Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | CE3 |
Conocer en profundidad las principales características del marco normativo de las relaciones sociales en el ámbito del trabajo social |
| CE5 |
Gestionar y evaluar las políticas públicas |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | CT7 |
Aplicar los principios éticos y de responsabilidad social como ciudadano y como profesional. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CE3 |
Disposa de les eines necessàries per interpretar la vida política i el marc normatiu
Coneix i distingeix els conceptes jurídics fonamentals, especialment en l’àmbit dels drets subjectius
| | CE5 |
Domina els conceptes de drets socials, drets humans i drets fonamentals
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CT7 |
Conocer las principales desigualdades y discriminaciones que se producen por razones de género u otros motivos y comprender sus causas.
Reconocer y reflexionar sobre las necesidades y problemáticas sociales e implicarse en la mejora de la comunidad.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
I. Els drets socials com a drets humans |
I. Introducció
I.2. La ciutadania liberal i el procés de positivació
I.3. El procés de generalització dels drets: el trànsit de l´estat liberal a l´estat social
I.4. L´evolució en el reconeixement dels drets: el procés d'internacionalització
I.5. El procés d´especificació dels drets
I.6. Els drets socials com a drets fonamentals |
II. Els fonaments dels drets socials |
II.1. La igualtat
II.2. La llibertat |
III. Les garanties i el reconeixement dels drets socials: exigibilitat |
III.1. Les garanties dels drets
III.2. Obligacions que generen els drets socials
III.3. Formes de violació de les obligacions
III.4. Modalitats d'exigibilitat dels drets socials |
IV. El dret a un habitatge digne. |
IV.1. Obligacions estatals
IV.2. Elements del dret a l'habitatge
IV.3. Justiciabilitat del dret a l'habitatge
IV.4. Els desallotjaments forçats
|
V. El dret a l´educació i la cultura |
V.1. El dret a l´educació: regulació jurídica, contingut i significat, objecte i titularitat, eficàcia i garanties
V.2. El dret a la cultura: concepte i manifestacions |
VI. Dret al medi ambient |
VI.1. Introducció a la crisi ambiental
VI.2. Nocions bàsiques sobre Dret ambiental
VI. 3. Medi ambient i drets humans |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
4 |
2 |
6 |
Sesión magistral |
|
40 |
24 |
64 |
Presentaciones/exposiciones |
|
8 |
20 |
28 |
Resolución de problemas/ejercicios |
|
10 |
16 |
26 |
Atención personalizada |
|
4 |
2 |
6 |
|
Pruebas mixtas |
|
2 |
18 |
20 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura |
Sesión magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Presentaciones/exposiciones |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global |
Resolución de problemas/ejercicios |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura |
Atención personalizada |
Atenció personalitzada |
descripción |
Es tracta d'un espai d'atenció individualitzat pels alumnes, on el professor exerceix una tasca no només de resolució de dubtes respecte l´assignatura, sinó també de caràcter formatiu. Es basa en un model de caire voluntari, doncs és cada alumne qui decideix si seguir el sistema tutorial o no. Les tutories es podran realitzar tant presencialment com en línia, prèvia sol·licitud per part de l'estudiant mitjançant correu electrònic. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Presentaciones/exposiciones |
|
Presentació/exposició sobre una problemàtica relacionada amb els drets socials |
20
|
Resolución de problemas/ejercicios |
|
Contestació a les qüestions plantejades |
30 |
Pruebas mixtas |
|
Una prova combinada de preguntes curtes. |
50 |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Per aprovar la primera convocatòria de l'avaluació continuada caldrà haver-se presentat a les tres proves, obtenir una nota mínima de 4 cadascuna d'elles i que la nota mitjana de les tres proves arribi com a mínim al 5. En el càlcul de la nota mitjana de l'avaluació continuada, la prova de teoria tindrà un pes del 50%, la prova escrita de seminaris un 30% i l'exposició del treball un 20%. En cas que a alguna de les proves no s'hagi obtingut la qualificació mínima, aquesta prova s'haurà de realitzar a la segona convocatòria. A la segona convocatòria s'hauran de presentar les persones que no hagin seguit l'avaluació continuada o l'hagin suspès. Només caldrà presentar-se a les proves en que no s'hagi assolit la nota mínima de 4. Les notes de les proves superades en primera convocatòria es mantindran i faran mitjana amb les notes de les proves que es realitzin en segona convocatòria. L'avaluació en segona convocatòria seguirà el mateix sistema de la primera. La teoria s'avaluarà igualment amb una prova consistent en una combinació de preguntes test i preguntes curtes que suposarà un 50% de la nota final. Per a la recuperació de la part pràctica de seminaris s'haurà de realitzar una prova similar a la de la primera convocatòria. En cas de suspendre o no presentar l'exposició del treball, en segona convocatòria es determinarà una prova pràctica addicional que determinarà el/la professor/a i es realitzarà en la mateixa data, lloc i hora que l'examen previst per la segona convocatòria de l'assignatura. |
Básica |
Añón Roig, M.A., García Añón, J. (coords.), Lecciones de derechos sociales, 2ª ed., Tirant lo blanch, Valencia, 2004
Abramovich, V., Courtis, Ch., Los derechos sociales como derechos exigibles, Trotta, Madrid, 2002
Purcalla, M.A., El trabajo globalizado: realidades y propuestas, Aranzadi-Thomson, Pamplona, 2009
Monereo, J.L., Fundamentos doctrinales del derecho social en España, Trotta, Madrid, 1999
Cascajo Castro, J.L., La tutela judicial de los derechos sociales, Centro de Estudios Constitucionales, Madrid, 1988
Contreras Peláez, F.J., Derechos sociales. Teoría e ideología, Tecnos, Madrid, 1994
Espada, J.C., Derechos sociales del ciudadano, Acento, Madrid, 1999
Peces-Barba. G., Curso de derechos fundamentales, Univ. Carlos III-BOE, Madrid, 1995
Peces-Barba, G., Derechos sociales y positivismo jurídico, Dykinson, Madrid, 1999
Ruiz Miguel, A., Derechos liberales y derechos sociales, Doxa 15-16, Alicantel, 1994
Pérez Luño, A.E., Derechos humanos, Estado de Derecho y Constitución, 6º ed., Tecnos, Madrid, 1999
Galiana Saura, A., La legislación en el Estado de Derecho, Dykinson, Madrid, 2003
Añón, M. J. (y otros), Derechos humanos. Textos y casos prácticos, Tirant lo blanch, Valencia, 1996
De Lucas, J. (y otros), El vínculo social. Ciudadanía y cosmopolitismo, Tirant lo blanch, Valencia, 2001
Ansuategui Roig, F.J. (ed.), Una discusión sobre derechos colectivos, Dykinson, Madrid, 2002
|
|
Complementaria |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|