Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | CE1 |
Potenciar el desarrollo e independencia de las personas para facilitar el fortalecimiento de sus habilidades de relación interpersonal y miejorar sus condiciones de vida. |
| CE2 |
Analizar y sistematizar la información que proporciona el ejercicio profesional para crear nuevas estrategias que den respuesta a situaciones sociales emergentes |
| CE9 |
Analizar los comportamientos que representan un riesgo para el sistema cliente y elaborar estrategias de modificación de los mismos |
| CE12 |
Orientar a personas, familias, grupos, organizaciones y comunidades en el análisis de sus necesidades y en la toma de decisiones |
| CE15 |
Reflexionar críticamente sobre la práctica profesional utilitzando la supervisión como medio de responder a las necesidades de desarrollo profesional |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CE1 |
Genèric
| | CE2 |
Genèric
| | CE9 |
Identifica les principals corrents teòriques i els elements epistemològics del Treball Social
| | CE12 |
Coneix les bases del treball social orientat a famílies, persones o grups
| | CE15 |
Fa reflexions des d’una perspectiva ètica sobre l’exercici professional
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
1.CONCEPTUALITZACIÓ DEL TREBALL SOCIAL
|
1.1.Introducció al Treball Social
1.2.Què és el Treball Social?.
1.3.Definició del Treball Social. Elements claus
1.4.Assistència social o Treball Social
el Treball Social
1.5. El naixement d’una nova professió: el Treball Social. Factors
1.6. Antecedents immediats: La COS, Settlements, Llei de pobres anglesa |
2. LA PERSONA I EL TREBALL SOCIAL |
2.1. L’ésser humà i el Treball Social.
2.2. Drets fonamentals de les persones
2.3. Principis del Treball Social
2.4. El sentit de l’existència professional: El telos del TS
|
3. NATURALESA DEL TREBALL SOCIAL |
3.1. Dimensions de l’acció social
3.2. El Treball Social: Art o ciència?
3.3.Coneixement científic i bases metodològiques del TS
3.4.Contribucions de les ciències socials al TS
3.5. El concepte de necessitat
3.6. Necessitats socials
3.7. L’exclusió social
3.8. L’objecte d’intervenció
3.9. El subjecte en l’acció del treball social
3.8. L’usuari del Treball Social
|
4. PERSPECTIVA HISTÒRICA DEL TREBALL SOCIAL |
4.1. Antecedents del Treball Social
4.2. L’etapa benèfico-assistencial
4.3. Naixement i evolució del Treball Social. Etapa pre-professional
4.4. La primera proposta científica
4.5. Etapa metodològica
4.6. La reconceptualització del T.S.
4.7. L’enfocament eco-sistèmic
4.8. L’escenari actual: desafiaments i perspectives
4.9. Els i les referents del Treball Social: Galeria de personatges il•lustres
|
5. .MARC D'ACTUACIÓ DEL TREBALL SOCIAL |
6.1. Funcions del Treball Social
6.2. Principals àmbits d’actuació professional
|
6. EL PROCÉS METODOLÒGIC DEL TREBALL SOCIAL |
7.1. Etapes del mètode de Treball Social
7.2. El Treball Social individual
7.3. El Treball Social familiar
7.4. El Treball Social grupal
7.5. El Treball Social comunitari
7.7. Els programes i projectes
7.8. El treball en xarxa |
7. TREBALL SOCIAL I COMPETÈNCIES PROFESSIONALS |
8.1. El millor recurs, el mateix professional
8.2. Saber, saber fer i saber ser
8.3. L'ésser humà és tricervellat
8.4. L'intel.ligència emocional
8.5. L'optiisme intel.ligent
8.6. Els hàbits de la gent eficaç
|
8. EL MALTRACTAMENT INSTITUCIONAL |
9.1. El maltractament institucional
9.2. Accions preventives
9.3. I si cal, protesta amb proposta
|
SEMINARI “DOCUMENTACIÓ ESPECÍFICA EN TREBALL SOCIAL” |
1. Genograma
2. Ecomapa
3. Historia Social familiar
4. Historia Social personal
5. Informe social
6. Fitxa social
7. Registre d’entrevistes
8. Valoració-diagnòstic
9. Plantejament
10. Full de seguiment
11. Fitxa de recursos
12. Expedient familiar
13. Memòria
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
4 |
0 |
4 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
20 |
15 |
35 |
Sesión magistral |
|
40 |
10 |
50 |
Portafolios / Carpeta de aprendizaje |
|
4 |
10 |
14 |
Seminarios |
|
10 |
10 |
20 |
Resolución de problemas/ejercicios |
|
9 |
8 |
17 |
Atención personalizada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Pruebas de desarrollo |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Realització de l'introducció a la matèria i d'una pràctica d'expectatives. |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Pràctiques a l'aula sobre els continguts del temari per fer una interiorització dels mateixos. |
Sesión magistral |
Desenvolupament dels continguts del temari de forma expositiva i dialògica |
Portafolios / Carpeta de aprendizaje |
Consitirà en fer un portafolis sobre diferents lectures i la seva reflexió en format fitxa. |
Seminarios |
Seminari pràctic sobre documentació específica de Treball Social. |
Resolución de problemas/ejercicios |
Pràctiques sobre els contiguts del tenari a través del moodle. |
Atención personalizada |
Orientació sobre dubtes conceptuals de l'assignatura |
descripción |
Es farà Presencial a través de les tutories que l'estudiant pactarà prèviament amb el professor i a través de la plataforma Moodle que el professor atendrà diàriament. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
Dossier de pràctiques amb aquelles pràctiques realitzades a l'aula. |
30 % |
Portafolios / Carpeta de aprendizaje |
|
Portafolis en format blog per grups de 5'alumnes en que hi figuraran les seves reflexions sobre diferents aspectes de l'assignatura. |
30% |
Pruebas de desarrollo |
|
Serà un exercici escrit sobre els continguts de la matèria. |
40% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
L'avaluació en segona convocatròria es realitzarà amb un examen escrit, que s'haurà de superar per fer mitja amb la resta de l'avaluacio continua de la que es disposi. Per presentar-se a l'examen, serà obligatori presentar el portafolis d'aprenentatge i el dossier de pràctiques. En cas d'emergència sanitària s¡adaptarà la docència a la modalitat virtual mitjançant la gravació de càpsules fornatives i de la presentació gravada de les classes així xom tutories virtualitzades. Les activitats avaluatives es faran telemàticament. |
Básica |
Smale, G, Tuson, G, Statham, D, Problemas sociales y trabajo social, 2003, Ed.Morata S.L.
Fernández Garcia, Tomás, Fundamentos del Trabajo social, 2009, Alianza Editorial
Navarro Lliberato, Jordi, Resi ... què?Resiliència, 2011, Silva Editorial
Ander-Egg, Ezequiel , Metodología del trabajo social, 1982, Humanitas
Ander-Egg, Ezequiel, Historia del trabajo social., 1984, El Ateneo
Banks, Sara, Ètica y valores en el trabajo social. , 2002, Paidós
, Llibre Blanc del Treball Social, 2004,
Bermejo, F, Ètica y Trabajo Social, 2002, Comillas
CCPPTS/AS, Còdi d'ètica dels assistents socials, 1989,
Rymond, Mary, El caso social individual. El diagnóstico social, textos seleccionados, 1995, Thalassa
|
|
Complementaria |
Teresa Rosell, L'entrevista en Treball Social, 1987, EUGE
Casado, Demetrio, Introducción a los Servicios Sociales, 1994, Marsiega
CPTS/AS, La confidencialitat i el Secret Professional, 2000,
ICEBS, Treball Social i Eines bàsiques. Conceptes i eines bàsiques, 1989, ICEBS
FITS, La ética del trabajo social principios y criterios, ,
Kisnerman, N, Introducción al trabajo social, 1984, Humanitas
Navarro, Vicenç, Neoliberalismo y Estado del Bienestar, 1997, Ariel
Salcedo, Diego, Los valores en la práctica del Trabajo Social, 2000, Narcea
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|