DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) ESTRUCTURA DE LA POBLACIÓ I DESIGUALTAT SOCIAL Codi 15224007
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VALLS FONAYET, FRANCESC
Adreça electrònica francesc.valls@urv.cat
antonio.fernandez@urv.cat
Professors/es
VALLS FONAYET, FRANCESC
FERNÁNDEZ GARCIA, ANTONIO
Web http://estructuraidesigualtats.blog.cat
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es realitza un estudi aprofundit de els indicadors i els procediments utilitzats en l'anàlisi de la població i en l'anàlisi quantitativa de la desigualtat social i de la pobresa.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A7 Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials
 A11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Dissenyar i gestionar projectes d'intervenció social
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Sap aplicar tècniques d’interpretació o identificació de problemes socials
 A7 Genèric
 A11 Identifica els elements dels sistemes socioeconòmics, sociopolítics i simbòlics inherents a les xarxes socials
 A13 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B3 Genèric
 B6 Genèric
 B7 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
BLOC I. FONAMENTS DEMOGRÀFICS, ESTRUCTURA DEMOGRÀFICA I POLÍTIQUES DE POBLACIÓ Tema 1. Els indicadors demogràfics i la notació en demografia.
Tema 2. La transició demogràfica i l'estructura demogràfica mundial actual.
Tema 3. Estructura demogràfica a Catalunya i a l'Estat.
Tema 4. Polítiques demogràfiques.
BLOC II. ESTRATIFICACIÓ SOCIAL: EL POSICIONAMENT DE L'INDIVIDU DINS LA SOCIETAT Tema 5. Concepte i sistemes d'estratificació social: control social i estratificació de la consciència.
Tema 6. Teories sobre l'estratificació social: conflicte o consens?
Tema 7. Classe social i mobilitat social.
BLOC III. DESIGUALTATS SOCIALS, POBRESA I EXCLUSIÓ Tema 8. Fonaments conceptuals de la pobresa i l'exclusió social.
Tema 9. Quins indicadors utilitzem per a mesurar la desigualtat, l'exclusió i la pobresa?

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
1 0 1
Sessió Magistral
A2
A7
A11
A13
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A7
A11
A13
20 20 40
Treballs
B6
C3
6 20 26
Atenció personalitzada
A2
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A2
A11
6 6 12
Proves pràctiques
A2
A11
C3
6 6 12
Proves de desenvolupament
B6
C3
4 20 24
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del temari, del funcionament de l'assignatura i dels mecanismes d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició per part del professor dels continguts bàsics de la matèria, teòrics i pràctics.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització d'exercicis pràctics utilitzant materials multimèdia i programari estadístic.
Treballs Realització de treballs per part de l'alumnat, de manera autònoma, sobre les temàtiques que el professor proposarà a principis de curs.
Atenció personalitzada Tutories i orientació relatives als continguts de l'assignatura, en hores de dedicació o a través del correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor atendrà l'alumnat de forma personalitzada tant presencialment en els horaris de tutories com a través de la plataforma Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de tipus test
A2
A11
Prova individual tipus test sobre els continguts teòrics de l'assignatura. 40%
Proves pràctiques
A2
A11
C3
Prova individual amb preguntes i exercicis de desenvolupament curt sobre continguts teòrics i pràctics de l'assignatura. 40%
Proves de desenvolupament
B6
C3
Treball lliure, individual o en grups petits, sobre continguts relacionats amb l'assignatura, a partir de documentació complementària. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació constarà de tres tipus de proves:

1. Proves objectives de tipus test sobre els continguts teòrics de l'assignatura (40% de la nota total). Es dividiran en 3 sessions al llarg del curs, coincidint amb el final de cada bloc temàtic de l'assignatura. Es considerarà que no han superat aquesta part els i les alumnes que:

1.1 En alguna de les tres proves treguin una nota inferior a 4 o no s'hi presentin. Per exemple: Prova 1 = 6; Prova 2 = 2,5; Prova 3 = 7,5.

1.2 Hagin tret una nota inferior a 5 en dues de les tres proves. Per exemple: Prova 1 = 6; Prova 2 = 4; Prova 3 = 4.

1.3 Tinguin una nota mitjana final inferior a 5. Per exemple: Prova 1 = 5; Prova 2 = 5; Prova 3 = 4.

2. Proves pràctiques d'exercicis de desenvolupament curt i amb preguntes breus (40% de la nota total). Per qüestions de calendari, es realitzaran els mateixos dies que les proves anteriors, però en horari de pràctiques. Els criteris d'avaluació seran els mateixos que en el cas anterior.

3. Proves de desenvolupament: entrega d'un treball en format lliure, individual o en grups petits, sobre continguts relacionats amb l'assignatura. S'entregarà, com a molt tard, el dia de la 3a prova de tipus objectiu (mitjans de desembre). Per a superar aquesta part caldrà obtenir almenys un 5.

Un cop superades les tres parts, es procedirà a calcular la nota final de l'assignatura. Si alguna part no s'ha superat, l'alumne haurà de recuperar-la a la segona convocatòria.

AVALUACIÓ EN SEGONA CONVOCATÒRIA

S'hi hauran de presentar els i les alumnes que no hagin assistit a classe de manera regular, o que no hagin superat l'avaluació contínua. Els criteris d'avaluació seran similars als de l'avaluació contínua.


Fonts d'informació

Bàsica

BLOC 1: FONAMENTS DEMOGRÀFICS, ESTRUCTURA DEMOGRÀFICA I POLÍTIQUES DE POBLACIÓ

 

Livi Bacci, M. (1993). Introducción a la demografía. Barcelona: Ariel.

Livi Bacci, M. (1999). Historia de la población europea. Barcelona: Crítica.

Tapinos, G. (1990). Elementos de demografía, Madrid: Espasa Universidad.

Vinuesa, J. i Puga, D. (2007), Técnicas y ejercicios de Demografía. Madrid: Instituto Nacional de Estadística.

 

BLOC 2: ESTRATIFICACIÓ SOCIAL: EL POSICIONAMENT DE L'INDIVIDU DINS LA SOCIETAT

Bauman, Z. (2001). La posmodernidad y sus descontentos. Tres Cantos: Akal.

Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós.

Berger, P. (1995). Invitació a la sociologia. Barcelona: Herder.

Bourdieu, P. (2000). La distinción: criterios y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.

Bourdieu, P. (2008). Cuestiones de sociología. Tres Cantos: Istmo/Akal.

Esping-Andersen, G. (1990). The Three Worlds of Welfare Capitalism. Cambridge: Polity Press.

Mannheim, K. (1993). “El problema de las generaciones”. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 62, pp. 193-244.

 

BLOC 3: DESIGUALTATS SOCIALS, POBRESA I EXCLUSIÓ

Ayala, L. (coord.). (2008). Desigualdad, pobreza y privación. Madrid: Fundación FOESSA / Caritas.

Bourdieu, P. (1999). La miseria del mundo. Madrid: Akal.

Castel, R. (1997). La metamorfosis de la cuestión social. Una crónica del salariado. Buenos Aires: Paidós.

Estivill, J. (2003). Panorama de la lucha contra la exclusión social. Conceptos y estrategias. Ginebra: Organització Internacional del Treball.

Gómez, C. (coord.). (2008). Informe de la Inclusión Social en España 2008. Barcelona: Fundació Caixa Catalunya.

Paugam, S. (2007). Las formas elementales de la pobreza. Madrid: Alianza Editorial.

Sen, A. (1995). Nuevo examen de la desigualdad. Madrid: Alianza Editorial.

Tortosa, J. M. (1993). La pobreza capitalista. Madrid: Tecnos.

Wacquant, L. (2006). Castigar els pobres. El nou govern de la inseguretat social. Barcelona: Edicions 1984.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent