DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) CONSTITUCIÓ I ADMINISTRACIÓ PÚBLICA Codi 15224009
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
CASADO CASADO, LUCÍA
OLIVERAS JANÉ, NEUS
Adreça electrònica lucia.casado@urv.cat
neus.oliveras@urv.cat
marcel.mateu@urv.cat
Professors/es
CASADO CASADO, LUCÍA
OLIVERAS JANÉ, NEUS
MATEU VILASECA, MARCEL
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Aproximació a la Constitució espanyola de 1978 i a les institucions bàsiques del dret administratiu.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE3 Conèixer en profunditat les principals característiques del marc normatiu de les relacions socials en l'àmbit del treball social
 CE5 Gestionar i avaluar les polítiques públiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE3 Coneix i interpreta les normes i l’estructura institucional estatal i autonòmica
 CE5 Domina els conceptes de drets socials, drets humans i drets fonamentals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 L'estat i la Constitució. Noció de Constitució. La Constitució espanyola de 1978. El Tribunal Constitucional.
TEMA 2 L'estat social i democràtic de dret. En especial, l'estat social.
TEMA 3 L'estat autonòmic. El sistema institucional. La distribució de competències.
TEMA 4 Les institucions de l'estat. El Parlament. El govern. El poder judicial.
TEMA 5 L'ordenament jurídic. La llei. El reglament. Altres normes.
TEMA 6 Introducció al dret administratiu. L'organització administativa.
TEMA 7 L'activitat administrativa. L'activitat prestacional o de servei públic. L'activitat de foment. En especial, la subvenció.
TEMA 8 L'acte administratiu. Concepte i tipus d'actes. La validesa de l'acte administratiu. La notificació i la publicació.
TEMA 9 El procediment administratiu. Principis i fases del procediment.
TEMA 10 El control de l'Administració. Recursos administratius i control judicial.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE3
CE5
30 11 41
Sessió Magistral
CE3
CE5
35 52.5 87.5
Atenció personalitzada
10 4 14
 
Proves objectives de tipus test
CE3
CE5
2 1 3
Proves pràctiques
CE3
CE5
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Atenció personalitzada resoldre dubtes plantejats via presencial o virtual en relació amb el contingut de l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció

El professorat dedicarà un temps a resoldre dubtes o problemes relacionats amb el contingut de l'assignatura. Quan comenci la impartició de l'assignatura, el professorat determinarà com s'atendran i resoldran els dubtes de l'alumnat. A aquests efectes, es podran utilitzar diferents eines: fòrums de dubtes de l'assignatura, sessions de tutories, correu electrònic...




Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de tipus test
CE3
CE5
En primera convocatòria, es realitzaran dos exàmens escrits tipus test sobre el contingut de l'assignatura: un de la part de Dret constitucional, amb un pes del 40% en la nota final; i un de la part de Dret administratiu, amb un pes del 35% en la nota final.
75%
Proves pràctiques
CE3
CE5
En primera convocatòria, es realitzarà una prova pràctica de la part de Dret administratiu, amb la finalitat d'avaluar l'aspecte pràctic de l'assignatura 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per tal d'aprovar l'assignatura en primera convocatòria, s'han de reunir cumulativament els tres requisits següents:

  • Presentar-se a les tres proves (prova test de la part de Dret constitucional, provat test de la part de Dret administratiu i prova pràctica de la part de Dret administratiu).
  • Obtenir a cadascuna de les tres proves una nota mínima de 3 sobre 10.
  • Obtenir una qualificació final igual o superior a 5 resultant de la ponderació, en els percentatges establerts, de les qualificacions obtingudes a cadascuna de les tres proves.
  • En cas de suspendre l'assignatura en primera convocatòria, només es conservaran per a la segona convocatòria les qualificacions obtingudes a cada prova, sempre que siguin iguals o superiors a 5. Per tant, l'alumnat que no hagi arribat al 5 en alguna de les proves, s'haurà de tornar a examinar de la part suspesa en segona convocatòria i la nova nota que obtingui serà la que es tindrà en compte per al càlcul de la nota final en segona convocatòria.

    Cal tenir en compte que, en segona convocatòria, l'examen de Dret Constitucional constarà d'un examen tipus test (40% de la nota final) i l'examen de la part de Dret Administratiu constarà de dues parts: una part teòrica, consistent en un examen tipus test (30%), i una altra part pràctica, de resolució de preguntes plantejades en relació amb un cas pràctic (30% de la nota final).

    Es considerarà suspès l'alumnat que no aconsegueixi una qualificació mínima de 3 sobre 10 a cadascuna de les proves. Es valorarà la correcció lingüística, que pot arribar a disminuir en 2 punts el conjunt de la prova corresponent.

    Durant les proves, l'alumne no podrà tenir al seu abast cap tipus de dispositiu electrònic que permeti la transmissió de dades.


    Fonts d'informació

    Bàsica GAMERO CASADO, E. y FERNÁNDEZ RAMOS, S., Manual Básico de Derecho Administrativo, 16ª, Tecnos, Madrid, 2019
    SÁNCHEZ MORÓN, M., Derecho Administrativo. Parte General, 15ª, Tecnos, Madrid, 2019
    AGUADO I CUDOLA, V. (Coord.), El sistema de serveis socials a Catalunya, , 2009
    BLANCO VALDÉS, R., Introducción a la Constitución de 1978, , Alianza Editorial, 2006
    GAMERO CASADO, E., FERNANDEZ RAMOS, S., MORA RUIZ, M., Derecho administrativo para estudios no jurídicos (adaptado al EEES), 6ª, Tecnos, Madrid, 2019
    FUENTES GASÓ, J.R., GIFREU FONT, J. (Dir.), Esquemas de Procedimiento Administrativo, 3ª, Tirant lo Blanch, Valencia, 2018
    ESCUIN PALOP, V., Elementos de Derecho Público, , Tecnos, Madrid, 2016
    LOPEZ GUERRA, L. i altres, Derecho Constitucional, , Tirant lo Blanch, Valencia, 2016
    MOLAS BATLLORI, I., Derecho Constitucional, , Tecnos, Madrid, 2005
    PARADA VÁZQUEZ, R., Derecho Administrativo I. Introducción, Organización Administrativa y Empleo Público, 26ª edición (1ª edición en esta editorial), UNED-Dykinson, Madrid, 2019

    Complementària

    APARICIÓ PÉREZ, M.A., Manual de Derecho Constitucional, Atelier, Barcelona, 2012.

    SANTAMARÍA PASTOR, J. A., Principios de Derecho Administrativo General, Tomos I i II, 5ª edició, Iustel, Madrid, 2018.

    Recomanacions


    (*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent