DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) DERECHOS SOCIALES Código 15224010
Titulación
Grado en Trabajo Social (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Segundo 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Derecho Público
Coordinador/a
RINCÓN MILLAN, ALVARO
Correo-e alvaro.rincon@urv.cat
Profesores/as
RINCÓN MILLAN, ALVARO
Web
Descripción general e información relevante <p>Coneixement del marc conceptual dels drets econòmics, socials i culturals; la seva regulació jurídica amb el corresponent desenvolupament legislatiu i jurisprudencial; així com l´explicació dels aspectes rellevants d´alguns dels drets socials més significatius.</p>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE3 Conocer en profundidad las principales características del marco normativo de las relaciones sociales en el ámbito del trabajo social
 CE5 Gestionar y evaluar las políticas públicas
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT7 Aplicar los principios éticos y de responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE3 Disposa de les eines necessàries per interpretar la vida política i el marc normatiu
Coneix i distingeix els conceptes jurídics fonamentals, especialment en l’àmbit dels drets subjectius
 CE5 Domina els conceptes de drets socials, drets humans i drets fonamentals
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT7 Conocer las principales desigualdades y discriminaciones que se producen por razones de género u otros motivos y comprender sus causas.
Reconocer y reflexionar sobre las necesidades y problemáticas sociales e implicarse en la mejora de la comunidad.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
I. Els drets socials com a drets humans I. Introducció
I.2. La ciutadania liberal i el procés de positivació
I.3. El procés de generalització dels drets: el trànsit de l´estat liberal a l´estat social
I.4. L´evolució en el reconeixement dels drets: el procés d'internacionalització
I.5. El procés d´especificació dels drets
I.6. Els drets socials com a drets fonamentals
II. Els fonaments dels drets socials II.1. La igualtat
II.2. La llibertat
III. Les garanties i el reconeixement dels drets socials: exigibilitat III.1. Les garanties dels drets
III.2. Obligacions que generen els drets socials
III.3. Formes de violació de les obligacions
III.4. Modalitats d'exigibilitat dels drets socials
IV. El dret a un habitatge digne. IV.1. Obligacions estatals
IV.2. Elements del dret a l'habitatge
IV.3. Justiciabilitat del dret a l'habitatge
IV.4. Els desallotjaments forçats
V. El dret a l´educació i la cultura V.1. El dret a l´educació: regulació jurídica, contingut i significat, objecte i titularitat, eficàcia i garanties
V.2. El dret a la cultura: concepte i manifestacions
VI. Dret al medi ambient VI.1. Introducció a la crisi ambiental
VI.2. Nocions bàsiques sobre Dret ambiental
VI. 3. Medi ambient i drets humans

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
CE3
4 2 6
Sesión magistral
CE3
CE5
CT7
40 24 64
Presentaciones/exposiciones
CE3
CE5
CT7
8 20 28
Resolución de problemas/ejercicios
CE3
CE5
CT7
10 16 26
Atención personalizada
CE3
4 2 6
 
Pruebas mixtas
CE3
CE5
2 18 20
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura
Sesión magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Presentaciones/exposiciones Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global
Resolución de problemas/ejercicios Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura
Atención personalizada Atenció personalitzada

Atención personalizada
descripción

Es tracta d'un espai d'atenció individualitzat pels alumnes, on el professor exerceix una tasca no només de resolució de dubtes respecte l´assignatura, sinó també de caràcter formatiu. Es basa en un model de caire voluntari, doncs és cada alumne qui decideix si seguir el sistema tutorial o no. Les tutories es podran realitzar tant presencialment com en línia, prèvia sol·licitud per part de l'estudiant mitjançant correu electrònic.  


Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentaciones/exposiciones
CE3
CE5
CT7
Presentació/exposició sobre una problemàtica relacionada amb els drets socials 20
Resolución de problemas/ejercicios
CE3
CE5
CT7
Contestació a les qüestions plantejades 30
Pruebas mixtas
CE3
CE5
Una prova combinada de preguntes curtes. 50
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per aprovar la primera convocatòria de l'avaluació continuada caldrà haver-se presentat a les tres proves, obtenir una nota mínima de 4 cadascuna d'elles i que la nota mitjana de les tres proves arribi com a mínim al 5. En el càlcul de la nota mitjana de l'avaluació continuada, la prova de teoria tindrà un pes del 50%, la prova escrita de seminaris un 30% i l'exposició del treball un 20%. En cas que a alguna de les proves no s'hagi obtingut la qualificació mínima, aquesta prova s'haurà de realitzar a la segona convocatòria.

A la segona convocatòria s'hauran de presentar les persones que no hagin seguit l'avaluació continuada o l'hagin suspès. Només caldrà presentar-se a les proves en que no s'hagi assolit la nota mínima de 4. Les notes de les proves superades en primera convocatòria es mantindran i faran mitjana amb les notes de les proves que es realitzin en segona convocatòria. L'avaluació en segona convocatòria seguirà el mateix sistema de la primera. La teoria s'avaluarà igualment amb una prova consistent en una combinació de preguntes test i preguntes curtes que suposarà un 50% de la nota final. Per a la recuperació de la part pràctica de seminaris s'haurà de realitzar una prova similar a la de la primera convocatòria. En cas de suspendre o no presentar l'exposició del treball, en segona convocatòria es determinarà una prova pràctica addicional que determinarà el/la professor/a i es realitzarà en la mateixa data, lloc i hora que l'examen previst per la segona convocatòria de l'assignatura.


Fuentes de información

Básica Añón Roig, M.A., García Añón, J. (coords.), Lecciones de derechos sociales, 2ª ed., Tirant lo blanch, Valencia, 2004
Abramovich, V., Courtis, Ch., Los derechos sociales como derechos exigibles, Trotta, Madrid, 2002
Purcalla, M.A., El trabajo globalizado: realidades y propuestas, Aranzadi-Thomson, Pamplona, 2009
Monereo, J.L., Fundamentos doctrinales del derecho social en España, Trotta, Madrid, 1999
Cascajo Castro, J.L., La tutela judicial de los derechos sociales, Centro de Estudios Constitucionales, Madrid, 1988
Contreras Peláez, F.J., Derechos sociales. Teoría e ideología, Tecnos, Madrid, 1994
Espada, J.C., Derechos sociales del ciudadano, Acento, Madrid, 1999
Peces-Barba. G., Curso de derechos fundamentales, Univ. Carlos III-BOE, Madrid, 1995
Peces-Barba, G., Derechos sociales y positivismo jurídico, Dykinson, Madrid, 1999
Ruiz Miguel, A., Derechos liberales y derechos sociales, Doxa 15-16, Alicantel, 1994
Pérez Luño, A.E., Derechos humanos, Estado de Derecho y Constitución, 6º ed., Tecnos, Madrid, 1999
Galiana Saura, A., La legislación en el Estado de Derecho, Dykinson, Madrid, 2003
Añón, M. J. (y otros), Derechos humanos. Textos y casos prácticos, Tirant lo blanch, Valencia, 1996
De Lucas, J. (y otros), El vínculo social. Ciudadanía y cosmopolitismo, Tirant lo blanch, Valencia, 2001
Ansuategui Roig, F.J. (ed.), Una discusión sobre derechos colectivos, Dykinson, Madrid, 2002

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.