DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) HABILITATS DEL TREBALLADOR SOCIAL Codi 15224008
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
DEUSDAD AYALA, BLANCA
Adreça electrònica blanca.deusdad@urv.cat
rosa.garriga@urv.cat
Professors/es
DEUSDAD AYALA, BLANCA
GARRIGA BLASCO, ROSA
Web
Descripció general i informació rellevant A través d’aquesta assignatura es pretén donar a conèixer, per una banda, els aspectes bàsics de la formació universitaria d’un graduat/ada en Treball Social: els textos bàsics per a la disciplina, les característiques bàsiques del llenguatge professional, les tècniques d’identificació de problemes socials. Per altra banda, es tractaran aspectes bàsics per al Treballador Social com a professional (tècniques d’estudi, investigació, treball i comunicació), incloses les seves sortides professionals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A7 Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Genèric
 A7 Genèric
 A13 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Fa preguntes raonades per aprendre
 B4 Genèric
 B5 Genèric
 B6 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C6 Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
MÒDUL 0:
Tècniques d'investigació aplicades al Treball Social
Tema 1. Presentació del Servei de Biblioteca i Documentació. El CRAI del Campus Catalunya. Recursos i serveis. La Web de SBiD: estructura i continguts.

Tema 2. Eines bàsiques per trobar informació bibliogràfica. Els catàlegs bibliogràfics. Adquirir coneixements bàsics en la cerca d’informació bibliogràfica. Ús dels catàlegs bibliogràfics: URV, CCUC, REBIUN.

Tema 3. Fonts d’informació: tipus i funcions. Identificar les diferents fonts d'informació. Concepte d’informació i documentació.

Tema 4. Introducció a les bases de dades disponibles a la URV.

Tema 5. Bases de dades temàtiques, especialitzades per a cada ensenyament. Descripció de les principals bases de dades del propi ensenyament.
MÒDUL I:
Les TIC aplicades a les ciències socials
Tema 1. Els serveis de xarxa de la URV: Correu electrònic. Xarxa oberta. Servei FTP. Accés remot als Recursos Electrònics. Llistes de distribució.

Tema 2. El campus virtual de la URV. Què és el campus virtual? Descripció bàsica de l’interface. Com es navega pel campus virtual? Els recursos disponibles al campus virtual. Les activitats que es poden desenvolupar al campus virtual: Tasques, Xat, Consultes, Fòrum...
MÒDUL II:
La formació del Treballador Social: la formació universitària i les sortides professionals
Tema 1. Presentació del grup. Coneixements previs
1.1. Treball d’expectatives de la formació
1.2. Sortides professionals

Tema 2. Aproximació a la definició de Treball Social

Tema 3. Biografies i bibliografies claus del Treball Social

Tema 4. Pla d’estudis de Treball Social

Tema 5. Sortides professionals

Tema 6. Organització de la URV
6.1.La URV
6.2.La FCJ
6.3.Serveis relacionats amb l’atenció a l’estudiant

Tema 7. Drets i obligacions dels estudiants.

Tema 8. Mobilitat internacional
MÒDUL III:
Aproximació al textos i al llenguatge propi de la disciplina

Tema 1. Aproximació a la terminologia i conceptualització en el treball social.

Tema 2. Anàlisi de textos:
Llei 26/1985, de 27 de desembre, de Serveis Socials

Llei 39/2006, 14 de desembre, Ley de Promoción de la Autonomia
Personal y Atención a las personas en situación de dependencia. Publicada al BOE, núm. 299, de 15 de desembre

Llei 12/2007, d’11 d’octubre, de serveis socials. Publicada al DOGC, núm. 4990, 18 d’octubre

Tema 3. El Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya.

Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales Consejo General del Trabajo Social

Federació Internacional de Treballadors Socials (FITS). International Federation of Social Workers (IFSW)

Tema 4. El codi deontològic.
MÒDUL IV:
Tècniques de Comunicació aplicades a les ciències socials
Tema 1: Comunicació Escrita I

- La comunicació com a fenomen social
- Redacció i comprensió de textos
- La frase, el paràgraf, el subratllat, el resumen, l’esquema: consideracions bàsiques
- La recensió i la ressenya
- Correcció de textos anòmals: ortografia, construcció de frases, etc..

Tema 2: Comunicació Escrita II

- La pàgina en blanc: per on començar. Tècniques de redacció.
- Introducció i conclusió: dues parts bàsiques de l’exposició
- La importància de les referències bibliogràfiques: com fer cites?
- Correcció de textos escrits

Tema 3: Comunicació Oral

- La correcta exposició: requisits d’un bo orador.
- El discurs: Preparació e improvisació
- La comunicació no verbal
- La veu com a eina de comunicació.
- Entonació, respiració, relaxació, etc.


