DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) POLÍTICA SOCIAL Código 15224104
Titulación
Grado en Trabajo Social (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Primer 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Derecho Público
Coordinador/a
JORDÀ FERNÁNDEZ, ANTONIO MARIA
Correo-e a.jorda@urv.cat
victor.merino@urv.cat
gabriela.fauth@urv.cat
Profesores/as
JORDÀ FERNÁNDEZ, ANTONIO MARIA
MERINO SANCHO, VÍCTOR MANUEL
FAUTH , GABRIELA
Web
Descripción general e información relevante <p>Elaborar un instrument d'anàlisi útil a partir de l'enfocament de polítiques públiques, que permeti als estudiants conèixer les polítiques socials a escala micro. Per poder entendre la realitat actual de les polítiques socials a nivell europeu, espanyol i català reflexionarem sobre l'Estat del benestar en l'actualitat. En l'estudi es buscarà aconseguir una visió global que permeti prendre consciència de la interdependència existent entre polítiques socials, polítiques econòmiques, models d'intervenció pública i àmbits d'actuació no governamentals.</p>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE2 Analizar y sistematizar la información que proporciona el ejercicio profesional para crear nuevas estrategias que den respuesta a situaciones sociales emergentes
 CE4 Conocer en profundidad el sistema y estructura de los servicios sociales
 CE5 Gestionar y evaluar las políticas públicas
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE2 Genèric
 CE4 Coneix la influència de la Política Social en la configuració dels sistemes de protecció social
 CE5 Coneix les polítiques públiques actuals que conformen l’Estat de Benestar
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Tema 1. Estat del Benestar i Polítiques Socials 1. Orígens històrics
2. Concepte i característiques
3. Tipus d’Estat del Benestar
Tema 2. Models i desenvolupament de l’Estat del benestar 1. Models internacionals de l’Estat del Benestar
2. Desenvolupament estatals a Europa
3. Desenvolupaments autonòmics a l’Estat espanyol i Catalunya
Tema 3. Polítiques sectorials en educació

1. Àmbit i característiques de les polítiques sectorials en educació.
2. Reptes actuals de les polítiques sectorials en educació.

Tema 4. Poítiques sectorials en matèria de salut
1. Àmbit i característiques de les polítiques sectorials en salut.
2. Reptes actuals de les polítiques sectorials en matèria de salut.
Tema 5. Polítiques sectorials en matèria d’ocupació, pensions i Seguretat Social.


1. Àmbit i característiques de les polítiques sectorials en ocupació, pensions i Seguretat Social.
2. Reptes actuals de les polítiques sectorials en matèria d’ocupació, pensions i Seguretat Social.
Tema 6. Reptes i desafiaments a les polítiques sectorials al segle XXI


1. Migracions i interculturalitat.
2. Habitatge, mercat i models de ciutat.
3. Polítiques d’igualtat feministes i LGTBIQ

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
4 0 4
Sesión magistral
CE4
CE5
36 16 52
Debates
CE4
CE5
10 6 16
Eventos científicos y divulgativos
CE4
CE5
10 10 20
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
CE4
CE5
10 10 20
Atención personalizada
CE2
2 2 4
 
Pruebas prácticas
CE5
2 10 12
Pruebas de desarrollo
CE4
CE5
2 20 22
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Funcionament de l'assignatura, organització i utilització dels materials de treball
Sesión magistral Classes teòriques sobre els temes i subtemes abans esmentats
Debates Discussió entre els alumnes sobre les temàtiques tractades, tant a les classes teòriques com a les pràctiques.
Eventos científicos y divulgativos Invitació a professors de prestigi per què visitin l'assignatura i comparteixin amb nosaltres els seus coneixements
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Posada en comú de les aportacions individuals i discussió sobre la solució òptima
Atención personalizada

Atención personalizada
descripción
S'atendrà en horari públic de tutoria qualsevol dubte individual dels alumnes. Cal confirmar prèviament la visita de l'alumne que es produirà en tot cas immediatament abans i immediatament després de les classes pràctiques i teòriques.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pruebas prácticas
CE5


Dos treballs relacionats amb la vessant pràctica dels continguts tractats a l'aula
25% cadascun
Pruebas de desarrollo
CE4
CE5
L'examen constarà de diverses preguntes a desenvolupar sobre el temari. 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per la Segona Convocatòria, els alumnes que tinguin avaluada i superada la part pràctica realitzaran un examen amb preguntes a desenvolupar que seguirà representant el 50% restant de la nota. Si tenen superada la part teòrica, però no la pràctica, realitzaran una prova de comentari de text, que representarà el 50% restant de la nota.

Per aquells que no hagin fet l'avaluació continuada i constin com a No Presentants se'ls examinarà amb un examen final amb el qual s'avaluarà tant continguts teòrics (prova de desenvolupament) com pràctics (comentari de text, etc.).


Fuentes de información

Básica

BLANCO, Ismael i Ricard GOMÀ (coords.) Gobiernos locales y redes participativas Barcelona: Ariel, Coop. 2002

BRUGUÉ, Quim i Ricard GOMÀ (coords.) Gobiernos locals y políticas públicas. Bienestar social, promoción económica y territorio. Barcelona: Ariel, 1998.

CAMINAL, M. (coord.). Manual de Ciència Política. Madrid: Tecnos, 1996.

CAMINAL, Miquel i Jordi MATAS (eds) El sistema polític de Catalunya Madrid: Tecnos, 1998

ESPING-ANDERSEN, G. Los tres mundos del Estado del Bienestar, València: ed. Alfons el Magnànim, 1993.

FONT, Joan Ciudadanos y decisiones públicas Barcelona: Ariel, 2001

GALLEGO, Raquel; Ricard GOMÀ i Joan SUBIRATS (eds.) El Estado de bienestar y Comunidades Autónomas: la descentralización de las políticas sociales en España. Madrid: Tecnos [Barcelona: UPF], 2003.

GALLEGO, Raquel; Ricard GOMÀ i Joan SUBIRATS (eds.) Els règims de benestar: polítiques i gestió públiques en les Comunitats Autònomes amb més nivell competencial, 1980-2000 Barcelona: Generalitat de Catalunya. Institut d'Estudis Autonòmics, 2002.

MENY, Ives i Jean-Claude THOENIG Las políticas públicas Barcelona: Ariel, 1992

MORATA, Francesc (ed.) Políticas públicas en la Unión Europea Barcelona: Ariel, 2000.

MUÑOZ MACHADO, Santiago; José Luís GARCÍA DELGADO y Luis GONZÁLEZ SEARA (dir.) Las estructuras del bienestar en Europa Madrid: Civitas y Escuela Libre Ed., 2000.

SUBIRATS, Joan (coord.) Redes, territorio y gobierno: nuevas respuestas locales a los retos de la globalización Barcelona: Diputació, 2002.

SUBIRATS, Joan Análisis de políticas públicas y efiicacia de la administración, Madrid: Ministerio para las Administraciones Públicas, 1994.

SUBIRATS, Joan i Ricard GOMÀ (coords.) Govern i polítiques públiques a Catalunya (1980-2000), Barcelona: Ed.UB i UAB. Servei de publicacions: 2001.

SUBIRATS, Joan i Ricard GOMÀ (coords.) Políticas públicas en España: contenidos, redes de actores y niveles de gobierno Barcelona: Ariel, 1998.

Es recomanarà bibliografia complementària per a la preparació dels diferents temes del programa

Resulten molt important tant per la part pràctica com teórica de l'assignatura els materials que es deixaran en copisteria de la facultat, que gairebé són tots articles d'opinió i notícies d'actualitat de la premsa europea

Complementaria

Recomendaciones


 
Otros comentarios
Es considera molt necessària la participació de l'estudiant a les classes magistrals i als seminaris.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.