DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) DRETS SOCIALS Codi 15224010
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
FALLADA GARCÍA-VALLE, JUAN RAMON
Adreça electrònica victor.merino@urv.cat
juanramon.fallada@urv.cat
Professors/es
MERINO SANCHO, VÍCTOR MANUEL
FALLADA GARCÍA-VALLE, JUAN RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant Coneixement del marc conceptual dels drets econòmics, socials i culturals; la seva regulació jurídica amb el corresponent desenvolupament legislatiu i jurisprudencial; així com l´explicació dels aspectes rellevants d´alguns dels drets socials més significatius.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Conèixer en profunditat les principals característiques del marc normatiu de les relacions socials en l'àmbit del treball social
 A5 Gestionar i avaluar les polítiques públiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Disposa de les eines necessàries per interpretar la vida política i el marc normatiu
Coneix i distingeix els conceptes jurídics fonamentals, especialment en l’àmbit dels drets subjectius
 A5 Domina els conceptes de drets socials, drets humans i drets fonamentals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B3 Genèric
 B6 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
I. Els drets socials com a drets humans I. Introducció
I.2. La ciutadania liberal i el procés de positivació
I.3. El procés de generalització dels drets: el trànsit de l´estat liberal a l´estat social
I.4. L´evolució en el reconeixement dels drets: el procés d'internacionalització
I.5. El procés d´especificació dels drets
I.6. Els drets socials com a drets fonamentals
II. Els fonaments dels drets socials II.1. La igualtat
II.2. La llibertat
III. El dret a una alimentació adequada III.1. El seu caràcter transversal
III.2. El contingut del dret a l´alimentació
III.3. Mesures orientades i obligacions estatals
III.4. Supósits de violació del dret
IV. El dret a un habitatge digne. IV.1. Obligacions estatals
IV.2. Elements del dret a l'habitatge
IV.3. Justiciabilitat del dret a l'habitatge
IV.4. Els desallotjaments forçats
V. El dret a l´educació i la cultura V.1. El dret a l´educació: regulació jurídica, contingut i significat, objecte i titularitat, eficàcia i garanties
V.2. El dret a la cultura: concepte i manifestacions
VI. Drets socials dels immigrants VI.1. Ciutadania i immigració
VI.2. Inmigració, integració i reconeixement de drets.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A3
4 2 6
Sessió Magistral
A3
A5
40 24 64
Presentacions / exposicions
A3
A5
8 20 28
Resolució de problemes, exercicis
A3
A5
10 16 26
Atenció personalitzada
A3
4 2 6
 
Proves mixtes
A3
A5
2 18 20
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Presentacions / exposicions Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura
Atenció personalitzada Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Es tracta d'un espai d'atenció individualitzat pels alumnes, on el professor exerceix una tasca no només de resolució de dubtes respecte l´assignatura, sinó també de caràcter formatiu. Es basa en un model de caire voluntari, doncs és cada alumne qui decideix si seguir el sistema tutorial o no

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A3
A5
Presentació/exposició sobre una problemàtica relacionada amb els drets socials 20
Resolució de problemes, exercicis
A3
A5
Contestació a les qüestions plantejades 30
Proves mixtes
A3
A5
Una prova combinada de preguntes curtes i tipus test 50
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per tal de procedir a realitzar la mitjana de les qualificacions de l'assignatura caldrà haver superat amb una nota mínima de 4 cadascuna de les proves de les dues parts, tant a cadascuna de les dues proves de la part pràctica com a la prova de la part teòrica. L'avaluació continuada es realitzarà sempre que s'hagin realitzat les tres proves i s'hagi obtès una nota mínima de 4 a les tres proves, que tindran un pes de 50% (prova de lliçons magistrals), un 30% (la prova escrita de seminaris) i un 20% (l'exposició). En cas que a alguna de les proves no s'hagi obtès la qualificació mínima, aquesta prova s'haurà de realitzar a la segona convocatòria.

L'avaluació en segona convocatòria seguirà el mateix sistema de la primera. Pel que fa a la teoria, amb una prova final consistent en una combinació de preguntes test i preguntes curtes que suposarà un 50% de la nota final. La nota obtinguda de la part pràctica (exposició i resolució d'exercicis) es conserva per a la segona convocatòria de l'assignatura. En cas de suspendre o no presentar-se a la part pràctica, en segona convocatòria es determinarà una prova pràctica addicional que determinarà el professor/a encarregat/da i es realitzarà en la mateixa data, lloc i hora que l'examen previst per la segona convocatòria de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Añón Roig, M.A., García Añón, J. (coords.), Lecciones de derechos sociales, 2ª ed., Tirant lo blanch, Valencia, 2004
Abramovich, V., Courtis, Ch., Los derechos sociales como derechos exigibles, Trotta, Madrid, 2002
Purcalla, M.A., El trabajo globalizado: realidades y propuestas, Aranzadi-Thomson, Pamplona, 2009
Monereo, J.L., Fundamentos doctrinales del derecho social en España, Trotta, Madrid, 1999
Cascajo Castro, J.L., La tutela judicial de los derechos sociales, Centro de Estudios Constitucionales, Madrid, 1988
Contreras Peláez, F.J., Derechos sociales. Teoría e ideología, Tecnos, Madrid, 1994
Espada, J.C., Derechos sociales del ciudadano, Acento, Madrid, 1999
Peces-Barba. G., Curso de derechos fundamentales, Univ. Carlos III-BOE, Madrid, 1995
Peces-Barba, G., Derechos sociales y positivismo jurídico, Dykinson, Madrid, 1999
Ruiz Miguel, A., Derechos liberales y derechos sociales, Doxa 15-16, Alicantel, 1994
Pérez Luño, A.E., Derechos humanos, Estado de Derecho y Constitución, 6º ed., Tecnos, Madrid, 1999
Galiana Saura, A., La legislación en el Estado de Derecho, Dykinson, Madrid, 2003
Añón, M. J. (y otros), Derechos humanos. Textos y casos prácticos, Tirant lo blanch, Valencia, 1996
De Lucas, J. (y otros), El vínculo social. Ciudadanía y cosmopolitismo, Tirant lo blanch, Valencia, 2001
Ansuategui Roig, F.J. (ed.), Una discusión sobre derechos colectivos, Dykinson, Madrid, 2002

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent