DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) FUNDAMENTOS DEL TRABAJO SOCIAL Código 15224101
Titulación
Grado en Trabajo Social (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Primer 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Antropología, Filosofia y Trabajo Social
Coordinador/a
NAVARRO LLIBERATO, JORDI
Correo-e jordi.navarro@urv.cat
joanmanel.arca@urv.cat
Profesores/as
NAVARRO LLIBERATO, JORDI
ARCA MÍGUEZ, JUAN MANUEL
Web
Descripción general e información relevante <p>L'assignatura pretén que l'alumne s'aproximi des d'un punt de vista teòric-pràctic a la disciplina del Treball Social.</p>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE1 Potenciar el desarrollo e independencia de las personas para facilitar el fortalecimiento de sus habilidades de relación interpersonal y miejorar sus condiciones de vida.
 CE2 Analizar y sistematizar la información que proporciona el ejercicio profesional para crear nuevas estrategias que den respuesta a situaciones sociales emergentes
 CE9 Analizar los comportamientos que representan un riesgo para el sistema cliente y elaborar estrategias de modificación de los mismos
 CE12 Orientar a personas, familias, grupos, organizaciones y comunidades en el análisis de sus necesidades y en la toma de decisiones
 CE15 Reflexionar críticamente sobre la práctica profesional utilitzando la supervisión como medio de responder a las necesidades de desarrollo profesional
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE1 Genèric
 CE2 Genèric
 CE9 Identifica les principals corrents teòriques i els elements epistemològics del Treball Social
 CE12 Coneix les bases del treball social orientat a famílies, persones o grups
 CE15 Fa reflexions des d’una perspectiva ètica sobre l’exercici professional
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
1.CONCEPTUALITZACIÓ DEL TREBALL SOCIAL


1.1.Introducció al Treball Social
1.2.Què és el Treball Social?.
1.3.Definició del Treball Social. Elements claus
1.4.Assistència social o Treball Social
el Treball Social
1.5. El naixement d’una nova professió: el Treball Social. Factors
1.6. Antecedents immediats: La COS, Settlements, Llei de pobres anglesa
2. LA PERSONA I EL TREBALL SOCIAL 2.1. L’ésser humà i el Treball Social.
2.2. Drets fonamentals de les persones
2.3. Principis del Treball Social
2.4. El sentit de l’existència professional: El telos del TS
3. NATURALESA DEL TREBALL SOCIAL 3.1. Dimensions de l’acció social
3.2. El Treball Social: Art o ciència?
3.3.Coneixement científic i bases metodològiques del TS
3.4.Contribucions de les ciències socials al TS
3.5. El concepte de necessitat
3.6. Necessitats socials
3.7. L’exclusió social
3.8. L’objecte d’intervenció
3.9. El subjecte en l’acció del treball social
3.8. L’usuari del Treball Social
4. PERSPECTIVA HISTÒRICA DEL TREBALL SOCIAL 4.1. Antecedents del Treball Social
4.2. L’etapa benèfico-assistencial
4.3. Naixement i evolució del Treball Social. Etapa pre-professional
4.4. La primera proposta científica
4.5. Etapa metodològica
4.6. La reconceptualització del T.S.
4.7. L’enfocament eco-sistèmic
4.8. L’escenari actual: desafiaments i perspectives
4.9. Els i les referents del Treball Social: Galeria de personatges il•lustres
5. PARADIGMES, TEORIES I MODESL TEÒRICS 5.1. Paradigmes, teories i models teòrics
5.2. Paradigmes: positivista, funcionalista, objectivista, interpretativista, hermenèutica, conflictivista, crític, dialèctic i activista.
5.3 Teories: Funcionalisme, teoria de sistemes, psicoanàlisi, psicologia conductista, psicologia cognitiva, interaccionisme simbòlic, fenomenologia, psicologia social, psicologia humanista, existencialisme, marxisme, teoria del conflicte, teoria crítica, feminisme, activisme social i cultural.
5.4 Models: Psicodinàmic, funcional, resolució de problemes, modificació de conducta, intervenció en crisi, centrat en la tasca, humanista-existencial, centrat en el client, enfocament gestaltic, existencial, anàlisi trasaccional, crític-radical, marxista, feminista, enfocament problematitzador, gestió de casos, sistèmic (social-sistèmic i sistèmicoecològic
6. .MARC D'ACTUACIÓ DEL TREBALL SOCIAL 6.1. Funcions del Treball Social
6.2. Principals àmbits d’actuació professional
7. EL PROCÉS METODOLÒGIC DEL TREBALL SOCIAL 7.1. Etapes del mètode de Treball Social
7.2. El Treball Social individual
7.3. El Treball Social familiar
7.4. El Treball Social grupal
7.5. El Treball Social comunitari
7.7. Els programes i projectes
7.8. El treball en xarxa
8. TREBALL SOCIAL I COMPETÈNCIES PROFESSIONALS 8.1. El millor recurs, el mateix professional
8.2. Saber, saber fer i saber ser
8.3. L'ésser humà és tricervellat
8.4. L'intel.ligència emocional
8.5. L'optiisme intel.ligent
8.6. Els hàbits de la gent eficaç
9. EL MALTRACTAMENT INSTITUCIONAL 9.1. El maltractament institucional
9.2. Accions preventives
9.3. I si cal, protesta amb proposta
SEMINARI “DOCUMENTACIÓ ESPECÍFICA EN TREBALL SOCIAL” 1. Genograma
2. Ecomapa
3. Historia Social familiar
4. Historia Social personal
5. Informe social
6. Fitxa social
7. Registre d’entrevistes
8. Valoració-diagnòstic
9. Plantejament
10. Full de seguiment
11. Fitxa de recursos
12. Expedient familiar
13. Memòria

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
CE1
4 0 4
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
CE9
CE12
CE15
20 15 35
Sesión magistral
CE9
CE12
40 10 50
Portafolios / Carpeta de aprendizaje
CE9
4 10 14
Seminarios
CE1
CE12
10 10 20
Resolución de problemas/ejercicios
CE9
CE12
CE15
9 8 17
Atención personalizada
CE1
4 0 4
 
Pruebas de desarrollo
CE9
CE12
CE15
2 4 6
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Realització de l'introducció a la matèria i d'una pràctica d'expectatives.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Pràctiques a l'aula sobre els continguts del temari per fer una interiorització dels mateixos.
Sesión magistral Desenvolupament dels continguts del temari de forma expositiva i dialògica
Portafolios / Carpeta de aprendizaje Consitirà en fer un portafolis sobre diferents lectures i la seva reflexió en format fitxa.
Seminarios Seminari pràctic sobre documentació específica de Treball Social.
Resolución de problemas/ejercicios Pràctiques sobre els contiguts del tenari a través del moodle.
Atención personalizada Orientació sobre dubtes conceptuals de l'assignatura

Atención personalizada
descripción
Es farà Presencial a través de les tutories que l'estudiant pactarà prèviament amb el professor i a través de la plataforma Moodle que el professor atendrà diàriament.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
CE9
CE12
CE15
Dossier de pràctiques amb aquelles pràctiques realitzades a l'aula. 30 %
Portafolios / Carpeta de aprendizaje
CE9
Portafolis en format blog per grups de 5'alumnes en que hi figuraran les seves reflexions sobre diferents aspectes de l'assignatura. 30%
Pruebas de desarrollo
CE9
CE12
CE15
Serà un exercici escrit sobre els continguts de la matèria. 40%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació en segona convocatròria es realitzarà amb un examen escrit, que s'haurà de superar per fer mitja amb la resta de l'avaluacio continua de la que es disposi. Per presentar-se a l'examen, serà obligatori presentar el portafolis d'aprenentatge i el dossier de pràctiques.

En cas d'emergència sanitària s¡adaptarà la docència a la modalitat virtual mitjançant la gravació de càpsules fornatives i de la presentació gravada de les classes així xom tutories virtualitzades. Les activitats avaluatives es faran telemàticament.


Fuentes de información

Básica Smale, G, Tuson, G, Statham, D, Problemas sociales y trabajo social, 2003, Ed.Morata S.L.
Fernández Garcia, Tomás, Fundamentos del Trabajo social, 2009, Alianza Editorial
Navarro Lliberato, Jordi, Resi ... què?Resiliència, 2011, Silva Editorial
Ander-Egg, Ezequiel , Metodología del trabajo social, 1982, Humanitas
Ander-Egg, Ezequiel, Historia del trabajo social., 1984, El Ateneo
Banks, Sara, Ètica y valores en el trabajo social. , 2002, Paidós
, Llibre Blanc del Treball Social, 2004,
Bermejo, F, Ètica y Trabajo Social, 2002, Comillas
CCPPTS/AS, Còdi d'ètica dels assistents socials, 1989,
Rymond, Mary, El caso social individual. El diagnóstico social, textos seleccionados, 1995, Thalassa
Aguilar Idáñez, M. J., Trabajo Social. Concepto y metodología, 2013, Ediciones Paraninfo, S.A. y Consejo General del Tr
Ander-Egg, E, Metodologías de acción social., 1997, ICSA.
Escartin M.J, Manual de trabajo social (Modelos de pràctica profesional)., 1998, Editorial Aguaclara.
Fernández, T., & Ponce, L., Nociones básicas de Trabajo Social, 2014, Ediciones Académicas.
Gómez, Á., Dimensiones de la desigualdad, 2016, Revista Nuevas Tendencias en Antropología(7), 60-8
Hernández, J., Trabajo social en el espacio europeo: teoría y práctica., 2011, Editorial Grupo 5
Howe D, Dando sentido a la prátictica. Una intoducción a la teoria del trabajo social, 1999, Editorial Maristám
Kemp, S i Miranda, G, La ciencia del trabajo social. Conocimiento profesional e identidad, 2019, Universitas S.A.
López Peláez, A, Trabajo social en el S. XXI. Una perspectiva internacional comparada., 2014, Grupo 5
López-Davalillo, L.U., . La dimensión terapéutica del Trabajo Social, 2021, Nau Llibres
Martí, A i Pérez, J, Trabajo Social para tiempos convulsos. El camino hacia la ruptura epistemológica., 2020, Universitat de València
Miranda, M, De la caridad a la ciencia. Pragmatismo, Interaccionismo simbólico y Trabajo Social., 2004, Editorial Síntesis
Moix, M, eoría del Trabajo Social., 2006, Editorial Síntesis
Nogués Saez, L. J., La ideología en los modelos de intervención social. En E. Sobremonte, Epistemología, teoría y modelos de intervención en trabajo social: reflexión sobre la construcción disciplinar en España (, 2012, Universidad de Deusto
Restrepo Giraldo, F, Epistemología de Trabajo Scial, 2002, Revista de Trabajo Social
Román Maestre, B, Ética de los Servicios Sociales, 2016, Hérder
Romanco Villarán, F, Ética y Epistemología en Trabajo Social., 2017, Revista de Trabajo y Acción Social 59
Turner, F.J, I Congreso Internacional sobre la construcción disciplinar del Trabajo Social a propósito del nuevo grado. Modelos de intervención en Trabajo Social: una perspectiva internacional., 2011, Universidad de Deusto
Viscarret, J.J., Modelos y métodos de intervención en Trabajo Social., 2011, Alianza Editorial

Complementaria Teresa Rosell, L'entrevista en Treball Social, 1987, EUGE
Casado, Demetrio, Introducción a los Servicios Sociales, 1994, Marsiega
CPTS/AS, La confidencialitat i el Secret Professional, 2000,
ICEBS, Treball Social i Eines bàsiques. Conceptes i eines bàsiques, 1989, ICEBS
FITS, La ética del trabajo social principios y criterios, ,
Kisnerman, N, Introducción al trabajo social, 1984, Humanitas
Navarro, Vicenç, Neoliberalismo y Estado del Bienestar, 1997, Ariel
Salcedo, Diego, Los valores en la práctica del Trabajo Social, 2000, Narcea

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.