DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) DEONTOLOGIA DEL TREBALL SOCIAL Codi 15224102
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ABELLÁN HERNÁNDEZ, ELISA
Adreça electrònica elisa.abellan@urv.cat
Professors/es
ABELLÁN HERNÁNDEZ, ELISA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura</p><p>Existeix un consens entre els professionals iacadèmics del Treball Social que en l'exercici de la professió s'aborden de manera continua conflictes ètics on s'evidencia que les qüestions d'ètica, moral i valors sónuna part inevitable i fonamental de la identitat i exercici de la professió. Això és degut a que molta part del nostre treball consisteix en prendre decisions sobre tercers.L'actuació davant dels casos particulars implica entrar en conflicte amb drets,deures, valors, principis....desencadenant qüestions, problemes i/o dilemesètics. Per aquest motiu, el Treball Social, com totes les professions que estanal servei de les persones, ha d'integrar valors ètics entre els professionals,i tenir eines per poder afrontar i responsabilitzar-se de les decisions queplanteja l'exercici de la pràctica professional. La dimensió pragmàtica del'ètica dóna el nivell de concreció de la pràctica diària, i per això calacceptar la necessitat d'establir uns valors comuns basats en els principisbàsics del Treball Social: autodeterminació, individualització, acceptació,actitud exempta de judicis de valor, secret professional, etc., a partir delsquals s'han desenvolupat els diferents codis d'ètica. El codi deontològicconstitueix el conjunt de normes i principis que el professional del treballsocial té com a referencia i que pretén donar criteris generals que puguin seruna guia sobre com haurien de ser les nostres conductes; però tot i així, nopodran resoldre tots els conflictes que es plantegen en la pràctica. Per altre banda, la deontologia professional fonamenta l'existència dels col·legis professionals que possibiita que el TS no es trobi sol. Cal tenir present que aquesta assignatura no permet capacitar suficientment als futurs professionals per afrontar la complexitat de les situacions en les que es trobaran però pot permetre posar unes bases per conèixer a què s'enfrontan.</p><p>Per aquestmotiu és convenient fomentar un bon nivell de reflexió com a guia i garantia dela "bona pràctica" professional, no tan sols per poder treballar enel difícil context social en que vivim, sinó també, i sobretot, per recordar,protegir i executar l'encàrrec professional que se'ns fa: millorar la qualitatde vida, l'extensió de la justícia social i l'augment del benestar personal i social.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE1 Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida.
 CE2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 CE9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 CE12 Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
 CE15 Reflexionar críticament sobre la pràctica professional utilitzant la supervisió com a mitjà de respondre a les necessitats de desenvolupament professional
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE1 Genèric
 CE2 Genèric
 CE9 Analitza els dilemes ètics que planteja l’exercici de la professió i el seu context institucional
 CE12 Genèric
 CE15 Aplica la supervisió com a instrument de reflexió de la praxis professional
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT7 Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1. Contextualització per l'estudi de l'ètica.




Conceptes bàsics: definició i interrelació.
-ètica/moral
-virtuts/valors/principis...
-drets/deures
Història i principals corrents teòrics de la Filosofia moral.
Història i principals corrents teòrics de l'ètica en Treball Social.
BLOC 2. Marc teòrico- pràctic per un exercici ètic del Treball Social.
importància i necessitat de l'ètica en TS
L'ètica i els paradigmes i models teòrics en Treball social.
Els actors; usuaris i professionals: Drets i deures d'ambdues parts.
Models de pràctica en treball social.
BLOC 3. Dimensions de l'ètica Professional en Treball Social: teleològica, deontològica i pragmàtica. Dimensió teleològica.
Dimensió deontològica: Codi d'Ètica i Deontològic dels TS. Comité d'Ètica de S.Socials, Comité Assitencial, Consell Deontològic
Dimensió pragmàtica: dilemes ètics. Classificació dels dilemes ètics. Mètodes d'anàlisi en Filosofia Moral. Models de resolució de dilemes ètics en Treball Social.
BLOC 4: Ètica Aplicada a la intervenció social Àmbit de la salut (avortament, eutanasia, tractaments pal.liatius, intervencions en menors o persones amb les seves capacitats restringides, el consentiment informat..)
Àmbit de la discapacitat (DI, física, psíquica i sensorial)
Àmbit dels menors (maltractaments, adopcions, mesures de protección judicial...)
Ámbit de la vellesa (maltractaments, últimes voluntats anticipades, institucionalització..)
Aspectes legals relacionats: edat jurídica, incapacitacions, responsabilitats professionals, secret professional, llei de protecció de dades...)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CE1
CE2
13 13 26
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE1
CE2
CE12
CT7
8 4 12
Tècnica del dilema
CE9
CE15
CT7
6 0 6
Treballs
CE9
CT7
4 13 17
Debats
CE1
CE2
CE9
CE15
CT7
8 0 8
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de la matèria, fent especial èmfasi en l'aplicació de metodologies actives a l'aula.
Sessió Magistral Sessió Magistral Exposició dels continguts bàsics de l'assignatura així com dels protocols d'elaboració d'exercicis.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament a l'aula d'excercicis a resoldre en petits grups per analitzar i reflexionar sobre la matèria teòrica aplicada en l'exercici professional. Es realitzarà una posada en comú per grups davant l'aula. El resultat de l'exercici treballat s'utilitzarà per reforçar i continuar les sessions magistrals i per introduir algunes de les sessions pràctiques.
També es treballarà amb situacions reals no identificables com s'apliquen els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Tècnica del dilema En les sessions de pràctiques a l'aula es presentaran situacions relacionades amb l'exercici professional i l'ètica.
Es tracta d'analitzar, debatre i resoldre en petits grups les situacions plantejades.
Els exercicis es duran a terme a l'aula i es presentaran a la resta del grup.
Es farà per part del professor devolució del que hagi sorgit

Treballs Es realitzaran exercicis d'ètica aplicada en que el /la TS es pot trobar durant la seva pràctica professional.

Alguns d'aquests no tindran pes a la nota però pretenen familiaritzar-se amb situacions dilemàtiques habituals

El treball grupal pretén apropar a l'alumne als conflictes que els equips poden arribar a tenir per tal de identificar-los i conèixer possibles alternatives. Especialment els aspectes relacionatas amb la deontologia
A nivel individual es treballarà un article on aplicar els coneixements adquirits així com l'esperit critic reflexiu que requereix la nostra professió
Debats Activitat a realizar mitjançant grups de discussió sobre una temática concreta de contingut ètic.
L'objectiu és defensar-ne les diferents postures de cadascú i visualitzar les posibles alternatives a la resolució d'un conflicte d'actualitat i/o emergent de contingut ètic.
Atenció personalitzada El professor utilitzarà el forum per informar de qualsevol qüestió relacionada amb la docència o el contingut de l'assignatura.
No obstant, prestarà atenció personalitzada a tots els alumnes que al llarg del curs ho precissen prèvi acord via e-mail.
El despatx assignat és el 58 a la 3ªplanta del Departament d'Antropologia.
L'horari s'atenció serà a les tardes previ acord amb la professora. Pot ser presencial, virtual o telefònica

Atenció personalitzada
Descripció

L'atenció personalitzada podrà ser presencial, virtual i/o telefònica

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
CE9
CT7

Es realitzaran dues proves avaluatives on es treballarà el contingut de l'assignatura de manera aplicada.

L'objectiu és afavorir el debat i la discussió mitjançant la reflexió i l'escolta activa

Una de les proves es recolçarà en material audiovisual (visualització film) i l'altre será un article d'opinió de contingut ètic a la intervenció social



el pes dels dos treballs serà del 50%
Altres  

La professora pot oferir al alumnat conferencies o altres activitats d' interés per tal d'apropar-se a la temàtica sense pes a la nota

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Primera convocatòria:

L'avaluació és continuada i correspon a la suma de dos treballs

Per aprovar a la primera convocatòria, és requisit imprescindible atendre a la realització d'aquests: El treball de la peli es farà grupal i el de l'article individual

Si algun alumne només ha fet un dels dos, caldrà que es presenti a la segona convocatòria per tal de realitzar el que li falti en cas de tenir l'altre aprovat

No s'acceptaran treballs fora del termini establert

Segona convocatòria:

Els alumnes que tinguin una prova suspesa i l'altre aprovada podran presentar-se a la segona convocatòria per tal de superar la suspesa de manera que es mantindrà la nota del treball realitzat que ja hagi estat aprovat

Els alumnes que no hagin fet cap dels dos treballs els hauran de fer en aquesta convocatòria

Altres

Els alumnes que tinguin situacions excepcionals que repercuteixin en el seguiment del curs hauran de posar-se en contacte amb la professora durant el període de realització de l'assignatura

Els alumnes que durant el transcurs de les proves hagin copiat o se'ls hi vegi durant la realització de la prova en actitud sospitosa d'acord a l'establert, poden ser motiu de suspès automàticament com es recull la normativa de la URV


Fonts d'informació

Bàsica Banks, Sarah, Ética y valores en el trabajo social, 1997, Paidos
Salcedo, Damian, Autonomía y Bienestar, 2001, Madrid
Canimas, Joan, Informe sobre l’estat de la qüestió de l’Ètica Aplicada als Serveis Socials i l’Acció Educativa., 2003, Fundació Campus Arnau d'Escala
Rozas, Margarita y otros, Trabajo Social y Compromiso ético.Asistencia o Resistencia, 2000, Espacio Editorial
De Robertis, Cristina, Fundamentos del trabajo social. Ética y metodología, 2003, Nau LLibres
Bermejo, Francisco J., Ética de las profesiones. T.Social, 2002, Descleé De Brouwer
Ballestero, Alberto, Dilemas éticos en Trabajo Social, 2006, Eunate
Rondón García, Luis Miguel i altres, Voces para la ética del trabajo social en tiempos trémulos, 2013, Paraninfo
Lima Fernández, Ana M. y otras, Protección de datos en servicios sociales. Guía para profesionales., 2018, Paraninfo y Consejo General del Trabajo Social
Sergio Ramos Pozón, BIOÉTICA. Una reflexión necesaria para las decisiones que más importan, 2018, Plataforma editorial
Josep Ramos Montes, ética en salud mental, 2018, Herder
Román, Begoña, ética en servicios sociales, 2017, Herder

Acha Irizar, F. (1985) Etica i Moral. Bilbao. Mensajero

Aranguren, José L (1985). Ètica. Madrid. Alianza Universal.

Aranguren, José L (1988). Moral de la vida cotidiana. Madrid. Tecnos.

Arnau, H, Doltra, M, Gutiérrez J.M, Lasterra, J, Monjón R, Navarro, G (1992). L'ètica, ahir i avui. Disseny editorial de Catalunya. Barcelona

Banks, Sara (2000). Ètica y valores en el trabajo social. Barcelona. Paidós.

Ballestero, Alberto (2004) “Aportacions de la filosofia al treball social: l’existencialisme de F. Krill.” a Revista de Treball Social, núm. 175, pàg. 28- 56. Col·legi Oficial d'Assistents Socials i Diplomats en Treball Social de Catalunya.

Bas, Carme (1995). Corrents i pensadors de la filosofia. Barcelona. Castellnou Edicions.

Bermejo, F. (2000). Ètica y Trabajo Social. Santander. Universidad Pontificias Comillas.

Bermejo, F (2002). Ètica de las profesiones: Trabajo Social. Ed. Desclée. Bilbao.

Buxarrais, M.R, Carrillo, I, Galceran M. Del Mar i ...... (1990). Ètica i escola: el tractament pedagògic de la diferència. Barcelona. Rosa Sensat. Edicions 62.

Canimas, J (2003) Informe sobre l’estat de la qüestió de l’Ètica Aplicada als Serveis Socials i l’Acció Educativa. Amb una proposta de constitució d’un Observatori d’Ètica Aplicada. Fundació Campus Arnau d’Escala.

Col.legi Oficial de DTS i AASS de Catalunya (2000). La confidencialitat i el Secret Professional. Monogràfic 1. Barcelona.

Diputació de Barcelona. L'ètica en el servei públic. Pràctica i temes actuals. Barcelona.

Domingo Moratalla, A (2001). Lo que usted estudio y nunca debio olvidar de Etica (puesto al dia). Madrid. Acento Editorial.

Federación Internacional de Trabajadores Sociales. La ética del trabajo social pricipios y criterios. Madrid. Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en TS.

Fromm, Erich (1978). ¿Tener o ser?. Madrid. Fundación de Cultura Económica.

Fromm, Erich (1998). Per una ètica humanística. Barcelona. Edicions 62.

Fuentes, Teresa (2001) "Abordar el conflicto moral. De la inteligencia ética personal a la inteligencia ética compartida". Revista Educación Social núm. 17,Fundació Pere Tarrés Barcelona.

Fuentes, Teresa (2004) "Los conflictos éticos en la práctica del Trabajo Social. Una experiencia de sistematización". Servicios Sociales y Política Social núm. 68. Consejo Superior de Colegios Profesionales de Asistentes Sociales y Trabajadores Sociales. Madrid.

Grazziosi, L (1978). Códigos de Ètica del Servicio Social. Buenos Aires. Humanitas.

Kisnerman, N (1982). Ètica para el Servicio Social. Buenos Aires. Humanitas.

MacIntyre, Alasdair (1998). Història de la ètica. Barcelona. Paidós.

Marinoff, Lou (2001). Més Plató i menys Prozac. Barcelona. Edicions B.

Martin Mateo, R (1987). Bioética y Derecho. Barcelona. Ariel.

Moya Bernal, A y Barbero Gutiérrez, J (coord.) (2005). Malos tratos a personas mayores: guía de actuación. IMSERSO.

Nino, C.S (1987). Ètica y Derechos Humanos. Barcelona. Paidós.

Robertis De, Cristina (2003) Fundamentos del Trabajo Social: ética y metodología. Nau Llibres. Universista de València. València.

Reid, William J. (2003) “El coneixement aplicat a la pràctica del treball social: una anàlisi de les tendències”, a Revista de Treball Social, núm. 163, pàg. 6- 51. Col·legi Oficial d'Assistents Socials i Diplomats en Treball Social de Catalunya. Barcelona

Revista de Treball Social. Número 146. Juny 1997. Col·legi Oficial d'Assistents Socials i Diplomats en Treball Social de Catalunya. Barcelona

Revista de Treball Social. Número 175. Setembre 2004. Col·legi Oficial d'Assistents Socials i Diplomats en Treball Social de Catalunya. Barcelona

Revista: Monogràfic: L'ética en els serveis socials. Quaderns d'Acció Social i Ciutadania. Núm. 6. Setembre 2009. [Recurs electrònic]

Salcedo, D (2001). Autonomia y Bienestar. Madrid. Comares.

Salcedo, D (2000). Los valores en la práctica del Trabajo Social. Madrid. Narcea.

Torralba, F (1997). Les ètiques d'avui. Barcelona. Claret.

Tugendhat, Ernest (1988). Problemes de la ètica. Madrid. Crítica.

Younghusband, E (1971). Trabajo Social y valores sociales. Madrid. Euramérica.

Vila-Abadal, J (2007) "Entre la ciència i l'ètica", a Revista de Treball Social. Núm. 181. Col·legi Oficial d'Assistents Socials i Diplomats en Treball Social de Catalunya. Barcelona

 

Complementària , , ,
García, Begoña, Los profesionales del TS y la ética profesional ante los nuevos retos y necesidades sociales, 2007, www.buleria.unileon.es
Aguayo, Cecilia y otros, Ética y TS en las voces de sus actores: un estudio desde la práctica profesional, , www.ts.urs.ac.cr
Francisco Idareta Goldaracena, Reformadora moral y social desde la compasión, 2020, Paraninfo y Consejo General del Trabajo Social




Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana seguir l'assignatura pel moodle i estar en contacte amb el professor. Cal llegir-se la documentació penjada i d'altre que es pugués facilitar durant el curs. Per les proves pràctiques avaluatives cal consultar la teoria donada a classe i penjada així com altres fonts d'informació que puguin resultar d'interès per a l'aprenentatge de l'alumne. És recomanable assistir a classe per tal de facilitar l'aprenentatge. En cas de que això no sigui possible és recomanable seguir-la de prop per poder assolir els coneixements i les habilitats de reflexió ètica
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent