obtingut impacte social. El treball es realitzarà a partir d'identificar aquestes intervencions en les bases de dades de Web of Science o Scopus |
20% |
Seminaris |
|
Lectura de dos llibres i preparació oral d'intervencions sobre aquests |
35% |
Proves de desenvolupament |
|
Examen teoricopràctic únic que tindrà lloc en les dues convocatòries establertes per la Facultat. |
45% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria constarà únicament de l'examen amb preguntes obertes. S'han d'aprovar les tres parts de l'assignatura (TDR, Seminaris i Proves de Desenvolupament) per tal de superar l'assignatura. Per aquelles persones que no segueixin l'itinerari d'avaluació continuada, ho hauran de comunicar al professor abans de finalitzar el primer mes de Classe (1 de Març com a molt tard) i hauran de concretar una tutoria per tal de planificar l'itinerari alternatiu i fer el corresponent seguiment. En el cas d'emergència sanitària que requereixi confinar la població o que impliqui restriccions de mobilitat durant aquest curs, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació perquè es pugui dur a terme en línia, d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. L'aplicació d'aquesta mesura és extraordinària i temporal. Si es produeix aquesta situació, s'informarà d'aquestes adaptacions a l'espai Moodle de cada assignatura." |
Bàsica |
, , ,
|
BOURDIEU, Pierre (Dir.), La miseria del mundo, Akal, 1999, Madrid CARIDE, José Antonio,Las Fronteras de la pedagogía social : perspectivas científica e histórica, Gedisa, 2005, Madrid. CHOMSKY, Noam. La (Des)Educación, Bibloteca de Bolsillo, 2008, Madrid GARCÍA MOLINA, José, De nuevo la educación social, Dykinson, 2003, Madrid FREIRE, Paulo, Pedagogia del oprimido, Siglo XXI, 2005, Madrid. GOFFMAN, Erving, Estigma. La identidad deteriorada, Amorrortu Editores, 2003, Madrid MANCIAUX, Michel, La resilencia. Resistir y rehacerse, Gedisa, 2003, Barcelona NAVARRO, Vicenç, El subdesarrollo social de España: causas y consecuencias, Anagrama, 2006, Madrid PLANELLA, Jordi et al (Coord.), Pedagogia Social, Barcelona, 2010, UOC. Rios-Gonzalez, O. (2017). European Studies and Research in Adult Learning and Education. In Oxford Research Encyclopedia of Education. Sordé, T., et al (2017). Guía para la comunidad educativa de prevención y apoyo a las víctimas de violencia escolar. Ministerio de Educación. Valls, R., Rios, O., & Serrano, M. A. (2017). LEARNING AND ACTIVE CITIZENSHIP. Researches in Adult Learning and Education: The European Dimension, 6, 103.
|
|
Complementària |
, , ,
|
MARTíNEZ PEINADO, Javier; SÁNCHEZ TABARÉS; Ramon, El futuro imposible del capitalismo, Icaria, Barcelona, 2007FROMM, Erich, La por a la llibertat, Ed. 62, Barcelona, 1965SÁEZ, J.; García MOLINa, J., Pedadogía social. La educación como profesión, Alianza, Madrid, 2006QUINTANA CABANAS, J. M., Textos clásicos de Pedagogía Social, Nau llibres, València, 1999MAKÀRENKO, A. S., Poema Pedagògic, Eumo, Vic, 2006 WALLERSTEIN, Immanuel, L'universalisme europeu. La retòrica del poder, PUV, València, 2008SCHUMACHER, E. F., Lo pequeño es hermoso, Blume, Madrid, 1978 |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|