DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) DEONTOLOGÍA DEL TRABAJO SOCIAL Código 15224102
Titulación
Grado en Trabajo Social (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Obligatoria Tercer 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Antropología, Filosofia y Trabajo Social
Coordinador/a
ABELLÁN HERNÁNDEZ, ELISA
Correo-e elisa.abellan@urv.cat
Profesores/as
ABELLÁN HERNÁNDEZ, ELISA
Web
Descripción general e información relevante <p>Existeix un consens entre els professionals i acadèmics del Treball Social que en l'exercici de la professió s'aborden de manera continua conflictes ètics on s'evidencia que les qüestions d'ètica, moral i valors són una part inevitable i fonamental de la identitat i exercici de la professió. Això és degut a que molta part del nostre treball consisteix en prendre decisions sobre tercers.</p><p>L'actuació davant dels casos particulars implica entrar en conflicte amb drets, deures, valors, principis....desencadenant qüestions, problemes i/o dilemes ètics. Per aquest motiu, el Treball Social, com totes les professions que estan al servei de les persones, ha d'integrar valors ètics entre els professionals, i tenir eines per poder afrontar i responsabilitzar-se de les decisions que planteja l'exercici de la pràctica professional i promoure les virtuts professionals. </p><p>La dimensió pragmàtica de l'ètica dóna el nivell de concreció de la pràctica diària i per això,&nbsp; cal acceptar la necessitat d'establir uns valors comuns basats en els principis bàsics del Treball Social: autodeterminació, individualització, acceptació, actitud exempta de judicis de valor, secret professional, etc., a partir dels quals s'han desenvolupat els diferents codis d'ètica. </p><p>El codi deontològic del TSCAT constitueix el conjunt de normes i principis que el professional de treball social té com a referència i que pretén donar criteris generals que puguin ser una guia sobre com haurien de ser les nostres conductes; però tot i així, no podran resoldre tots els conflictes que es plantegen en la pràctica. Aquest sorgeix com a resposta a una necessitat global de redefinir tot el que va sorgint al voltant de l’ètica i la deontologia professional i en aquest moment es troba en plena revisió. Cal dir que tant importants són els codis deontològics i/o ètics que les declaracions de principis ètics que els inspiren i fonamenten. És a dir tant important és el compliment dels deures exigibles com el conèixer la seva fonamentació, el que dona sentit i significació a la professió. </p><p>Així , la deontologia professional fonamenta l'existència dels col·legis professionals que possibilita que el TS no es trobi sol i que serveix com una guia per a procurar l’excel·lència professional i evitar les males praxis constituir-se en garant de les bones pràctiques professionals.&nbsp;</p><p>Tanmateix no podem deixar de banda com les organitzacions on treballem han de respondre èticament i amb transparència davant la ciutadania. D’aquí l’existència dels diferents comitès on poden participar els/les professionals del Treball Social (CDP, CESSC, ERESS...) i d’on es deriven diferents nivells de responsabilitat.</p><p>Per aquest motiu amb aquesta assignatura es fomentarà molt l’anàlisi crític i la reflexió fonamentada i s’ensenyarà la metodologia deliberativa imprescindible per a resoldre els dilemes i/o problemes ètics. Aquests apareixen cada vegada més pel difícil i complex context social en que vivim i abordar la quotidianitat en l’aula ens ha de permetre recordar, protegir i executar l'encàrrec professional que se'ns fa: millorar la qualitat de vida de les persones amb ‘augment del seu benestar personal i social i, l'extensió de la justícia social.</p><p>Cal tenir present que aquesta assignatura no permet capacitar suficientment als futurs professionals per afrontar la complexitat de les situacions en les que es trobaran però pot permetre assentar unes bases per conèixer a què s’enfronten.</p><p class="MsoNormal"><o:p>&nbsp;</o:p></p>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE1 Potenciar el desarrollo e independencia de las personas para facilitar el fortalecimiento de sus habilidades de relación interpersonal y miejorar sus condiciones de vida.
 CE2 Analizar y sistematizar la información que proporciona el ejercicio profesional para crear nuevas estrategias que den respuesta a situaciones sociales emergentes
 CE9 Analizar los comportamientos que representan un riesgo para el sistema cliente y elaborar estrategias de modificación de los mismos
 CE12 Orientar a personas, familias, grupos, organizaciones y comunidades en el análisis de sus necesidades y en la toma de decisiones
 CE15 Reflexionar críticamente sobre la práctica profesional utilitzando la supervisión como medio de responder a las necesidades de desarrollo profesional
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT7 Aplicar los principios éticos y de responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE1 Genèric
 CE2 Genèric
 CE9 Analitza els dilemes ètics que planteja l’exercici de la professió i el seu context institucional
 CE12 Genèric
 CE15 Aplica la supervisió com a instrument de reflexió de la praxis professional
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT7 Reconocer los conceptos éticos y deontológicos del área de conocimiento, mostrar capacidad crítica y de diálogo, y hacer un uso responsable de las normas que le afectan como miembro de la comunidad universitaria.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
BLOC 1. Contextualització per l'estudi de l'ètica.




Conceptes bàsics: definició i interrelació.
-ètica/moral
-virtuts/valors/principis...
-drets/deures
Història i principals corrents teòrics de la Filosofia moral.
Història i principals corrents teòrics de l'ètica en Treball Social.
BLOC 2. Fonaments per un exercici ètic del Treball Social.
importància i necessitat de l'ètica en TS
L'ètica i els paradigmes i models teòrics en Treball social.
Els actors; usuaris i professionals: Drets i deures d'ambdues parts.
Models de pràctica en treball social.
BLOC 3. Dimensions de l'ètica Professional en Treball Social: teleològica, deontològica i pragmàtica. Dimensió teleològica.
Dimensió deontològica: Codi d'Ètica i Deontològic dels TS.
Òrgans de contingut ètic: Comité d'Ètica de S.Socials, Comité d'ètica Assistencial, Consell Deontològic
Dimensió pragmàtica: dilemes ètics. Classificació dels dilemes ètics. Mètodes d'anàlisi en Filosofia Moral. Models de resolució de dilemes ètics en Treball Social. El mètode deliberatiu.
BLOC 4: Ètica Aplicada a la intervenció social Àmbit de la salut (avortament, eutanasia, tractaments pal.liatius, intervencions en menors o persones amb les seves capacitats restringides, el consentiment informat..)
Àmbit de la discapacitat (DI, física, psíquica i sensorial)
Àmbit dels menors (maltractaments, adopcions, mesures de protección judicial...)
Ámbit de la vellesa (maltractaments, últimes voluntats anticipades, institucionalització..)
Aspectes legals relacionats: edat jurídica, incapacitacions, responsabilitats professionals, secret professional, llei de protecció de dades...)

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
CE1
CE2
13 4 17
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
CE1
CE2
CE12
CT7
8 4 12
Técnica del dilema
CE9
CE15
CT7
4 3 7
Trabajos
CE1
CE9
CE15
CT7
2 6 8
Debates
CE1
CE2
CE9
CE15
CT7
4 2 6
Atención personalizada
2 0 2
 
Pruebas prácticas
CE9
CE15
CT7
4 8 12
Pruebas objetivas de tipo test
CE15
2 8 10
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de la matèria, fent especial èmfasi en l'aplicació de metodologies actives a l'aula.
Sesión magistral Sessió Magistral Exposició dels continguts dels diferents temes

Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Plantejament a l'aula d'excercicis a resoldre en petits grups per analitzar i reflexionar sobre la matèria teòrica aplicada en l'exercici professional. Es realitzarà una posada en comú per grups davant l'aula. El resultat de l'exercici treballat s'utilitzarà per reforçar i continuar les sessions magistrals i per introduir algunes de les sessions pràctiques.
També es treballarà amb situacions reals no identificables com s'apliquen els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Técnica del dilema En les sessions de pràctiques a l'aula es presentaran situacions relacionades amb l'exercici professional i l'ètica.
Es tracta d'analitzar, debatre i resoldre en petits grups les situacions plantejades per després fer-ho en grup gran.

Trabajos Es realitzaran exercicis d'ètica aplicada en que el /la TS es pot trobar durant la seva pràctica professional.

Alguns d'aquests no tindran pes a la nota però pretenen familiaritzar-se amb situacions dilemàtiques habituals

El treball grupal pretén apropar a l'alumne als conflictes que els equips poden arribar a tenir per tal de identificar-los i conèixer possibles alternatives. Especialment els aspectes relacionatas amb la deontologia
A nivel individual es treballarà un article on aplicar els coneixements adquirits així com l'esperit critic reflexiu que requereix la nostra professió
Debates Activitat a realizar mitjançant grups de discussió sobre una temática concreta de contingut ètic.
L'objectiu és defensar-ne les diferents postures de cadascú i visualitzar les posibles alternatives a la resolució d'un conflicte d'actualitat i/o emergent de contingut ètic aplicant el marc teòric.
Atención personalizada El professor utilitzarà el forum i el taulell d'anuncies per comunicar-se amb l'alumnat sobre temes relacionats amb la docència o el contingut de l'assignatura.
No obstant, estarà en disposició d'atendre de manera personalitzada a tots els alumnes que al llarg del curs ho precissen prèvi acord via e-mail.
El despatx assignat és el 58 a la 3ªplanta del Departament d'Antropologia.
L'horari s'atenció serà a les tardes previ acord amb la professora. Pot ser presencial, virtual o telefònica

Atención personalizada
descripción

L'atenció personalitzada podrà ser presencial, virtual i/o telefònica.
Caldrà es pacti amb anterioritat via email elisa.abellan@urv.cat o d'altres vies que es determinin.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pruebas prácticas
CE9
CE15
CT7
APS amb una entitat del sector

En el cas que no pugui ser per raons alienes a la professora es farà un treball que ja es concretarà i que tindrà com objectiu la reflexió crítica amb impacte a la ciutadania.
Els alumnes que es presenten a segona convocatòria directament hauran de fer aquest ja que l'activitat d'APS grupal no la podran fer
50% pes a la nota
Pruebas objetivas de tipo test
CE15
prova amb preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. L'estudiantat selecciona una resposta entre un nª limitat de possibilitats 50% pes a la nota
Otros  

La professora pot oferir al alumnat conferencies o altres activitats d' interés per tal d'apropar-se a la temàtica sense pes a la nota Tanmateix l'assignatura pretén ser un espai d'aprenentatge continuu per la qual cosa, la dinàmica serà la de promoure temes d'especial interés per l'alumnat afavorint sempre la deliberació i el aprendre a aprendre

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Primera convocatòria:

L'avaluació és continuada i correspon a la suma de les proves designades

Per aprovar a la primera convocatòria, és requisit imprescindible fer les dues proves

l'APS serà en petit grup mentres que el test serà individual.

Si algun alumne només ha fet un dels dos, caldrà que es presenti a la segona convocatòria per tal de realitzar el que li falti en cas de tenir l'altre aprovat de manera individual. En cas de que la prova no feta sigui l'APS caldrà parlar amb la professora.

No s'acceptaran treballs fora del termini establert

Segona convocatòria:

Els alumnes que tinguin una prova suspesa i l'altre aprovada podran presentar-se a la segona convocatòria per tal de superar la suspesa de manera que es mantindrà la nota del treball realitzat que ja hagi estat aprovat.

Els alumnes que no hagin fet cap dels dos treballs els hauran de fer en aquesta segona convocatòria de manera individual.

Altres

Els alumnes que tinguin situacions excepcionals que repercuteixin en el seguiment del curs hauran de posar-se en contacte amb la professora durant el període de realització de l'assignatura

Els alumnes que durant el transcurs de les proves hagin copiat o se'ls hi vegi durant la realització de la prova en actitud sospitosa d'acord a l'establert, poden ser motiu de suspès automàticament com es recull la normativa de la URV


Fuentes de información

Básica Banks, Sarah, Ética y valores en el trabajo social, 1997, Paidos
Rozas, Margarita y otros, Trabajo Social y Compromiso ético.Asistencia o Resistencia, 2000, Espacio Editorial
Salcedo, Damian, Autonomía y Bienestar, 2001, Madrid
Bermejo, Francisco J., Ética de las profesiones. T.Social, 2002, Descleé De Brouwer
Canimas, Joan, Informe sobre l’estat de la qüestió de l’Ètica Aplicada als Serveis Socials i l’Acció Educativa., 2003, Fundació Campus Arnau d'Escala
De Robertis, Cristina, Fundamentos del trabajo social. Ética y metodología, 2003, Nau LLibres
Ballestero, Alberto, Dilemas éticos en Trabajo Social, 2006, Eunate
Rondón García, Luis Miguel i altres, Voces para la ética del trabajo social en tiempos trémulos, 2013, Paraninfo
Román, Begoña, ética en servicios sociales, 2017, Herder
Lima Fernández, Ana M. y otras, Protección de datos en servicios sociales. Guía para profesionales., 2018, Paraninfo y Consejo General del Trabajo Social
Sergio Ramos Pozón, BIOÉTICA. Una reflexión necesaria para las decisiones que más importan, 2018, Plataforma editorial
Josep Ramos Montes, ética en salud mental, 2018, Herder
Úriz, María Jesús, LA NECESARIA MIRADA ÉTICA EN TRABAJO SOCIAL, 2019, Praninfo y CGTS

Acha Irizar, F. (1985) Etica i Moral. Bilbao. Mensajero

Aranguren, José L (1985). Ètica. Madrid. Alianza Universal.

Aranguren, José L (1988). Moral de la vida cotidiana. Madrid. Tecnos.

Arnau, H, Doltra, M, Gutiérrez J.M, Lasterra, J, Monjón R, Navarro, G (1992). L'ètica, ahir i avui. Disseny editorial de Catalunya. Barcelona

Banks, Sara (2000). Ètica y valores en el trabajo social. Barcelona. Paidós.

Ballestero, Alberto (2004) “Aportacions de la filosofia al treball social: l’existencialisme de F. Krill.” a Revista de Treball Social, núm. 175, pàg. 28- 56. Col·legi Oficial d'Assistents Socials i Diplomats en Treball Social de Catalunya.

Bas, Carme (1995). Corrents i pensadors de la filosofia. Barcelona. Castellnou Edicions.

Bermejo, F. (2000). Ètica y Trabajo Social. Santander. Universidad Pontificias Comillas.

Bermejo, F (2002). Ètica de las profesiones: Trabajo Social. Ed. Desclée. Bilbao.

Buxarrais, M.R, Carrillo, I, Galceran M. Del Mar i ...... (1990). Ètica i escola: el tractament pedagògic de la diferència. Barcelona. Rosa Sensat. Edicions 62.

Canimas, J (2003) Informe sobre l’estat de la qüestió de l’Ètica Aplicada als Serveis Socials i l’Acció Educativa. Amb una proposta de constitució d’un Observatori d’Ètica Aplicada. Fundació Campus Arnau d’Escala.

Col.legi Oficial de DTS i AASS de Catalunya (2000). La confidencialitat i el Secret Professional. Monogràfic 1. Barcelona.

Diputació de Barcelona. L'ètica en el servei públic. Pràctica i temes actuals. Barcelona.

Domingo Moratalla, A (2001). Lo que usted estudio y nunca debio olvidar de Etica (puesto al dia). Madrid. Acento Editorial.

Federación Internacional de Trabajadores Sociales. La ética del trabajo social pricipios y criterios. Madrid. Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en TS.

Fromm, Erich (1978). ¿Tener o ser?. Madrid. Fundación de Cultura Económica.

Fromm, Erich (1998). Per una ètica humanística. Barcelona. Edicions 62.

Fuentes, Teresa (2001) "Abordar el conflicto moral. De la inteligencia ética personal a la inteligencia ética compartida". Revista Educación Social núm. 17,Fundació Pere Tarrés Barcelona.

Fuentes, Teresa (2004) "Los conflictos éticos en la práctica del Trabajo Social. Una experiencia de sistematización". Servicios Sociales y Política Social núm. 68. Consejo Superior de Colegios Profesionales de Asistentes Sociales y Trabajadores Sociales. Madrid.

Grazziosi, L (1978). Códigos de Ètica del Servicio Social. Buenos Aires. Humanitas.

Kisnerman, N (1982). Ètica para el Servicio Social. Buenos Aires. Humanitas.

MacIntyre, Alasdair (1998). Història de la ètica. Barcelona. Paidós.

Marinoff, Lou (2001). Més Plató i menys Prozac. Barcelona. Edicions B.

Martin Mateo, R (1987). Bioética y Derecho. Barcelona. Ariel.

Moya Bernal, A y Barbero Gutiérrez, J (coord.) (2005). Malos tratos a personas mayores: guía de actuación. IMSERSO.

Nino, C.S (1987). Ètica y Derechos Humanos. Barcelona. Paidós.

Robertis De, Cristina (2003) Fundamentos del Trabajo Social: ética y metodología. Nau Llibres. Universista de València. València.

Reid, William J. (2003) “El coneixement aplicat a la pràctica del treball social: una anàlisi de les tendències”, a Revista de Treball Social, núm. 163, pàg. 6- 51. Col·legi Oficial d'Assistents Socials i Diplomats en Treball Social de Catalunya. Barcelona

Revista de Treball Social. Número 146. Juny 1997. Col·legi Oficial d'Assistents Socials i Diplomats en Treball Social de Catalunya. Barcelona

Revista de Treball Social. Número 175. Setembre 2004. Col·legi Oficial d'Assistents Socials i Diplomats en Treball Social de Catalunya. Barcelona

Revista: Monogràfic: L'ética en els serveis socials. Quaderns d'Acció Social i Ciutadania. Núm. 6. Setembre 2009. [Recurs electrònic]

Salcedo, D (2001). Autonomia y Bienestar. Madrid. Comares.

Salcedo, D (2000). Los valores en la práctica del Trabajo Social. Madrid. Narcea.

Torralba, F (1997). Les ètiques d'avui. Barcelona. Claret.

Tugendhat, Ernest (1988). Problemes de la ètica. Madrid. Crítica.

Younghusband, E (1971). Trabajo Social y valores sociales. Madrid. Euramérica.

Vila-Abadal, J (2007) "Entre la ciència i l'ètica", a Revista de Treball Social. Núm. 181. Col·legi Oficial d'Assistents Socials i Diplomats en Treball Social de Catalunya. Barcelona

 

Complementaria , , ,
García, Begoña, Los profesionales del TS y la ética profesional ante los nuevos retos y necesidades sociales, 2007, www.buleria.unileon.es
Aguayo, Cecilia y otros, Ética y TS en las voces de sus actores: un estudio desde la práctica profesional, , www.ts.urs.ac.cr
Francisco Idareta Goldaracena, Reformadora moral y social desde la compasión, 2020, Paraninfo y Consejo General del Trabajo Social




Recomendaciones


 
Otros comentarios
Es recomana seguir l'assignatura pel moodle i estar en contacte amb el professor. Cal llegir-se la documentació penjada i d'altre que es pugués facilitar durant el curs. Per les proves pràctiques avaluatives cal consultar la teoria donada a classe i penjada així com altres fonts d'informació que puguin resultar d'interès per a l'aprenentatge de l'alumne. És recomanable assistir a classe per tal de facilitar l'aprenentatge. En cas de que això no sigui possible és recomanable seguir-la de prop per poder assolir els coneixements i les habilitats de reflexió ètica
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.