DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) SOCIOLOGIA Codi 15224006
Ensenyament
Grau en Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
SOROLLA VIDAL, IGNACIO
Adreça electrònica natxo.sorolla@urv.cat
alexandra.gheondea-eladi@urv.cat
Professors/es
SOROLLA VIDAL, IGNACIO
GHEONDEA-ELADI , ALEXANDRA
Web
Descripció general i informació rellevant <div><strong>A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2021-22. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.&nbsp;</strong></div><div><br /></div><div>Aquesta assignatura introdueix els conceptes, la metodologia i els instruments que fa servir la Sociologia per a poder conèixer i interpretar la realitat social. Alhora incorpora una metodologia d'Aprenentatge i Servei (APS) reconeguda per la URV i que posa en relació les necessitats de les entitats del teixit associatiu de la província de Tarragona i les necessitats d'aprenentatge dels i les alumnes del Grau de Treball Social. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 CE7 Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials
 CE11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 CE13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE2 Coneix les eines d’anàlisi dels indicadors socials que li proporcionen les ciències socials
 CE7 Genèric
 CE11 Genèric
 CE13 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Bloc I. La sociologia Tema 1. La imaginació sociològica.
Tema 2. Procés de socialització i principals agents de socialització.
Bloc II. La industrialització i la segona modernitat Tema 3. Els orígens de la sociologia, la industrialització i la modernització
Tema 4. Globalització, Societat Informacional, i Societat del risc.
Bloc III . Desigualtats socials i conflicte Tema 5. El treball, l'estratificació social i les transformacions del sistema productiu. Modernitat líquida i corrosió del caràcter.
Tema 6. Oci, capital cultural i habitus
Tema 7. Educació i desigualtats
Tema 8. Migracions, Ètnia i Gènere
Complements formatius - Estructura demogràfica en les societats avançades
- Pobresa, Exclusió social i Benestar
- Els moviments socials
- Institucions i control social
- La vigència de la societat patriarcal. Noves formes familiars

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE11
2 0 2
Sessió Magistral
CE2
34 51 85
Presentacions / exposicions
CE2
4 6 10
Treballs
CE2
6 9 15
Seminaris
CE11
10 15 25
Atenció personalitzada
CE2
CE11
0 9 9
 
Proves objectives de tipus test
CE2
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, de la metodologia de treball i de la forma d’avaluació. Una segona sessió introductòria estarà destinada a la presentació de les pràctiques, la seva organització i temporització així com una presentació de les entitats amb les quals es col·labora des de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics bàsics de l'assignatura. Seran classes participatives que es poden complementar amb la discussió de textos teòrics, activitats en grup, etc. S'atendrà en tot moment els dubtes que puguin sorgir per part de l'alumnat.
Presentacions / exposicions Els alumnes hauran de presentar els resultats dels seus treballs en una jornada conjunta amb les entitats/institucions que col·laborin amb el projecte d'Aprenentatge i Servei.
Treballs Aquesta assignatura desenvolupa un treball d'Aprenentatge i Servei (APS). L’alumnat haurà de desplaçar-se a una entitat externa a la Universitat on desenvoluparà una intervenció socioeducativa prèviament dissenyada, treballada i supervisada a classe. Aquell alumnat que no vulgui realitzar el treball APS realitzarà un treball acadèmic consistent en el desenvolupament del marc teòric/estat de la qüestió d’un article acadèmic. Al igual que el treball APS, serà necessari el seguiment i supervisió del mateix per ésser avaluat.
Seminaris Les pràctiques a l'aula tindran forma de seminaris i seran imprescindibles per realitzar l’assessorament i seguiment de la intervenció a realitzar durant l'experiència APS. El contingut dels seminaris serà adaptable en funció de les necessitats detectades durant el transcurs del treball.
Atenció personalitzada Suport a les necessitats de l’alumnat en relació als continguts teòrics de l’assignatura així com al seguiment de la part pràctica de l’assignatura (treball APS o treball acadèmic).

Atenció personalitzada
Descripció

Suport a les necessitats de l’alumnat en relació als continguts teòrics de l’assignatura així com al seguiment de la part pràctica de l’assignatura (treball APS o treball acadèmic). Per tal de resoldre dubtes o programar una tutoria presencial (individual o en grup) contacteu el professorat al seu correu electrònic.

A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en els canals de tutorització del curs 2021-22. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
CE2
Exposició dels continguts en una jornada amb les entitats/institucions involucrades en el projecte. La nota de les presentacions serà compartida entre les institucions i el docent.
10%
Treballs
CE2
Avaluació de la memòria final de la intervenció socioeducativa associada al treball APS (35%). Per la seva avaluació serà condició necessària la presentació d’una proposta d’intervenció a meitat de les pràctiques (10%). Una part de la nota serà producte de l'autoavaluació (5%).
Per l’alumnat que faci el treball acadèmic, haurà de presentar el marc teòric/estat de la qüestió d’un article (40%). Per la seva avaluació serà condició necessària la presentació de la selecció d’articles que esdevindrà la base del marc teòric/estat de la qüestió a meitat de les pràctiques (10%).
*Els percentatges fan referència al pes de cadascun dels apartats del treball.
40%
Proves objectives de tipus test
CE2
Examen individual per valorar els coneixements teòrics adquirits al llarg de l’assignatura. La prova tindrà dos parts. Una primera tipus test per avaluar els conceptes bàsics de Sociologia i una segona de desenvolupament teòric. Es condició necessària aprovar aquesta prova per poder realitzar mitja amb la resta d’evidències d’avaluació. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura és presencial i d'avaluació continuada. Consta de dues proves individuals i un treball individual. La primera prova és de tipus test, i la segona de desenvolupament.

El primer examen és sobre el Tema 1 i el Tema 2. Aquest examen es farà en la primera part de l'assignatura i per poder superar l'assignatura s'ha d'aprovar. El segon examen se centrarà en els Temes 3, 4 i 5, i serà de desenvolupament, resolució i interpretació d'anàlisis quantitatives. La nota dels exàmens representa el 70% de la nota final de l'assignatura. En l'examen tipus test les respostes encertades sumen, els errors resten, i les no respostes ni sumen ni resten.

El 30% de la nota final correspon a la realització d'un treball individual mitjançant programari estadístic, a partir dels continguts desenvolupats a les pràctiques.

Per poder sumar les tres notes de què es compon la nota final s'ha d'aprovar separadament cadascun dels apartats. La nota final, per tant, és el resultat d'haver aprovat per separat cadascuna de les parts.

En segona convocatòria l'avaluació seguirà els mateixos paràmetres que per a la primera convocatòria, avaluant-se amb un examen final únic i les pràctiques. En el cas que s'hagi suspès alguna part en primera convocatòria que no es pugui replicar en segona convocatòria, l'alumne elaborarà un treball alternatiu fixat i acordat prèviament amb el professorat.

L'alumnat que no pugui assistir a classe ha d'informar al professorat durant la primera setmana de docència per tal d'organitzar el seguiment de l'assignatura.

Plagi: Es té en compte les directrius de prevenció, detecció i i tractament del plagi de la URV. Més informació al respecte en: http://www.urv.cat/ca/vida-campus/serveis/crai/que-us-oferim/formacio-competencies-nuclears/plagi/


Fonts d'informació

Bàsica

Al Moolde estarà disponibles les directrius del curs així com tot el material que sigui necessari per dur a terme el correcte desenvolupament de l’assignatura.

BIBLIOGRAFIA GENERAL

Giddens, A. (2010). Sociología. Madrid: Alianza Editorial.

Berger, P. L. (1992). Invitació a la sociologia. Una perspectiva humanística. Barcelona: Editorial Herder.

Flecha, R., Gómez, J., & Puigvert, L. (2001). Teoría Sociológica Contemporánea. Barcelona: Paidós.

Aubert, A., Flecha, A., García, C., Flecha, R., & Racionero, S. (2008). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Barcelona: Hipatia

Complementària

Bauman, Z. (2012) Modernidad líquida. México: Fondo de Cultura Económica. 

Beck, U. (2006) La Sociedad del Riesgo. Hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós.

Berger, P. i Luckmann, T. (1998): La construcció social de la realitat. Un tractat de sociologia del coneixement, Barcelona, Herder.

Bourdieu, P. (1997) Capital cultural, escuela y espacio social. Madrid: Siglo XXI.  

Butler, J.; Beck-Gernsheim, E.; Puigvert, L. (2001) Mujeres y transformaciones sociales. Barcelona: El Roure Ciència.Castells, M. (1999). La era de la Información. Economía sociedad y cultura. Madrid: Alianza Editorial.

Durkheim, E. (1992). El Suicidio. Madrid: Ediciones Akal.

Giddens, A. (1994). La estructura de clases en las sociedades avanzadas. Madrid: Alianza Universidad.

Habermas, J. (1999) Teoria de la Acción Comunicativa. Barcelona: Taurus Editorial.

Marx, K.; Engels, F. (2010) El manifiesto comunista. Madrid: Alianza Editorial.

Touraine, A. (2013) ¿Podremos vivir juntos? México: Fondo de Cultura Económica.

Weber, Max (2002), Economía y sociedad, Madrid: Fondo de Cultura Económica.

Recomanacions


 
Altres comentaris
L'alumnat no assistent a les classes hauran de contactar amb el professor en les dues primeres setmanes de curs.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent