DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) SOCIOLOGIA Codi 15224006
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
DUEÑAS CID, DAVID
BELZUNEGUI ERASO, ANGEL GABRIEL
Adreça electrònica david.duenas@urv.cat
Professors/es
DUEÑAS CID, DAVID
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura es presenta com a una introducció als conceptes, metodologia i instruments que fa servir la Sociologia per a poder conèixer i interpretar la realitat social

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A7 Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials
 A11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Dissenyar i gestionar projectes d'intervenció social
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix les eines d’anàlisi dels indicadors socials que li proporcionen les ciències socials
 A7 Genèric
 A11 Genèric
 A13 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B3 Genèric
 B6 Genèric
 B7 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Bloc I. Introducció a la sociologia Tema 1. La perspectiva sociològica.
Tema 2. Els orígens de la sociologia i el procés de modernitat.
Bloc II. Pautas demogràfiques en les societats avançades. Tema 3. Estructura demogràfica i societat.
Tema 4. Indicadors demogràfics.
Bloc III. Procés de socialització Tema 5. Els principals agents de socialització.
Tema 6. Les institucions i el control social
Bloc IV. Les transformacions en la familia i del sistema educatiu Tema 7. La vigència de la societat patriarcal. Noves formes familiars
Tema 8. Les funcions socials de l’educació.
Bloc V. Les transformacions en el treball i el sistema productiu Tema 9. Revisió crítica del concepte de treball.
Tema 10. Canvis en la organització del treball.
Bloc VI. Conflicte i desigualtats socials Tema 11. Estratificació i classe social
Tema 12. Pobresa, Exclusió social i Benestar
Bloc VII. Les estructures simbòliques en les societats avançades Tema 13. Religió, secularització, pluralisme
Tema 14. Sociologia de la cultura
Bloc VIII. Política i estructura social Tema 15. Estructures de poder polític i estructura social
Tema 16. Els moviments socials

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A11
1 0 1
Sessió Magistral
A2
40 45 85
Presentacions / exposicions
A2
A11
14 0 14
Treballs
A2
8 30 38
Atenció personalitzada
A2
10 0 10
 
Proves objectives de tipus test
A2
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Mitjançant les sessions magistrals s'exposaran els continguts bàsics de l'assignatura. Es faran servir diapositives/power point per una millor comprensió dels diferents temes. Seran classes participatives, amb comentaris de textos. S'atendrà en tot moment els dubtes que puguin surgir per part de l'alumnat
Presentacions / exposicions Els alumnes hauran d'exposar a classe els resultats dels seus treballs. Les exposicions s'iniciaran a partir del dia 23 d'abril.
Treballs Els alumnes hauran de realitzar un treball col.lectiu a partir d'una de les temàtiques que seran proposades pel professor.

Atenció personalitzada
Descripció
per determinar la temàtica sobre el que faran el treball col.lectiu. Es facilitarà un esquema de com fer-lo. S'aconsella utilitzar les hores de tutoria per consultes sobre el treball. La data de lliurament de l'esquema del treball així com la data de lliurament del treball es notificaran al començament del curs. Els treballs col.lectius, així com els comentaris a classe són obligatoris per a una avaluació contínua. Es recomana a l'alumnat consultar sobre com i on trobar informació/lectures relacionades amb les temàtiques tractades. Es valorarà positivament l'utilització de diferents fonts d'informació i negativament l'ùs exhaustiu d'internet.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A2
A11
Exposició a classe i en grup dels treballs realitzats 5%
Treballs
A2
Treball col·lectiu sobre un article sociològic, relacionant-lo amb temes teòrics i/o altres referències a lectures realitzades 25%
Proves objectives de tipus test
A2
Examen individual per valorar coneixements adquirits 50%
Altres  

Pràctiques en l'aula

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En segona convocatòria es seguiran els mateixos paràmteres d'avaluació que en la primera convocatòria.

L'alumnat que no pot assistir a classe haurà de contactar amb el professor durant les dues primeres setmanes del curs per tal d'organitzar individualment el seguiment de l'assignatura.

Per als alumnes presencials:

Exàmen - 50%

Treball de curs - 25 %

Presentació del treball - 5%

Pràctiques desenvolupades a classe - 20%

Per als alumnes no presencials:

Exàmen - 50%

Treball de curs - 25%

Treball alternatiu pels alumnes no presencials - 25%

"Aquells alumnes que presentin un treball copiat, total o parcialment, de fonts no citades en la bibliografia no es podran presentar a l'examen, passant directament a la recuperació".


Fonts d'informació

Bàsica

Estarà disponible al moodle tot el material que sigui posible i les directrius per seguir el curs. 

Es facilitarà un llistat a l'inici del curs sobre els articles a escollir per fer el treball de curs.

El dossier de textos es facilitarà en la primera setmana. Al llarg del curs s'introduiran nous textos segons els interessos de l'alumnat i els temes d'actualitat.

BIBLIOGRAFIA GENERAL

Bauman, Z.-May, T. (1994), Pensando sociológicamente. Buenos Aires: Nueva Visión

Berger, Peter L. (1992), Invitació a la sociologia, Una perspectiva humanística, Editorial Herder, Barcelona.

Berger, P. i Luckmann, T. (1998): La construcció social de la realitat. Un tractat de sociologia del coneixement, Barcelona, Herder.

Bourdieu, Pierre (2000), Cuestiones de sociología. Madrid, Istmo

Giddens, Anthony, Sociología, Alianza Ed.

Dahrendorf, Ralph (1990): El conflicto social moderno, Madrid, Mondadori.

De Francisco, A. (1997): Sociología y cambio social, Barcelona, Ariel.

Lahire, Bernard (2004), El hombre plural. Los resortes de la acción. Barcelona, Bellaterra.

Miguélez, F. et al. (1997): Desigualtat i canvi. L’estructura social contemporània, Barcelona, Proa-UAB.

Rocher, Guy (1990), Introducción a la sociologia general. Barcelona, Editorial Herder,.

Schaefer, Richard T, (2006), Introducción a la sociología. Madrid, McGraw Hill.

Complementària

Bourdieu, Pierre (1999): La miseria del mundo, Madrid, Akal.

Carabaña, J.; De Francisco, A. (comps.) (1994): Teorías contemporáneas de las clases sociales, Madrid, Pablo Iglesias.

Colectivo Ioé (1999): Inmigrantes, trabajadores, ciudadanos, València, Universitat de València.

Giddens, A. (1994): La estructura de clases en las sociedades avanzadas, Madrid, Alianza Universidad.

Ibarra, P.; Tejerina, B. (1991): Los movimientos sociales. Transformaciones políticas y cambio cultural, Madrid, Trotta.

Tarrow, S. (1997): El poder en movimiento: los movimientos sociales, la acción colectiva y la política, Madrid, Alianza. 

Tilly, Ch. (1992): Coerción, capital y los Estados Europeos 990-1990, Madrid, Alianza Editorial.

Weber, Max (2002), Economía y sociedad, Fondo de Cultura Económica, Madrid.

Recomanacions


 
Altres comentaris
L'alumnat no assistent a les classes hauran de contactar amb el professor en les primeres dues setmanes de curs. S'avaluaran mitjançant l'examen tipus test (50%). El 50% restant es repartirà entre els comentaris dels dos textos i un treball sobre un llibre indicat pel professor en les primeres dues setmanes del curs. Els treballs s'hauran de lliurar el 14 de maig.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent