Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE1 |
Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida. |
| CE2 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents |
| CE9 |
Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos |
| CE12 |
Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions |
| CE15 |
Reflexionar críticament sobre la pràctica professional utilitzant la supervisió com a mitjà de respondre a les necessitats de desenvolupament professional |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE1 |
Genèric
| | CE2 |
Genèric
| | CE9 |
Identifica les principals corrents teòriques i els elements epistemològics del Treball Social
| | CE12 |
Coneix les bases del treball social orientat a famílies, persones o grups
| | CE15 |
Fa reflexions des d’una perspectiva ètica sobre l’exercici professional
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.CONCEPTUALITZACIÓ DEL TREBALL SOCIAL
|
1.1.Introducció al Treball Social
1.2.Què és el Treball Social?.
1.3.Definició del Treball Social. Elements claus
1.4.Assistència social o Treball Social
el Treball Social
1.5. El naixement d’una nova professió: el Treball Social. Factors
1.6. Antecedents immediats: La COS, Settlements, Llei de pobres anglesa |
2. LA PERSONA I EL TREBALL SOCIAL |
2.1. L’ésser humà i el Treball Social.
2.2. Drets fonamentals de les persones
2.3. Principis del Treball Social
2.4. El sentit de l’existència professional: El telos del TS
|
3. NATURALESA DEL TREBALL SOCIAL |
3.1. Dimensions de l’acció social
3.2. El Treball Social: Art o ciència?
3.3.Coneixement científic i bases metodològiques del TS
3.4.Contribucions de les ciències socials al TS
3.5. El concepte de necessitat
3.6. Necessitats socials
3.7. L’exclusió social
3.8. L’objecte d’intervenció
3.9. El subjecte en l’acció del treball social
3.8. L’usuari del Treball Social
|
4. PERSPECTIVA HISTÒRICA DEL TREBALL SOCIAL |
4.1. Antecedents del Treball Social
4.2. L’etapa benèfico-assistencial
4.3. Naixement i evolució del Treball Social. Etapa pre-professional
4.4. La primera proposta científica
4.5. Etapa metodològica
4.6. La reconceptualització del T.S.
4.7. L’enfocament eco-sistèmic
4.8. L’escenari actual: desafiaments i perspectives
4.9. Els i les referents del Treball Social: Galeria de personatges il•lustres
|
5. PARADIGMES, TEORIES I MODESL TEÒRICS |
5.1. Paradigmes, teories i models teòrics
5.2. Paradigmes: positivista, funcionalista, objectivista, interpretativista, hermenèutica, conflictivista, crític, dialèctic i activista.
5.3 Teories: Funcionalisme, teoria de sistemes, psicoanàlisi, psicologia conductista, psicologia cognitiva, interaccionisme simbòlic, fenomenologia, psicologia social, psicologia humanista, existencialisme, marxisme, teoria del conflicte, teoria crítica, feminisme, activisme social i cultural.
5.4 Models: Psicodinàmic, funcional, resolució de problemes, modificació de conducta, intervenció en crisi, centrat en la tasca, humanista-existencial, centrat en el client, enfocament gestaltic, existencial, anàlisi trasaccional, crític-radical, marxista, feminista, enfocament problematitzador, gestió de casos, sistèmic (social-sistèmic i sistèmicoecològic |
6. .MARC D'ACTUACIÓ DEL TREBALL SOCIAL |
6.1. Funcions del Treball Social
6.2. Principals àmbits d’actuació professional
|
7. EL PROCÉS METODOLÒGIC DEL TREBALL SOCIAL |
7.1. Etapes del mètode de Treball Social
7.2. El Treball Social individual
7.3. El Treball Social familiar
7.4. El Treball Social grupal
7.5. El Treball Social comunitari
7.7. Els programes i projectes
7.8. El treball en xarxa |
8. TREBALL SOCIAL I COMPETÈNCIES PROFESSIONALS |
8.1. El millor recurs, el mateix professional
8.2. Saber, saber fer i saber ser
8.3. L'ésser humà és tricervellat
8.4. L'intel.ligència emocional
8.5. L'optiisme intel.ligent
8.6. Els hàbits de la gent eficaç
|
9. EL MALTRACTAMENT INSTITUCIONAL |
9.1. El maltractament institucional
9.2. Accions preventives
9.3. I si cal, protesta amb proposta
|
SEMINARI “DOCUMENTACIÓ ESPECÍFICA EN TREBALL SOCIAL” |
1. Genograma
2. Ecomapa
3. Historia Social familiar
4. Historia Social personal
5. Informe social
6. Fitxa social
7. Registre d’entrevistes
8. Valoració-diagnòstic
9. Plantejament
10. Full de seguiment
11. Fitxa de recursos
12. Expedient familiar
13. Memòria
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
15 |
35 |
Sessió Magistral |
|
40 |
10 |
50 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
4 |
10 |
14 |
Seminaris |
|
10 |
10 |
20 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
9 |
8 |
17 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Realització de l'introducció a la matèria i d'una pràctica d'expectatives. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques a l'aula sobre els continguts del temari per fer una interiorització dels mateixos. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament dels continguts del temari de forma expositiva i dialògica |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Consitirà en fer un portafolis sobre diferents lectures i la seva reflexió en format fitxa. |
Seminaris |
Seminari pràctic sobre documentació específica de Treball Social. |
Resolució de problemes, exercicis |
Pràctiques sobre els contiguts del tenari a través del moodle. |
Atenció personalitzada |
Orientació sobre dubtes conceptuals de l'assignatura |
Descripció |
Es farà Presencial a través de les tutories que l'estudiant pactarà prèviament amb el professor i a través de la plataforma Moodle que el professor atendrà diàriament. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Dossier de pràctiques amb aquelles pràctiques realitzades a l'aula. |
30 % |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Portafolis en format blog per grups de 5'alumnes en que hi figuraran les seves reflexions sobre diferents aspectes de l'assignatura. |
30% |
Proves de desenvolupament |
|
Serà un exercici escrit sobre els continguts de la matèria. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació en segona convocatròria es realitzarà amb un examen escrit, que s'haurà de superar per fer mitja amb la resta de l'avaluacio continua de la que es disposi. Per presentar-se a l'examen, serà obligatori presentar el portafolis d'aprenentatge i el dossier de pràctiques. En cas d'emergència sanitària s¡adaptarà la docència a la modalitat virtual mitjançant la gravació de càpsules fornatives i de la presentació gravada de les classes així xom tutories virtualitzades. Les activitats avaluatives es faran telemàticament. |
Bàsica |
Smale, G, Tuson, G, Statham, D, Problemas sociales y trabajo social, 2003, Ed.Morata S.L.
Fernández Garcia, Tomás, Fundamentos del Trabajo social, 2009, Alianza Editorial
Navarro Lliberato, Jordi, Resi ... què?Resiliència, 2011, Silva Editorial
Ander-Egg, Ezequiel , Metodología del trabajo social, 1982, Humanitas
Ander-Egg, Ezequiel, Historia del trabajo social., 1984, El Ateneo
Banks, Sara, Ètica y valores en el trabajo social. , 2002, Paidós
, Llibre Blanc del Treball Social, 2004,
Bermejo, F, Ètica y Trabajo Social, 2002, Comillas
CCPPTS/AS, Còdi d'ètica dels assistents socials, 1989,
Rymond, Mary, El caso social individual. El diagnóstico social, textos seleccionados, 1995, Thalassa
Aguilar Idáñez, M. J., Trabajo Social. Concepto y metodología, 2013, Ediciones Paraninfo, S.A. y Consejo General del Tr
Ander-Egg, E, Metodologías de acción social., 1997, ICSA.
Escartin M.J, Manual de trabajo social (Modelos de pràctica profesional)., 1998, Editorial Aguaclara.
Fernández, T., & Ponce, L., Nociones básicas de Trabajo Social, 2014, Ediciones Académicas.
Gómez, Á., Dimensiones de la desigualdad, 2016, Revista Nuevas Tendencias en Antropología(7), 60-8
Hernández, J., Trabajo social en el espacio europeo: teoría y práctica., 2011, Editorial Grupo 5
Howe D, Dando sentido a la prátictica. Una intoducción a la teoria del trabajo social, 1999, Editorial Maristám
Kemp, S i Miranda, G, La ciencia del trabajo social. Conocimiento profesional e identidad, 2019, Universitas S.A.
López Peláez, A, Trabajo social en el S. XXI. Una perspectiva internacional comparada., 2014, Grupo 5
López-Davalillo, L.U., . La dimensión terapéutica del Trabajo Social, 2021, Nau Llibres
Martí, A i Pérez, J, Trabajo Social para tiempos convulsos. El camino hacia la ruptura epistemológica., 2020, Universitat de València
Miranda, M, De la caridad a la ciencia. Pragmatismo, Interaccionismo simbólico y Trabajo Social., 2004, Editorial Síntesis
Moix, M, eoría del Trabajo Social., 2006, Editorial Síntesis
Nogués Saez, L. J., La ideología en los modelos de intervención social. En E. Sobremonte, Epistemología, teoría y modelos de intervención en trabajo social: reflexión sobre la construcción disciplinar en España (, 2012, Universidad de Deusto
Restrepo Giraldo, F, Epistemología de Trabajo Scial, 2002, Revista de Trabajo Social
Román Maestre, B, Ética de los Servicios Sociales, 2016, Hérder
Romanco Villarán, F, Ética y Epistemología en Trabajo Social., 2017, Revista de Trabajo y Acción Social 59
Turner, F.J, I Congreso Internacional sobre la construcción disciplinar del Trabajo Social a propósito del nuevo grado. Modelos de intervención en Trabajo Social: una perspectiva internacional., 2011, Universidad de Deusto
Viscarret, J.J., Modelos y métodos de intervención en Trabajo Social., 2011, Alianza Editorial
|
|
Complementària |
Teresa Rosell, L'entrevista en Treball Social, 1987, EUGE
Casado, Demetrio, Introducción a los Servicios Sociales, 1994, Marsiega
CPTS/AS, La confidencialitat i el Secret Professional, 2000,
ICEBS, Treball Social i Eines bàsiques. Conceptes i eines bàsiques, 1989, ICEBS
FITS, La ética del trabajo social principios y criterios, ,
Kisnerman, N, Introducción al trabajo social, 1984, Humanitas
Navarro, Vicenç, Neoliberalismo y Estado del Bienestar, 1997, Ariel
Salcedo, Diego, Los valores en la práctica del Trabajo Social, 2000, Narcea
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|