DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) HABILITATS DEL TREBALLADOR SOCIAL Codi 15224008
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ANLEU HERNÁNDEZ, CLAUDIA MARIA
Adreça electrònica cristina.garcia@urv.cat
neus.cardenas@urv.cat
claudiamaria.anleu@urv.cat
Professors/es
GARCÍA MORENO, CRISTINA
CARDENAS MORELL, NEUS
ANLEU HERNÁNDEZ, CLAUDIA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant A través d’aquesta assignatura es pretén donar a conèixer, per una banda, els aspectes bàsics de la formació universitaria d’un graduat/ada en Treball Social: els textos bàsics per a la disciplina, les característiques bàsiques del llenguatge professional, les tècniques d’identificació de problemes socials. Per altra banda, es tractaran aspectes bàsics per al Treballador Social com a professional (tècniques d’estudi, investigació, treball i comunicació), incloses les seves sortides professionals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A7 Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Genèric
 A7 Genèric
 A13 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B4 Genèric
 B5 Genèric
 B6 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C6 Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
MÒDUL 0:
Tècniques d'investigació aplicades al Treball Social
Tema 1. Presentació de l'assignatura i presentació oral del grup

Tema 2. Presentació del Servei de Biblioteca i Documentació. El CRAI del Campus Catalunya. Recursos i serveis. La Web de SBiD: estructura i continguts.

Tema 3. Eines bàsiques per trobar informació bibliogràfica. Els catàlegs bibliogràfics. Adquirir coneixements bàsics en la cerca d’informació bibliogràfica. Ús dels catàlegs bibliogràfics: URV, CCUC, REBIUN.

Tema 4. Fonts d’informació: tipus i funcions. Identificar les diferents fonts d'informació. Concepte d’informació i documentació.

Tema 5. Introducció a les bases de dades disponibles a la URV.


MÒDUL I:Les TIC aplicades a les ciències socials
Tema 1. Els serveis de xarxa de la URV: Correu electrònic. Xarxa oberta. Servei FTP. Accés remot als Recursos Electrònics (SAbiDI).
Tema 2. El campus virtual de la URV. Què és el campus virtual? Descripció bàsica de l’interface. Com es navega pel campus virtual? Els recursos disponibles al campus virtual. Les activitats que es poden desenvolupar al campus virtual: Tasques, Xat, Consultes, Fòrum...

Tema 3: Ofimática (word) com fer un index automatic, numerar pagines, interlinear, entre altres

MÒDUL II:
La formació del Treballador Social: la formació universitària i les sortides professionals
Tema 1. Aproximació a la definició de Treball Social

Tema 2. Sortides professionals
3.1. Treball d’expectatives de la formació
3.2. Sortides professionals

Tema 3. Pla d’estudis de Treball Social

Tema 4. Organització de la URV
4.1.La URV
4.2.La FCJ
4.3.Serveis relacionats amb l’atenció a l’estudiant

Tema 5. Drets i obligacions dels estudiants.

Tema 6. Mobilitat internacional
Tema 7. Els serveis socials a Catalunya i ambits d'actuació
MÒDUL III:
Tècniques de Comunicació aplicades a les ciències socials
Tema 1: Comunicació Escrita I

- La comunicació com a fenomen social
- Redacció i comprensió de textos
- La frase, el paràgraf, el subratllat, el resumen, l’esquema: consideracions bàsiques
- La recensió i la ressenya
- Correcció de textos anòmals: ortografia, construcció de frases, etc..

Tema 2: Comunicació Escrita II

- La pàgina en blanc: per on començar. Tècniques de redacció.
- Introducció i conclusió: dues parts bàsiques de l’exposició
- La importància de les referències bibliogràfiques: com fer cites?
- Correcció de textos escrits

Tema 3: Comunicació Oral

- La correcta exposició: requisits d’un bo orador.
- El discurs: Preparació e improvisació
- La comunicació no verbal
- La veu com a eina de comunicació.
- Entonació, respiració, relaxació, etc.


MÒDUL IV:
Aproximació al textos i al llenguatge propi de la disciplina

Tema 1. Aproximació a la terminologia i conceptualització en el treball social.

Tema 2. Anàlisi de textos:
Llei 26/1985, de 27 de desembre, de Serveis Socials

Llei 39/2006, 14 de desembre, Ley de Promoción de la Autonomia
Personal y Atención a las personas en situación de dependencia. Publicada al BOE, núm. 299, de 15 de desembre

Llei 12/2007, d’11 d’octubre, de serveis socials. Publicada al DOGC, núm. 4990, 18 d’octubre

Tema 3. El Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya.

Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales Consejo General del Trabajo Social

Federació Internacional de Treballadors Socials (FITS). International Federation of Social Workers (IFSW)

Tema 4. El codi deontològic.
MÒDUL V:
Tècniques de treball i estudi aplicades al Treball Social
Tema 1: Nivell individual
Hàbits personals d' aprenentatge (treball, estudi, observació) per a llegir, prendre apunts, elaborar fitxes, exposar amb claredat, treballar la memòria, etc.

Tema 2: Nivell de grup o equip
Treball d'equip (rols i processos), aprenentatge cooperatiu, resolució de problemes, projectes i treballs, etc.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
C2
2 2 4
Sessió Magistral
C2
24 24 48
Resolució de problemes, exercicis
C2
C4
C6
15 15 30
Presentacions / exposicions
C2
15 10 25
Treballs
C2
C4
C6
3 25 28
Tècnica del dilema
A13
B5
B6
3 0 3
Atenció personalitzada
C2
C4
C6
8 2 10
 
Proves objectives de tipus test
B1
B4
C2
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.

Sessió Magistral Mitjançant classes magistrals s'explicarà la teoria que figura al programa de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Aplicació del contingut general de les sessions teòriques: redacció i correcció de textos
recerca d’informació, anàlisis de casos pràctics a través de lABP
Problemes realitzats a l’aula i a través de les TIC.
Presentacions / exposicions Diferents exercicis en funció de cada mòdul de l'assignatura
presentació oral d'un tema social
Treballs 1. En grups de treball es fa una recerca d'un ambit de actuació i la relació amb lleis específiques.
2. Elaboració individual del treball escrit de defensa d'un tema social que serà també avaluat en la seva presentació oral.
Tècnica del dilema dilemes a partir del codi deontològic. Per grups posar dos supòsits: uno en que no es compleixi el codi i l'altre en que si
Atenció personalitzada A les tutories individuals l’alumnat podrà exposar les seves dificultats per seguir l’avaluació continuada. També es realitzaran tutories individuals la setmana després de finalitzar les classes

Atenció personalitzada
Descripció
El professorat informarà de l'horari setmanal d'atenció a l'alumnat a classe. També es pot sol·licitar hora de visita a través del correu electrònic

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
C2
C4
C6
Exercissis a classe vinculats a l'ús de les TIC 5%
Presentacions / exposicions
C2
Presentació oral d'un tema social
20%
Treballs
C2
C4
C6
1. En grups de treball es fa una recerca d'un ambit de actuació i la relació amb lleis específiques.

2. Presentació treball, individual, escrit del tema social de la presentació oral
40%



20%
Altres  

Assistència i participació a les classes

15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Durant l'avaluació continua, s'avaluarà dels mòduls 0 al V. L'avaluació consistirà en activitats pràctiques escrites i una oral. Caldrà haver assistit i realitzat un 80% de les proves pràctiques previstes als diferents mòduls.

Si no s'ha superat l'avaluació continuada es podrà optar a una 2a convocatòria. Aquesta consistirà en lliurar totes les activitats d'avaluació amb pes a la nota estipulat al Pla de Treball. Es pre requisit haver assistit al 80% de les sessions. Els percentatges de la 2a convocatòria seran els mateixos que els de la 1a convocatòria.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

MÒDUL 0: BIBLIOTECA

ABADAL, E. (2005): Bases de datos documentales: características, funciones y método.Madrid: Síntesis.

CATALA, C. (2007): Introducció a les fonts d'informació. Barcelona: UOC

CEBRIAN, M. (Coord.) (2003): Enseñanza virtual para la innovacion universitaria. Madrid: Narcea

DELGADO GARCIA, A.M. (Coord.).(2006): Evaluación de las competencias en el espacio europeo de educacion superior. Barcelona: Bosch

LEVY P, ROBERTS S. (ed.).(2005): Developing new learning enviroment: the changing role of the academic librarian. London: Facet Publishing

MONFASANI R.E. (2006): Usuarios de la información: formación y desafios. Buenos Aires: Alfagrama

MÒDUL II: LA FORMACIÓ DEL TREBALLADOR SOCIAL. LA FORMACIÓ UNIVERSITÀRIA I LES SORTIDES PROFESSIONALS

FERNÁNDEZ GARCÍA, T., & ALEMÁN BRACHO, C. (2003). Introducción altrabajo social . Madrid: Alianza.

MOIX MARTÍNEZ, M. (1991). Introducción al trabajo social . Madrid:Trivium.

PELEGRÍ, X. (2011). Els serveis socials a Catalunya. Aportacions per al seu estudi. Lleida i Tarragona: Edicions Universistat de Lleida i Universitat Rovira i Virgili

SUÁREZ SOTO, E., PALOMAR VILLENA, M., & ESCARTÍN CAPARRÓS, M. J. (1994;1997). Introducción al trabajo social . Alicante: Aguaclara.

RUBÍ, C., & ROSSELL, R. (1992). Introducción al trabajo social (2a ed.). Barcelona: Escola Universitària de Treball Social.

VISCARRET, J. J. (2007). Modelos y métodos de intervención en Trabajo Social. Madrid: Alianza Editorial

MÒDUL III: APROXIMACIÓ AL TEXTOS I AL LLENGUATGE PROPI DE LA DISCIPLINA

Llei 26/1985, de 27 desembre, de serveis socials

Llei 39/2006, de 14 de desembre, Ley de Promoción de la Autonomía Personal y Atención a las personas en situación de dependencia, Publicada en el BOE núm. 299, de 15 de desembre

Llei 12/2007, de 11 de octubre, de servicios sociales, Publicada en el DOGC, núm. 4990, 18 de octubre

ACEBO URRECHU, A. (1992). Trabajo social en los servicios socialescomunitarios : Análisis del momento actual y búsqueda de posibilidades demejora desde la óptica de un servicio social de base . Madrid: ConsejoGeneral de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y AsistentesSociales.

ANLEU H, C Y GARCIA-MORENO, C.  (2014) Migration, Resilience and Social Work: Latin Americans in Tarragona,British Journal of Social Work, Núm. 44 Sup 1. pp. 88-104. Oxford University.  http://bjsw.oxfordjournals.org/cgi/content/full/bcu045?ijkey=3MaXRxNtvnQsF2v&keytype=ref

BALLESTER BRAGE, L. (1999). Las necesidades sociales:Teorías yconceptos básicos . Madrid: Síntesis.

CIFUENTES GIL, R. M. (1999). La sistematización de la práctica deltrabajo social . Buenos Aires: Lumen/Hvmanitas.

DE ROBERTIS, C. (2003). Fundamentos del trabajo social:Ética ymetodología . València: Nau Llibres.

HEALY, K. (2001). Trabajo social :Perspectivas contemporáneas.Madrid: Morata.

PORCEL, A. (1984). Anàlisi dels conceptes utilitzats pels professionals delTreball Social. RTS; Revista de Treball Social .(96), 41-48.

RUBIOL, G. (1984). Qüestions de terminologia: Treball social i serveissocials. RTS: Revista de treball social .(96), 55-62.

SANS MOYÀ, M. C. (2000). Terminologia de serveis socials i treballsocial: Llista alfabètica de matèries . Barcelona: Universitat de Barcelona.

MÒDUL IV: TÈCNIQUES DE COMUNICACIÓ APLICADES A LES CIÈNCIES SOCIALS

ABASCAL, M. D. y otros (1993): Hablar y escuchar, Barcelona, Octaedro.

ALVAREZ, M. (1993): Tipos de escrito I: narración y descripción. Madrid. Arco Libros

____.(1994): Tipos de escrito II: exposición y argumentación. Madrid. Arco Libros

CAÑAS, J. (1997): Hablemos juntos, Barcelona, Octaedro.

CASSANY, D. (2007). Esmolar l'eina :Guia de redacció per a professionals .Barcelona: Empúries.

_____. (2005): Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir, Barcelona. Paidós.

_____. (2004). Reparar la escriptura. Didàctica de la correcció de l’escrit, Barcelona,Graó. 

CASSANY, D. (2002): La cuina de l’escriptura . Barcelona: Empúries.

MORALES, C.J. (2007): Guía para hablar en público. Método completo y práctico para las más diversas situaciones. Madrid. Alianza Cine y Comunicación

QUENEAU, R. (1996): Ejercicios de estilo. Madrid. Cátedra

SANCHEZ MIGUEL, E. (1998): Comprensión y redacción de textos, Madrid, Edebé.

MÒDUL V: TÈCNIQUES DE TREBALL I ESTUDI APLICADES AL TREBALL SOCIAL

BARKLEY, ELIZABETH F, CROSS, K PATRICIA, MAJOR, CLAIRE HOWELL (2007): Técnicas de aprendizaje colaborativo: Manual para el profesorado universitario, Ediciones Morata

BROWN J. PALINCSAR A. (1989): Guided, Comparative Learning and Individual Knowledge Acquisiton. In Resnick L. (Ed.), Knowing, Learning, and Instruction. Essays in Honor of Robert Glaser. Hillsdale NJ, Erlbaum.

JONES S. (1996): Developing a Learning Culture. Empowering People to deliver quality, innovation and long-term success. London, McGrow-Hill Book Co.

JONSON, D. W. R. T. JOHNSON, Y K. A. JOHNSON (1991): Active Learning: Cooperation in the College Classroom, Edina, Minnesota: Interactive Book Company.

MONEREO, C. (coord). (2001): Ser estratégico y autónomo aprendiendo: unidades didácticas de enseñanza estratégica. Barcelona : Graó.

SLAVIN, R. (1986) Learning to Cooperate, Cooperating in Learning. New York.

Complementària

COMPLEMENTARIA: Webgrafia

1. Técnicas de estudio por www.universia.es

http://universitarios.universia.es/examenes/antes/tecnicas/index.htm

2. Monografía sobre técnicas de estudio para universitarios 

4. The international association for the study of cooperation in education 

PAGINAS WEB

Federeación Internacional de Trabajo Social  FITS  

Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales.

Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social iAssistents Socials de Catalunya

Recomanacions


 
Altres comentaris
Assistència a classe i lectures de la bibliografia recomanada (Fonts d'informació)
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent