DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) ESTRUCTURA DE LA POBLACIÓ I DESIGUALTAT SOCIAL Codi 15224007
Ensenyament
Grau en Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
BELZUNEGUI ERASO, ANGEL GABRIEL
Adreça electrònica angel.belzunegui@urv.cat
Professors/es
BELZUNEGUI ERASO, ANGEL GABRIEL
Web http://estructuraidesigualtats.blog.cat
Descripció general i informació rellevant <p>A la part teòrica d'aquesta assignatura s'aprofundirà en qüestions de demografia, polítiques de població, els processos de globalització i neoliberalisme, aprofundir en els conceptes bàsics de l'estructura social, la mobilitat social, la desigualtat per qüestions de gèenre i els conceptes i indicadors per a la mesura de la pobresa i l'exclusió social.&nbsp;</p><p>A la part pràctica de l'assignatura es treballarà l'anàlisi de bases de dades quantitatives per conèixer quin impacte tenen determinades variables sobre un fenòmen concret.&nbsp;</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 CE7 Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials
 CE11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 CE13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE2 Sap aplicar tècniques d’interpretació o identificació de problemes socials
 CE7 Genèric
 CE11 Identifica els elements dels sistemes socioeconòmics, sociopolítics i simbòlics inherents a les xarxes socials
 CE13 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 0 Introducció a l'assignatura d'estructura de la població i desigualtat social
TEMA 1. Conceptes teòrics bàsics de demografia
TEMA 2. Transició demogràfica i pautes demogràfiques en les societats avançades
TEMA 3. Polítiques de població i urbanisme
TEMA 4. Processos de globalització i neoliberalisme
TEMA 5. Conceptes bàsics d'estructura social: estructura social, estratificació social, divisions de classe i estatus i mobilitat social.
TEMA 6. Desigualtat social: com mesurar la desigualtat, conceptes i indicadors.
TEMA 7. Gènere, desigualtat i estratificació social
TEMA 8. Indicadors i conceptes per mesurar les desigualtats - la pobresa i l'exclusió social
TEMA 9. Salut i desigualtat social.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE2
1 0 1
Sessió Magistral
CE2
20 30 50
Treballs
CE2
20 25 45
Activitats d’auto seguiment
CE2
18 25 43
Atenció personalitzada
CE2
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
CE2
0 10 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del temari, del funcionament de l'assignatura i dels mecanismes d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició per part del professor dels continguts bàsics de la matèria, teòrics i pràctics.
Treballs Exposició per part del professor dels continguts bàsics de la matèria, teòrics i pràctics.

Realització d'un treball escrit en grup per part de l'alumnat amb els continguts dels seminaris.
Activitats d’auto seguiment Participació grupal en seminaris pràctics sobre diverses temàtiques proposades a principi de curs. Lectura, debat i crítica de lectures relacionades amb els continguts.
Atenció personalitzada Tutories i orientació relatives als continguts de l'assignatura, en hores de dedicació o a través del correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor atendrà l'alumnat de forma personalitzada tant presencialment en els horaris de tutories com a través de la plataforma Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
CE2
Realització d'un
treball en grup sobre indicadors a nivel de la UE
30%
Activitats d’auto seguiment
CE2
Exposició oral a l'aula, del treball en grup 20%
Proves objectives de tipus test
CE2
Realització d'una prova tipus test, individual sobre els continguts de l'assignatura 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Caldrà un mínim de 4 a les activitats avaluatives per a poder fer mitja.

En el cas que amb la mitja no s'assoleixi l'aprovat (5), caldrà presentar-se a la 2a convocatòria de la part (o de les parts) no superades.


Fonts d'informació

Bàsica

Ayala, L. (coord.). (2008). Desigualdad, pobreza y privación. Madrid: Fundación FOESSA / Caritas.

Belzunegui-Eraso, A.; Pastor-Gosálbez, I.; Puig-Andreu, X.; Valls-Fonayet, F. (2018): “Risk of Exclusion in People with Disabilities in Spain: Determinants of Health and Poverty” en Int. J. Environ. Res. Public Health, 15(10), 2129. https://doi.org/10.3390/ijerph15102129

Belzunegui-Eraso, A.; Pastor-Gosálbez, I.; Puig-Andreu, X.; Valls-Fonayet, F. (2018): “Risk of Exclusion in People with Disabilities in Spain: Determinants of Health and Poverty” en Int. J. Environ. Res. Public Health, 15(10), 2129. https://doi.org/10.3390/ijerph15102129

Belzunegui Eraso, A.; Pastor Gosálbez, I. (2019) “Impacto en el éxito terapéutico de hombres y mujeres drogodependientes en comunidades separadas”, Revista de Salud Pública Española (aceptado y en prensa). Nº 93, e1-e11. 

Panisello, M. L.; Pastor Gosálbez, I. (2015). "Health with equality: a proposal for the incorporation of the gender perspective in health care systems/Salud con igualdad: una propuesta para la incorporación de la perspectiva de género en los sistemas sanitarios." Ciência & Saúde Coletiva, vol. 20, no. 5. p. 1555+. 

Panisello M. L.; Pastor Gosálbez, I. (2016). “Políticas sanitarias con perspectiva de género. Avances y retrocesos en Cataluña”. methaodos. revista de ciencias sociales, ISSN-e 2340-8413, Vol. 4, Nº. 2, 2016, págs. 225-239

Pastor Gosálbez, I.; Belzunegui Eraso, A.; Pontón Merino, P. (2012). “Mujeres en sanidad: entre la igualdad y la desigualdad”. Cuadernos de relaciones laborales, ISSN 1131-8635, Vol. 30, Nº 2. (Ejemplar dedicado a: Poder financiero y crisis del empleo), págs. 497-518

Bibliografia básica proporcionada a través de l'espai moodle

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent