DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) SOCIOLOGÍA Código 15224006
Titulación
Grado en Trabajo Social (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Gestión de Empresas
Coordinador/a
CERVERA GÓMEZ, CARLOS MIGUEL
BÖCKER , RAFAEL
Correo-e rafael.bocker@urv.cat
alexandra.gheondea-eladi@urv.cat
carlosmiguel.cervera@urv.cat
Profesores/as
BÖCKER , RAFAEL
GHEONDEA-ELADI , ALEXANDRA
CERVERA GÓMEZ, CARLOS MIGUEL
Web
Descripción general e información relevante <p>Aquesta assignatura es presenta com a una introducció als conceptes, metodologia i instruments que fa servir la Sociologia per a poder conèixer i interpretar la realitat social. Alhora incorpora una metodologia d'Aprenentatge i Servei (APS) reconeguda per la URV i que posa en relació les necessitats de les entitats del teixit associatiu de la província de Tarragona i les necessitats d'aprenentatge dels i les alumnes del Grau de Treball Social.</p>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE2 Analizar y sistematizar la información que proporciona el ejercicio profesional para crear nuevas estrategias que den respuesta a situaciones sociales emergentes
 CE7 Implementar correctamente las técnicas propias de la investigación social aplicada para analizar situaciones sociales
 CE11 Apoyar el desarrollo de redes para hacer frente a las necesidades sociales
 CE13 Identificar situaciones de riesgo y actuar preventivamente en su resolución
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE2 Coneix les eines d’anàlisi dels indicadors socials que li proporcionen les ciències socials
 CE7 Genèric
 CE11 Genèric
 CE13 Genèric
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Bloc I. La sociologia Tema 1. La imaginació sociològica.
Tema 2. Procés de socialització i principals agents de socialització.
Bloc II. La industrialització i la segona modernitat Tema 3. Els orígens de la sociologia, la industrialització i la modernització
Tema 4. Globalització, Societat Informacional, i Societat del risc.
Bloc III . Desigualtats socials i conflicte Tema 5. El treball, l'estratificació social i les transformacions del sistema productiu. Modernitat líquida i corrosió del caràcter.
Tema 6. Oci, capital cultural i habitus
Tema 7. Educació i desigualtats
Tema 8. Migracions, Ètnia i Gènere
Complements formatius - Estructura demogràfica en les societats avançades
- Pobresa, Exclusió social i Benestar
- Els moviments socials
- Institucions i control social
- La vigència de la societat patriarcal. Noves formes familiars

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
CE11
2 0 2
Sesión magistral
CE2
34 51 85
Trabajos
CE2
10 15 25
Seminarios
CE11
10 15 25
Atención personalizada
CE2
CE11
0 9 9
 
Pruebas objetivas de tipo test
CE2
4 0 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura, de la metodologia de treball i de la forma d’avaluació. Una segona sessió introductòria estarà destinada a la presentació de les pràctiques, la seva organització i temporització així com una presentació de les entitats amb les quals es col·labora des de l'assignatura.
Sesión magistral Exposició dels continguts teòrics bàsics de l'assignatura. Seran classes participatives que es poden complementar amb la discussió de textos teòrics, activitats en grup, etc. S'atendrà en tot moment els dubtes que puguin sorgir per part de l'alumnat.
Trabajos Aquesta assignatura desenvolupa un treball d'Aprenentatge i Servei (APS). L’alumnat haurà de desplaçar-se a una entitat externa a la Universitat on desenvoluparà una intervenció socioeducativa prèviament dissenyada, treballada i supervisada a classe. Aquell alumnat que no vulgui realitzar el treball APS realitzarà un treball acadèmic consistent en el desenvolupament del marc teòric/estat de la qüestió d’un article acadèmic. Al igual que el treball APS, serà necessari el seguiment i supervisió del mateix per ésser avaluat.
Seminarios Les pràctiques a l'aula tindran forma de seminaris i seran imprescindibles per realitzar l’assessorament i seguiment de la intervenció a realitzar durant l'experiència APS. El contingut dels seminaris serà adaptable en funció de les necessitats detectades durant el transcurs del treball.
Atención personalizada Suport a les necessitats de l’alumnat en relació als continguts teòrics de l’assignatura així com al seguiment de la part pràctica de l’assignatura (treball APS o treball acadèmic).

Atención personalizada
descripción

Suport a les necessitats de l’alumnat en relació als continguts teòrics de l’assignatura així com al seguiment de la part pràctica de l’assignatura (treball APS o treball acadèmic). Per tal de resoldre dubtes o programar una tutoria presencial (individual o en grup) contacteu el professorat al seu correu electrònic.


Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Trabajos
CE2
A) 40%: Avaluació de la memòria final de la intervenció socioeducativa associada al treball APS (35%). Per la seva avaluació serà condició necessària la presentació d’una proposta d’intervenció a meitat de les pràctiques (10%). Una part de la nota serà producte de l'autoavaluació (5%).
Per l’alumnat que faci el treball acadèmic, haurà de presentar el marc teòric/estat de la qüestió d’un article (40%). Per la seva avaluació serà condició necessària la presentació de la selecció d’articles que esdevindrà la base del marc teòric/estat de la qüestió a meitat de les pràctiques (10%).
*Els percentatges fan referència al pes de cadascun dels apartats del treball.

B) 10%: Presentaciones/exposiciones: Exposició dels continguts en una jornada amb les entitats/institucions involucrades en el projecte. La nota de les presentacions serà compartida entre les institucions i el docent
50%
Pruebas objetivas de tipo test
CE2
Examen individual per valorar els coneixements teòrics adquirits al llarg de l’assignatura. La prova tindrà dos parts. Una primera tipus test per avaluar els conceptes bàsics de Sociologia i una segona de desenvolupament teòric. Es condició necessària aprovar aquesta prova per poder realitzar mitja amb la resta d’evidències d’avaluació. 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La asignatura es presencial y de evaluación continua.

En segunda convocatoria, la evaluación será con un examen final único y las prácticas. En caso de que se haya suspendido alguna parte en primera convocatoria que no se pueda replicar en segunda convocatoria, el alumno elaborará un trabajo alternativo fijado y acordado previamente con el profesorado.

El alumnado que no pueda asistir a clase debe informar al profesorado durante la primera semana de docencia para organizar el seguimiento de la asignatura.

Plagio: Se tiene en cuenta las directrices de prevención, detección y tratamiento del plagio de la URV. Más información al respecto en: http://www.urv.cat/ca/vida-campus/serveis/crai/que-us-oferim/formacio-competencies-nuclears/plagi/


Fuentes de información

Básica

Al Moolde estarà disponibles les directrius del curs així com tot el material que sigui necessari per dur a terme el correcte desenvolupament de l’assignatura.

BIBLIOGRAFIA GENERAL

Giddens, A. (2010). Sociología. Madrid: Alianza Editorial.

Berger, P. L. (1992). Invitació a la sociologia. Una perspectiva humanística. Barcelona: Editorial Herder.

Flecha, R., Gómez, J., & Puigvert, L. (2001). Teoría Sociológica Contemporánea. Barcelona: Paidós.

Aubert, A., Flecha, A., García, C., Flecha, R., & Racionero, S. (2008). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Barcelona: Hipatia

Complementaria

Bauman, Z. (2012) Modernidad líquida. México: Fondo de Cultura Económica. 

Beck, U. (2006) La Sociedad del Riesgo. Hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós.

Berger, P. i Luckmann, T. (1998): La construcció social de la realitat. Un tractat de sociologia del coneixement, Barcelona, Herder.

Bourdieu, P. (1997) Capital cultural, escuela y espacio social. Madrid: Siglo XXI.  

Butler, J.; Beck-Gernsheim, E.; Puigvert, L. (2001) Mujeres y transformaciones sociales. Barcelona: El Roure Ciència.Castells, M. (1999). La era de la Información. Economía sociedad y cultura. Madrid: Alianza Editorial.

Durkheim, E. (1992). El Suicidio. Madrid: Ediciones Akal.

Giddens, A. (1994). La estructura de clases en las sociedades avanzadas. Madrid: Alianza Universidad.

Habermas, J. (1999) Teoria de la Acción Comunicativa. Barcelona: Taurus Editorial.

Marx, K.; Engels, F. (2010) El manifiesto comunista. Madrid: Alianza Editorial.

Touraine, A. (2013) ¿Podremos vivir juntos? México: Fondo de Cultura Económica.

Weber, Max (2002), Economía y sociedad, Madrid: Fondo de Cultura Económica.

Recomendaciones


 
Otros comentarios
L'alumnat no assistent a les classes hauran de contactar amb el professor en les dues primeres setmanes de curs.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.