Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Conèixer en profunditat les principals característiques del marc normatiu de les relacions socials en l'àmbit del treball social |
| A5 |
Gestionar i avaluar les polítiques públiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Disposa de les eines necessàries per interpretar la vida política i el marc normatiu
Coneix i distingeix els conceptes jurídics fonamentals, especialment en l’àmbit dels drets subjectius
| | A5 |
Domina els conceptes de drets socials, drets humans i drets fonamentals
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
I. Els drets socials com a drets humans |
I. Introducció
I.2. La ciutadania liberal i el procés de positivació
I.3. El procés de generalització dels drets: el trànsit de l´estat liberal a l´estat social
I.4. L´Estat del Benestar.
I.5. L´evolució en el reconeixement dels drets: el procés d´internacionalització
I.6. El procés d´especificació dels drets |
II. Els drets socials com a drets fonementals |
II.1. Introducció
II.2. Caracterització dels drets socials: trets i caracteristiques principals
II.3. Crítiques als drets socials. |
III. Els fonaments dels drets socials |
III.1. Les necessitats bàsiques
III.2. La igualtat
III.3. La llibertat |
IV. El dret a una alimentació adeqüada |
IV.1. El seu caràcter transversal
IV.2. El contingut del dret a l´alimentació
IV.3. Mesures orientades i obligacions estatals
IV.4. Supósits de violació del dret |
V. El dret a una vivenda adeqüada |
V.1. Obligacions estatals
V.2. Elements del dret a la vivenda
V.3. Justiciabilitat del dret a la vivenda
V.4. Els desalotjaments forçats
|
VI. El dret a l´educació i la cultura |
VI.1. El dret a l´educació: regulació jurídica, contigut i significat, objecte i titularitat, eficàcia i garanties
VI.2. El dret a la cultura: concepte i manifestacions |
VII. El dret al medi ambient i la qualitat de vida |
VII.1. Concepte de "medi ambient"
VII.2. El dret a l´ambient: evolució internacional
VII.3. Definició i característiques
VII.4. Principis i objectius |
VIII. Els drets socials dels immigrants: ciutadania i exclusió |
VIII.1. Sobre la relació entre identitat, ciutadania i exclusió en la fase de globalització
VIII.2. Universalitat i exclusió
VIII.3. Els immigrants com exclosos
VIII.4. El test dels drets socials dels immigrants |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
40 |
80 |
120 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
3 |
5 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
2 |
3 |
5 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
2 |
4 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
3 |
5 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
3 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita) |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global |
Resolució de problemes, exercicis |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura |
Descripció |
Es tracta d'un espai d'atenció individualitzat pels alumnes, on el professor exerceix una tasca no només de resolució de dubtes respecte l´assignatura, sinó també de caràcter formatiu. Es basa en un model de caire voluntari, doncs és cada alumne qui decideix si seguir el sistema tutorial o no |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
capacitat de discurs i comunicació de continguts generals |
10 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Capacitat de resolució de problemes jurídics complexes |
20 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Contestació a les qüestions plantejades |
20 |
Proves mixtes |
|
Prova combinada de preguntes curtes i tipus test |
50 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria s´avaluarà amb els mateixos paràmetres que la primera convocatòria. |
Bàsica |
Añón Roig, M.A., García Añón, J. (coords.), Lecciones de derechos sociales, 2ª ed., Tirant lo blanch, Valencia, 2004
Abramovich, V., Courtis, Ch., Los derechos sociales como derechos exigibles, Trotta, Madrid, 2002
Purcalla, M.A., El trabajo globalizado: realidades y propuestas, Aranzadi-Thomson, Pamplona, 2009
Monereo, J.L., Fundamentos doctrinales del derecho social en España, Trotta, Madrid, 1999
Cascajo Castro, J.L., La tutela judicial de los derechos sociales, Centro de Estudios Constitucionales, Madrid, 1988
Contreras Peláez, F.J., Derechos sociales. Teoría e ideología, Tecnos, Madrid, 1994
Espada, J.C., Derechos sociales del ciudadano, Acento, Madrid, 1999
Peces-Barba. G., Curso de derechos fundamentales, Univ. Carlos III-BOE, Madrid, 1995
Peces-Barba, G., Derechos sociales y positivismo jurídico, Dykinson, Madrid, 1999
Ruiz Miguel, A., Derechos liberales y derechos sociales, Doxa 15-16, Alicantel, 1994
Pérez Luño, A.E., Derechos humanos, Estado de Derecho y Constitución, 6º ed., Tecnos, Madrid, 1999
Galiana Saura, A., La legislación en el Estado de Derecho, Dykinson, Madrid, 2003
Añón, M. J. (y otros), Derechos humanos. Textos y casos prácticos, Tirant lo blanch, Valencia, 1996
De Lucas, J. (y otros), El vínculo social. Ciudadanía y cosmopolitismo, Tirant lo blanch, Valencia, 2001
Ansuategui Roig, F.J. (ed.), Una discusión sobre derechos colectivos, Dykinson, Madrid, 2002
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|