DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) ESTRUCTURA DE LA POBLACIÓ I DESIGUALTAT SOCIAL Codi 15224007
Ensenyament
Grau en Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ROSELL MORALES, IMMACULADA
Adreça electrònica inma.pastor@urv.cat
inmaculada.rosell@urv.cat
Professors/es
PASTOR GOSÁLBEZ, MARÍA INMACULADA
ROSELL MORALES, IMMACULADA
Web http://estructuraidesigualtats.blog.cat
Descripció general i informació rellevant <p>A la part teòrica d'aquesta assignatura s'aprofundirà en qüestions de demografia, polítiques de població, els processos de globalització i neoliberalisme, aprofundir en els conceptes bàsics de l'estructura social, la mobilitat social, la desigualtat per qüestions de gèenre i els conceptes i indicadors per a la mesura de la pobresa i l'exclusió social.&nbsp;</p><p>A la part pràctica de l'assignatura es treballarà l'anàlisi de bases de dades quantitatives per conèixer quin impacte tenen determinades variables sobre un fenòmen concret.&nbsp;</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 CE7 Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials
 CE11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 CE13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE2 Sap aplicar tècniques d’interpretació o identificació de problemes socials
 CE7 Genèric
 CE11 Identifica els elements dels sistemes socioeconòmics, sociopolítics i simbòlics inherents a les xarxes socials
 CE13 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 0 Introducció a l'assignatura d'estructura de la població i desigualtat social
TEMA 1. Conceptes teòrics bàsics de demografia
TEMA 2. Transició demogràfica i pautes demogràfiques en les societats avançades
TEMA 3. Polítiques de població i urbanisme
TEMA 4. Processos de globalització i neoliberalisme
TEMA 5. Conceptes bàsics d'estructura social: estructura social, estratificació social, divisions de classe i estatus i mobilitat social.
TEMA 6. Desigualtat social: com mesurar la desigualtat, conceptes i indicadors.
TEMA 7. Gènere, desigualtat i estratificació social
TEMA 8. Indicadors i conceptes per mesurar les desigualtats - la pobresa i l'exclusió social
TEMA 9. Salut i desigualtat social.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE2
1 0 1
Sessió Magistral
CE2
20 30 50
Treballs
CE2
20 30 50
Activitats d’auto seguiment
CE2
CE11
8 30 38
Atenció personalitzada
CE2
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
CE2
0 10 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del temari, del funcionament de l'assignatura i dels mecanismes d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició per part del professor dels continguts bàsics de la matèria, teòrics i pràctics.
Treballs Exposició per part del professor dels continguts bàsics de la matèria, teòrics i pràctics.

Realització d'un treball escrit en grup per part de l'alumnat amb els continguts dels seminaris.
Activitats d’auto seguiment Participació grupal en seminaris pràctics sobre diverses temàtiques proposades a principi de curs. Lectura, debat i crítica de lectures relacionades amb els continguts.
Atenció personalitzada Tutories i orientació relatives als continguts de l'assignatura, en hores de dedicació o a través del correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor atendrà l'alumnat de forma personalitzada tant presencialment en els horaris de tutories com a través de la plataforma Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
CE2
Realització d'un
treball en grup sobre indicadors a nivel de la UE
30%
Activitats d’auto seguiment
CE2
CE11
Exposició oral a l'aula del treball en grup 20%
Proves objectives de tipus test
CE2
Realització d'una prova tipus test, individual sobre els continguts de l'assignatura 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura l'alumnat haurà de tenir aprovades les tres metodologies avaluatives: el treball en grup, presentació oral i la prova objetiva tipus test amb algunes preguntes escrites.

En el cas que l'alumnat no assoleixi l'aprovat en alguna de les proves, en la segona convocatòria s'avaluarà la parts (o les parts) no superades.

Per a la superació de cada part cal com a mínim una nota de 5.


Fonts d'informació

Bàsica

Ayala, L. (coord.). (2008). Desigualdad, pobreza y privación. Madrid: Fundación FOESSA / Caritas.

Belzunegui-Eraso, A.; Pastor-Gosálbez, I.; Puig-Andreu, X.; Valls-Fonayet, F. (2018): “Risk of Exclusion in People with Disabilities in Spain: Determinants of Health and Poverty” en Int. J. Environ. Res. Public Health, 15(10), 2129. https://doi.org/10.3390/ijerph15102129

Belzunegui-Eraso, A.; Pastor-Gosálbez, I.; Puig-Andreu, X.; Valls-Fonayet, F. (2018): “Risk of Exclusion in People with Disabilities in Spain: Determinants of Health and Poverty” en Int. J. Environ. Res. Public Health, 15(10), 2129. https://doi.org/10.3390/ijerph15102129

Belzunegui Eraso, A.; Pastor Gosálbez, I. (2019) “Impacto en el éxito terapéutico de hombres y mujeres drogodependientes en comunidades separadas”, Revista de Salud Pública Española (aceptado y en prensa). Nº 93, e1-e11. 

Panisello, M. L.; Pastor Gosálbez, I. (2015). "Health with equality: a proposal for the incorporation of the gender perspective in health care systems/Salud con igualdad: una propuesta para la incorporación de la perspectiva de género en los sistemas sanitarios." Ciência & Saúde Coletiva, vol. 20, no. 5. p. 1555+. 

Panisello M. L.; Pastor Gosálbez, I. (2016). “Políticas sanitarias con perspectiva de género. Avances y retrocesos en Cataluña”. methaodos. revista de ciencias sociales, ISSN-e 2340-8413, Vol. 4, Nº. 2, 2016, págs. 225-239

Pastor Gosálbez, I.; Belzunegui Eraso, A.; Pontón Merino, P. (2012). “Mujeres en sanidad: entre la igualdad y la desigualdad”. Cuadernos de relaciones laborales, ISSN 1131-8635, Vol. 30, Nº 2. (Ejemplar dedicado a: Poder financiero y crisis del empleo), págs. 497-518

Bibliografia básica proporcionada a través de l'espai moodle

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent