DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) HABILITATS DEL TREBALLADOR SOCIAL Codi 15224008
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ANLEU HERNÁNDEZ, CLAUDIA MARIA
Adreça electrònica cristina.garcia@urv.cat
neus.cardenas@urv.cat
claudiamaria.anleu@urv.cat
Professors/es
GARCÍA MORENO, CRISTINA
CARDENAS MORELL, NEUS
ANLEU HERNÁNDEZ, CLAUDIA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21.&nbsp;Per això, aquest any es farà en modalitat virtual i de forma intensiva durant dues o tres setmanes.&nbsp;Qualsevol canvi s’informarà a l’espai Moodle de cada assignatura.&nbsp;&nbsp;</p><p>&nbsp;Mitjançant d’aquesta assignatura es pretén introdüir a l'alumant al mon universitari, els serveis que s'ofereixin&nbsp; i les eines informàtiques d'estudi i de recerca universitaria.&nbsp;A més es treballaran per una banda, els aspectes bàsics de la formació universitaria d’un graduat/ada en Treball Social: com el pla d'estudis, els textos bàsics per a la disciplina, i les característiques bàsiques del llenguatge professional. Per altra banda, es tractaran aspectes bàsics per al Treballador Social com a professional (tècniques d’estudi, de investigació social, així com técniques de comunicació oral i escrita), incloses les seves sortides professionals.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 CE7 Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials
 CE13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera de manera eficaç.
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement a través de l'ús eficient d e les TIC.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE2 Genèric
 CE7 Genèric
 CE13 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d’una manera eficaç.
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
MÒDUL 0:
Tècniques d'investigació aplicades al Treball Social
Tema 1. Presentació de l'assignatura i presentació oral del grup

Tema 2. Presentació del Servei de Biblioteca i Documentació. El CRAI del Campus Catalunya. Recursos i serveis. La Web de SBiD: estructura i continguts.

Tema 3. Eines bàsiques per trobar informació bibliogràfica. Els catàlegs bibliogràfics. Adquirir coneixements bàsics en la cerca d’informació bibliogràfica. Ús dels catàlegs bibliogràfics: URV, CCUC, REBIUN.

Tema 4. Fonts d’informació: tipus i funcions. Identificar les diferents fonts d'informació. Concepte d’informació i documentació.

Tema 5. Introducció a les bases de dades disponibles a la URV.


MÒDUL I:Les TIC aplicades a les ciències socials
Tema 1. Els serveis de xarxa de la URV: Correu electrònic. webs, Accés remot als Recursos Electrònics (SAbiDI), antivirus,descarregar APPS.
Tema 2. El campus virtual de la URV. Descripció bàsica de l’interface. Com es navega pel campus virtual? Els recursos disponibles al campus virtual. Les guies docents, les activitats que es poden desenvolupar al campus virtual. Software anti plagi (URKUND)
Tema 3: Office 365, l'us del MICROSOFT TEAMS i el ADOBE CONECT
Tema 4: Ofimática: word, els estils, com fer un index automatic, numerar pagines, interlinear, entre altres. Excell, què és un full de càlcul i funcionalitats bàsiques
Tema 5: l'us de Mendeley (Base de dades. Bibliografia)





MÒDUL II:
La formació del Treballador Social: la formació universitària i les sortides professionals
Tema 1. Aproximació a la definició de Treball Social

Tema 2. Sortides professionals
3.1. Treball d’expectatives de la formació
3.2. Sortides professionals

Tema 3. Pla d’estudis de Treball Social

Tema 4. Organització de la URV
4.1.La URV
4.2.La FCJ
4.3.Serveis relacionats amb l’atenció a l’estudiant

Tema 5. Drets i obligacions dels estudiants.

Tema 6. Mobilitat internacional
Tema 7. Els serveis socials a Catalunya i ambits d'actuació
MÒDUL III:
Tècniques de Comunicació aplicades a les ciències socials
Tema 1: Comunicació Escrita I

- La comunicació com a fenomen social
- Redacció i comprensió de textos
- La frase, el paràgraf, el subratllat, el resumen, l’esquema: consideracions bàsiques
- La recensió i la ressenya
- Correcció de textos anòmals: ortografia, construcció de frases, etc..

Tema 2: Comunicació Escrita II

- La pàgina en blanc: per on començar. Tècniques de redacció.
- Introducció i conclusió: dues parts bàsiques de l’exposició
- La importància de les referències bibliogràfiques: com fer cites?
- Correcció de textos escrits

Tema 3: Comunicació Oral

- La correcta exposició: requisits d’un bo orador.
- El discurs: Preparació e improvisació
- La comunicació no verbal
- La veu com a eina de comunicació.
- Entonació, respiració, relaxació, etc.


MÒDUL IV:
Aproximació al textos i al llenguatge propi de la disciplina

Tema 1. Aproximació a la terminologia i conceptualització en el treball social.

Tema 2. Anàlisi de textos:
Llei 26/1985, de 27 de desembre, de Serveis Socials

Llei 39/2006, 14 de desembre, Ley de Promoción de la Autonomia
Personal y Atención a las personas en situación de dependencia. Publicada al BOE, núm. 299, de 15 de desembre

Llei 12/2007, d’11 d’octubre, de serveis socials. Publicada al DOGC, núm. 4990, 18 d’octubre

Tema 3. El Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya.

Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales Consejo General del Trabajo Social

Federació Internacional de Treballadors Socials (FITS). International Federation of Social Workers (IFSW)

Tema 4. El codi deontològic.
MÒDUL V:
Tècniques de treball i estudi aplicades al Treball Social
Tema 1: Nivell individual
Hàbits personals d' aprenentatge (treball, estudi, observació) per a llegir, prendre apunts, elaborar fitxes, exposar amb claredat, treballar la memòria, etc.

Tema 2: Nivell de grup o equip
Treball d'equip (rols i processos), aprenentatge cooperatiu, resolució de problemes, projectes i treballs, etc.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
CE2
20 24 44
Resolució de problemes, exercicis
CT2
CT5
19 15 34
Presentacions / exposicions
CT2
CT5
10 15 25
Treballs
CT2
CT5
2 20 22
Tècnica del dilema
CT2
CT5
3 0 3
Treballs col·laboratius.
CT2
CT5
0 6 6
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CE2
0 8 8
Fòrums de debat
CT2
CT5
0 2 2
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
CT1
CT2
CT5
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Mitjançant sessions virtuals sincròniques i asincròniques i amb el suport de material audiovisual previament penjat al moodle s'explicarà la teoria que figura al programa de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Aplicació del contingut general de les sessions teòriques: redacció i correcció de textos
recerca d’informació, anàlisis de casos pràctics.
Problemes realitzats a través de les TIC.
Presentacions / exposicions Diferents exercicis virtuals en funció de cada mòdul de l'assignatura
presentació oral d'un tema social mitjançant l'us de TIC (video).
Treballs Elaboració individual del treball escrit de defensa d'un tema social que serà també avaluat en la seva presentació oral. Cal posar en pràctica els continguts de les diferents temàtiques.
Tècnica del dilema dilemes a partir del codi deontològic. Per grups posar dos supòsits: uno en que no es compleixi el codi i l'altre en que si
Treballs col·laboratius. En grups de treball es fa una recerca d'un ámbit de actuació del treballador social i d'un servei d'intervenció social. S'ha de compartir de manera creativa en un wiki grupal.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada S'exigeix als estudiants la lectura i treball de la documentació publicada en diferents formats amb l'objectiu de facilitar a l'estudiantat el desenvolupament de les competències de caràcter més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament de activitats pràctiques.

S'utilitzaran els entorns virtuals de suport a la docència, donat el caràcter virtual d'aquest curs, però els estudiants han de llegir constantment el material i textos proposats pel professorat.
Fòrums de debat Es proposaran temes vincultas als continguts treballats per debatre al forum del moodle
Atenció personalitzada A les tutories individuals l’alumnat podrà exposar les seves dificultats per seguir l’avaluació continuada. També es realitzaran tutories individuals la setmana després de finalitzar les classes

Atenció personalitzada
Descripció
El professorat informarà de l'horari setmanal d'atenció a l'alumnat a classe. També es pot sol·licitar hora de visita a través del correu electrònic

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
CT2
CT5
Exercissis individuals vinculats a l'ús de les TIC i a continguts treballats 15%
Presentacions / exposicions
CT2
CT5
Presentació oral d'un tema social mitjaçant l'us de les TIC. ( video )
20%
Treballs
CT2
CT5
Treball individual, escrit del tema social de la presentació oral. Cal aplicar aplicar les normes de redacció i citació així com l'us adequat d'infomàtica i de recerca


25%
Treballs col·laboratius.
CT2
CT5
En grups de treball es fa una recerca d'un ámbit de actuació del treballador social i d'un servei d'intervenció social, que s'ha de compartir de manera creativa en un wiki grupal. També cal fer una autoevaluació. 35%
Fòrums de debat
CT2
CT5
Es proposaran temes vincultas als continguts treballats per debatre al forum del moodle 5%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Durant l'avaluació continua, s'avaluarà dels mòduls 0 al V. L'avaluació consistirà en activitats pràctiques escrites i una oral. Caldrà haver assistit i realitzat un 80% de les proves pràctiques previstes als diferents mòduls.

Si no s'ha superat l'avaluació continuada es podrà optar a una 2a convocatòria. Aquesta consistirà en lliurar totes les activitats d'avaluació amb pes a la nota estipulat al Pla de Treball. Es pre requisit haver assistit al 80% de les sessions. Els percentatges de la 2a convocatòria seran els mateixos que els de la 1a convocatòria.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

MÒDUL 0: BIBLIOTECA

ABADAL, E. (2005): Bases de datos documentales: características, funciones y método.Madrid: Síntesis.

CATALA, C. (2007): Introducció a les fonts d'informació. Barcelona: UOC

CEBRIAN, M. (Coord.) (2003): Enseñanza virtual para la innovacion universitaria. Madrid: Narcea

DELGADO GARCIA, A.M. (Coord.).(2006): Evaluación de las competencias en el espacio europeo de educacion superior. Barcelona: Bosch

LEVY P, ROBERTS S. (ed.).(2005): Developing new learning enviroment: the changing role of the academic librarian. London: Facet Publishing

MONFASANI R.E. (2006): Usuarios de la información: formación y desafios. Buenos Aires: Alfagrama

MÒDUL II: LA FORMACIÓ DEL TREBALLADOR SOCIAL. LA FORMACIÓ UNIVERSITÀRIA I LES SORTIDES PROFESSIONALS

FERNÁNDEZ GARCÍA, T., & ALEMÁN BRACHO, C. (2003). Introducción altrabajo social . Madrid: Alianza.

MOIX MARTÍNEZ, M. (1991). Introducción al trabajo social . Madrid:Trivium.

PELEGRÍ, X. (2011). Els serveis socials a Catalunya. Aportacions per al seu estudi. Lleida i Tarragona: Edicions Universistat de Lleida i Universitat Rovira i Virgili

SUÁREZ SOTO, E., PALOMAR VILLENA, M., & ESCARTÍN CAPARRÓS, M. J. (1994;1997). Introducción al trabajo social . Alicante: Aguaclara.

RUBÍ, C., & ROSSELL, R. (1992). Introducción al trabajo social (2a ed.). Barcelona: Escola Universitària de Treball Social.

VISCARRET, J. J. (2007). Modelos y métodos de intervención en Trabajo Social. Madrid: Alianza Editorial

MÒDUL III: APROXIMACIÓ AL TEXTOS I AL LLENGUATGE PROPI DE LA DISCIPLINA

Llei 26/1985, de 27 desembre, de serveis socials

Llei 39/2006, de 14 de desembre, Ley de Promoción de la Autonomía Personal y Atención a las personas en situación de dependencia, Publicada en el BOE núm. 299, de 15 de desembre

Llei 12/2007, de 11 de octubre, de servicios sociales, Publicada en el DOGC, núm. 4990, 18 de octubre

ACEBO URRECHU, A. (1992). Trabajo social en los servicios socialescomunitarios : Análisis del momento actual y búsqueda de posibilidades demejora desde la óptica de un servicio social de base . Madrid: ConsejoGeneral de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y AsistentesSociales.

ANLEU H, C Y GARCIA-MORENO, C.  (2014) Migration, Resilience and Social Work: Latin Americans in Tarragona,British Journal of Social Work, Núm. 44 Sup 1. pp. 88-104. Oxford University.  http://bjsw.oxfordjournals.org/cgi/content/full/bcu045?ijkey=3MaXRxNtvnQsF2v&keytype=ref

BALLESTER BRAGE, L. (1999). Las necesidades sociales:Teorías yconceptos básicos . Madrid: Síntesis.

CIFUENTES GIL, R. M. (1999). La sistematización de la práctica deltrabajo social . Buenos Aires: Lumen/Hvmanitas.

DE ROBERTIS, C. (2003). Fundamentos del trabajo social:Ética ymetodología . València: Nau Llibres.

HEALY, K. (2001). Trabajo social :Perspectivas contemporáneas.Madrid: Morata.

PORCEL, A. (1984). Anàlisi dels conceptes utilitzats pels professionals delTreball Social. RTS; Revista de Treball Social .(96), 41-48.

RUBIOL, G. (1984). Qüestions de terminologia: Treball social i serveissocials. RTS: Revista de treball social .(96), 55-62.

SANS MOYÀ, M. C. (2000). Terminologia de serveis socials i treballsocial: Llista alfabètica de matèries . Barcelona: Universitat de Barcelona.

MÒDUL IV: TÈCNIQUES DE COMUNICACIÓ APLICADES A LES CIÈNCIES SOCIALS

ABASCAL, M. D. y otros (1993): Hablar y escuchar, Barcelona, Octaedro.

ALVAREZ, M. (1993): Tipos de escrito I: narración y descripción. Madrid. Arco Libros

____.(1994): Tipos de escrito II: exposición y argumentación. Madrid. Arco Libros

CAÑAS, J. (1997): Hablemos juntos, Barcelona, Octaedro.

CASSANY, D. (2007). Esmolar l'eina :Guia de redacció per a professionals .Barcelona: Empúries.

_____. (2005): Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir, Barcelona. Paidós.

_____. (2004). Reparar la escriptura. Didàctica de la correcció de l’escrit, Barcelona,Graó. 

CASSANY, D. (2002): La cuina de l’escriptura . Barcelona: Empúries.

MORALES, C.J. (2007): Guía para hablar en público. Método completo y práctico para las más diversas situaciones. Madrid. Alianza Cine y Comunicación

QUENEAU, R. (1996): Ejercicios de estilo. Madrid. Cátedra

SANCHEZ MIGUEL, E. (1998): Comprensión y redacción de textos, Madrid, Edebé.

MÒDUL V: TÈCNIQUES DE TREBALL I ESTUDI APLICADES AL TREBALL SOCIAL

BARKLEY, ELIZABETH F, CROSS, K PATRICIA, MAJOR, CLAIRE HOWELL (2007): Técnicas de aprendizaje colaborativo: Manual para el profesorado universitario, Ediciones Morata

BROWN J. PALINCSAR A. (1989): Guided, Comparative Learning and Individual Knowledge Acquisiton. In Resnick L. (Ed.), Knowing, Learning, and Instruction. Essays in Honor of Robert Glaser. Hillsdale NJ, Erlbaum.

JONES S. (1996): Developing a Learning Culture. Empowering People to deliver quality, innovation and long-term success. London, McGrow-Hill Book Co.

JONSON, D. W. R. T. JOHNSON, Y K. A. JOHNSON (1991): Active Learning: Cooperation in the College Classroom, Edina, Minnesota: Interactive Book Company.

MONEREO, C. (coord). (2001): Ser estratégico y autónomo aprendiendo: unidades didácticas de enseñanza estratégica. Barcelona : Graó.

SLAVIN, R. (1986) Learning to Cooperate, Cooperating in Learning. New York.

Complementària

COMPLEMENTARIA: Webgrafia

1. Técnicas de estudio por www.universia.es

http://universitarios.universia.es/examenes/antes/tecnicas/index.htm

2. Monografía sobre técnicas de estudio para universitarios 

4. The international association for the study of cooperation in education 

PAGINAS WEB

Federeación Internacional de Trabajo Social  FITS  

Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales.

Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social iAssistents Socials de Catalunya

Recomanacions


 
Altres comentaris
Assistència a classe i lectures de la bibliografia recomanada (Fonts d'informació)
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent