DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) ESTRUCTURA DE LA POBLACIÓ I DESIGUALTAT SOCIAL Codi 15224007
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon Primer
Llengua d'impartició
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BELZUNEGUI ERASO, ANGEL GABRIEL
Adreça electrònica angel.belzunegui@urv.cat
alejandro.pizzi@urv.cat
Professors/es
BELZUNEGUI ERASO, ANGEL GABRIEL
PIZZI ., ALEJANDRO
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es realitza un estudi aprofundit de els indicadors i els procediments utilitzats en l'anàlisi de la població i en l'anàlisi quantitativa de la desigualtat social i de la pobresa.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A7 Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials
 A11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Sap aplicar tècniques d’interpretació o identificació de problemes socials
 A7 Genèric
 A11 Identifica els elements dels sistemes socioeconòmics, sociopolítics i simbòlics inherents a les xarxes socials
 A13 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
BLOC I. L'ANÀLISI DE L'ESTRUCTURA DE LA POBLACIÓ. Tema 1. Introducció: l'observació dels fenòmens demogràfics.
Tema 2. Característiques de la població: volum i estructura.
Tema 3. Estudi dels principals fenòmens demogràfics.
Tema 4. Polítiques de població.
BLOC II. L'ESTUDI DE L'ESTRATIFICACIÓ SOCIAL. Tema 5. Concepte i sistemes d'estratificació social.
Tema 6. Clase social i mobilitat social.
Tema 7. L'estratificació per raó de gènere.
Tema 8. Polítiques socials i estratificació.
BLOC III. L'ESTUDI DE LA DESIGUALTAT, L'EXCLUSIÓ SOCIAL I LA POBRESA. Tema 9. Una mirada sociològica a la desigualtat i l'exclusió social: conceptes i factors.
Tema 10. Principals indicadors per a la mesura de la desigualtat, l'exclusió i la pobresa.
Tema 11. L'exclusió econòmica i el cicle vital.
Tema 12. Les polítiques de reducció de la desigualtat i de l'exclusió social.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
3 0 3
Sessió Magistral
A2
A7
A11
A13
30 45 75
Pràctiques a través de TIC
A2
A11
15 30 45
Atenció personalitzada
A2
5 0 5
 
Proves objectives de tipus test
A2
A11
2 0 2
Proves de desenvolupament
A2
A11
10 10 20
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del temari i explicació de les pràctiques amb programari estadístic
Sessió Magistral Exposició per part del professor dels continguts bàsics de la matèria, teòrics i pràctics.
Pràctiques a través de TIC Realització d'exercicis pràctics en entorn informàtic a través de programari estadístic.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor atendrà l'alumnat de forma personalitzada tant presecialment en horaris de tutories com a través de la plataforma Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC
A2
A11
Realització d'un treball sobre continguts pràctics i amb la utilització de programari estadístic. 40%
Proves objectives de tipus test
A2
A11
Prova individual tipus test sobre els continguts de la matèria. 40%
Proves de desenvolupament
A2
A11
Comentari d'un article en profunditat dirigit pel professor. 10%
Altres  

Participació en exposicions, fòrums i debats a l'aula.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació en segona convocatòria: 1-Prova objectiva tipus test 40%; 2-Pràctiques a través de TIC 40%; 3-Prova de desenvolupament (Article comentat) 10%; 4-Participació en fòrums i debats 10%.

Si l'alumnat no pot assistir a classe durant el curs o intermitentment, el 10% de l'avaluació de la primera i de la segona convocatòria corresponents a Participació en exposicions, fòrums i debats, es substituirà per una recensió d'un llibre proposat pel professor.


Fonts d'informació

Bàsica


L'ALUMNAT TINDRÀ UN DOSSIER DE LECTURES OBLIGATÒRIES AL COMENÇAMENT DEL CURS QUE COMPLEMENTARAN ELS CONTINGUTS DE LES SESSIONS PRESENCIALS.

BRUNET, I., VALLS, F., BELZUNEGUI, A. (2008), "Pobreza, exclusión social y género", Revista Sistema, nº 207.

Fundació Jaume Bofill (2005), Estructura social i desigualtats a catalunya. VolumI i II. FJB, Barcelona.

FUNDACIÓN FOESSA (2008), VI Informe sobre exclusión y desarrollo social en España 2008, Fundación Foesa, Madrid.

GIL VILLA, F. (2002), La exclusión social, Ariel Social, Barcelona.

OBSERVATORI DE LA INCLUSIÓ SOCIAL (2008), Informe de la Inclusió social a Espanya, Caixa Catalunya, Barcelona.

SCHAEFER, R. (2006), Introducción a la Sociología, McGraw-Hill, Madrid.

TAPINOS, G. (1990), Elementos de demografía, Espasa Universidad, Madrid.

VIDAL FERNÁNDEZ, F. (2006), V Informe FUHEM de políticas sociales. La exclusión social y el estado de bienestar en España, Ed. Icaria, Barcelona.

VINUESA, J. i PUGA, D. (2007), Técnicas y ejercicios de Demografía, Instituto Nacional de Estadística, Madrid.

 

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
L'alumnat haurà de superar independentment la prova individual tipus test i el desenvolupament individual o en grup de les pràctiques en l'entorn TIC. Només superant per separat aquestes dues proves es procedirà a sumar-les a la nota final.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent