Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE1 |
Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida. |
| CE9 |
Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos |
| CE12 |
Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions |
| CE13 |
Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució |
| CE16 |
Desenvolupar estratègies per a la gestió i direcció d'entitats de benestar social |
| CE17 |
Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE1 |
Genèric
| | CE9 |
Sap analitzar necessitats i detectar situacions de risc social
| | CE12 |
Coneix el model de la pedagogia social aplicat al desenvolupament professional
| | CE13 |
Genèric
| | CE16 |
Genèric
| | CE17 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Bloc A - Temes Generals |
1. Orígens i evolució de la Pedagogia Social: evolució històrica i el seu desenvolupament epistemològic i funcional.
2. Pedagogia Social i apoderament
3. L'educació social com a objecte d'estudi de la Pedagogia Social.
4. Exclusió social i formes d'Intervenció en Pedagogia Social
|
Bloc B - Temes Específics |
1. Pedagogia social i famílies (Models familiars. Violència familiar. Construcció de la paternitat i maternitat)
2. Pedagogia social i infància (infància hospitalitzada, menors en risc, menors en centres especialitzats)
3. Pedagogia Social i joventut (joves i atenció sexe-afectives, assetjament)
4. Pedagogia Social i moviments socials (pacifistes, feministes, ecologistes, ciutadans, de la globalització, per al desenvolupament, etc.)
5. Pedagogia social i institucions penitenciàries
6. Pedagogia social i racisme, immigració i diversitat cultural
7. Pedagogia social i salut mental (patologització, recursos i Serveis)
8. Pedagogia social i sexualitats
9. Pédagogie social i violències de gènere
|
Bloc C - Seminaris |
1. Pedagogia critica
2. Pedagogia decolonial
3. Pedagogia feminista |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
35 |
5 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
Seminaris |
|
20 |
40 |
60 |
Treballs |
|
2 |
20 |
22 |
|
Proves de desenvolupament |
|
1 |
25 |
26 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura. Sistema participatiu de coproducció dels coneixements. |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes, guia i assessorament, per part del professor, a fi de que l'alumne vagi seguint l'assignatura amb éxit. |
Seminaris |
Lectura de dos llibres i preparació oral obligatoria d'intervencions sobre aquests |
Treballs |
Treball grupal - TDR. Es realitzarà un treball en grup de 2 o 3 i consistirà en l'anàlisi d'una bona practica d’intervenció socio-educativa. |
Descripció |
La professora resoldrà dubtes, donarà consell, guia i assessorament als alumnes, de forma individual i/o grupal. Per assistir a les tutories els estudiants s’han d’apuntar en el Moodle als horaris de tutoria proposats per a la docent. Totes les consultes, a menys que no tinguin que veure amb qüestions realment privades, s’han de realitzar en el fòrum del Moodle o a tutoria (no al e-mail de la docent). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Per aprovar aquest apartat s'hauran de preparar i moderar el debat del seminari almenys 2 cops per llibre (per un total de 4) i participar activament a classe ens els debats. |
30 % |
Treballs |
|
Treball grupal - TDR. Es farà un treball en grup de 2 o 3 persones i consistirà en l'anàlisi d'una bona pràctica d'intervenció socio-educativa. Durant el curs es faran dues presentacions que s'avaluaran. |
20% |
Proves de desenvolupament |
|
Els continguts teòrics, pràctics i experiencials de l'assignatura, es valoraran mitjançant l'elaboració d'un assaig-diari reflexiu durant tota l'assignatura que s'haurà de lliurar el últim dia de classe.
|
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Totes les recuperacions es realitzaran a través d'un examen a final de curs. Aquest tindrà diferents apartats corresponents a les diverses parts que s'han de recuperar i les/els estudiants hauran de realitzar les proves corresponents a les activitats no superades. Els apartat que s'hauran de recuperar donaran dret, com a màxim, a una nota de 5 (aprovat). Si un apartat no queda recuperat es suspèn la correcció dels altres donat que no hi ha possibilitat de recuperació. S'han d'aprovar les tres parts de l'assignatura (TDR, Seminaris i Proves de Desenvolupament) per tal de superar l'assignatura. Per aquelles persones que no segueixin l'itinerari d'avaluació continuada, ho hauran de comunicar a la professora abans de finalitzar el primer mes de classe. S'organitzarà una tutoria col·lectiva d'informació i planificació per totes aquelles persones interessades a seguir l'itinerari alternatiu. En el cas d'emergència sanitària que requereixi confinar la població o que impliqui restriccions de mobilitat durant aquest curs, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació perquè es pugui dur a terme en línia, d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. L'aplicació d'aquesta mesura és extraordinària i temporal. Si es produeix aquesta situació, s'informarà d'aquestes adaptacions a l'espai Moodle de cada assignatura." |
Bàsica |
, , ,
|
ARROYO, M. (1985). ¿Qué es la Pedagogía Social? Bordón nº 257, pp. 195-202. BOURDIEU, Pierre (Dir.), La miseria del mundo, Akal, 1999, Madrid CARIDE, José Antonio,Las Fronteras de la pedagogía social : perspectivas científica e histórica, Gedisa, 2005, Madrid. CHOMSKY, Noam. La (Des)Educación, Bibloteca de Bolsillo, 2008, Madrid GARCÍA MOLINA, José, De nuevo la educación social, Dykinson, 2003, Madrid FERMOSO, P. (2003b). ¿Pedagogía Social o Ciencia de la Educación Social? Revista de Pedagogía Social, 10, pp. 61-84. FREIRE, Paulo, Pedagogia del oprimido, Siglo XXI, 2005, Madrid. GOFFMAN, Erving, Estigma. La identidad deteriorada, Amorrortu Editores, 2003, Madrid MANCIAUX, Michel, La resilencia. Resistir y rehacerse, Gedisa, 2003, Barcelona MERINO, J.V. (2009). Educación Intercultural. Análisis, Estrategias y Programas de Intervención. Santiago de Chile: Ed.Conocimiento. NAVARRO, Vicenç, El subdesarrollo social de España: causas y consecuencias, Anagrama, 2006, Madrid PÉREZ SERRANO, G. (2003). Pedagogía Social y Educación Social. Construcción científica e intervención práctica. Madrid: Narcea. PLANELLA, Jordi et al (Coord.), Pedagogia Social, Barcelona, 2010, UOC. Sordé, T., et al (2017). Guía para la comunidad educativa de prevención y apoyo a las víctimas de violencia escolar. Ministerio de Educación.
|
|
Complementària |
, , ,
|
MARTíNEZ PEINADO, Javier; SÁNCHEZ TABARÉS; Ramon, El futuro imposible del capitalismo, Icaria, Barcelona, 2007FROMM, Erich, La por a la llibertat, Ed. 62, Barcelona, 1965SÁEZ, J.; García MOLINa, J., Pedadogía social. La educación como profesión, Alianza, Madrid, 2006QUINTANA CABANAS, J. M., Textos clásicos de Pedagogía Social, Nau llibres, València, 1999MAKÀRENKO, A. S., Poema Pedagògic, Eumo, Vic, 2006 WALLERSTEIN, Immanuel, L'universalisme europeu. La retòrica del poder, PUV, València, 2008SCHUMACHER, E. F., Lo pequeño es hermoso, Blume, Madrid, 1978 |
|
Altres comentaris |
Aquest curs requereix una implicació contínua per part de l'alumnat. Algunes de les activitats impliquen la lectura i el treball amb documents escrits en anglès. Per tant, es fa imprescindible que l'alumne tingui, com a mínim, un domini de l'anglès adequat per tal de llegir textos acadèmics.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|