MÒDUL V:
Tècniques de treball i estudi aplicades al Treball Social
Tema 1: Nivell individual
Hàbits personals d' aprenentatge (treball, estudi, observació) per a llegir, prendre apunts, elaborar fitxes, exposar amb claredat, treballar la memòria, etc.

Tema 2: Nivell de grup o equip
Treball d'equip (rols i processos), aprenentatge cooperatiu, resolució de problemes, projectes i treballs, etc.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
C2
2 2 4
Sessió Magistral
B1
C2
C3
C5
18 33 51
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
B1
C2
C3
C4
C6
5 5 10
Pràctiques a través de TIC
A7
B1
C2
C3
C4
20 25 45
Treballs
A2
B6
C3
2 10 12
Atenció personalitzada
A2
C6
8 10 18
 
Proves mixtes
A7
C2
C3
C4
3 4 7
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.

Sessió Magistral Mitjançant classes magistrals s'explicarà la teoria que figura al programa de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Aplicació del contingut general de les sessions teòriques: redacció i correcció de textos, recerca d’informació, anàlisis de casos pràctics, etc. Les pràctiques variaran en funcion dels diferents mòduls de l’assignatura
Pràctiques a través de TIC Problemes realitzats a l’aula i a través de les TIC. Diferents exercicis en funció de cada mòdul de l'assignatura
Treballs Elaboració de diferents treballs en grup i individuals; entre ells, la ressenya o recensió d’un llibre

Atenció personalitzada
Descripció
L'horari s'informarà a l'aula o demanar hora via correu electrònic

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
B1
C2
C3
C5
Prova escrita de valoració de coneixements generals vinculats amb les sessions magistrals Part Teòria: 50%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
B1
C2
C3
C4
C6
Resolució de problemes al aulà ordinaria vinculats a les classes magistrals Part practica 1: 20%
Pràctiques a través de TIC
A7
B1
C2
C3
C4
Presentació oral d'un currículum vitae
Part pràctica 2: 10%
Treballs
A2
B6
C3
Recensió o ressenya d'un llibre Treballs:20
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Durant l'avaluació continua, s'avaluarà dels mòduls II al V. L'avaluació consistiràen activitats pràctiques escrites i orals i en una prova escrita

Si no s'ha superat l'avaluació continuada (considerant els percentatges destacats) es podrà optar a un segon examen final de tota l'assignatura al mesde gener (veure calendari d'exàmens), sempre i quan s'hagin lliurat totes les pràctiques.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

MÒDUL 0: BIBLIOTECA

ABADAL, E. (2005): Bases de datos documentales: características, funciones y método.Madrid: Síntesis.

CATALA, C. (2007): Introducció a les fonts d'informació. Barcelona: UOC

CEBRIAN, M. (Coord.) (2003): Enseñanza virtual para la innovacion universitaria. Madrid: Narcea

DELGADO GARCIA, A.M. (Coord.).(2006): Evaluación de las competencias en el espacio europeo de educacion superior. Barcelona: Bosch

ESPIN LOPEZ J.V, RODRIGUEZ LAJO M.(1994): L'avaluació dels aprenentatges universitaris. Barcelona: Publicacions de la Universitat de Barcelona

LEVY P, ROBERTS S. (ed.).(2005): Developing new learning enviroment: the changing role of the academic librarian. London: Facet Publishing

MONFASANI R.E. (2006): Usuarios de la información: formación y desafios. Buenos Aires: Alfagrama

Web del Servei de Biblioteca i Documentació: http://www.urv.net/biblioteca/

TILT: Les fonts d’informació. http://bibliotecnica.upc.es/tilt/module1/tilt.htm

Tutorial InfoSphere: http://www.bibliotheques.uqam.ca/InfoSphere/

Tutorial EskillsPlus: http://www.une.edu.au/library/eskillsplus/index.php

Tutorial Iexpertutor: http://www.urv.cat/man/tutorial/

MÒDUL I: LES TIC APLICADES A LES CIÈNCIES SOCIALS

Sobre els serveis de xarxa de la URV:

El correu electrònic de la URV: http://wwwa.urv.net/sritic/correu/estudiants/

Xarxa oberta de la URV: http://wwwa.urv.net/la_urv/10_serveis/ritic/xarxa_oberta/indice.htm

Servei FTP de la URV: http://wwwa.urv.net/sritic/ftp/

Les llistes de distribució de la URV: http://wwwa.urv.net/la_urv/10_serveis/ritic/llistes/

L’accés remot als Recursos Electrònics de la URV: http://wwwa.urv.net/la_urv/10_serveis/ritic/Acces_remot/

Sobre el campus virtual de la URV:

Campus virtual de la URV: http://moodle.urv.net/

Manual de l’alumne: http://moodle.urv.net/doc/index.php/Alumne:Manual_de_l%27alumne

MÒDUL II: LA FORMACIÓ DEL TREBALLADOR SOCIAL. LA FORMACIÓ UNIVERSITÀRIA I LES SORTIDES PROFESSIONALS

FERNÁNDEZ GARCÍA, T., & ALEMÁN BRACHO, C. (2003). Introducción altrabajo social . Madrid: Alianza.

