Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE2 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents |
| CE7 |
Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials |
| CE11 |
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials |
| CE13 |
Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE2 |
Coneix les eines d’anàlisi dels indicadors socials que li proporcionen les ciències socials
| | CE7 |
Genèric
| | CE11 |
Genèric
| | CE13 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Bloc I. La sociologia |
Tema 1. La imaginació sociològica.
Tema 2. Procés de socialització i principals agents de socialització. |
Bloc II. La industrialització i la segona modernitat |
Tema 3. Els orígens de la sociologia, la industrialització i la modernització
Tema 4. Globalització, Societat Informacional, i Societat del risc. |
Bloc III . Desigualtats socials i conflicte |
Tema 5. El treball, l'estratificació social i les transformacions del sistema productiu. Modernitat líquida i corrosió del caràcter.
Tema 6. Oci, capital cultural i habitus
Tema 7. Educació i desigualtats
Tema 8. Migracions, Ètnia i Gènere |
Complements formatius |
- Estructura demogràfica en les societats avançades
- Pobresa, Exclusió social i Benestar
- Els moviments socials
- Institucions i control social
- La vigència de la societat patriarcal. Noves formes familiars
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
34 |
51 |
85 |
Treballs |
|
10 |
15 |
25 |
Seminaris |
|
10 |
15 |
25 |
Atenció personalitzada |
|
0 |
9 |
9 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, de la metodologia de treball i de la forma d’avaluació. Una segona sessió introductòria estarà destinada a la presentació de les pràctiques, la seva organització i temporització així com una presentació de les entitats amb les quals es col·labora des de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics bàsics de l'assignatura. Seran classes participatives que es poden complementar amb la discussió de textos teòrics, activitats en grup, etc. S'atendrà en tot moment els dubtes que puguin sorgir per part de l'alumnat. |
Treballs |
Aquesta assignatura desenvolupa un treball d'Aprenentatge i Servei (APS). L’alumnat haurà de desplaçar-se a una entitat externa a la Universitat on desenvoluparà una intervenció socioeducativa prèviament dissenyada, treballada i supervisada a classe. Aquell alumnat que no vulgui realitzar el treball APS realitzarà un treball acadèmic consistent en el desenvolupament del marc teòric/estat de la qüestió d’un article acadèmic. Al igual que el treball APS, serà necessari el seguiment i supervisió del mateix per ésser avaluat. |
Seminaris |
Les pràctiques a l'aula tindran forma de seminaris i seran imprescindibles per realitzar l’assessorament i seguiment de la intervenció a realitzar durant l'experiència APS. El contingut dels seminaris serà adaptable en funció de les necessitats detectades durant el transcurs del treball.
|
Atenció personalitzada |
Suport a les necessitats de l’alumnat en relació als continguts teòrics de l’assignatura així com al seguiment de la part pràctica de l’assignatura (treball APS o treball acadèmic). |
Descripció |
Suport a les necessitats de l’alumnat en relació als continguts teòrics de l’assignatura així com al seguiment de la part pràctica de l’assignatura (treball APS o treball acadèmic). Per tal de resoldre dubtes o programar una tutoria presencial
(individual o en grup) contacteu el professorat al seu correu
electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
A) 40%: Avaluació de la memòria final de la intervenció socioeducativa associada al treball APS (35%). Per la seva avaluació serà condició necessària la presentació d’una proposta d’intervenció a meitat de les pràctiques (10%). Una part de la nota serà producte de l'autoavaluació (5%).
Per l’alumnat que faci el treball acadèmic, haurà de presentar el marc teòric/estat de la qüestió d’un article (40%). Per la seva avaluació serà condició necessària la presentació de la selecció d’articles que esdevindrà la base del marc teòric/estat de la qüestió a meitat de les pràctiques (10%).
*Els percentatges fan referència al pes de cadascun dels apartats del treball.
B) 10%: Presentacions/exposicions: Exposició dels continguts en una jornada amb les entitats/institucions involucrades al projecte. La nota de les presentacions serà compartida entre les institucions i el docent |
50% |
Proves objectives de tipus test |
|
Examen individual per valorar els coneixements teòrics adquirits al llarg de l’assignatura. La prova tindrà dos parts. Una primera tipus test per avaluar els conceptes bàsics de Sociologia i una segona de desenvolupament teòric. Es condició necessària aprovar aquesta prova per poder realitzar mitja amb la resta d’evidències d’avaluació. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assignatura és presencial i d'avaluació continuada. En segona convocatòria l'avaluació serà amb un examen final únic i les pràctiques. En el cas que s'hagi suspès alguna part en primera convocatòria que no es pugui replicar en segona convocatòria, l'alumne elaborarà un treball alternatiu fixat i acordat prèviament amb el professorat. L'alumnat que no pugui assistir a classe ha d'informar al professorat durant la primera setmana de docència per tal d'organitzar el seguiment de l'assignatura. Plagi: Es té en compte les directrius de prevenció, detecció i i tractament del plagi de la URV. Més informació al respecte en: http://www.urv.cat/ca/vida-campus/serveis/crai/que-us-oferim/formacio-competencies-nuclears/plagi/ |
Bàsica |
|
Al Moolde estarà
disponibles les directrius del curs així com tot el
material que sigui necessari per dur a terme el correcte
desenvolupament de l’assignatura. BIBLIOGRAFIA
GENERAL Giddens,
A. (2010). Sociología.
Madrid: Alianza Editorial. Berger,
P. L. (1992). Invitació
a la sociologia. Una perspectiva humanística.
Barcelona: Editorial Herder. Flecha,
R., Gómez, J., & Puigvert, L. (2001). Teoría
Sociológica Contemporánea. Barcelona:
Paidós. Aubert,
A., Flecha, A., García, C., Flecha, R., & Racionero, S.
(2008). Aprendizaje
dialógico en la sociedad de la información. Barcelona:
Hipatia |
Complementària |
|
Bauman, Z. (2012) Modernidad líquida. México: Fondo
de Cultura Económica. Beck,
U. (2006) La Sociedad del Riesgo. Hacia una nueva modernidad.
Barcelona: Paidós.
Berger,
P. i Luckmann, T. (1998): La construcció social de la realitat. Un
tractat de sociologia del coneixement, Barcelona, Herder.
Bourdieu,
P. (1997) Capital
cultural, escuela y espacio social.
Madrid: Siglo XXI.
Butler,
J.; Beck-Gernsheim, E.; Puigvert, L. (2001) Mujeres
y transformaciones sociales.
Barcelona: El Roure Ciència.Castells,
M. (1999). La
era de la Información. Economía sociedad y cultura. Madrid:
Alianza Editorial.
Durkheim,
E. (1992). El Suicidio. Madrid: Ediciones Akal.
Giddens,
A. (1994). La
estructura de clases en las sociedades avanzadas.
Madrid: Alianza Universidad.
Habermas,
J. (1999) Teoria de la Acción Comunicativa. Barcelona: Taurus
Editorial.
Marx,
K.; Engels, F. (2010) El manifiesto comunista. Madrid: Alianza
Editorial.
Touraine,
A. (2013) ¿Podremos vivir juntos? México: Fondo de Cultura
Económica.
Weber,
Max (2002), Economía y sociedad, Madrid: Fondo de Cultura Económica. |
|
Altres comentaris |
L'alumnat no assistent a les classes hauran de contactar amb el professor en les dues primeres setmanes de curs. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|