Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | CE2 |
Analizar y sistematizar la información que proporciona el ejercicio profesional para crear nuevas estrategias que den respuesta a situaciones sociales emergentes |
| CE7 |
Implementar correctamente las técnicas propias de la investigación social aplicada para analizar situaciones sociales |
| CE11 |
Apoyar el desarrollo de redes para hacer frente a las necesidades sociales |
| CE13 |
Identificar situaciones de riesgo y actuar preventivamente en su resolución |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CE2 |
Coneix les eines d’anàlisi dels indicadors socials que li proporcionen les ciències socials
| | CE7 |
Genèric
| | CE11 |
Genèric
| | CE13 |
Genèric
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Bloc I. La sociologia |
Tema 1. La imaginació sociològica.
Tema 2. Procés de socialització i principals agents de socialització. |
Bloc II. La industrialització i la segona modernitat |
Tema 3. Els orígens de la sociologia, la industrialització i la modernització
Tema 4. Globalització, Societat Informacional, i Societat del risc. |
Bloc III . Desigualtats socials i conflicte |
Tema 5. El treball, l'estratificació social i les transformacions del sistema productiu. Modernitat líquida i corrosió del caràcter.
Tema 6. Oci, capital cultural i habitus
Tema 7. Educació i desigualtats
Tema 8. Migracions, Ètnia i Gènere |
Complements formatius |
- Estructura demogràfica en les societats avançades
- Pobresa, Exclusió social i Benestar
- Els moviments socials
- Institucions i control social
- La vigència de la societat patriarcal. Noves formes familiars
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
2 |
0 |
2 |
Sesión magistral |
|
34 |
51 |
85 |
Trabajos |
|
10 |
15 |
25 |
Seminarios |
|
10 |
15 |
25 |
Atención personalizada |
|
0 |
9 |
9 |
|
Pruebas objetivas de tipo test |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació de l'assignatura, de la metodologia de treball i de la forma d’avaluació. Una segona sessió introductòria estarà destinada a la presentació de les pràctiques, la seva organització i temporització així com una presentació de les entitats amb les quals es col·labora des de l'assignatura. |
Sesión magistral |
Exposició dels continguts teòrics bàsics de l'assignatura. Seran classes participatives que es poden complementar amb la discussió de textos teòrics, activitats en grup, etc. S'atendrà en tot moment els dubtes que puguin sorgir per part de l'alumnat. |
Trabajos |
Aquesta assignatura desenvolupa un treball d'Aprenentatge i Servei (APS). L’alumnat haurà de desplaçar-se a una entitat externa a la Universitat on desenvoluparà una intervenció socioeducativa prèviament dissenyada, treballada i supervisada a classe. Aquell alumnat que no vulgui realitzar el treball APS realitzarà un treball acadèmic consistent en el desenvolupament del marc teòric/estat de la qüestió d’un article acadèmic. Al igual que el treball APS, serà necessari el seguiment i supervisió del mateix per ésser avaluat. |
Seminarios |
Les pràctiques a l'aula tindran forma de seminaris i seran imprescindibles per realitzar l’assessorament i seguiment de la intervenció a realitzar durant l'experiència APS. El contingut dels seminaris serà adaptable en funció de les necessitats detectades durant el transcurs del treball.
|
Atención personalizada |
Suport a les necessitats de l’alumnat en relació als continguts teòrics de l’assignatura així com al seguiment de la part pràctica de l’assignatura (treball APS o treball acadèmic). |
descripción |
Suport a les necessitats de l’alumnat en relació als continguts teòrics de l’assignatura així com al seguiment de la part pràctica de l’assignatura (treball APS o treball acadèmic). Per tal de resoldre dubtes o programar una tutoria presencial
(individual o en grup) contacteu el professorat al seu correu
electrònic. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Trabajos |
|
A) 40%: Avaluació de la memòria final de la intervenció socioeducativa associada al treball APS (35%). Per la seva avaluació serà condició necessària la presentació d’una proposta d’intervenció a meitat de les pràctiques (10%). Una part de la nota serà producte de l'autoavaluació (5%).
Per l’alumnat que faci el treball acadèmic, haurà de presentar el marc teòric/estat de la qüestió d’un article (40%). Per la seva avaluació serà condició necessària la presentació de la selecció d’articles que esdevindrà la base del marc teòric/estat de la qüestió a meitat de les pràctiques (10%).
*Els percentatges fan referència al pes de cadascun dels apartats del treball.
B) 10%: Presentaciones/exposiciones: Exposició dels continguts en una jornada amb les entitats/institucions involucrades en el projecte. La nota de les presentacions serà compartida entre les institucions i el docent |
50% |
Pruebas objetivas de tipo test |
|
Examen individual per valorar els coneixements teòrics adquirits al llarg de l’assignatura. La prova tindrà dos parts. Una primera tipus test per avaluar els conceptes bàsics de Sociologia i una segona de desenvolupament teòric. Es condició necessària aprovar aquesta prova per poder realitzar mitja amb la resta d’evidències d’avaluació. |
50% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
La asignatura es presencial y de evaluación continua. En segunda convocatoria, la evaluación será con un examen final único y las prácticas. En caso de que se haya suspendido alguna parte en primera convocatoria que no se pueda replicar en segunda convocatoria, el alumno elaborará un trabajo alternativo fijado y acordado previamente con el profesorado. El alumnado que no pueda asistir a clase debe informar al profesorado durante la primera semana de docencia para organizar el seguimiento de la asignatura. Plagio: Se tiene en cuenta las directrices de prevención, detección y tratamiento del plagio de la URV. Más información al respecto en: http://www.urv.cat/ca/vida-campus/serveis/crai/que-us-oferim/formacio-competencies-nuclears/plagi/ |
Básica |
|
Al Moolde estarà
disponibles les directrius del curs així com tot el
material que sigui necessari per dur a terme el correcte
desenvolupament de l’assignatura. BIBLIOGRAFIA
GENERAL Giddens,
A. (2010). Sociología.
Madrid: Alianza Editorial. Berger,
P. L. (1992). Invitació
a la sociologia. Una perspectiva humanística.
Barcelona: Editorial Herder. Flecha,
R., Gómez, J., & Puigvert, L. (2001). Teoría
Sociológica Contemporánea. Barcelona:
Paidós. Aubert,
A., Flecha, A., García, C., Flecha, R., & Racionero, S.
(2008). Aprendizaje
dialógico en la sociedad de la información. Barcelona:
Hipatia |
Complementaria |
|
Bauman, Z. (2012) Modernidad líquida. México: Fondo
de Cultura Económica. Beck,
U. (2006) La Sociedad del Riesgo. Hacia una nueva modernidad.
Barcelona: Paidós.
Berger,
P. i Luckmann, T. (1998): La construcció social de la realitat. Un
tractat de sociologia del coneixement, Barcelona, Herder.
Bourdieu,
P. (1997) Capital
cultural, escuela y espacio social.
Madrid: Siglo XXI.
Butler,
J.; Beck-Gernsheim, E.; Puigvert, L. (2001) Mujeres
y transformaciones sociales.
Barcelona: El Roure Ciència.Castells,
M. (1999). La
era de la Información. Economía sociedad y cultura. Madrid:
Alianza Editorial.
Durkheim,
E. (1992). El Suicidio. Madrid: Ediciones Akal.
Giddens,
A. (1994). La
estructura de clases en las sociedades avanzadas.
Madrid: Alianza Universidad.
Habermas,
J. (1999) Teoria de la Acción Comunicativa. Barcelona: Taurus
Editorial.
Marx,
K.; Engels, F. (2010) El manifiesto comunista. Madrid: Alianza
Editorial.
Touraine,
A. (2013) ¿Podremos vivir juntos? México: Fondo de Cultura
Económica.
Weber,
Max (2002), Economía y sociedad, Madrid: Fondo de Cultura Económica. |
|
Otros comentarios |
L'alumnat no assistent a les classes hauran de contactar amb el professor en les dues primeres setmanes de curs. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|