MOIX MARTÍNEZ, M. (1991). Introducción al trabajo social . Madrid:Trivium.

SUÁREZ SOTO, E., PALOMAR VILLENA, M., & ESCARTÍN CAPARRÓS, M. J. (1994;1997). Introducción al trabajo social . Alicante: Aguaclara.

RUBÍ, C., & ROSSELL, R. (1992). Introducción al trabajo social (2a ed.). Barcelona: Escola Universitària de Treball Social.

http://www.urv.cat/a_mes_estudiar/aprendre_idiomes/index.html

http://www.urv.cat/estudis/universitat_estiu/index.html

http://www.fundacio.urv.cat/index.html

http://www.urv.cat/serveis_universitaris/borsa_habitatge/index.html

http://www.urv.cat/mobilitat/estudiants/index.html

http://www.urv.cat/futurs_estudiants/1er_i_2n_cicle/que_fer_per_estudiar_urv/beques_ajuts.htm

http://www.urv.cat/serveis_universitaris/borsa_de_treball/index.html

http://www.urv.cat/esports/

http://www.urv.cat/redireccionar.php?url=http://wwwa.urv.cat/ogovern/consellsocial/index.html

http://www.urv.cat/ofes/

http://www.urv.cat/universitat/sindic_greuges.html

http://www.urv.cat/cae/graus/graudedret.html

http://www.urv.cat/cae/graus/grauderelacionslaboralsiocupacio.html

http://www.urv.cat/cae/graus/graudetreballsocial.html

MÒDUL III: APROXIMACIÓ AL TEXTOS I AL LLENGUATGE PROPI DE LA DISCIPLINA

Llei 26/1985, de 27 desembre, de serveis socials

Llei 39/2006, de 14 de desembre, Ley de Promoción de la Autonomía Personal y Atención a las personas en situación de dependencia, Publicada en el BOE núm. 299, de 15 de desembre

Llei 12/2007, de 11 de octubre, de servicios sociales, Publicada en el DOGC, núm. 4990, 18 de octubre

ACEBO URRECHU, A. (1992). Trabajo social en los servicios socialescomunitarios : Análisis del momento actual y búsqueda de posibilidades demejora desde la óptica de un servicio social de base . Madrid: ConsejoGeneral de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y AsistentesSociales.

BALLESTER BRAGE, L. (1999). Las necesidades sociales :Teorías yconceptos básicos . Madrid: Síntesis.

CIFUENTES GIL, R. M. (1999). La sistematización de la práctica deltrabajo social . Buenos Aires: Lumen/Hvmanitas.

DE ROBERTIS, C. (2003). Fundamentos del trabajo social :Ética ymetodología . València: Nau Llibres.

HEALY, K. (2001). Trabajo social :Perspectivas contemporáneas .Madrid: Morata.

PORCEL, A. (1984). Anàlisi dels conceptes utilitzats pels professionals delTreball Social. RTS; Revista de Treball Social .(96), 41-48.

RUBIOL, G. (1984). Qüestions de terminologia: Treball social i serveissocials. RTS: Revista de treball social .(96), 55-62.

SANS MOYÀ, M. C. (2000). Terminologia de serveis socials i treballsocial: Llista alfabètica de matèries . Barcelona: Universitat de Barcelona.

____.(2000). Terminologia de serveis socials i treball social :Llistaalfabètica de matèries . Barcelona: Universitat de Barcelona. Servei deLlengua Catalana.

Pàgines web

FITS. Recuperat 1 de setembre de 2010, des de http://www.ifsw.org/p38000455.html

IFSW. Recuperat 1 de setembre de 2010, des de http://www.ifsw.org/

Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales. Recuperat 1 de setembre de 2010, des de http://www.cgtrabajosocial.es/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social iAssistents Socials de Catalunya. Recuperat 1 de setembre de 2010, des de http://www.tscat.cat/

Código deontológico. Recuperat 1 de setembre de 2010, desde http://www.cgtrabajosocial.es/index.php?option=com_content&task=view&id=317&Itemid=16

MÒDUL IV: TÈCNIQUES DE COMUNICACIÓ APLICADES A LES CIÈNCIES SOCIALS

ABASCAL, M. D. y otros (1993): Hablar y escuchar, Barcelona, Octaedro.

ALARCOS LLORACH, E. (1994): Gramática de la lengua española, Madrid, Espasa-Calpe.

ALVAREZ, M. (1993): Tipos de escrito I: narración y descripción. Madrid. Arco Libros

____.(1994): Tipos de escrito II: exposición y argumentación. Madrid. Arco Libros

BADIA i MARGARIT, A.M (1995): Gramàtica de la llengua catalana: descriptiva, normativa, diatòpica, diastràtica, Barcelona, Proa

CAÑAS, J. (1997): Hablemos juntos, Barcelona, Octaedro.

CASSANY, D. (2007). Esmolar l'eina :Guia de redacció per a professionals .Barcelona: Empúries.

_____. (2005): Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir, Barcelona. Paidós.

_____. (2004). Reparar la escriptura. Didàctica de la correcció de l’escrit, Barcelona,Graó. CASSANY, D. (2002): La cuina de l’escriptura . Barcelona: Empúries.

_____. (1995). La cocina de la escritura . Barcelona:Anagrama.

_____, LUNA, M. y SANZ, G. (1991): 44 Exercicis per a un curs d’expressió escrita. Barcelona, Graó

LÁZARO CARRETER, Fernando: El dardo en la palabra . Barcelona: Galaxia Gutenberg. MORALES, C.J. (2007): Guía para hablar en público. Método completo y práctico para las más diversas situaciones. Madrid. Alianza Cine y Comunicación

QUENEAU, R. (1996): Ejercicios de estilo. Madrid. Cátedra

SANCHEZ MIGUEL, E. (1998): Comprensión y redacción de textos, Madrid, Edebé.

MÒDUL V: TÈCNIQUES DE TREBALL I ESTUDI APLICADES AL TREBALL SOCIAL

BARKLEY, ELIZABETH F, CROSS, K PATRICIA, MAJOR, CLAIRE HOWELL (2007): Técnicas de aprendizaje colaborativo: Manual para el profesorado universitario, Ediciones Morata

BROWN J. PALINCSAR A. (1989): Guided, Comparative Learning and Individual Knowledge Acquisiton. In Resnick L. (Ed.), Knowing, Learning, and Instruction. Essays in Honor of Robert Glaser. Hillsdale NJ, Erlbaum.

JONES S. (1996): Developing a Learning Culture. Empowering People to deliver quality, innovation and long-term success. London, McGrow-Hill Book Co.

JONSON, D. W. R. T. JOHNSON, Y K. A. JOHNSON (1991):Active Learning: Cooperation in the College Classroom, Edina, Minnesota: Interactive Book Company.

MONEREO, C. (coord). (2001): Ser estratégico y autónomo aprendiendo: unidades didácticas de enseñanza estratégica. Barcelona : Graó.

SLAVIN, R. (1986) Learning to Cooperate, Cooperating in Learning. New York.

Complementària: Webgrafia

1. Técnicas de estudio por www.universia.es

http://universitarios.universia.es/examenes/antes/tecnicas/index.htm

2. Monografía sobre técnicas de estudio para universitarios

http://www.monografias.com/trabajos13/tecnes/tecnes.shtml

3. Página-web del Grupo de Interés sobre Aprendizaje Cooperativo de la Universidad Polítécnica de Catalunya

http://giac.upc.es/PAG/GIAC_CAS/giac_default.htm

4. Página-web de la Universidad de Aalborg (Dinamarca), la cual ha desarrollado durante muchos años el método de pedagogía y aprendizaje basado en problemas y en proyectos. http://adm.aau.dk/fak-tekn/aalborg/engelsk/

5. The cooperative learning network

http://www-acad.sheridanc.on.ca/scls/coop/cooplrn.htm

6. The international association for the study of cooperation in education

http://www.iasce.net/

Proposta de llibres per fer una recensió o ressenya

CARDÚS, Salvador (2003) Beneducats : una defensa útil de les convencions, el civisme i l'autoritat. Barcelona:La Campana

CASTELLS, M., I M. SUBIRATS. (2008). Mujeres y Hombres . ¿Un AmorImposible? Madrid: Alianza Editorial.

DEUSDAD, B. (2009). Immigrantsa les escoles . Lleida: Pagès Editors

FRANKL, V. E. (1996). El hombreen busca de sentido . Barcelona: Herder

GUÉNARD, T. (2002). Más fuerte queel odio . Barcelona: Gedisa

KLEIN, N.(2001). No logo: el poder de las marcas. Barcelona:Paidós

RITZER, G. (1999). La McDonaldización de la Sociedad . Ariel

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent