DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) DEONTOLOGIA DEL TREBALL SOCIAL Codi 15224102
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ABELLÁN HERNÁNDEZ, ELISA
Adreça electrònica elisa.abellan@urv.cat
Professors/es
ABELLÁN HERNÁNDEZ, ELISA
Web
Descripció general i informació rellevant Existeix un acord general entre professionals i acadèmics del Treball Social en que les qüestions d'ètica, moral i valors són una part inevitable i fonamental del mateix ja que part del nostre treball consisteix en prendre decisions sobre l'actuació en casos particulars que implica entrar en conflicte amb qüestions, problemes i/o dilemes morals. Per aquest motiu, el Treball Social, com totes les professions que estan al servei de les persones, ha d'integrar valors ètics entre els professionals, i tenir eines per poder afrontar i responsabilitzar-nos de les decisions que planteja l'exercici de la pràctica professional. El codi deontològic, com a conjunt de normes i principis que el professional té com a finalitat donar criteris generals que puguin ser una guia a l'hora d'interpretar les qüestions ètiques relacionades amb les conductes i decisions dels treballadors socials en l'exercici de la seva professió. La dimensió pragmàtica de l'ètica dóna el nivell de concreció de la pràctica diària, i per això cal acceptar la necessitat d'establir uns valors comuns basats en els principis bàsics del Treball Social: autodeterminació, individualització, acceptació, actitud exempta de judicis de valor, secret professional, etc., a partir dels quals s'han desenvolupat els diferents codis d'ètica. Aquests han de de ser una guia sobre com haurien de ser les nostres conductes; però tot i així, no podran resoldre tots els conflictes que es plantegen en la pràctica. Per aquest motiu és convenient fomentar un bon nivell de reflexió com a guia i garantia de la "bona pràctica" professional, no tan sols per poder treballar en el difícil context social en que vivim, sinó també, i sobretot, per recordar, protegir i executar l'encàrrec professional que se'ns fa: millorar la qualitat de vida, l'extensió de la justícia social i l'augment del benestar personal i social.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida.
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 A12 Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
 A15 Reflexionar críticament sobre la pràctica professional utilitzant la supervisió com a mitjà de respondre a les necessitats de desenvolupament professional
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Prioritzar i resoldre problemes, conflictes i dilemes ètics complexos de forma efetiva en el camp del TS
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Genèric
 A2 Genèric
 A9 Analitza els dilemes ètics que planteja l’exercici de la professió i el seu context institucional
 A12 Genèric
 A15 Aplica la supervisió com a instrument de reflexió de la praxis professional
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Genèric
 B3 Genèric
 B4 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1. Contextualització per l'estudi de l'ètica.




Conceptes bàsics: definició i interrelació.
Història i principals corrents teòrics de la Filosofia moral.
Història i principals corrents teòriques de l'ètica en Treball Social.
BLOC 2. Marc teòrico- pràctic per un exercici ètic del Treball Social.
L'ètica i els paradigmes i models teòrics en Treball social.
Els actors; usuaris i professionals: Drets i deures d'ambdues parts.
Models de pràctica en treball social.
BLOC 3. Dimensions de l'ètica en Treball Social: teleològica, deontològica i pragmàtica. Dimensió teleològica.
Dimensió deontològica: Codi d'Ètica i Deontològic.
Dimensió pragmàtica: dilemes ètics. Classificació dels dilemes ètics. Mètodes d'anàlisi en Filosofia Moral. Models de resolució de dilemes ètics en Treball Social.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
C5
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
13 20 33
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
7 0 7
Tècnica del dilema
A9
A15
C5
6 0 6
Treballs
A9
C5
1 13 14
Debats
A1
A2
A9
A15
B2
C5
2 0 2
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A9
A15
C5
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de la matèria, fent especial èmfasi en l'aplicació de metodologies actives a l'aula.
Sessió Magistral Sessió Magistral Exposició dels continguts bàsics de l'assignatura així com dels protocols d'elaboració d'exercicis.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament a l'aula d'excercicis a resoldre en petits grups per analitzar i reflexionar sobre la matèria teòrica aplicada en l'exercici professional. Es realitzarà una posada en comú per grups davant l'aula. El resultat de l'exercici treballat s'utilitzarà per reforçar i continuar les sessions magistrals i per introduir algunes de les sessions pràctiques.
Tècnica del dilema En les sessions de pràctiques a l'aula es presentaran situacions relacionades amb l'exercici professional i l'ètica. Es tracta d'analitzar, debatre i resoldre en petits grups les situacions plantejades. Els exercicis es duran a terme a l'aula i es presentaran el mateix dia. Es farà el retorn comentat en la següent sessió.
Treballs Redacció d'un article seguint els criteris de presentació de la Revista de Treball Social. Es tracta de presentar una experiència viscuda -durant l'assignatura de pràctiques de l'ensenyament- relacionada amb l'ètica, per tal d'analitzar-la amb el suport de la teoria treballada a classe i el material de suport (dossier lectures).
Debats Debats Activitat per grups de discussió d'algun tema relacionat amb la matèria, que requerirà arribar a través de la defensa de diferents postures a la resolució d'un conflicte.

Atenció personalitzada
Descripció
Assessorament i orientació individualitzada i grupal dels estudiants per a la realització dels treballs i exercicis proposats per part de la professora.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Tècnica del dilema
A9
A15
C5
En les sessions de pràctiques a l'aula es presentaran situacions relacionades amb l'exercici professional i l'ètica. Es tracta d'analitzar, debatre i resoldre en petits grups les situacions plantejades. Els exercicis es duran a terme a l'aula i es presentaran el mateix dia. Es farà el retorn comentat en la següent sessió. 25%
Treballs
A9
C5
Redacció d'un article seguint els criteris de presentació de la Revista de Treball Social. Es tracta de presentar una experiència viscuda -durant l'assignatura de pràctiques de l'ensenyament- relacionada amb l'ètica, per tal d'analitzar-la amb el suport de la teoria treballada a classe i el material de suport (dossier lectures).
25%
Proves de desenvolupament
A9
A15
C5
Prova objectiva sobre tot el contingut de la matèria.
50%
Altres  

L'actitud i la participació a classe podran ser valorats positivament en la nota final.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria:

Es mantindrà la nota de les pràctiques de classe (tècnica del dilema) realitzades durant el curs: 25%.

Es mantindrà la nota del treball: amb la possibilitat d'entregar-lo el dia de l'examen de la 2a convocatòria, si no s'ha presentat en primera convocatòria o bé si s'ha presentat i està suspès. 25%.

Es durà a terme una prova de desenvolupament: 50%.


Fonts d'informació

Bàsica Banks, Sarah, Ética y valores en el trabajo social, 1997, Paidos
Salcedo, Damian, Autonomía y Bienestar, 2001, Madrid
Canimas, Joan, Informe sobre l’estat de la qüestió de l’Ètica Aplicada als Serveis Socials i l’Acció Educativa., 2003, Fundació Campus Arnau d'Escala

Acha Irizar, F. (1985) Etica i Moral. Bilbao. Mensajero

Aranguren, José L (1985). Ètica. Madrid. Alianza Universal.

Aranguren, José L (1988). Moral de la vida cotidiana. Madrid. Tecnos.

Arnau, H, Doltra, M, Gutiérrez J.M, Lasterra, J, Monjón R, Navarro, G (1992). L'ètica, ahir i avui. Disseny editorial de Catalunya. Barcelona

Banks, Sara (2000). Ètica y valores en el trabajo social. Barcelona. Paidós.

Ballestero, Alberto (2004) “Aportacions de la filosofia al treball social: l’existencialisme de F. Krill.” a Revista de Treball Social, núm. 175, pàg. 28- 56. Col·legi Oficial d'Assistents Socials i Diplomats en Treball Social de Catalunya.

Bas, Carme (1995). Corrents i pensadors de la filosofia. Barcelona. Castellnou Edicions.

Bermejo, F. (2000). Ètica y Trabajo Social. Santander. Universidad Pontificias Comillas.

Bermejo, F (2002). Ètica de las profesiones: Trabajo Social. Ed. Desclée. Bilbao.

Buxarrais, M.R, Carrillo, I, Galceran M. Del Mar i ...... (1990). Ètica i escola: el tractament pedagògic de la diferència. Barcelona. Rosa Sensat. Edicions 62.

Canimas, J (2003) Informe sobre l’estat de la qüestió de l’Ètica Aplicada als Serveis Socials i l’Acció Educativa. Amb una proposta de constitució d’un Observatori d’Ètica Aplicada. Fundació Campus Arnau d’Escala.

Col.legi Oficial de DTS i AASS de Catalunya (2000). La confidencialitat i el Secret Professional. Monogràfic 1. Barcelona.

Diputació de Barcelona. L'ètica en el servei públic. Pràctica i temes actuals. Barcelona.

Domingo Moratalla, A (2001). Lo que usted estudio y nunca debio olvidar de Etica (puesto al dia). Madrid. Acento Editorial.

Federación Internacional de Trabajadores Sociales. La ética del trabajo social pricipios y criterios. Madrid. Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en TS.

Fromm, Erich (1978). ¿Tener o ser?. Madrid. Fundación de Cultura Económica.

Fromm, Erich (1998). Per una ètica humanística. Barcelona. Edicions 62.

Fuentes, Teresa (2001) "Abordar el conflicto moral. De la inteligencia ética personal a la inteligencia ética compartida". Revista Educación Social núm. 17,Fundació Pere Tarrés Barcelona.

Fuentes, Teresa (2004) "Los conflictos éticos en la práctica del Trabajo Social. Una experiencia de sistematización". Servicios Sociales y Política Social núm. 68. Consejo Superior de Colegios Profesionales de Asistentes Sociales y Trabajadores Sociales. Madrid.

Grazziosi, L (1978). Códigos de Ètica del Servicio Social. Buenos Aires. Humanitas.

Kisnerman, N (1982). Ètica para el Servicio Social. Buenos Aires. Humanitas.

MacIntyre, Alasdair (1998). Història de la ètica. Barcelona. Paidós.

Marinoff, Lou (2001). Més Plató i menys Prozac. Barcelona. Edicions B.

Martin Mateo, R (1987). Bioética y Derecho. Barcelona. Ariel.

Moya Bernal, A y Barbero Gutiérrez, J (coord.) (2005). Malos tratos a personas mayores: guía de actuación. IMSERSO.

Nino, C.S (1987). Ètica y Derechos Humanos. Barcelona. Paidós.

Robertis De, Cristina (2003) Fundamentos del Trabajo Social: ética y metodología. Nau Llibres. Universista de València. València.

Reid, William J. (2003) “El coneixement aplicat a la pràctica del treball social: una anàlisi de les tendències”, a Revista de Treball Social, núm. 163, pàg. 6- 51. Col·legi Oficial d'Assistents Socials i Diplomats en Treball Social de Catalunya. Barcelona

Revista de Treball Social. Número 146. Juny 1997. Col·legi Oficial d'Assistents Socials i Diplomats en Treball Social de Catalunya. Barcelona

Revista de Treball Social. Número 175. Setembre 2004. Col·legi Oficial d'Assistents Socials i Diplomats en Treball Social de Catalunya. Barcelona

Revista: Monogràfic: L'ética en els serveis socials. Quaderns d'Acció Social i Ciutadania. Núm. 6. Setembre 2009. [Recurs electrònic]

Salcedo, D (2001). Autonomia y Bienestar. Madrid. Comares.

Salcedo, D (2000). Los valores en la práctica del Trabajo Social. Madrid. Narcea.

Torralba, F (1997). Les ètiques d'avui. Barcelona. Claret.

Tugendhat, Ernest (1988). Problemes de la ètica. Madrid. Crítica.

Younghusband, E (1971). Trabajo Social y valores sociales. Madrid. Euramérica.

Vila-Abadal, J (2007) "Entre la ciència i l'ètica", a Revista de Treball Social. Núm. 181. Col·legi Oficial d'Assistents Socials i Diplomats en Treball Social de Catalunya. Barcelona

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent