DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) POLÍTICA SOCIAL Codi 15224104
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
KLEIN BOSQUET, OLIVER
REIG TAPIA, ALBERTO
Adreça electrònica alberto.reig@urv.cat
oliver.klein@urv.cat
Professors/es
REIG TAPIA, ALBERTO
KLEIN BOSQUET, OLIVER
Web
Descripció general i informació rellevant Elaborar un instrument d'anàlisi útil a partir de l'enfocament de polítiques públiques, que permeti als estudiants conèixer les polítiques socials a escala micro. Per poder entendre la realitat actual de les polítiques socials a nivell europeu, espanyol i català reflexionarem sobre l'Estat del benestar en l'actualitat. En l'estudi es buscarà aconseguir una visió global que permeti prendre consciència de la interdependència existent entre polítiques socials, polítiques econòmiques, models d'intervenció pública i àmbits d'actuació no governamentals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A4 Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials
 A5 Gestionar i avaluar les polítiques públiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Genèric
 A4 Coneix la influència de la Política Social en la configuració dels sistemes de protecció social
 A5 Coneix les polítiques públiques actuals que conformen l’Estat de Benestar
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B3 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Què és l'Estat del Benestar La formula constitucional: Estat social i democràtic de dret.
Tema 2. Orígens històrics de l'E.B. a Europa De Bismarck a la Segona Guerra Mundial
Tema 3. Orígens històrics de l'E.B. a Espanya/Catalunya.


De la Segona República al tardo-franquisme
Tema 4. Fases de l'E.B. a Europa i Espanya/Catalunya


Creació, creixement i fonamentació, crisi i replanteig
Tema 5. Models d'E.B. al món


Regne Unit, Suècia, Alemanya i Espanya/Catalunya
Tema 6. Situació actual i reptes de l'E.B.


El problema demogràfic i la viabilitat del sistema
Tema 7. Polítiques sectorials de l'E.B.: ensenyament.


Origen, descripció i reptes actuals de les polítiques
Tema 8. Polítiques sectorials de l'E.B.: salut.


Origen, descripció i reptes actuals de les polítiques
Tema 9. Polítiques sectorials de l'E.B.: atenció a la família i a la gent gran


Origen, descripció i reptes actuals de les polítiques
Tema 10. Polítiques sectorials de l'E.B.: gestió de l'immigració


Origen, descripció i reptes actuals de les polítiques
Tema 11. Polítiques sectorials de l'E.B.: habitatge


Origen, descripció i reptes actuals de les polítiques
Tema 12. Polítiques sectorials de l'E.B.: ocupació.


Origen, descripció i reptes actuals de les polítiques
Tema 13. El sistema de la Seguretat Social i de les pensions al nostre país.


Origen, descripció i reptes actuals de les polítiques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Sessió Magistral
A4
A5
36 16 52
Debats
A4
A5
10 6 16
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A4
A5
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A5
10 10 20
Atenció personalitzada
A2
2 2 4
 
Proves pràctiques
A5
2 10 12
Proves de desenvolupament
A4
A5
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Funcionament de l'assignatura, organització i utilització dels materials de treball
Sessió Magistral Classes teòriques sobre els temes i subtemes abans esmentats
Debats Discussió entre els alumnes sobre les temàtiques tractades, tant a les classes teòriques com a les pràctiques.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Invitació a professors de prestigi per què visitin l'assignatura i comparteixin amb nosaltres els seus coneixements
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Posada en comú de les aportacions individuals i discussió sobre la solució òptima

Atenció personalitzada
Descripció
S'atendrà en horari públic de tutoria qualsevol dubte individual dels alumnes. Cal confirmar prèviament la visita de l'alumne que es produirà en tot cas immediatament abans i immediatament després de les classes pràctiques i teòriques.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A5


Quatre treballs relacionats amb la vessant pràctic dels continguts tractats a l'aula
1r 10%

2n 10%

3r 10%

4t 20
Proves de desenvolupament
A4
A5
L'examen constarà de qtres o quatre preguntes de tamany mig a desenvolupar, donant l'opció a escollir preguntes en alguns dels casos 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Debats

Es tindrà en compte la participació dels alumnes en els mateixos

Ajuda a millorar la nota de pràctiques

Esdeveniments científics i/o divulgatius

Són la base d'alguns dels treballs encarregats de pràctiques

Ajuda a millorar la nota de pràctiques

Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària

La discussió i el debat sobre els temes tractats a les pràctiques es tindrà en compte en la valoració final de l'alumnat

Ajuda a millorar la nota de pràctiques


Fonts d'informació

Bàsica

BLANCO, Ismael i Ricard GOMÀ (coords.) Gobiernos locales y redes participativas Barcelona: Ariel, Coop. 2002

BRUGUÉ, Quim i Ricard GOMÀ (coords.) Gobiernos locals y políticas públicas. Bienestar social, promoción económica y territorio. Barcelona: Ariel, 1998.

CAMINAL, M. (coord.). Manual de Ciència Política. Madrid: Tecnos, 1996.

CAMINAL, Miquel i Jordi MATAS (eds) El sistema polític de Catalunya Madrid: Tecnos, 1998

ESPING-ANDERSEN, G. Los tres mundos del Estado del Bienestar, València: ed. Alfons el Magnànim, 1993.

FONT, Joan Ciudadanos y decisiones públicas Barcelona: Ariel, 2001

GALLEGO, Raquel; Ricard GOMÀ i Joan SUBIRATS (eds.) El Estado de bienestar y Comunidades Autónomas: la descentralización de las políticas sociales en España. Madrid: Tecnos [Barcelona: UPF], 2003.

GALLEGO, Raquel; Ricard GOMÀ i Joan SUBIRATS (eds.) Els règims de benestar: polítiques i gestió públiques en les Comunitats Autònomes amb més nivell competencial, 1980-2000 Barcelona: Generalitat de Catalunya. Institut d'Estudis Autonòmics, 2002.

MENY, Ives i Jean-Claude THOENIG Las políticas públicas Barcelona: Ariel, 1992

MORATA, Francesc (ed.) Políticas públicas en la Unión Europea Barcelona: Ariel, 2000.

MUÑOZ MACHADO, Santiago; José Luís GARCÍA DELGADO y Luis GONZÁLEZ SEARA (dir.) Las estructuras del bienestar en Europa Madrid: Civitas y Escuela Libre Ed., 2000.

SUBIRATS, Joan (coord.) Redes, territorio y gobierno: nuevas respuestas locales a los retos de la globalización Barcelona: Diputació, 2002.

SUBIRATS, Joan Análisis de políticas públicas y efiicacia de la administración, Madrid: Ministerio para las Administraciones Públicas, 1994.

SUBIRATS, Joan i Ricard GOMÀ (coords.) Govern i polítiques públiques a Catalunya (1980-2000), Barcelona: Ed.UB i UAB. Servei de publicacions: 2001.

SUBIRATS, Joan i Ricard GOMÀ (coords.) Políticas públicas en España: contenidos, redes de actores y niveles de gobierno Barcelona: Ariel, 1998.

Es recomanarà bibliografia complementària per a la preparació dels diferents temes del programa

Resulten molt important tant per la part pràctica com teórica de l'assignatura els materials que es deixaran en copisteria de la facultat, que gairebé són tots articles d'opinió i notícies d'actualitat de la premsa europea

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es considera molt necessària la participació de l'estudiant a les classes magistrals i als seminaris.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent